Gå til innhold

Hvem betaler for middagen?


ickyicky

Anbefalte innlegg

Et minne har dukket opp fra mitt tidligere forhold, og da det er noe jeg aldri har diskutert med noen ordentlig, virket dette som et fint sted å lufte temaet.

Da jeg og ekskjæresten min fra tid til annen bestemte oss for å spise på restaurant, var det alltid han som 'betalte'. Det vil si, var det min tur å punge ut for maten, ville han insistere på å bruke kortet mitt da regningen kom i stedet for at jeg gjorde det. Grunnen til dette var at han synes det var flaut at de ansatte i restauranten skulle se at kvinnen i forholdet betalte (til tross for at vi mellom oss hadde en avtale om at alle felles kostnader skulle dekkes 50/50).

Har noen opplevd lignende? Hva er deres formeninger om betaling av delte goder i forholdet - skal man dele det på midten, skal den med høyest personlig økonomi betale mer enn den med lavest, eller skal mannen (eller kvinnen) helst betale? Og dere menn der ute: opplever dere det noensinne som flaut når kvinnen betaler?

Personlig er jeg veldig for en løsere 50/50-ordning, hvor man ikke nødvendigvis føler at man skylder den andre noe, men allikevel holder nogenlunde kontroll på når det er mans egen tur å være den spandable. Synes for så vidt også at det er greit at jeg i mitt nåværende forhold har en tendens til å betale mer enn kjæresten, da jeg tjener mer enn han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi spiser sjeldent ute, men vi tenker aldri over hvem som skal betale. Hender det blir meg, andre ganger ham. Synes ikke han skal betale noe mer enn meg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har jeg også opplevd. Han skulle se ut som den gentlemannen fra utsiden, men fikk penger av meg etterpå. Latterlig, spør du meg. Hvorfor skal han få "cred" og ikke du?



Anonymous poster hash: fd636...d12
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe så latterlig. En slik mann hadde jeg ikke respektert. Er det du som betaler, er det du som betaler. Tåler han ikke at du får kreditt for å plukke opp regningen, får han betale selv.



Anonymous poster hash: d225f...eb9
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det var flaut om du betalte burde han jammen betalt selv og ikke låne kortet ditt. Jeg hadde ikke godtatt noe sånt tull.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Han betaler egentlig alltid når vi en sjelden gang går ut :) Dette er pga at jeg er student, og han jobber 100%. Ikke fordi vi er kvinne og mann.



Anonymous poster hash: 0e737...82a
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon blund

Jeg betalte stort sett alltid. Syntes det er kjekt og håpte hun satt pris på det. Pluss at jeg alltid fikk litt vondt inni meg når jeg viste at hun var student og ikke hadde så ekstremt mye å rutte med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hender mannen betaler,og det hender jeg betaler. Men til syvende og sist er det "hans" penger vi bruker, for jeg har ikke inntekt. Likevel gjør han ingenting av at jeg drar mitt kort på restauranten. Hva servitøren måtte tro eller mene betyr fint lite. Tror forresten servitøren gir blaffen i om det er mannen eller kvinnen som betaler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sjeldent vi spiser ute, men når vi gjør der bytter vi på å betale. Jeg jobber med mat og i perioder tok jeg med en del mat hjem til han etter jobb, noe som jeg betaler for. Synes det er komisk hvis en mann ikke takler at en kvinne betaler for maten, i frykt for hva andre tenker. En stor turn-off med så stor usikkerhet på seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en latterlig oppførsel. Oser usikkerhet lang vei.

Anonymous poster hash: dd74c...5cd

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For en latterlig oppførsel. Oser usikkerhet lang vei.

Anonymous poster hash: dd74c...5cd

Jepp, det er i grunn derfor jeg gikk med på det. Jeg forsto at det hadde med usikkerhet rundt hvordan han ble betraktet å gjøre; at han ville bevise for omverdenen at han var en 'ekte mann' (basert på et bilde av hvordan han selv føler en 'ekte mann' skal oppføre seg), at han fast skal betale middagen for sin kjære og vise omverdenen hvor mye han strekker til.

Innser nå i etterkant at jeg nok skulle laget et poeng av det i stedet for å bare gå med på det, forsøkt å sørge for at han i fremtiden ikke følte han måtte oppføre seg på en bestemt måte for at omverdenen skulle synes godt om han. Og at det er helt greit at kvinnen betaler, ikke ydmykende som han tydeligvis følte...

Satser på at det går bedre med neste dama :laugh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, det er i grunn derfor jeg gikk med på det. Jeg forsto at det hadde med usikkerhet rundt hvordan han ble betraktet å gjøre; at han ville bevise for omverdenen at han var en 'ekte mann' (basert på et bilde av hvordan han selv føler en 'ekte mann' skal oppføre seg), at han fast skal betale middagen for sin kjære og vise omverdenen hvor mye han strekker til.

Innser nå i etterkant at jeg nok skulle laget et poeng av det i stedet for å bare gå med på det, forsøkt å sørge for at han i fremtiden ikke følte han måtte oppføre seg på en bestemt måte for at omverdenen skulle synes godt om han. Og at det er helt greit at kvinnen betaler, ikke ydmykende som han tydeligvis følte...

Satser på at det går bedre med neste dama :laugh:

Kvinner altså. Maser om likestilling, men ønsker likevel at mannen kom som den romantiske ridderen og behandlere dere som prinsesser.

Anonymous poster hash: 0443a...adc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kvinner altså. Maser om likestilling, men ønsker likevel at mannen kom som den romantiske ridderen og behandlere dere som prinsesser.

Anonymous poster hash: 0443a...adc

Jeg er feminist, og ganske så engasjert i likestillingsdebatten, så du har nok bommet litt der, du. En mann som behandler meg som en 'prinsesse' er en mann jeg ikke er interessert i. Jeg vil heller bli behandlet som det jeg skal være: en likestilt. Forstår godt at det er lettere å tolke ting som de passer deg enn å lese ordentlig gjennom det som står, da. Kos deg med fordommene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Vi er mye ute og spiser og det er hovedsakelig han som betaler. Er vel mer fordi han har full jobb (og bor veldig billig hos meg) mens jeg derimot er student. Når jeg har ordentlig jobb regner jeg med at det jevner seg ut:)

Anonymous poster hash: 8201d...8fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis han insisterte så hvorfor ikke. Ser ikke noe problem om han betaler hvis han virkelig vil.



Anonymous poster hash: fdfc8...290
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er feminist, og ganske så engasjert i likestillingsdebatten, så du har nok bommet litt der, du. En mann som behandler meg som en 'prinsesse' er en mann jeg ikke er interessert i. Jeg vil heller bli behandlet som det jeg skal være: en likestilt. Forstår godt at det er lettere å tolke ting som de passer deg enn å lese ordentlig gjennom det som står, da. Kos deg med fordommene.

Har hjulpet deg litt med å rette teksten din slik at den fremstår som mer korrekt.

Eventuelt:

Jeg er feminist, og ganske så engasjert i likestillingsdebatten, så du har nok bommet litt der, du. En mann som behandler meg som en 'prinsesse' er en mann jeg ikke er interessert i. Jeg vil heller bli behandlet som det jeg skal være: en likestilt. Forstår godt at det er lettere å tolke ting som de passer deg enn å lese ordentlig gjennom det som står, da. Kos deg med fordommene.

Anonymous poster hash: 855ea...a43

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...