Gå til innhold

Middag til "alle" nabobarna....


pompel

Anbefalte innlegg

Jeg husker det fremdeles som veldig sårt å ikke få middag på besøk hos venner…. Noe med å være i veien og lite velkommen.

Hjemme hos oss fikk alle som oppholdt seg i huset da maten ble servert tilbud om mat. Nå hadde vi ganske enkle middager - lite kyllingfilet, mye potet. Men kan aldri huske det som noe problem - vi spiste det som var.

Sånn ønsker jeg også å ha det om jeg får barn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sånn var det ikke der jeg vokste opp på. Jeg husker å ha lest om dette på KG før og at mange opplever det som helt normalt og greit. Må si jeg ikke skjønner det helt, det høres da UTROLIG trist og ekskluderende ut!?

Anonymous poster hash: 212f7...36e

Jeg følte meg verken trist eller ekskludert. Det var helt vanlig, aldri hørt andre som følte seg triste pga dette heller. Det har vel med forventninger og normer der man bor å gjøre? Hvis det ikke er vanlig går man da ikke rundt å føler seg trist?

Anonymous poster hash: ece65...cd8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg husker det fremdeles som veldig sårt å ikke få middag på besøk hos venner. Noe med å være i veien og lite velkommen.

Hjemme hos oss fikk alle som oppholdt seg i huset da maten ble servert tilbud om mat. Nå hadde vi ganske enkle middager - lite kyllingfilet, mye potet. Men kan aldri huske det som noe problem - vi spiste det som var.

Sånn ønsker jeg også å ha det om jeg får barn.

Jøss. Jeg måtte ofte vente på rommet når min bestevenn spiste middag, det var aldri sårt for meg. Til og med som barn skjønte jeg at ikke alle familier har råd til å brødfø en ekstra gjest hyppig, og er man ofte på besøk hos noen kan man ikke forvente at de voksne konsekvent skal spise lite middag.

Jeg tror det fungerer å bare snakke med barna. "vi visste ikke at du kom i dag, så i dag har vi ikke nok middag til deg også. Vil du ha en brødskive, eller gå hjem og spise i mellomtiden?"

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi fikk some regel skiver når vi var med hjem til hverandre etter skolen. Det var en uskreven regel at vi dro hjem til middag om man ikke ble invitert eller at det var avtalt på forhånd. Av og til ble det sånn at familien man var hos spiste klokka 4, mens gjesten skulle bli hentet av en av foreldrene etter at de var ferdig på jobb klokka 5. Da ventet man på rommet eller i stua eller noe sånt mens familien spiste. Etter middagstid var det lekser, familietid og andre aktiviteter som gjaldt uansett, så det var sjelden at slike etter-skolen-besøk varte til etter middagstid.

Jeg synes godt at du kan sende hjem barn som bor i nærheten eller be dem om å vente på rommet eller et annet sted. Det skal på ingen måte bli en vane at folk bare kan komme og spise hos dere. I så fall bør det avtales på forhånd med foreldrene til gjesten.

Jeg har mange ganger sittet og ventet på rommet mens den jeg har vært hos har spist middag. Aldri noe problem. Jeg skulle jo hjem og spise middag etterpå uansett. Det var aldri noe krav eller forventninger til å bli foret når man var på besøk, annet enn at man gjerne fikk den brødskiva med ost rett etter skolen.



Anonymous poster hash: 7cb82...e66
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Violetta

Spiser dem selvfølgelig!!!

Anonymous poster hash: 03ddd...804

Svarer du mennesker du ikke kjenner like krasst i det daglige også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mrs. Random Nick

Jeg skal i alle fall gjøre mitt for at barnets gjester aldri går sultne fra vårt hus.

Da jeg var barn måtte jeg en gang vente i gangen deres da de skulle ha middag. Årsaken var at de tidligere hadde hatt besøk av en annen person som hadde gjort noe helt hårreisende. Husker ikke helt hva det var, men lurer på om de hadde tegnet mye på veggen på barnerommet, ødelagt glassrammer eller noe i den duren. Jeg hadde jo aldri kommet til å gjøre noe slikt selv, og ble litt oppgitt over at de puttet meg i samme bås uten videre. Det var kjipt å bare sitte ute i gangen uten å ha en eneste leke å holde på med akkurat da.

Andre ganger (det er nok de fleste gangene) har jeg fått middag med de jeg har vært hos. Det er hyggelige barndomsminner.

Nå handler vi litt oftere enn dere trådstarter da vi ikke har bil. Men stort sett pleier vi å lage litt mer enn det vi trenger til middag. Om det ikke skulle være nok tilbyr vi heller noe frukt eller brød i tillegg. Men jeg har aldri vært ute for at vi ikke har hatt nok mat før. Jeg synes det er veldig viktig å vise gjestfrihet, og dette er en av måtene man kan vise det på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her har vi ofte nabobarn til middag. Da lager jeg litt ekstra tilbehør hvis mulig, og så blir porsjonene litt mindre på oss andre. Syns det er greit, er bare glad for at barnet mitt får mye besøk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til dere hyggelige gjestfri: Spør dere barnas foreldre om det er greit at barna spiser middag hos dere?



Anonymous poster hash: b8d6a...9a7
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har vi ofte nabobarn til middag. Da lager jeg litt ekstra tilbehør hvis mulig, og så blir porsjonene litt mindre på oss andre. Syns det er greit, er bare glad for at barnet mitt får mye besøk.

Veldig enig!!

Dessuten kan man som mange sier her lage litt ekstra tilbehør vel? Jeg rekner med at det ikke er snakk om ti tolv ekstra unger til middag her da.. hehe... Men et par ekstra? Synest man skal strekke seg langt for at barnas venner skal føle seg velkommen, men selvfølgelig, en sjelden gang passer det kanskje ikke, da er det greit å si nei. Men som oftest bør barna få litt middag. Gi dem litt små porsjoner om det er lite mat.

Anonymous poster hash: 9aa68...2dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svarer du mennesker du ikke kjenner like krasst i det daglige også?

Du da. Er det så vanskelig å tenke seg til at man spiser opp restene som kveldsmat, eller spiser de restene en av de nærmeste dagene etterpå? Gjør ikke du det selv? Bedre å spise restene enn å kaste dem

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Violetta

Du da. Er det så vanskelig å tenke seg til at man spiser opp restene som kveldsmat, eller spiser de restene en av de nærmeste dagene etterpå? Gjør ikke du det selv? Bedre å spise restene enn å kaste dem

Det har jeg allerede svart på.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til dere hyggelige gjestfri: Spør dere barnas foreldre om det er greit at barna spiser middag hos dere?

Anonymous poster hash: b8d6a...9a7

Når de er der i middagstid og ikke drar jeg før det nærmer seg 18 er det vell verre om ungen kommer hjem uten å ha spist siden skolen. Her er der vanlig att de er så lenge men att de bytter på hvem de drar til slik att utgiftene går opp i opp

Anonymous poster hash: 6e66d...414

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Venner som blir med hjem fra skolen uten at det er avtalt på forhånd blir sendt hjem før middag. De fleste har da også fått beskjed om dette hjemmefra. Men de får selvfølgelig spise "etter skole mat" sammen med ungene våre, som gjerne er en brødskive eller en posjon frokostblanding.

Er besøket avtalt på forhånd så får de selvfølgelig middag. Og selvfølgelig kan man av og til gjøre unntak, men da må man jo uansett avklare med foreldrene at det er greit at de spiser middag hos oss, og jeg ser det an i forhold til om jeg har nok mat til det. Vi er 5 stk, og det er ikke uvanlig at det er 1-2 ekstra til middag, men ungene vet at mamma vil vite om sånt på forhånd. Det handler om å oppdra barna til at hvis de kommer på uanmeldte besøk så kan de ikke bare forvente å få alt mulig heller. Her sender vi av og til nabo ungene hjem igjen som de ringer på akkurat når vi skal spise middag, og ber de komme tilbake en halvtime senere. Det for å få matro og slippe at ungene hiver i seg middagen fordi vennen venter på dem.

Lunsj derimot er en annen sak. Er det nabounger på besøk i helgene så får de selvfølgelig lunsj hos oss. Brødmat er enklere å tilpasse mengden av. Våre unger får alltid beskjed om å komme hjem når de som de er på besøk hos skal spise middag, om ikke annet er avtalt. Det er jo ikke noe problem.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

barn som bare stikker innom etter skolen med barnet mitt får ikke mat hos oss, altså middag, de blir isåfall sendt hjem hvis de må/skal spise og vi er bare 2 til middag.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trodde det var normalt å lage litt ekstra? Man vet jo aldri. o.O Var aldri noe problem med mat hjemme hos foreldrene mine da jeg hadde besøk, de likte heller at jeg hadde besøk. :P

Lager aldri så knapt med mat at det ikke skulle være nok til en til. Er det 2 ekstra spiser vi mindre vi voksne. Nekter aldri barnet å ha med venner hjem til middag, avtalt på forhånd eller ikke. Kunne ikke falle meg inn å servere brødskiver, da hadde jeg heller spist en skive selv. Her i huset er alle velkomne. Er nok ikke uten grunn at barna samles her, sommer som vinter, middagstid og etter midagstid. Det er nok av "kalde" hjem der barna blir avvist med "du må vente på rommet til vi er ferdig". Det skjer ikke i vårt hus.

Anonymous poster hash: 3ad28...a1c

:blomst:

Husker jeg ble litt forundret da jeg måtte sitte på rommet til en venninne mens de spiste middag. Føltes trist.

Endret av Dizzypam
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lager som regel for mye mat, så her i huset er det alltid nok mat om barna har en venn eller to på besøk. De fleste gangene sender jeg melding til foreldrene deres og spør om det er greit at barnet deres spiser middag hos oss. Våre barn spiser alltid middag hjemme. Men det er mer fordi vi ønsker oss den tiden sammen med dem. Jeg har aldri tenkt over noen skjevfordeling i forhold til at våre barn aldri spiser middag hos sine venner.

Anonymous poster hash: c1c19...7df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Selvfølgelig serverer vi gjestene. Og her i huset velger mannen å spise brød om det ikke er nok til alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her i huset sloss både mann og barn om restene :ler:. Det er superstas med rester i matboksen.

Kald fiskegrateng er nesten mer populært enn julemiddagen :).

Anonymous poster hash: 03ddd...804

Tragisk

Anonymous poster hash: 6f2a0...f50

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når de er der i middagstid og ikke drar jeg før det nærmer seg 18 er det vell verre om ungen kommer hjem uten å ha spist siden skolen. Her er der vanlig att de er så lenge men att de bytter på hvem de drar til slik att utgiftene går opp i opp

Anonymous poster hash: 6e66d...414

Dette høres mer ut som et avtalt besøk enn å bare stikke innom en venn for å leke, så det besvarer egentlig ikke spørsmålet mitt.

Men jeg kan endre spørsmålsstillingen.

Til dere som er gjestfri: Når barns venner stikker innom for å leke i middagstiden, og dere velger å gi dem mat. Spør dere først barnas foreldre om det er greit at barna spiser middag hos dere?

Avtalte besøk er unntatt!

Anonymous poster hash: b8d6a...9a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette høres mer ut som et avtalt besøk enn å bare stikke innom en venn for å leke, så det besvarer egentlig ikke spørsmålet mitt.

Men jeg kan endre spørsmålsstillingen.

Til dere som er gjestfri: Når barns venner stikker innom for å leke i middagstiden, og dere velger å gi dem mat. Spør dere først barnas foreldre om det er greit at barna spiser middag hos dere?

Avtalte besøk er unntatt!

Anonymous poster hash: b8d6a...9a7

Nei det er ikke avtalt. Men skriver alltid ei melding til foreldrene om att ungen deres er hos oss når jeg kommer hjem og oppdager det. Men om man alltid er den som får besøk skjønner jeg att det blir dyrt. Da må man finne andre løsninger

Anonymous poster hash: 6e66d...414

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...