Gå til innhold

Halloween!


ara

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Barnet her får ikke lov å gå Halloween, grunnen er enkelt og greit at det er for skummelt. Nå er jeg veldig klar over at det ikke for skummelt for de fleste barn, men vårt har en del utfordringer og er veldig lettskremt med tanke på utkledninger, mørkt om kvelden, folk som skremmer og generelt skumle ting som hører med. Vi har opplevd ukevis med panikk og angst etter opplevelser langt mindre skummelt enn en typisk Halloweenfeiring, så tør nesten ikke tenke på hva vi kunne ventet oss etter en kveld ute i mørket med folk i masker og alt. :haar: Vi lurer mer på hva skal vi finne på istedet, for det er nesten like skummelt om folk kommer utkledde på døra vår..

Barnet er mer eller mindre enige med oss, så det er ikke noe problem her heldigvis. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her pleier vi å samle sammen noen barn (venner etc) og ha halloweenfest. Det kan gå på rundgang hvor man skal være. Dette året er vårt barn (5 år) bedt bort. Da har de pyntet huset de skal være i med halloween-effekter, og laget "skumle" muffins og annet snacks, barna kler seg ut før de går dit. Vi pleier ikke gå og ringe på dørene, bare være sammen og kose oss. Barna synes det er stas når det kommer noen fremmede barn og ringer på døra, som de kan gi godteri til.

Synes dette er en fin skikk. Halloween er kommet for å bli, jeg gidder ikke sloss mot. Er for glad i fest og moro til det.

I barnehagen kler de seg også ut på den dagen, og har et eller annet arrangement på dagtid.



Anonymous poster hash: 136ac...60c
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har i utgangspunktet vært imot denne skikken og tenkt at det er handelsstanden sitt påfunn og bla bla bla. MEN: Så kommer den dagen hvor barna oppdager at "alle andre" går, det snakkes om i bhg etc, og da har jeg tenkt som så at dette er en av prinsippene jeg nå bryter. Vi blir med barna og sørger for at de er høflige og det er ikke snakk om å gjøre rampestreker. De gleder seg enormt og da tenker jeg skitt au. Dette er uansett kommet for å bli og jeg ønsker ikke at mitt barn er den eneste som ikke får ta del i dette pga mine prinsipper. Min erfaring er foresten at de aller fleste barna er høflige og greie når de ringer på.

Anonymous poster hash: 0e89d...b57

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har i utgangspunktet vært imot denne skikken og tenkt at det er handelsstanden sitt påfunn og bla bla bla. MEN: Så kommer den dagen hvor barna oppdager at "alle andre" går, det snakkes om i bhg etc, og da har jeg tenkt som så at dette er en av prinsippene jeg nå bryter. Vi blir med barna og sørger for at de er høflige og det er ikke snakk om å gjøre rampestreker. De gleder seg enormt og da tenker jeg skitt au. Dette er uansett kommet for å bli og jeg ønsker ikke at mitt barn er den eneste som ikke får ta del i dette pga mine prinsipper. Min erfaring er foresten at de aller fleste barna er høflige og greie når de ringer på.

Anonymous poster hash: 0e89d...b57

Det er jo dette som er så utrolig dumt!!

Har sett flere i tråden her med samme holding.

Hadde ALLE som i utganspunktet i ikke er for dette tullet, turt å stå for det, hadde faktisk ikke "alle andre" fått lov...

Så stå på prinsippene, vær tøff, og ikke send ungene ut på tiggerunder!! De bør faktisk lære at dette er uakseptabel oppførsel!

Og tenk på alle de menneskene som sitter livredde hjemme den kvelden, i frykt for at noen skal ringe på. De er flere enn dere aner.....

Anonymous poster hash: a01bf...092

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår i prinsippet at hvis ingen våger å ta kampen, så blir det jo slik at "alle" går, men jeg gidder ikke skyve barna foran meg for å kjempe for mine prinsipper. Har langt viktigere prinsipper å kjempe for. Og nå skal jeg spille litt dum og kanskje være litt følelsesløs, men hva i all verden er folk så livredde for da???? At barn skal ringe på???? At de har ei skummel maske på??? Forstår jo at skumle masker kan være skremmende for små barn, men da får de voksne i familien åpne døra da. Evt henge opp en lapp om at de ikke ønsker Halloween-besøk. Er det så vanskelig??

Anonymous poster hash: 0e89d...b57

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg håper du tuller???

Hvis fremtidlige lærere begynner å mase om slikt, blir jeg forbanna! Det er ingen norsk tradisjon. Klart barna kan lære at dette er vanlig i USA, og hva det handler om, men derfra til å oppmuntre til at man skal ha med ting til haloween og lage grupper å gå tiggerunder til, det er for drøyt!

Mulig det er synd på mine unger, men de må lære seg at folk er forskjellige, og at tigging ikke er lov!

Dette blir vel noen av det samme som at muslimer/jehovas vitner o.l vasser rundt i juleforberedelser uten at de feirer jul.

Jeg synes faktisk der er verre at dere tilater ungene tigging, og ikke gidder å lære dem hvordan dette egentlig skal gjøres.

Anonymous poster hash: a01bf...092

Jeg tuller ikke. Jenten min som går i 1. klasse fikk på mandag beskjed på lekseplanen for uken at de skulle ha med seg en tom dorull da denne skulle brukes til å lage Halloween pynt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De lager litt Halloweenpynt på skolen og SFO her også, men ellers legger ikke skolen seg oppi feiringen. Det er ingen annen markering av dagen på skolen eller SFO her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke Halloween er så mye mer tigging enn å gå julebukk. Joda, man synger en sang som julebukk, men de fleste virker å velge den enkleste sangen som mulig, type "we wish you a merry Christmas", så det er vel ikke så mye tvil om at man gjør det for snopet ;)

Men jeg har ikke noe imot noen av tradisjonene. Vi går ikke julebukk/Halloween her hjemme, for det er veldig få barnefamilier her, mest blokker, og til dags dato har ingen ringt på hos oss verken 31. oktober eller 31. desember. Men min datter har gått julebukk de siste 2 årene ute hos mine foreldre, der det er flere barnefamilier og mest enkelthus/rekkehus. Hun har ikke ytret ønske om å gå Halloween enda (5 år), og jeg kommer nok ikke til å introdusere det før hun ev. spør. Mulig jeg da kommer til å alliere meg med andre foreldre på skolen som har barn som skal gå.

I år skal hun i bursdag på Halloween, så snopebehovet blir nok dekket. Hvis hun vil, skal hun få kle seg ut også :)

Endret av Harlekin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mrs. Random Nick

Halloween er veldig stas for ungene, så jeg har gått fra å være helt anti Halloween før jeg fikk barn selv til å syns det er en fin dag.

Her har vi lagd Halloweenfest for klassen til eldstemann hvert år, som alternativ til tigging på dørene. De har fått gå litt rundt også, men vi har klare regler på det. De får kun ringe på hos de vi kjenner i nabolaget og de som har gresskar eller annen pynt som viser at de er positive til Halloween. Og å gjøre rampestreker er uaktuelt, og det har vi aldri opplevd her heller. Har opplevd det en gang, når vi bodde i Oslo for nesten 15 år siden. Da visste ikke nordmenn hva Halloween var enda tror jeg.

Det er også Hallovenn-arrangement her, så jeg har tenkt å ta med de to yngste dit i år mens broren er på fest.

Julebukktradisjonen er mer eller mindre utdødd, og så lenge ungene har kledd seg ut og oppfører seg pent så syns jeg det er hyggelig å dele ut godteri til dem, ser ikke helt forskjellen til julebukk der. (julebukker opprinnelig var jo voksne som var ute etter dram, kan ikke si det er en positiv tradisjon)

Forskjellen er at på julebukk synger barna før de får godteri. De synger på en måte for å få noe. Barn kan jo ikke jobbe, men det er vel på en måte deres måte "å jobbe for godteriet" på. På Halloween sier de bare "knask eller knep?" i den tro at de kan gjøre alskens hærverk dersom de ikke får godteri. Det er en innebygget trussel i det med knep (skjønner at det er varierende i hvilken grad barna utretter noe hærværk, men jeg liker ikke måten det blir gjort på.) Dessuten minner Halloween mye mer om tigging, noe jeg virkelig ikke synes man skal oppfordre barn til.

Jeg synes det er helt ok å kle seg ut, og å lage i stand Halloween-fest hjemme i trygge omgivelser/med venner der de får godteri. Det er det tiggerkonseptet og måten det blir gjort på som jeg skygger banen for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mrs. Random Nick

Jeg tuller ikke. Jenten min som går i 1. klasse fikk på mandag beskjed på lekseplanen for uken at de skulle ha med seg en tom dorull da denne skulle brukes til å lage Halloween pynt.

:sjokkert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har amerikansk familie, så jeg har alltid feiret Halloween. Jeg skjønner ikke helt hvorfor folk er så negative til å feire Halloween, hvor sitter problemet? Folk klenger seg til julebukk, men jeg har ikke sett en eneste julebukk på 20 år - så det er ikke noe man kan kalle en levende tradisjon lengre.

Personlig så tenker jeg at alle høytider som er koselige og ikke religiøse, er gøy. Halloween, kle seg ut og godteri er noe barna elsker - så hvorfor ikke? Mine barn skal ha fest hjemme da, ikke gå rundt til naboer..:)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Forskjellen er at på julebukk synger barna før de får godteri. De synger på en måte for å få noe. Barn kan jo ikke jobbe, men det er vel på en måte deres måte "å jobbe for godteriet" på. På Halloween sier de bare "knask eller knep?" i den tro at de kan gjøre alskens hærverk dersom de ikke får godteri. Det er en innebygget trussel i det med knep (skjønner at det er varierende i hvilken grad barna utretter noe hærværk, men jeg liker ikke måten det blir gjort på.) Dessuten minner Halloween mye mer om tigging, noe jeg virkelig ikke synes man skal oppfordre barn til.

Jeg synes det er helt ok å kle seg ut, og å lage i stand Halloween-fest hjemme i trygge omgivelser/med venner der de får godteri. Det er det tiggerkonseptet og måten det blir gjort på som jeg skygger banen for.

Hvis ungene dine synes det er greit å gjøre hærverk fordi de ikke får godteri så har du gjort en dårlig jobb med oppdragelsen.

Har feiret Halloween siden jeg gikk på barneskolen, var den første i bygda som arrangerte Halloweenfest og vi gikk trick or treat-runde. Ingen skjønte hva som var greia, og vi fikk ikke så mye godteri. Det var heller ikke et alternativ å gjøre knep når vi ikke fikk godteri, rett og slett fordi foreldrene våre hadde sagt at det fikk vi ikke gjøre. Og det var helt greit.

Halloween handler om å ha det gøy, innen rimelighetens grenser. Foreldre må sette seg ned med barn og ungdom og forklare dem at man kan ikke bare ture frem fordi det er Halloween.

Og at handelsstanden går bananas over muligheten til å selge masse ræl, greit, men dere trenger jo ikke kjøpe noe av det! Mye fint som kan lages selv. Det måtte vi gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merk dere mine ord: om noen år feirer vi 4. juli og har kalkun på "thanksgiving"...

Og problemet med dette ville være..? :klo:

Altså: tradisjoner er ikke statiske. De er ikke fastsatte til evig tid. Og ikke er det slik at de vi elsker NÅ vil være de barna våre elsker. Heller ikke er det slik at noen tradisjoner er "norske" og noen er "fra USA og kommersialliserte og tullete".

Juletreet er fra østeuropa. Den kristne julen fra midtøsten. Fredagstacoen fra sørstatene og jonsok feires (utradisjonelt selvsagt) ikke lengre med blot. Selv om folk sikkert skrek opp om frarøvelse av tradisjoner også da.

At barn går "trick or treat" er ikke tigging mer enn det er tigging å ringe på døra til naboen og selge lodd for fotball/håndball/korps/hva det nå enn er. Og at noen barn ikke har fått oppdragelse er ingen grunn til å sette hælene i bakken og skrike at "nei! Verden får ikke utvikle seg!"

Den gjør det.

Og om det er noen hjelp så er de dødes natt urnorsk. Like urnorsk, altså, som jul. I riktig gamle dager dro ånder av døde rundt på dørene til folk denne natta, og det gjaldt derfor å verne seg og brenne lys hele natten gjennom (noen som tenker på brenning av lykter ved døren her?). Om dere kaller den allhelgens natt, halloween, alle sjelers aften? Spiller ingen rolle. Overgangen høst-vinter er i gamle samfunn sett som åndenes tid. Å feire dette igjen skader neppe noen.

Anonymous poster hash: 549fb...959

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg har selv barn og lar de få gå knask eller knep hvis de vil. Alle vennene deres går også og jeg vil ikke nekte mine barn den gleden den ene dagen i året. Jeg kjøper inn litt godteri, sånn at jeg har noe hvis det skulle komme noen på døren vår. Altså, man gjør jo det samme på nyttårsaften, dvs "tigging" av godteri på dørene... Så jeg ser ikke noe forskjell på disse to dagene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg håper du tuller???

Hvis fremtidlige lærere begynner å mase om slikt, blir jeg forbanna! Det er ingen norsk tradisjon. Klart barna kan lære at dette er vanlig i USA, og hva det handler om, men derfra til å oppmuntre til at man skal ha med ting til haloween og lage grupper å gå tiggerunder til, det er for drøyt!

Mulig det er synd på mine unger, men de må lære seg at folk er forskjellige, og at tigging ikke er lov!

Jeg synes faktisk der er verre at dere tilater ungene tigging, og ikke gidder å lære dem hvordan dette egentlig skal gjøres.

Anonymous poster hash: a01bf...092

Halloween er kommet for å bli. At skolen lager noe i forbindelse med halloween synes jeg bare er positivt. Det er ikke verre enn at ungene skal ha med seg noe på skolen for å lage julepynt.

Og jeg synes ikke det er tigging når man går knask eller knep eller julebukk. Disse to tingene går ut på det samme: gå fra dør til dør og be om godteri. Hva er forskjellen? Det spiller ingen rolle at den ene tingen er en amerikansk tradisjon, mens den andre er en norsk tradisjon. Utenom det, hva er så forskjellen? Ingenting i mine øyne. Da burde man jo også kutte ut julebukk, for det er jo tross alt tigging...

Jeg tillater barna mine å gå knask eller knep fordi det er en artig aktivitet som kun er en gang i året, og de gleder seg. Det eldste barnet mitt skal gå sammen med venner i år og de skal gjøre seg klar hjemme hos oss. Mitt yngste barn skal også gå sammen med venner. De får selvsagt ikke lov til å gjøre knep og det gjør de heller ikke. Så hvorfor skal jeg nekte dem denne gleden?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mrs. Random Nick

Hvis ungene dine synes det er greit å gjøre hærverk fordi de ikke får godteri så har du gjort en dårlig jobb med oppdragelsen.

Har feiret Halloween siden jeg gikk på barneskolen, var den første i bygda som arrangerte Halloweenfest og vi gikk trick or treat-runde. Ingen skjønte hva som var greia, og vi fikk ikke så mye godteri. Det var heller ikke et alternativ å gjøre knep når vi ikke fikk godteri, rett og slett fordi foreldrene våre hadde sagt at det fikk vi ikke gjøre. Og det var helt greit.

Halloween handler om å ha det gøy, innen rimelighetens grenser. Foreldre må sette seg ned med barn og ungdom og forklare dem at man kan ikke bare ture frem fordi det er Halloween.

Og at handelsstanden går bananas over muligheten til å selge masse ræl, greit, men dere trenger jo ikke kjøpe noe av det! Mye fint som kan lages selv. Det måtte vi gjøre.

:fnise: Ungen min er ikke så gammel enda at h*n ikke er oppmerksom på hva som helt er greia med Halloween enda. :fnise: Så der var det nok en misforståelse fra din side, gitt. :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som en grinete "gammel" nabo som hverken liker unger eller Halloween, så kan jeg jo si at jeg synes det må være helt ok for ungene å feire Halloween og å rusle utkledt rundt i gatene om de har lyst - så lenge de respekterer signaler om hvem som vil være med og hvem som ikke vil! Er utelyset mitt på og det er noe pynt ute, velkommen til å ringe på. Er det derimot mørkt, så er det fordi jeg ikke vil bli dørklokketerrorisert hele kvelden. Og jeg vil fanden ikke se eggesøl på huset til min gamle mor som ikke orker å løpe til døra i tide og utide! Men følger de reglene, så er det bare hyggelig.

Anonymous poster hash: 22f51...803

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...