Gå til innhold

Er virkelig norske menn så feminine?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Så langt høres du feminin ut, utfra min erfaring og hva jeg legger i det.

Ustelt helskjegg utgjør ikke noen forskjell der.

Wow. Da bør jeg holde som hemmelighet at jeg jogger i treningstights også da vel ? Hummm... så konklusjonen din er at følsomme og likestilte verdier gjør menn femi, og utseende er underordnet ?

Blir jeg mer maskulin om jeg forresten husker å si at jeg har slukket brann, grepet inn i overfall, hatt "skitne" jobber, drept og skaffet meg mat fra naturen, drevet med kampsport og vært i militæret ?

Opps, tror jeg kommer i konflikt med meg selv etter å ha lest denne tråden... :fnise:

Endret av Coolaid
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vel, mannen min er ny udannet sykepleier. Måtte omskolere seg da det å jobbe som selvstendig næringsdrivende ikke gikk. Tok et valg for å få seg et sikkert yrke, nettopp for å kunne være med å forsørge familien.

Har jobbet neste full tid ved siden av studie, innenfor rus og psykiatri. Må være ganske så tøff for å takle det. Skal nå jobb som sykepleier på en avdeling hvor det er stort tempo og hvor raske avgjørelser må tas.

Har skjegg og har et maskulint yter.

Etter noens definisjon her i tråden er han vel feminin?

Ikke for meg, han er en som har tatt ansvar og jobbet/jobber hardt for at familien hans skal ha det bra. For meg er det maskulint og mandig!

Endret av Trude.lutt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wow. Da bør jeg holde som hemmelighet at jeg jogger i treningstights også da vel ? Hummm... så konklusjonen din er at følsomme og likestilte verdier gjør menn femi, og utseende er underordnet ?

Blir jeg mer maskulin om jeg forresten husker å si at jeg har slukket brann, grepet inn i overfall, hatt "skitne" jobber, drept og skaffet meg mat fra naturen, drevet med kampsport og vært i militæret ?

Opps, tror jeg kommer i konflikt med meg selv etter å ha lest denne tråden... :fnise:

Du sa at du jobber i et omsorgsyrke, lager mat og vasker klær. I tillegg til at du har helskjegg. Jeg kjenner deg jo bedre enn de lille, etter mange år her, men jeg tenkte at du skal få som du gir :) Og ja, utseendet er underordnet.

Utfra alle dine innlegg her, så kjenner jeg deg ikke som en feminin mann, så jeg ble litt overrasket over at du plutselig var bare feminin i din beskrivelse av deg selv :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg da?

Fisker vinter som vår. Går på jakt om høsten, elsker å hugge ved og fyre på ei rønne av ei hytte jeg eier på fjellet. Leser om Nansen og Ingstad. Tar 130 i benk og 180 i bøy. Dratt 250 i mark i glansdagene. Har vært i 5 slosskamper i mitt liv og vunnet alle. Handler raskt når det trengs. Jeg trader aksjer og gjør kalde avgjørelser hver dag.

Men også..

Så liker jeg vin framfor øl. Jeg jobber deltid i omsorgsyrke. Jeg gråter i blandt når jeg er lei meg. Jeg har hatt problemer med angst og panikkfølelse. Jeg elsker dyr og natur og barn. Jeg liker å lage mat og trives best i hjemmet med familien og urtehagen min på terassen.

Så..er jeg en femikladd eller en machoman?

Nettop..jeg er et komplekst menneske som ikke ønsker å la meg definere av meningsløse dogmer.

Du er mer macho enn femi, utfra min mening ihvertfall :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Jeg er femi tror jeg..fikk en gang et nervøst sammenbrudd. Det er vel femi?

Det tror jeg er likelig fordelt :). Jeg oppfatter deg som en mann som er trygg i seg selv, da er det ikke "farlig" å miste grepet av og til når stress eller annet tyngende blir for mye. Jeg fikk selv nervøst sammenbrudd engang, hvor jeg reagerte så voldsomt at jeg ble kjørt til psykiatrisk sykehus. Jeg fikk være der over natten. På formiddagen dagen etter hadde jeg en samtale med en overlege. Konklusjonen av den samtalen var at legen mente jeg ville ha mer nytte av poliklinisk behandling, for jeg var så flink til å artikulere meg, og så måtte jeg også arbeide med å forsøke å senke mitt aspirasjonsnivå :sjokkert: .

Jaja, nok om det. Vi har alle både feminine og maskuline sider i oss.

Endret av Arabella
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sa at du jobber i et omsorgsyrke, lager mat og vasker klær. I tillegg til at du har helskjegg. Jeg kjenner deg jo bedre enn de lille, etter mange år her, men jeg tenkte at du skal få som du gir :) Og ja, utseendet er underordnet.

Utfra alle dine innlegg her, så kjenner jeg deg ikke som en feminin mann, så jeg ble litt overrasket over at du plutselig var bare feminin i din beskrivelse av deg selv :)

Ja, jobber i et omsorgsyrke. Hjemme vasker jeg klær for hele familien og lager mat til dem og meg selv, sikkert fordi jeg har blitt flink til å lage mat.

Det jeg vil sette fokus på er at man kan være maskulin i et yrke som typisk ikke forbindes med maskuline verdier, eller man kan være maskulin som familiefar.

Hva er det som definerer hva som er maskulint? Er det følelser, utseende, eller handlinger ? - Selv tror jeg at det er en kombinasjon. Jeg kjører min stil på jobben, Jeg ser ut slik jeg har lyst, og er den pappaen og ektemannen jeg mener jeg skal være - altså jeg er meg selv. Kanskje det er maskuline verdier ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror jeg skal trekke meg litt tilbake her. Jeg bor i et område der mange menn er i forsvaret, og har fått sin mannskultur og sin maskulinitet via det. Tror ikke det er gjeldende for den vanlige norske mann, som f.eks bor i en storby, der en annen kultur gjelder.

Her ER det sånn at de fleste menn tenker over hva de er villige til å gjøre for sin kvinne og for sitt land. Det handler om mot og om de er villige til å dø for den beslutningen. Det har menn her tatt en beslutning om, og som regel har de delt den med dama si. Det er ikke sikkert alle reagerer i forhold til det når det virkelig gjelder, men de har tatt stilling til det på forhånd, og vet hva de har bestemt seg for. Det har vel de færreste gjort i Oslo, Stavanger eller i Bergen. Der har vel inntjening mer å si for maskulinitet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jobber i et omsorgsyrke. Hjemme vasker jeg klær for hele familien og lager mat til dem og meg selv, sikkert fordi jeg har blitt flink til å lage mat.

Det jeg vil sette fokus på er at man kan være maskulin i et yrke som typisk ikke forbindes med maskuline verdier, eller man kan være maskulin som familiefar.

Hva er det som definerer hva som er maskulint? Er det følelser, utseende, eller handlinger ? - Selv tror jeg at det er en kombinasjon. Jeg kjører min stil på jobben, Jeg ser ut slik jeg har lyst, og er den pappaen og ektemannen jeg mener jeg skal være - altså jeg er meg selv. Kanskje det er maskuline verdier ?

Følelser og handlinger først og fremst. Som jeg ser det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marsvinet

Det er ingen tvil om at maskuline verdier har blitt utsatt for massive kampanjer der disse verdiene har blitt stemplet som skammelige, uønskede og forkastelige. Resultatet er flere aleneforeldre, masse frustrerte kvinner som aldri finner en Mann og masse rustrerte menn som oppfører seg som de har blitt oppdratt til av sine mødre bare for å oppleve at de da velges bort å partnermarkedet.

Hva er maskuline og feminine verdier etter din mening?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest brutal_mann

Hva er maskuline og feminine verdier etter din mening?

Se mitt svar på det tidligere i tråden.

Nytt punkt på listen over maskuline verder:

Å være utforskende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest FuturePrimitive

Det tror jeg er likelig fordelt :). Jeg oppfatter deg som en mann som er trygg i seg selv, da er det ikke "farlig" å miste grepet av og til når stress eller annet tyngende blir for mye. Jeg fikk selv nervøst sammenbrudd engang, hvor jeg reagerte så voldsomt at jeg ble kjørt til psykiatrisk sykehus. Jeg fikk være der over natten. På formiddagen dagen etter hadde jeg en samtale med en overlege. Konklusjonen av den samtalen var at legen mente jeg ville ha mer nytte av poliklinisk behandling, for jeg var så flink til å artikulere meg, og så måtte jeg også arbeide med å forsøke å senke mitt aspirasjonsnivå :sjokkert: .

Jaja, nok om det. Vi har alle både feminine og maskuline sider i oss.

Du har jo opplevd at mannen din har dødd, og du taklet det på ett eller annet vis med en haug unger (om jeg har forstått riktig)...DET er imponerende. Setter ting i perspektiv..og det liker jeg -sette ting i perspektiv. Det hjelper meg med mine problemer. Så takk for din styrke :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest FuturePrimitive

Du er mer macho enn femi, utfra min mening ihvertfall :)

Macho-femi! :)

Takk i hvert fall! Selv om jeg finner såkalt feminine verdier vel så verdifulle som maskunline.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva som definerer en manns femi/maskuline egenskaper er for min del først og fremst talemåte, uttrykksform og tidsbruk på husets baderom.

Prater man "kvakkete", ultrapeeeent og bruker kraftuttrykk som "fillern", "gosjameg" og "giiiid", vel, da har jeg faktisk problemer med å forholde meg til vedkommende. Er det i tillegg slik at fyren bruker lengre tid på badet enn kona, og det stinker et sammensurium av parfyme, deo og lotion etter ham, da står det for meg soleklart at vedkommende burde vurdere et kjønnsskifte. :ironi:

Ellers spiller utdanning, yrkesvalg og bosted liten rolle i denne sammenhengen, selv om det vel ikke er mulig å unngå det faktum at Oslo er stedet flest femikladder holder hus her i landet.

Om dette er et resultat av feminisme, kvinnekamp og et psykt kroppsfokus skal jeg ikke mene særlig om, men det er likevel vanskelig å se bort fra at de siste 10-årenes likestillingsfokuserte foreldregenerasjon må ha hatt en aldri så liten finger med i spillet. I tillegg har vi jo også påvirkningen fra media og reklame, som ikke akkurat retter kameraene mot skjeggete huleboere, rufsete industriarbeidere og fiskere/bønder...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje det er flere feminine menn i Oslo evt?

Både jeg og min samboer har forøvrig vokst opp på bygda (men ikke i samme bygd) på vestlandet, men ingen av oss går i arbeidsklær hjemme likevel.

Det er ikke noe som er maskulint med å være skitten og ha på seg arbeidsklær overalt. Det er bare lite hygienisk og ganske harry. Arbeidsklær har man på seg på arbeid og når man kommer hjem dusjer man og har på seg normale klær.

Man må først finne ut om folk i Oslo ser på femininitet som annerledes enn folk på vestlandet?

Jeg synes ikke det er noe feminint med at mannen ikke har noe problem med å gjøre like mye husarbeid som kvinnen. Jeg synes heller ikke det er noe maskulint ved at jeg kan skifte dekk på en bil og andre enkle oppgaver som luftfilter og oljefilter. Er heller ikke noe maskulint ved at jeg ellers fint kan male og gjøre samme oppgaver som min samboer.

Det gjør oss i grunn bare til selvstendige mennesker. Vi hadde fint klart oss uten hverandre fordi vi er allsidige, men likevel blir vi mer effektive sammen. Vi er flinke til å samarbeide rett og slett :)

Jeg ser ikke at jeg som kvinne f.eks skulle være flinkere til å henge opp klær enn min samboer. Jeg er ikke akkurat født til å henge opp klær og vaske gulv. Ikke min samboer heller. Men det må gjøres likevel.



Anonymous poster hash: 396f2...a28
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Du har jo opplevd at mannen din har dødd, og du taklet det på ett eller annet vis med en haug unger (om jeg har forstått riktig)...DET er imponerende. Setter ting i perspektiv..og det liker jeg -sette ting i perspektiv. Det hjelper meg med mine problemer. Så takk for din styrke :)

Takk til deg for gode ord :). Det stemmer at min mann døde, i en ulykke. Mine fem (!) barn var da i alderen 7-11-13-14-15 år, selv var jeg 36. Det har vært tøft på mange måter. Man henter uante krefter i seg selv og klarer det meste. Barna er voksne nå, med god utdannelse og interessant arbeid. Så nå kan jeg med god samvittighet tenke på meg selv og mine behov :).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg synes dere bommer litt med generaliseringen av norske menn i Oslo. Min erfaring er at de mest feminine mennene i byen er svensker. Svenske innvandrere er definitivt mer opptatt av klær og utseende, og man kan ofte kjenne de igjen på gata før man hører at de prater svensk seg i mellom.

En annen ting er brukerne på KG, og spesielt dere i denne tråden er elendige på bruk av multisitat. Det er dårlig forumskikk det flere av dere driver med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kaffelattn

Jeg synes generelt sett at norske menn er litt spinkle, spake og tja, kall det gjerne litt feminine.

Synes rugby er mer maskulint enn fotball...og savner å se at menn ser ut som menn (og ikke som androgyne eller feminine zoombier).

Det er slutt på den tiden da en jente kunne føle seg litt beskyttet av en mann i Norge. På den annen side er det så fredelig i Norge at det ikke er mye å bli beskyttet mot. Føler at menn i Norge ikke er seg bevisst noen definert mannsrolle.

Selv Kjetil Rolness (sosiolog) og Jørgen Lorentzen (kjønnsforsker og tilhenger av Mannsdagen) er ikke maskuline...all spenning forsvinner med myke bløtfisk-"menn".

:-|

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...