Gå til innhold

Middag til "alle" nabobarna....


pompel

Anbefalte innlegg

Sånn er jeg vant til også. Og så er det ofte samme barn man alltid drar til. Blir jo dyrt i lenden. Bodde nesten hos ei venninne (etter skolen og til kvelden) og da betalte mamma dem for mat siden det ble ofte. Var ikke noen spesiell grunn til att vi ikke dro til meg utenom att hun bodde nært skolen og jeg 30 min unna

Anonymous poster hash: 6e66d...414

Det er en veldig fin løsning å betale litt for at samme barn er ti middag ofte. Flere foreldre som ikke gjør dette eller tar det som en selvfølge. Flere har ingen problem med å sende ungene sine til andre, men problemet kommer når ungene først kommer til dem.

Av og til er greit, gjerne med avtale på forhånd. Jeg vil oppfordre foreldre til å tenke over dette når ungene ofte er hos andre. Gi i det minste et tilbud om betaling eller ros for at noen faktisk er så gjestfrie!

Anonymous poster hash: a4407...b46

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er oppvokst i en storfamilie med 5 unger. Det gikk ikke en dag uten at der var en eller flere nabounger ved bordet. Det var aldri noe problem, vi laget alltid rikelig med mat, slik at det var nok til alle! Naboene var like rause, og dermed gikk det litt opp i opp.. Restene ble brukt til kveldsmaten, eller til middag dagen etter!

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magdalene

Dere som alltid lager mer mat enn det familien spiser, hva om ikke alt blir spist?

Da får ungene det med til lunsj dagen etter.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det ikke aktuelt på noen år enda her, men jeg håper at vesla ofte har med venner hjem, og de vil i så fall få mat. Ikke sikkert det blir en full middagsporsjon til alle, men da deler vi det vi har, og så spiser vi bare kveldsmat i tillegg hvis det blir mindre. Man sulter ikke av å spise en potet mindre til middag liksom, men man trenger mer mat igjen senere.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Sprettballen

Her har det alltid vært slik at om ikke annet er avtalt, så spiser man middag hjemme hos seg selv.

En ting er å lage mat til alle nabobarna, en annen ting er å få hjem et barn til middag som ikke er sulten fordi det allerede har spist hos noen andre.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da vi var barn på 80-90 tallet ventet vi på rommet til de vi var på besøk hos var ferdig å spise. Noe annet var det hvis man var invitert på forhånd, og middag var avtalt. Sånn var det i alle hjem.

Anonymous poster hash: ece65...cd8

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men man kan jo også la dem få en liten porsjon og kanskje spise bittelitt mindre selv?? Og jeg kan ikke tro at noen finrekner sååå godt at dersom en kamerat av ungene spiser middag med dere er det helt krise og matmangel for resten av familien??

Se på det som en investering - dere får pratet med ungenes venner og det blir normalt for dem å gå inn og ut av deres hus. Gull verdt for videre i barndoms og ungdomsårene!! Og er det knapt med mat, kok et par ekstra poteter/lag litt ekstra grønnsaker eller si at - vi har visst litt lite i dag, men vi deler på det vi har.

Og nei, vi har IKKE mye penger og hiver ut penger på mat i vår familie - men vi deler på det vi har.



Anonymous poster hash: 9aa68...2dc
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes barn skal få spise sammen med dem man er på besøk hos, men hvis de samme barna er på besøk flere ganger i uka så blir det noe litt annet og jeg skjønner at du er lei av å lage mye ekstra mat, eller alltid måtte ta forbehold!

Da jeg var barn fikk alle mat om man ble med hjem etter skolen, men til gjengjeld var man ikke på besøk hver dag, kanskje bare en gang i uka. Og det var en selvfølge at vi barna rullerte litt på hvor vi dro etter skolen. Da ble det ganske rettferdig fordelt.

Hvis samme barn alltid spiser hos dere ville jeg nesten begynt å lure på hva som foregikk i familien til barnet (barna?), ettersom de alltid er hos andre og spiser/leker. Det samme hvis ditt barn aldri får være med hjem til de andre barna eller ikke får mat der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her ber jeg de alltid ringe foreldrene og spørre om det er greit at de spiser her. Det er irriterende å stå og lage mat til familien, og så har ungene spist andre steder uten at jeg vet det, så jeg regner med andre familier tenker det samme. Hvis det jeg har tenkt å tilberede ikke er nok, lager jeg en rask suppe til forrett, lager opp litt ekstra grønnsaker, eller i verste fall lager jeg noen varme ostesmørbrød i tillegg. Alle skal bli mette. Om det går opp i opp med mine egne unger, spiller ingen rolle for meg. Vi har god økonomi, mens bestekameraten til yngstemann har en uføretrygdet alenemor, og jeg forstår at hun må telle mer på knappene.



Anonymous poster hash: b4681...7d4
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da vi var barn på 80-90 tallet ventet vi på rommet til de vi var på besøk hos var ferdig å spise. Noe annet var det hvis man var invitert på forhånd, og middag var avtalt. Sånn var det i alle hjem.

Anonymous poster hash: ece65...cd8

Sånn var det ikke der jeg vokste opp på. Jeg husker å ha lest om dette på KG før og at mange opplever det som helt normalt og greit. Må si jeg ikke skjønner det helt, det høres da UTROLIG trist og ekskluderende ut!?

Anonymous poster hash: 212f7...36e

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja at det er rester sier seg jo selv, men hva gjør dere med dem?

Spiser dem selvfølgelig!!!

Anonymous poster hash: 03ddd...804

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja at det er rester sier seg jo selv, men hva gjør dere med dem?

Varm lunsj er da helt normalt! Eller restemiddag med masse forskjellig! Er det så vanskelig å forestille seg?

Anonymous poster hash: 56e46...76c

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja at det er rester sier seg jo selv, men hva gjør dere med dem?

Vi hadde ofte restedag på torsdag. eller spiste det til kvelds, eller lunsj dagen etter. Eller kombinerte restene i en pytt i panne

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Her er det mange selvforherligende svar. Jeg hadde også ofte besøk som barn/ungdom, særlig mellom skoletid og frem til trening/annen fritidsaktiviet, da vi bodde i sentrum, men min familie hadde veldig dårlig økonomi, så om vi skulle gitt alle middag hver gang de var hos meg i middagstiden, så hadde det ikke gått rundt. Rett og slett.



Anonymous poster hash: 8cfd0...d16
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Violetta

Varm lunsj er da helt normalt! Eller restemiddag med masse forskjellig! Er det så vanskelig å forestille seg?

Anonymous poster hash: 56e46...76c

Nei spesielt vanskelig er det ikke. Men jeg har litt problemer med å tro at ekstra middagsporsjoner blir spist. Det er i hvert fall ikke sånn her. Det kommer selvsagt an på hva det er, men det er langt fra all mat som frister som restemat.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei spesielt vanskelig er det ikke. Men jeg har litt problemer med å tro at ekstra middagsporsjoner blir spist. Det er i hvert fall ikke sånn her. Det kommer selvsagt an på hva det er, men det er langt fra all mat som frister som restemat.

Her i huset sloss både mann og barn om restene :ler:. Det er superstas med rester i matboksen.

Kald fiskegrateng er nesten mer populært enn julemiddagen :).

Anonymous poster hash: 03ddd...804

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker selv når jeg var barn og måtte vente på rommet til venninnene mine mens de spiste med familiene sine. Det var kjipt, og jeg følte meg i veien og lite velkommen. Så her i huset får alle mat. Vi lager alltid litt ekstra mat sånn at det skal rekke til alle.

Anonymous poster hash: 2e370...66e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...