Gå til innhold

Skolemat


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Trenger tips til gode matpakker som frister. Bruker alt for mye penger i kantina, og ofte er det ikke så sunt

Anonymous poster hash: f0f39...e31

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er veldig glad i å lage grove horn med fyll! Nå sist lagde jeg med hot kyllingfyll og ost, de var knallgode. Lagde en stor porsjo til å ha i frysen, så tar jeg opp kvelden før. Kan varmes i micro om dere har tilgang til det, ellers er de gode kald også. Ellers har jeg innimellom med grove vafler med pålegg eller wraps med valgfritt fyll. Alt kan lages kvelden før og legger i kjøleskapet, så er det enkelt å ta med om morgenen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har forelsket meg helt i speltlomper med ulikt fyll. I går hadde jeg avocado og rester av tacokjøttdeig, og i dag har jeg avocado og skinke. Nam nam.

Ellers er wraps godt, (sørlig med en god skinke, litt fetaost og salat veldig godt, eller kremost og røkelaks, eller eggerøre, eller rett og slett tacofyll!), pizzasnurrer, omelett, salat med masse godt i (pesto, feta, kylling, litt linser og/eller bønner). Fyll opp på siden med grønnsaker og frukt, så får du mye mat som metter og smaker godt!

Ellers er de gode gamle brødskivene en slager av og til, dersom jeg har skikkelig pålegg på: parmaskine/spekeskinke og kremost, kokt egg og skinke etc.

Mulighetene er uendelige, hvis du er litt åpen for det meste :D

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig glad i å lage grove horn med fyll! Nå sist lagde jeg med hot kyllingfyll og ost, de var knallgode. Lagde en stor porsjo til å ha i frysen, så tar jeg opp kvelden før. Kan varmes i micro om dere har tilgang til det, ellers er de gode kald også. Ellers har jeg innimellom med grove vafler med pålegg eller wraps med valgfritt fyll. Alt kan lages kvelden før og legger i kjøleskapet, så er det enkelt å ta med om morgenen :)

Har du oppskrift? 😊

Anonymous poster hash: f0f39...e31

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lager ofte kylling/skinkesalat, brødskive med ost, skinke og salat, rester fra gårsdagens middag ol. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du oppskrift?

Anonymous poster hash: f0f39...e31

På hornene, tenker du? Det var litt sånn "man tager vad man haver" for å bruke opp rester, men skal forsøke å gjenskape den :)

Deigen lagde jeg inspirert av oppskrift på pakkene til grovbakstmel fra Regal, den var noenlunde slik:

16 dl mel (brukte en blanding av havregryn, grovbakstmel, grov sammalt hvete og vanlig hvetemel). Vær litt gniten på melet, så du ikke ender opp med en tørr deig!

6 dl lunket vann

1 ts salt

2 ts sukker

2 ss olje

1 pk gjær

Jeg hadde også i en ss hver av luftigere bakst og ferskere bakst fra Idun, men siden jeg ikke har brukt samme oppskrift tidligere vet jeg ikke hvor mye det hadde å si for resultatet. Rør gjæren ut i vannet, tilsett olje, så det grove melet, salt, sukker og evt luftigere og ferskere bakst, og til slutt hvetemel til deigen kan eltes uten å klisse for mye. Sett til heving til den er doblet i størrelse.

I fyllet brukte jeg:

2 kyllingfileter

3 grillpølser av kylling og kalkun

1 liten løk

1/2 rød paprika

1/2 boks mais

1 fedd hvitløk

En god dæsj sukkerfri ketchup (har du tomatpure kan det gjerne brukes, eventuelt tomat på boks, men da må nok fyllet koke en stund for å ikke bli for vått)

Tabascosaus, salt, pepper og annet krydder (jeg brukte vel ferdigblandet pizzakrydder og piri-piri) etter smak

Hvitost i valgfri mengde

Kutt kyllingfileten i bittesmå biter og steik den først, hiv deretter alt på panna og steik alt raskt sammen og smak til. Fyllet kan med fordel være litt lunkent når det haes på deigen, for å hjelpe på hevingen.

Når deigen er ferdig hevet deles den i tre. Hver del kjevles ut til en stor runding, som deles i seks med et pizzahjul el.l. Ha ca en til en og en halv spiseskje av fyllet på hvert "pizzastykke", topp med ost og rull til et horn. Gjenta til du har fått 18 horn, legg en ostesnei på hvert horn, etterhev til dobbel størrelse og steik ca midt i ovnen i 20 minutter på 225 grader :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har du tilgang på mikro på skolen din? I så fall kan middagsrester, ulike omeletter, ostesmørbrød ol. tas med og varmes. Når jeg tar med dette på skolen er terskelen for å kjøpe mat i kantina mye høyere enn om det skulle vært et par brødskiver..

Har du eget skap forresten? Jeg har alltid et lite matlager som en pakke knekkebrød og ei flaske med syltetøy, rett i koppen poser, granolabarer osv. der i tilfelle sulten skulle melde seg innimellom øktene eller om jeg har glemt igjen maten hjemme en dag. Jeg har også en kjempe liten kjølebag i skapet der kald mat får være og holder seg nogen lunde kjølig til jeg spiser den. Lykke til! :)



Anonymous poster hash: 4b070...540
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...