Gå til innhold

Bryllupslokale


Gjest gjesta

Anbefalte innlegg

Gjest gjesta

Jeg skal gifte meg neste sommer i Trondheim og har akkurat begynt å planlegge. Jeg, min forlovede og min kommende svigermor var rundt og så på steder vi kan ha bryllupet i dag. Alternativene er først og fremst:

1. Sverresborg, som jeg var litt skuffet over fordi det bryllupet da holdes i kafeen der. Det ser greit nok ut, men ikke helt som jeg hadde forestilt meg. Det ser visstnok mye penere ut pyntet. Det er i tillegg nydelige omgivelser der, og vi kan gifte oss ute (Vi skal gifte oss med HEF)

2. Lian

Har ikke sett inne ennå, men tror det ser greit nok ut. Nydelig utsikt utover Trondheim, men ligger ett stykke utenfor. Gjestene kan kjøre den gamle trikken opp, og det er fin terasse etc. Det var dog ikke noen umiddelbar bra plass å foreta selve vielsen, men det kan hende vi finner det rundt der.

3. Svebergstunet

Et helt nydelig sted, har bare sett bilder fra innsiden (+ sett gjennom vinduene), skal få omvisning om et par dager. Også der veldig fin utsikt, men det ligger hele 20-30 minutter utenfor Trondheim, så gjestene må busses dit. Heller ikke der noen umiddelbar fin plass å foreta selve vielsen.

4. Festningen

Forelsket meg i stedet med en gang jeg så det. Nydelig ute der, kan ha vielsen der, velkomstdrink i borgen, og middag i den store kassematten. Helt utrolig fint, og veldig spesielt. Det ligger i tillegg midt i Trondheim, og har veldig fin utsikt. Kan dog ikke ha dans og fest der etterpå (unntatt hvis det blir veldig pent vær, hvilket vi såklart håper det blir), så vi må ta med gjestene et annet sted for det. Det store problemet med stedet er at inngangsdøren til kassematten er ca 2 meter fra minneplaketten over retterstedet fra krigen. Vi skal ha med 5 besteforeldre i bryllupet, og svigermor trodde de kom til å reagere på det.

I tillegg skal vi se på Ringve, men min kjære trodde det ble litt for museum der. Jeg har ikke vært der, så jeg aner ikke. Jeg har VELDIG lyst til å være på festningen, men vil jo heller ikke at vi skal fornærme deler av slekta. Har noen råd å gi meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei! Jeg bor i Trondheim men kjenner kun til festningen av de stedene du nevner.. (Har hørt om de andre, bare ikke vært der..)

Jeg synes også festningen er fantastisk nydelig, med fin utsikt over hele byen + fjorden. Skjønner at minneplaketten kan være støtende for noen, spesielt besteforeldre som levde på den tiden.. Vanskelig å si, men jeg tror ikke alle 5 kommer til å bli støtt likevel.. Kanskje en eller to, kan du leve med det..?

Min bestemor er gammel og har masse meninger om forskjellige ting (innvandrere, homofile, etc) og jeg kan ikke ta hensyn til henne hele tiden. (Ikke at jeg sammenlikner rettersted og fordommer mot homofile) Kanskje kan man snu det til at stedet i dag brukes til noe positivt, og at nye minner og historier skapes ved at folk i dag velger å vies der..

Jeg vet ikke jeg, men du må nok føle selv hva som blir riktig.. Jeg tror personlig at jeg hadde latt bestemor ta den støyten.. Bare husk å ha respekt for stedet og besteforeldrene, og ikke avfei det som uviktig dersom det kommer opp..

Vet ikke om dette var til noe hjelp men.. lykke til med valget! :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Very Victoria

Kristiansten er jo bare helt nydelig :hjerte:

Besteforeldrenes mening hadde jeg ikke tatt hensyn til, de legger seg jo oppi alt enten det er mat, lokale, kjole, hår eller kirke.

Lade og Ringve er jo også vakre steder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Hadde jeg vært deg tror jeg at jeg ville luftet det litt med dem på forhånd. Hvis du vil gifte deg der, så gjør det. Men de er sikkert mer velvillige hvis du tar deg litt tid til å snakke med dem på forhånd. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Louvisenlyst gård er utrolig fin.... Ligger på Lade. Kan vies i hagen og middag og fest inne..

Ellers skal vi ha middag på Sverresborg, men vi skal ha den på Tavern. Rett ved siden av. De har plass til opp til 30 pers inne in spisesalen så da må det være et lite bryllup.

Kikket på festningen selv, utrolig vakkert der oppe. Jeg hadde nok valgt det og gitt en lang f i besteforeldrene mine. Det er jo kjempelenge siden krigen, og dette har ingenting med krigen å gjøre...

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ville kanskje luftet ideen for de som evt kunne blitt støtt, men er det "drømme plassen" for dere å holde festen så gå for deres plan. Alle vil ha meninger rundt bryllupet deres, så tenk først og fremst på dere selv :)

Vi skal også gifte oss i trondheim neste sommer, og skal ha festen på Kystad gård.

Lykke til da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest -eline-

Hvordan besteforeldre vil reagere på dette er vanskelig å si, du kan jo som gjest foreslår, lufte det for dem på forhånd. Eneste måten du kan få vite om de faktisk vil reagere.

Ellers så er jo Kvilhaugen Gård veldig flott, ligger nært byen, har fantastisk utsikt og en ganske stor hage som det sikkert er mulig å bli viet i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Hvorform¨dere evt flytte festen? Det tror jeg hadde vært min grunn til å ikke velge festninga - utrolig dumt å bryte opp en hygelig stund ved å flytte på seg....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjesta

Grunnen til at vi evt må flytte festen er at kassematten der vi skal ha bryllupet har omtrent plass til 50 personer sittende. Det går fint til middagen. Til festen har vi ca 60-70 pers vil jeg tro, og de store, tunge bordene som står i hestesko i kassematten kan ikke flyttes. Dermed er det ikke plass til å ha dans og fest der. Men nå har besteforeldrene til min kjære sagt at det er greit at bryllupet blir der. Dette med flytting av festen har vi tenkt litt på uansett, fordi det er veldig mye billigere å ha fest på et sted det ikke er katering, og vi må betale dyrt for alkohol. Dermed må vi veie opp fordelene og ulempene med og ha ett sted som er helt nydelig, men som ikke har så egnede lokaler til fest, mot å finne ett sted som har alt på ett sted. Ett annet alternativ er selvfølgelig også å sette opp telt, (som vi kan få relativt billig av en bekjent). Men det synes jeg mister litt poenget, hvis det er som jeg tror at serveringrettighetene for alkohol omfatter hele eiendommen. Da er det bedre å leie et billig lokale uten servering ett lite stykke unna. Fordelen med det er også at festen kan fortsette etter klokka 2.30.

Vi var også og så på Ringve i dag, og det er veldig fint der også. Der går det an å ha alt på samme sted, og det er idyllisk ute. Det eneste problemet jeg kan se der er at mange i familien er allergiske, deriblant jeg selv, og det er en botanisk hage der. Jeg husker ikke helt hvor ille jeg i begynnelsen av august, men det kan gå bra med kortisonsprøyter. Det blir ihvertfall veldig synd om bryllupsdagen skal ødelegges av at jeg nyser og klør konstant.

Det eneste alternativet vi har greid å eliminere er Sveberg, fordi det er for langt borte. Vi hadde nok også valgt Sverresborg hvis vi kunne vært på Tavern, men det er vi for mange til.

Louiselyst driver vi også og vurderer men har ikke sett der ennå. Har vært der før, men husker ikke helt, og var ikke i hagen. Skal se der, og innsiden av Lian, før vi er klare for å ta en beslutning. Men det er liksom fordeler og ulemper med alt, så jeg synes det er fryktelig vanskelig.

Har noen erfaring med å ha middag og fest på forskjellige steder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...