Gå til innhold

Hjemmelaget mat eller ferdig mat?


Me*

Anbefalte innlegg

Jeg mener at ferdigmat ikke smaker like godt som hjemmelaget.

Selvfølgelig så er det jo slik at noen ganger så går det raskere å lage ferdigmat. Og det kan være kjekt i enkelte situasjoner.

Jeg/Vi lager som regel all mat fra bunnen av. Noe kjøpes ferdig laget. som feks pasta, ris og slike basis ting. Men det går svært lite dolmio saus her. heller mere tomat på boks uten sukker osv. krydrer selv og får det til å smake mye bedre etter min mening.

Det går svært lite ferdigpizza og lapskaus på boks her i huset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

jeg trosser "alle" på KG med å si jeg liker ferdigmat aller best!!

Det er en skam å innrømme her på KG, men det er fakta at jeg liker toro best :P

Mange her nekter for at de nooooen sinne bruker halvfabrikata, men jeg nekter å tro dem......

Hvorfor nekter du å tro dem? Jeg kjenner en god del, inkludert noen her inne, som aldri bruker halv- eller helfabrikata. Noen er sånn, skjønner du. ;)

Jeg lager mesteparten av maten min fra bunnen av, men lager ikke egen pasta eller baker brød, og vi har av og til frossenpizza. Resten lager jeg selv, litt avhengig avkriterier for "bunnen av", som har vært diskutert før her inne.

Jeg synes ikke akkurat det er en skam å synes at Toro smaker best, men litt rart synes jeg det er, det må jeg innrømme. Jeg tror det handler om manglende eksponering, men det spiller jo ikke noen særlig rolle, alle må da få spise det de liker best, selvsagt, og det bryr ikke meg om folk velger Toro. Stor forståelse for det har jeg også, men jeg personlig synes ikke det er gøy å lage Toromat, og derfor lager jeg heller min egen.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fjosa

Vi bruker buljongterninger og tomatbokser, men ellers blir det meste laget fra bunnen. Kan innimellom bruke en sausepose, men ikke uten å sette eget preg på den. Jeg er ikke så veldig redd for E-stoffer og slikt, men liker å lage mat og synes halvfabrikata ofte smaker dritt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest NozMonster

Haha, ja det er en skam her på kg å like og ikke minst bruke ferdigmat! Og om nesten ingen bruker det, hvorfor i all verden selger det så bra da? Blir som med se og hør det.

jeg tenker også det- hvorfor i alle dager selger det så bra? og hvorfor i alle dager ser jeg aldri en eneste handlekurv på butikken uten toroprodukter!?

Alle som klarer å innrømme i denne tråden at de kan spise toro i blant, mååå liksom slenge på at de selvfølgelig liker hjemmelaget mat best og lager det meste selv da! Jeg kan bare rett og slett ikke tro på at alle her på KG utenom meg hater absolutt alle frosenpizzaer, så og si alle type sauer og alle pasta med enten kylling, kjøttboller eller bolones fra toro i frysedisken!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest _Blomsten_

jeg tenker også det- hvorfor i alle dager selger det så bra? og hvorfor i alle dager ser jeg aldri en eneste handlekurv på butikken uten toroprodukter!?

Alle som klarer å innrømme i denne tråden at de kan spise toro i blant, mååå liksom slenge på at de selvfølgelig liker hjemmelaget mat best og lager det meste selv da! Jeg kan bare rett og slett ikke tro på at alle her på KG utenom meg hater absolutt alle frosenpizzaer, så og si alle type sauer og alle pasta med enten kylling, kjøttboller eller bolones fra toro i frysedisken!

Hater ikke alle ferdigprodukter, men synes hjemmelaget smaker bedre. Vil helst ha mat uten smaksforsterker :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lager du/dere maten fra bånn av??

Eller er det ferdig mat??

Hvor mange lager egentlig fortsatt mat helt fra bånn?

:)

Jeg er ikke villig til å spise ferdigmat. Om du tenker på middag, så tar det ikke lang tid å lage maten selv.

Ferdigmat inneholder så mye rart som ødelegger kroppen. Ikke får barna det heller.

Anonym poster: f57e41c7552850d383f6813498fa86cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Borghild

Jeg tror at de som mest hardnakket forteller at de HATER Toro er de som spiser mest av det jeg! Muhahahahahaha! Skulle likt og sett handlekurvene deres! Toro fra bunn til topp tenker jeg! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror at de som mest hardnakket forteller at de HATER Toro er de som spiser mest av det jeg! Muhahahahahaha! Skulle likt og sett handlekurvene deres! Toro fra bunn til topp tenker jeg! :D

Jeg tok et valg om å droppe all hel- og halvfabrikata en gang på slutten av 90-tallet.

Og så lærte jeg meg å lage mat, dvs hvordan man faktisk får maten til å smake uten hjelp fra industrien. De av dere som ikke kan forestille dere et kosthold uten Toro har rett og slett ikke gått den veien. Og her er det mange aha-opplevelser dere går glipp av.

Men jeg skriver ikke noe om dette her inne lenger etter å ha blitt tilstrekkelig latterliggjort og mistenkeliggjort av innlegg som dine og Nozmonsters. Så sånn er det. :)

Anonym poster: ef4d6f27c6f24260f5fe94497290e03f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror at de som mest hardnakket forteller at de HATER Toro er de som spiser mest av det jeg! Muhahahahahaha! Skulle likt og sett handlekurvene deres! Toro fra bunn til topp tenker jeg! :D

Kom gjerne hit og se min handlekurv.

Når jeg handler så er den eneste "ferdigmaten" i så fall tomater, vannkastanjer og slikt på boks. Ja og pasta kjøper jeg ferdig.

Skjønner ikke poenget med å latterliggjøre og mistenkeliggjøre folk. De aller fleste har da vel enkle krydder, mel, melk og slik i kjøkkenskapene til å lage sauser av?

Jeg HATER ikke Toro. Spiser det om jeg får det servert og noen ganger lager jeg det selv, men den aller beste maten for MEG er hjemmelaget mat. Det betyr ikke at det er slik for alle, og det burde respekteres.

Vi som er genuint opptatt av å lage mat fra bunnen av er nok ikke ute etter å latterliggjøre dere som velger Toro, men opplyse om at det verken er vanskelig eller dyrt å lage fra bunnen av...for mange tor det er kjempedyrt og mange aner ikke hva de skal gjøre og derfor ser på det som for vanskelig for dem.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Borghild

Jeg tror ikke noe på at så mange her ALDRI bruker Toro. Du kan ikke få meg til å tro at nesten alle på KG er noen skinnhellige, fantastiske husmødre som lager de mest fantastiske retter helt fra scratch hver eneste dag i tillegg til å holde huset perfekt til enhver tid, ha en fantastisk jobb, være perfekt mor for snørru... eeh, jeg mener barna, gi mannen perfekt sex hver kveld, ser perfekt ut til enhver tid, aldri banner, trener 4 timer daglig osv. Nettopp sånn fremstår mange her som. Og spesielt de som BARE lager mat fra scratch og syns Toro er djevelens verk. Sorry, sånne damer som dere fremstår som finnes ikke!

Selv jeg som ikke tåler gluten og derfor MÅ lage mye fra scratch fordi det er hvete i det meste bruker Toro når jeg kan! Sier ikke at det er bedre enn hjemmelaget, men Toro har faktisk mye som smaker godt! Toro sin hollandaisesaus f.eks er kjempegod. Og heldigvis glutenfri. Det er ikke noe galt i å bruke ferdigprodukter eller halvfabrikata av og til!

Men mentaliteten her på KG er jo å fremstå som mest mulig perfekt. Og de som fremstår som mest perfekt er gjerne de som ikke er det.

Endret av Borghild
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Badabing

Lager som regel alltid maten fra bunnen. Kan egentlig ikke huske sist jeg spiste ferdigmat. Jo, jeg kjøper forresten som regel ferdige pitabrød og tacolefser/tacoskjell.

Til Borghild: Jeg er veggis. Toro funker dårlig for min del.

Endret av Badabing
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker toro 1 gang i måneden kanskje, tomatsuppe som regel. Men det er faktisk det fra de, selv om jeg bruker ca 50/50 som tidligere nevnt. Resten kommer fra andre produsenter. ;)

Anonym poster: 5e378467b43bea9a9da0a1f07e0343bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Borghild:

Det er ingen som sier at så og si alle på KG bare lager mat fra bunnen av.

Hvor mange sier det i denne tråden? Og hvor mange medlemmer og gjester har vi på hele KG?

Så slutt og overdriv så innmari ;)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest gjest17

Kan ikke uttale meg om hva de andre som skriver de lager alt i fra bunn her inne gjør, men her går det svært lite i Toro. Har ingenting i mot Toro, er bare at jeg synes hjemmelaget smaker bedre. Nå er det ikke sånn at jeg står å koker kraft og lager fersk pasta hver dag heller, dette kjøper jeg. Kjøper også ferdigbrød og knekkebrød, men baker også omlag halvparten selv. Kjøper salsasaus på glass, ferdig majones og tortillalefser. Kjøper også naanbrød når jeg ikke gidder å bake dem. Men akkurat med sauser ser jeg ikke poenget med Toropose? Tar 5 min å lage en Hollandaise fra bunn og kan du denne kan du Béarnaise også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marmot

Jeg begynte å lage det meste selv da det ble oppdaget at sønnen min ikke tåler melk. Det er overraskende hvor mye det er melk i. Nå som jeg er vant med det, foretrekker jeg hjemmelaget, men jeg innrømmer glatt at jeg savner å kunne bare kjøpe med meg en pakke fiskekaker på butikken og ha enkel middag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørs helt hva jeg skal lage. Noen ting er det enklest å kjøpe ferdig, mens andre ting er greit å lage selv! :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest navnelapp

Eg kjøper tomatar i kartong, maiskjerner til barna sin salat, tacoskjell og lefser, fond på flaske, pølser, kjøttdeig, pasta og majones/remulade. Elles lagar eg det aller meste frå botnen av, men eg er bortskjemt med å bu sentralt med alle mogelege butikkar med flott utvalg tett ved her eg bur. Eg merkar at når eg er hos foreldra mine, der utvalget på det lokale samvirkelaget er ganske begrensa, så blir det vanskelegare å vere kreativ. Men med litt fantasi og kjøkkenerfaring går det fint. Eg er ikkje redd for at barna mine skulle ta skade av det om eg serverte dei ferdigmat, men eg syns heimelaga smakar betre, det er lettare å berekne porsjonar og eg kan bruke restar frå kjøleskapet i det eg lagar.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går vel aller mest i halvfabrikata her for å være helt ærlig, men prøver å lage fra bunnen når jeg har tid. Det varierer litt i perioder alt etter hvor inspirert jeg er også.

Endret av LedigNavn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ingenting på at Borghild ikke tåler gluten.

Det er garantert bare et dårlig skalkeskjul for å unngå å innrømme at hun egentlig elsker å lage deilige gjærdeiger fra bunnen av med økologiske råvarer, eller lage sin egen surdeig og sånn, og stelle med den i ukesvis, og så fylle huset med den uforlignelige duften av hjemmebakt brød uten tilsetningsstoffer. :hjerte:

Og så er jeg helt sikker på at hun hater kjøpebrød, men at hun bare nekter å innrømme det. Greit å skylde på "glutenallergi" da, ja.

:)

Anonym poster: ef4d6f27c6f24260f5fe94497290e03f

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, jeg bruker jo mye toro hehe. Men kun sauser og supper og slikt. Jeg er uansett ikke noe flink til å lage sauser og supper. Men lager som oftest hvit saus selv da!

Kjøper brød ferdiglaga og. Har prøvd å bake brød før men de blir aldri noe gode hehe.

Men ellers lager jeg mest fra bunnen av! Hjemme hos foreldra mine har vi aldri hatt mikrobølgeovn, og ferdigpizza er forbudt. Så vi får pent lage ting fra bunnen av :P

Syns det er gøy å lage mat også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...