Gå til innhold

Halloween!


ara

Anbefalte innlegg

Dere som har barn og ikke feirer eller liker Halloween og boikotter hele greia..... Hva sier dere til barna deres? Hva er begrunnelsen og forklaringen når de blir lei seg og skuffet over å ikke få gå rundt sammen med de andre barna i nabolaget?

Jeg har små barn enda men har allerede tenkt tanken på at dette er noe jeg om et par år må ta stilling til. Jeg er ikke fan av denne "tradisjonen" men jeg vet ikke om jeg skal nekte barna mine å gå rundt med Knask eller knep. Det eneste jeg vet er at jeg ikke kommer til å gjøre noen store greier ut av det.......

Endret av ara
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nå er ikke jeg mor enda da... Men min mor tilba oss alltid å ta oss med på kino med en stor pose godteri istedenfor :)

Hvis jeg hadde hatt unger nå tror jeg at jeg hadde tatt dem med på HalloVenn, se www.hallovenn.no

Koselig utkledning, godteri, konkurranser, leker, konserter tilpasset barn, såvidt jeg har forstått.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min eldste er nå 4 år, og vil gjerne feire Haloween, for det skal tydeligvis alle vennene hennes...

Jeg har bare forklart henne at vi ikke feirer Haloween, og at tigging på dørene ikke ikke er greit.

Dette er vel noe jeg må slite med i mange år. Og jeg synes det er forferdelig trist, at dette tullet blir mer og mer vanlig. For det ser ut som barna mine blir de eneste som ikke bedriver denne tigginga....

Jeg kan ikke fatte og begripe at dere tilater ungene deres å gå haloween og ødelegge en hel kveld for mange mennesker, som skrur av lyset og sitter i mørket og knapt trørr puste i redsel for at noen drittunger skal skjønne at de er hjemme...

Og allt herverket og forsøpplinga det medfører.



Anonymous poster hash: a01bf...092
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår får nok lov når den tid kommer. Den tid, den sorg.

På fredag skrur vi av utelyset, kobler ut ringeklokken og setter opp lapp med at vi ikke ønsker besøk på døren. Dette fordi vi har en toåring som legger seg tidlig og vi ønsker ikke nattesøvnen hennes ødelagt, eller at hun løper mot døren før leggetid og det står noen skumle utkledde der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes ikke bekymret for å skuffe barna, for det er en del av livet. Er mer opptatt av at tradisjoner skal ha en mening for meg og ikke tankeløst adopteres fra handelsstanden.

Anonymous poster hash: e16a2...c5b

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min eldste er nå 4 år, og vil gjerne feire Haloween, for det skal tydeligvis alle vennene hennes...

Jeg har bare forklart henne at vi ikke feirer Haloween, og at tigging på dørene ikke ikke er greit.

Dette er vel noe jeg må slite med i mange år. Og jeg synes det er forferdelig trist, at dette tullet blir mer og mer vanlig. For det ser ut som barna mine blir de eneste som ikke bedriver denne tigginga....

Jeg kan ikke fatte og begripe at dere tilater ungene deres å gå haloween og ødelegge en hel kveld for mange mennesker, som skrur av lyset og sitter i mørket og knapt trørr puste i redsel for at noen drittunger skal skjønne at de er hjemme...

Og allt herverket og forsøpplinga det medfører.

Anonymous poster hash: a01bf...092

nordmenn har jo misforstått hvordan halloween skal feires da, det er der problemet ligger. Jeg har feira mange halloweens i usa, og der pynter de rudnt husene, kler seg ut som alt fra ole brumm til prinsesser og hekser. Hele familien går trick or treat, i tillegg har man store bøtter med godis stående i ganga, som alle som dinger på kan forsyne seg av. Alle er utkledd. Den norske tradisjonen med å kle seg ut som skumle greier og lage hærverk uansett er noe som nordmenn har funnet opp selv.

Anonymous poster hash: a6dae...4d9

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var veldig enkelt å nekte de eldste barna å gå Halloween- "Ja, jeg hører at Ole og Petter og Anders skal gå, men vi gjør ikke det. Dere kan gå julebukk i stedet" (noe vi aldri gjorde, selvsagt). Det godtok de uten noe særlig mas.

Så det er ikke maset som har gjort at jeg har skiftet mening, men det har jeg faktisk. Og jeg synes litt synd på de eldste barna som ikke fikk lov, fordi jeg var så fryktelig prinsippfast og fornuftig. Men seksåringen min (utkledd som heks med rotte-hatt) skal få gå i år, sammen med bestekompisen på fem (som skal kle seg ut som ridder). Vi fikk faktisk klager fra naboer- uten hjemmeboende barn- fordi ingen kom på Halloween i fjor, og siden dette er rimelig langt fra "sure tenåringer med gummimaske som holder fram plastpose til godteriet og truer med å hive egg på døra" tror jeg det blir hyggelig for alle parter :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mrs. Random Nick

Når min kommer til å spørre om det, så kommer jeg heller til å melde oss på HalloVenn. Det er litt mer meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mrs. Random Nick

På fredag skrur vi av utelyset, kobler ut ringeklokken og setter opp lapp med at vi ikke ønsker besøk på døren. Dette fordi vi har en toåring som legger seg tidlig og vi ønsker ikke nattesøvnen hennes ødelagt, eller at hun løper mot døren før leggetid og det står noen skumle utkledde der.

Samme her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir hallovenn her også, tigging på dørene er utelukket. Jeg syns det var en god ide å tilby kino og godtepose, det kommer jeg nok til å begynne med.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skittungene som bor i mine foreldes nabolag tar seg ikke engang bryet med å tigge om goderi; de går halloween ene og alene for å kunne egge boligene rundt. Både de og foreldrene burde kjølhales.



Anonymous poster hash: 4071b...e91
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barna mine går ikke å tigger, nei. Men vi feirer likevel. Har gresskar og godter hjemme, og kler oss ut. Og når de blir større kommer jeg til å lage fest de kan invitere venner på. Vi bor langt unna "hallo venn" arrangement, så vi får lage vår egen fest.

Anonymous poster hash: ca914...d96

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg nektet de første årene, men nå har jeg faktisk gitt etter......følte det ble feil at barnet mitt var den eneste som ikke fikk gå knask eller knep mens hele nabolagets unger gjorde det. Lett å nekte når barna er sånn 4-5 år, litt verre når de blir eldre. Halloween er blitt en stor dag for barna, og det snakkes og planlegges i ukesvis om hva de skal kle seg ut som. Så selv om vi voksne synes dette er en tåpelig filletradisjon så skal man ikke kimse av at det er noe barna våre gleder seg til.

Mulig vi er heldig med nabolaget, men her har det ikke vært noe form for hærverk, og det blir respektert at noen ikke vil ha besøk og har slått av utelampen. Etter mange år med dette så vet barna hvem de ikke trenger å ringe på til heller.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk om det er hallovenn der du bor. Det skal sønnen mim få være med på når han blir større, er baby nå.

Anonymous poster hash: 16cdb...9a3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Halloween er veldig stas for ungene, så jeg har gått fra å være helt anti Halloween før jeg fikk barn selv til å syns det er en fin dag.

Her har vi lagd Halloweenfest for klassen til eldstemann hvert år, som alternativ til tigging på dørene. De har fått gå litt rundt også, men vi har klare regler på det. De får kun ringe på hos de vi kjenner i nabolaget og de som har gresskar eller annen pynt som viser at de er positive til Halloween. Og å gjøre rampestreker er uaktuelt, og det har vi aldri opplevd her heller. Har opplevd det en gang, når vi bodde i Oslo for nesten 15 år siden. Da visste ikke nordmenn hva Halloween var enda tror jeg.

Det er også Hallovenn-arrangement her, så jeg har tenkt å ta med de to yngste dit i år mens broren er på fest.

Julebukktradisjonen er mer eller mindre utdødd, og så lenge ungene har kledd seg ut og oppfører seg pent så syns jeg det er hyggelig å dele ut godteri til dem, ser ikke helt forskjellen til julebukk der. (julebukker opprinnelig var jo voksne som var ute etter dram, kan ikke si det er en positiv tradisjon)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg synes egentlig det er dumt at julebukk-tradisjonen dør ut. Vi gikk julebukk når vi var små. Kjempestas. Sang på trappa til folk og fikk snop eller frukt med oss hjem. Synes det er mye hyggeligere enn Halloween, men det er jo smak og behag.

Uansett fint å lese hva dere skriver her. Ser det finnes mange gode alternativer også. Det er jo egentlig trist hvis man er den eneste som ikke får være med på moroa også. Vi får se hvordan ting har utviklet seg fram til barna mine er store nok til å forstå dette opplegget ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg feirer heller ikke Halloween. Men når jenta mi blir stor nok til å gå Knask eller knep med andre barn, skal hu så klart få gjøre det.

Barnefar her er sånn som skal feire alt og ifjor gikk han vel rundt med datteren vår. Da var hun 2,5 år... Han ble nesten sut når jeg sa at jeg ikke kom til å gå med henne i år..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tydelig at de fleste som svarer i denne tråden ikke har skolebarn. Vi lever nå i en verden hvor Halloween faktisk er såpass integrert i høytidene våre at man f.eks fra skolen får beskjed om at ungene skal ta med seg ditt og datt på skolen neste dag da de skal lage Hallowen pynt etc.. Læreren passer på at alle har noen å gå knask eller knep med, og ungene har nedtelling fra 1. oktober.

Foreldre som nekter barna sine å få være med på denne høydaren syns jeg er slemme :angry:

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tydelig at de fleste som svarer i denne tråden ikke har skolebarn. Vi lever nå i en verden hvor Halloween faktisk er såpass integrert i høytidene våre at man f.eks fra skolen får beskjed om at ungene skal ta med seg ditt og datt på skolen neste dag da de skal lage Hallowen pynt etc.. Læreren passer på at alle har noen å gå knask eller knep med, og ungene har nedtelling fra 1. oktober.

Foreldre som nekter barna sine å få være med på denne høydaren syns jeg er slemme :angry:

Jeg håper du tuller???

Hvis fremtidlige lærere begynner å mase om slikt, blir jeg forbanna! Det er ingen norsk tradisjon. Klart barna kan lære at dette er vanlig i USA, og hva det handler om, men derfra til å oppmuntre til at man skal ha med ting til haloween og lage grupper å gå tiggerunder til, det er for drøyt!

Mulig det er synd på mine unger, men de må lære seg at folk er forskjellige, og at tigging ikke er lov!

Dette blir vel noen av det samme som at muslimer/jehovas vitner o.l vasser rundt i juleforberedelser uten at de feirer jul.

Jeg synes faktisk der er verre at dere tilater ungene tigging, og ikke gidder å lære dem hvordan dette egentlig skal gjøres.

Anonymous poster hash: a01bf...092

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...