Gå til innhold

Er virkelig norske menn så feminine?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det handler mer om at de ikke har så sterke meninger om hvordan huset skal være, enn at han ikke har noe han skulle ha sagt. Jeg kunne godt latt min eventuelle jente få lov til å dekorere som hun ville, for meg er det egentlig bare fint. Om det hadde vert opp til meg hadde lite blitt gjort. Hybelen min ser ille ut, rett og slett.

Med "i husholdningen" mente jeg ikke rent bokstavelig talt hvordan huset ser ut. En bedre formulering er vel heller "innenfor husets fire vegger" - alle diskusjoner som foretas mellom mann og kvinne.

At de fleste menn lar kona bestemme farve på veggene er ikke veldig rart - da snakker vi om å frivillig gi henne råderett.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Lille-pus

Menn, og kvinner, som er trygge i seg selv og har lært hvem de selv er, som tør å være de menneskene de egentlig er, - de har fragmenter av både såkalt klassisk maskuline og feminine sider i seg.

Man blir ikke mer maskulin av å være ubehøvlet, bannes og subbe rundt i de værste klærne man har, - man blir maskulin ved å tørre å bruke og vise sine klassiske maskuline sider.

Man blir ikke mer feminin av å kjøpe høye hæler og merkeklær og gå til frisøren en gang i uken, man blir feminin ved å tørre å bruke og vise sine klassike feminine sider.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Det er ingen tvil om at maskuline verdier har blitt utsatt for massive kampanjer der disse verdiene har blitt stemplet som skammelige, uønskede og forkastelige. Resultatet er flere aleneforeldre, masse frustrerte kvinner som aldri finner en Mann og masse rustrerte menn som oppfører seg som de har blitt oppdratt til av sine mødre bare for å oppleve at de da velges bort å partnermarkedet.

Hjelpe meg hvor mye vi stakkars (enslige) mødre skal få skylden for! :(

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lest mange tråder her på forumet at en del, for det meste menn, mener at norske menn er for feminine.

I følge noen artikler mener spesielt kvinner i Oslo at menn har blitt for feminine, mens de på vestlandet ikke er enig. 41% mot 8,5%.

Selv forstår jeg ikke helt dette. Menn i dag bryr seg sikkert mer om utseende fordi de ønsker ei jente, ikke av en annen grunn. Jeg har ikke fått med meg at noen gråter og du blir sett fryktelig ned på fortsatt om du gjør det. Da tar du ikke ting på riktig måte. De fleste beskytter jo selvverdet sitt enda mener jeg og er ikke ukjent med å virkelig slå i fra seg dersom noen gjør han vondt.

Det stemmer kanskje at flere programmer på TV er typisk det damer liker, som skal vi danske, men så er det jo ikke TV de fleste menn i dag sitter med. Det er jo for det meste internett, serier, filmer og spill det går i som underholdning. Verdiene Norge er bygget på er jo gamle, og jeg er ikke enig med at det å hjelpe fattige er en feminin egenskap.

Hva tenker dere menn, greier ikke dere å beskytte dere selv og har typiske gode maskuline egenskaper. Hva tenker dere damer?

Anonymous poster hash: 14efb...ce7

Svarer uten å lest de andre svarene.

Mannen min er i forsvaret, og han er IKKE feminin. Om han må, så går han ut i krig med livet som innsats. Da er han også i første rekke, ikke den som stikker seg unna. Det har han også gjort i andre deler av verden. Jeg VET at han gjør det, det er ikke bare snakk.

Fra første dag med han, så har jeg følt meg beskyttet og tatt vare på, selv om jeg fint klarer meg selv. Jeg har aldri vært i tvil om at han beskytter meg om det er en trussel. Da står han foran meg uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rent utseendemessig, så synes jeg de er blitt mer feminine. Da snakker jeg ikke om å "ta vare på seg selv" - som å trene eller bruke fuktighetskrem. Mer menn som jevnt over ser "glatte" ut. Personlig liker jeg hår på brystet og litt tredagersskjegg, og synes jeg ser mindre og mindre av det. Selvsagt er det noen kvinner som liker dette.

Det som er mer problematisk i feministiske land er undertrykkelsen av mannlig seksualitet. Voldtekt og seksuell trakassering blir kategorisert som "mannsproblemer", voksne menn som kikker på yngre kvinner er gamle griser, kvinnelig seksualitet blir feiret og menn som ikke er interessert i "frigjorte" kvinner er usikre, gammeldagse og patetiske.

Som resultat er mange menn ikke veldig trygge i sin seksualitet og skal skjule sine intensjoner overfor kvinner. Jeg observerer også oftere norske jenter som er sammen med norske menn der mennene ikke har så mye de skulle sagt i husholdningen og hun tar alle viktige beslutninger.

Jeg slutter aldri å lese dine innlegg, og samtidig bli imponert over det du sier og den livskunnskapen du har til tross for din unge alder! :)

Enda et godt innlegg fra deg :) Du er verdifull her, bare så du vet det!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Som alltid enig med Marie90.

Det er bare å ta en tur til USA så ser man motstykket til en femi-kultur. Her borte er maskulinitet feiret og koblet til noe erke-amerikansk. Hvis man er en ordentlig Mann drikker man øl mens man skyter med rifle i hagen. Driver man med jakt er man enda mer mann. Kvinnene trekker disse kvalitetene frem og sammenlikner de med evnen til å forsørge en familie. Menn som er menn jobber hardt. Feminine menn er ikke like kapable.

I Norge er det jo nesten motsatt. En litt pen og forsiktig kontormann er ansett som flott og god. God samarbeidspartner for husholdningen, liksom! Bedre enn en villstyring som skyter hagle i hagen. Jakt? Ufyselig dyreplageri.

;)

Njaaa, liker ikke helt det at man skyter med rifle i hagen! Det er bare dumskap, gjerne fulgt av fyll, og ikke en ettertraktet mannlig egenskap :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med "i husholdningen" mente jeg ikke rent bokstavelig talt hvordan huset ser ut. En bedre formulering er vel heller "innenfor husets fire vegger" - alle diskusjoner som foretas mellom mann og kvinne.

At de fleste menn lar kona bestemme farve på veggene er ikke veldig rart - da snakker vi om å frivillig gi henne råderett.

Så det er altså vanelig at mannen bare nikker på alt damen har lyst til. Trodde ikke jeg men ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen tvil om at maskuline verdier har blitt utsatt for massive kampanjer der disse verdiene har blitt stemplet som skammelige, uønskede og forkastelige. Resultatet er flere aleneforeldre, masse frustrerte kvinner som aldri finner en Mann og masse rustrerte menn som oppfører seg som de har blitt oppdratt til av sine mødre bare for å oppleve at de da velges bort å partnermarkedet.

Hva er maskuline verdier? Og hva er feminine verdier? Dette er ikke for å provosere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nord-Norge er som bygda i USA! :)

Det er nok mange variabler her i nord også! Jeg bor i Troms, som er veldig preget av at Forsvaret er nært her, med alle sine menn. De er fra alle kanter av landet, så jeg tror vi opplever en mix av ulike fylkeskulturer her, sammen med forsvarets felleskultur. Så akkurat her jeg bor, opplever jeg en mannskultur som er en sammenblanding av mye, men at den står sterkt i forhold til feminine input likevel. Og den er likeveI IKKE sånn at man skyter med hagle i hagen :) Jeg tror at menn kanskje har mer å si her enn i mange andre deler av landet, i og med at forvaret har en så sterk stilling her. Det påvirker både bygder og byer i fylket.

Når det gjelder yttersia av Senja, Finnmark (utenom Alta og Hammerfest) og andre yttersider, så tror jeg nok at menn er mindre avslipt, og at flere kan finne på å gjøre diverse ting som menn sørpå ikke gjør :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ikke tilfeldig at når komikere skal karrikatere homser så snakker de alltid norlandsdialekt? :nigo:

Det synes jeg faktisk er veldig rart :)

Det er vel flere av dem sørpå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest brutal_mann

Hva er maskuline verdier? Og hva er feminine verdier? Dette er ikke for å provosere.

Maskuline verdier:

Rak rygg.

Være den som skjærer gjennom.

Være den som holder hodet kaldt når det er kaos.

Fysisk styrke.

Beskyttende.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest FuturePrimitive

Jeg har lest mange tråder her på forumet at en del, for det meste menn, mener at norske menn er for feminine.

I følge noen artikler mener spesielt kvinner i Oslo at menn har blitt for feminine, mens de på vestlandet ikke er enig. 41% mot 8,5%.

Selv forstår jeg ikke helt dette. Menn i dag bryr seg sikkert mer om utseende fordi de ønsker ei jente, ikke av en annen grunn. Jeg har ikke fått med meg at noen gråter og du blir sett fryktelig ned på fortsatt om du gjør det. Da tar du ikke ting på riktig måte. De fleste beskytter jo selvverdet sitt enda mener jeg og er ikke ukjent med å virkelig slå i fra seg dersom noen gjør han vondt.

Det stemmer kanskje at flere programmer på TV er typisk det damer liker, som skal vi danske, men så er det jo ikke TV de fleste menn i dag sitter med. Det er jo for det meste internett, serier, filmer og spill det går i som underholdning. Verdiene Norge er bygget på er jo gamle, og jeg er ikke enig med at det å hjelpe fattige er en feminin egenskap.

Hva tenker dere menn, greier ikke dere å beskytte dere selv og har typiske gode maskuline egenskaper. Hva tenker dere damer?

Anonymous poster hash: 14efb...ce7

Greier helt fint beskytte både meg selv og familien min. Gråter gjør jeg også. Etter at jeg begynte med det, så har angsten, depresjonene, stresset, maset og 30 år med innestengte følelser kommet ut. Livet tok en god vending til det bedre etter at jeg ble litt mer "feminin". Så jeg tror du misforstår fullstendig hva som gjør en mann femi eller masku.

Hilsen skjeggete villmarksmann som vet å svinge øksa, med kone og barn som hverken ser fotball eller synes bil er spesielt kult.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest FuturePrimitive

Prøver så godt jeg kan å tilstrebe BÅDE feminine OG maskuline personlighetstrekk, da jeg synes begge kjønn kunne trenge endel av hverandres trekk oftere. Var ganske digg å gråte ut 30 år med innestengte følelser. Vi menn er jo lært opp til fra vi er barn at våre følelser ikke er gyldige.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hele kommer jo an på HVA en definerer som maskulint og feminint.

Personlig finner jeg menn fra søreuropa altfor feminine. Jålebukker som ofte står og fikser på sveisen til hverandre og bruker strategier vi tradisjonelt forbinder med damer fra en Jane Austen roman (de later som de er hjelpeløse).

Maskulinitet er i fakter og ordlegging - først og fremst forbinder jeg det med å være trygg og solid i seg selv og på seg selv.

En mann som mekker på en traktor er ikke mer maskulin enn som leser en bok. Like lite som en kvinne som skrur på en traktor er mer maskulin enn en som leser en bok - det er oppgaver hvem som helst kan gjøre.

Menn med meget rufset og uflid fremtoning er dog ofte feminine i det at de er utrygge på seg selv. En skitten stakkar som stiller i hullete dongeri med skitrender under neglene viser ikke "jeg er mann" han viser "jeg kan ikke vaske eller kle meg - jeg er hjelpeløs" Igjen er vi tilbake til de gamle urtypiske kvinnelige triksene. ironisk nok elsker kvinner feminine menn - særlig de som sier de liker "handy mannemenn". Det er nemlig gruppen med de hjelpeløse karene nevnt over.

Og like ironisk: uflide kvinner fremstår som maskuline fordi femininitet også er nettopp det å være trygg i og på seg selv.

Skal vi danse er forresten ikke et "dameprogram" Det er som det meste annet på tv idiotunderholdning. Også menn er dumme nok til å finne simple ting underholdende. At nåtidens mennesker ikke er smarte blir dog noe helt annet enn at de er feminine.

Anonymous poster hash: f8b5f...3cb

Da jeg møtte min mann for første gang, gikk han i dyre merkeklær og Rayban solbriller. Med en fin hårklipp også. Han så veldig velpleid ut, faktisk mer enn vanlig for en mann.

Ja, han liker merkeklær, og han liker solbriller av et godt merke. Og han bruker penger på begge deler. Men ved første øyekast framsto han som mer enn vanlig opptatt av sånne ting for en mann å være, og han var litt for velpleid faktisk. Jeg trodde ikke jeg hadde en sjans der, jeg som var så vanlig. Men han var "vanlig" nok :) Han likte bare gode merkevarer, og selv om jeg trodde vi var veldig ulike, så var vi faktisk ganske like.

Nå er han ute i garasjen og bygger om på sin Taunus -66 modell. Han er egentlig en sånn verkstedfyr til tross for mye utdanning og høy grad i sitt yrke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er en femi mann ? Det er vel litt av hvert. I mange tilfeller er fjollete og "dandy" forvekslet med å være femi. Selv kan jeg ligne på en kriminell huleboer med ustelt helskjegg. Jeg er også er følsom. Jeg jobber i et omsorgsyrke og lager mat og vasker klær. Gjør dette meg til en feminin eller maskulin mann ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hva er en femi mann ? Det er vel litt av hvert. I mange tilfeller er fjollete og "dandy" forvekslet med å være femi. Selv kan jeg ligne på en kriminell huleboer med ustelt helskjegg. Jeg er også er følsom. Jeg jobber i et omsorgsyrke og lager mat og vasker klær. Gjør dette meg til en feminin eller maskulin mann ?

Så langt høres du feminin ut, utfra min erfaring og hva jeg legger i det.

Ustelt helskjegg utgjør ikke noen forskjell der.

Endret av Majott
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Maskuline verdier:

Rak rygg.

Være den som skjærer gjennom.

Være den som holder hodet kaldt når det er kaos.

Fysisk styrke.

Beskyttende.

Da er jeg maskulin, bortsett kanskje fra fysisk styrke. Jeg har måttet ta ansvar alltid i familiesammenheng.

Endret av Arabella
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest FuturePrimitive

Så langt høres du feminin ut, utfra min erfaring og hva jeg legger i det.

Ustelt helskjegg utgjør ikke noen forskjell der.

Jeg da?

Fisker vinter som vår. Går på jakt om høsten, elsker å hugge ved og fyre på ei rønne av ei hytte jeg eier på fjellet. Leser om Nansen og Ingstad. Tar 130 i benk og 180 i bøy. Dratt 250 i mark i glansdagene. Har vært i 5 slosskamper i mitt liv og vunnet alle. Handler raskt når det trengs. Jeg trader aksjer og gjør kalde avgjørelser hver dag.

Men også..

Så liker jeg vin framfor øl. Jeg jobber deltid i omsorgsyrke. Jeg gråter i blandt når jeg er lei meg. Jeg har hatt problemer med angst og panikkfølelse. Jeg elsker dyr og natur og barn. Jeg liker å lage mat og trives best i hjemmet med familien og urtehagen min på terassen.

Så..er jeg en femikladd eller en machoman?

Nettop..jeg er et komplekst menneske som ikke ønsker å la meg definere av meningsløse dogmer.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest FuturePrimitive

Da er jeg maskulin, bortsett kanskje fra fysisk styrke. Jeg har måttet ta ansvar alltid i familiesammenheng.

Jeg er femi tror jeg..fikk en gang et nervøst sammenbrudd. Det er vel femi?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...