Gå til innhold

Middag til "alle" nabobarna....


pompel

Anbefalte innlegg

Lurer på hvordan dere andre gjør det når barna kommer fra skolen og har med venner hjem i forhold til middag. Jeg pleier å planlegge hele uken og hva vi skal ha til middag. Når barna da kommer hjem med venner, så forventer de ofte at de skal spise middag hos oss, og da er det ikke nok til alle. Vi er til vanlig 2 voksne og 4 barn i vår husholdning, og da blir det litt ekstra når det plutselig er 1-2 barn ekstra til middag. Er det da greit at gjesten/e får en skive brød eller skal en av oss i familien spise brød så gjesten/e får vår middag?

Hadde dette vært en situasjon en gang innimellom så hadde jeg ikke sett dette som noe problem, men det er flere ganger i uken og det planlegges på skolen, så det er umulig å forberede middag til flere.

Uansett tenker jeg at det er vanlig at man spiser middag hjemme, høres sikkert gammeldags ut, men jeg synes ikke man skal behøve å lage mat til 1-2 personer ekstra hver dag i tilfelle flere dukker opp til middag... Dyrt blir det også i lengden, og vi har mer enn nok med å fore vår egen familie på 6...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi er samme antall i familen som dere og her er det også minst to barn ekstra til middag nesten hver dag, men alle får. Jeg lager alltid litt ekstra også deler vi broderlig.

Syns det er hyggelig å være en del av barnas liv og at vennene deres føler seg hjertelig velkommen hos oss og det kunne ikke falle meg inn å gi de en brødskive med servelat mens vi andre spiser lylling med ris og bernaise eller hva det måtte være den dagen.

Anonymous poster hash: 03ddd...804

  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magdalene

Er det nabounger, så sender jeg de hjem, (fordi jeg vet at de spiser middag rundt samme tid som oss) men er det unger som ikke bor i nabohuset ber jeg de spørre foreldrene om det er greit at de kan spise hos oss. Kan de det, så deler vi det som er, og ta heller en skive litt seinere.

Endret av Magdalene
  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sorry sitter på toget og det humper :).

Kylling, mente jeg selvfølgelig.

Anonymous poster hash: 03ddd...804

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk ikke engang en skive når jeg var med venner hjem etter skoletid. Jeg måtte enten vente på rommet, eller gå hjem under middagen. Selvfølgelig annerledes når besøket var avtalt på forhånd.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

kommer litt an på om dette går opp i opp, er dine barn ofte på besøk og får middag hos andre? isåfall er det rett og rimelig at det gjengjeldes hos dere. Om ikke så ville jeg tatt en prat med de andre barnas foreldre, forklart situasjonen og at du ønsker at ditt barn kommer hjem til middag (og vis a versa).

Er det slik at det alltid er dere som "huser" så ville jeg snakket med egne barn. Si at de må avtale på forhånd med dere de dagene de skal ha besøk. eller ha faste dager. De dagene kan du heller lage litt billigere middag og i større kvanta enn ellers. Er kanskje litt kronglete siden barn ofte bestemmer seg for å leke/dra hjem sammen der og da, men isåfall så kan dere gjøre avtale om at de kan treffes etter middagstid, eller møtes ute.

Det blir fryktelig dyrt i lengden om man skal fore andres barn hver dag.



Anonymous poster hash: 2ca85...c95
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ungene kan vel få litt vel? Her får venner som ikke bor i nærheten alltid middag om de er på besøk. Nabobarna får som oftest, men avogtil sier jeg at det ikke er nok. Men som oftest så får de altså :) Synest det er viktig for våre barns del å ha et åpent og inkluderende hjem. Og middagen er en viktig del av det:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg måtte sitte på rommet til vedkommende med døra lukket, og vente på at vennen/venninna mi va ferdig med å spise middag. Aldri om jeg fikk noe borte! Jeg hadde oftere med venner hjem enn motsatt, og da fikk de alltid middag hos oss, til min store irritasjon.

Anonymous poster hash: b2147...1d1

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk ikke engang en skive når jeg var med venner hjem etter skoletid. Jeg måtte enten vente på rommet, eller gå hjem under middagen. Selvfølgelig annerledes når besøket var avtalt på forhånd.

Sånn er jeg vant til også. Og så er det ofte samme barn man alltid drar til. Blir jo dyrt i lenden. Bodde nesten hos ei venninne (etter skolen og til kvelden) og da betalte mamma dem for mat siden det ble ofte. Var ikke noen spesiell grunn til att vi ikke dro til meg utenom att hun bodde nært skolen og jeg 30 min unna

Anonymous poster hash: 6e66d...414

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er enig i mye av det dere skriver her. Det som er greia er at det skjer flere ganger i uka, og det er stort sett de samme ungene som spiser her hele tiden. jeg ville reagert om mitt barn spiste middag hos andre flere ganger i uka.

det har ikke noe med at jeg ikke vil gi dem noe eller være gjestfri, men det blir litt gjentakelse når det er de samme hele tiden. Vi har et åpent hjem, og alle er velkomne her, men de trenger vel ikke spise middag her hver dag fordet? :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Reagerer mer på at andre familier aldri gjør dette. Min mor lager alltid mat nok til besøk, selv om det ikke er avtalt. Vi har gjerne 5-10 personer ekstra til sammen i løpet av en uka. Gjerne de samme vennene.

Likevel er det omtrent aldri slik at mine søsken får spise middag hos deres venner. De blir alltid sendt hjem, eller tar med besøket hit. Har fortalt mamma om dette, og hvor mye ekstra dette utgjør av budsjettet. Hun synes det er trist at sine barn aldri får samme goder hos andre, men vil aldri stenge dørene for venner. Har vi ikke nok mat, lager hun alltid pannekaker, vafler eller noe slik at besøket får mat de også.

Anonymous poster hash: a4407...b46

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan nesten ikke forvente at en familie skal holde 1-2++ ekstra barn med middag som en regel og ikke et unntak. For mange vil dette gi urimelig store utslag på budsjettet, altså. En ting er nå avtalt besøk, eller en gang i blant, men å måtte fø på ekstra mennesker til middag hver dag, synes jeg er for mye å forvente. Man kan fint ta del i barnas liv og interessere seg for vennskap og venner uten å gjøre dette.



Anonymous poster hash: 8cfd0...d16
  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Send de hjem og si de kan komme tilbake senere. Si også til ungene dine at de skal spise middag før de leker, tar med seg venner hjem, osv.

En annen fin regel er faktisk å spørre før de tar med seg noen hjem. På den måten får du unngått at det ikke passer og ungene slipper å sende vennene sine hjem.



Anonymous poster hash: e8438...3f8
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Dette er veldig individuelt. Hva ønsker du selv? Servere barna som er på besøk, eller ikke gjøre det? Uansett så er det minste barna dine kan gjøre å spørre pent om venninna som er på besøk også kan få spise hos dere. Men å sende hjem venninnene "bare" fordi dere skal spise middag synes jeg ikke er nødvendig så sant dere ikke har noe spes på programmet rett etter. Det må da kunne gå an at venninnene venter i et annet rom.

Etter at jeg flytta til en annen by som tolvåring fikk jeg ei venninne jeg ofte var hos, og hvor det var selvskrevet at jeg skulle spise middag hos dem, hvis jeg var der når det var middags-tid der. Det samme var ikke tilfelle da min venninne var hos meg i vår middags-tid. Dette ble naturlig for meg, og jeg var aldri sint på mamma for at venninna mi ikke fikk spise hos oss. Skal sies at min venninnes familie var veldig "sultne" av seg, og spiste jeg kveldsmat der gjorde det ingen ting om jeg heller tok fire(!) brødskiver liksom... Ville aldri falt meg inn å spise så mye hver dag hjemme. Det var som regel jeg som var middags-gjest eller kveldsmat-gjest, og det var alltid nok til meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kommer litt an på om dette går opp i opp, er dine barn ofte på besøk og får middag hos andre? isåfall er det rett og rimelig at det gjengjeldes hos dere. Om ikke så ville jeg tatt en prat med de andre barnas foreldre, forklart situasjonen og at du ønsker at ditt barn kommer hjem til middag (og vis a versa).

Er det slik at det alltid er dere som "huser" så ville jeg snakket med egne barn. Si at de må avtale på forhånd med dere de dagene de skal ha besøk. eller ha faste dager. De dagene kan du heller lage litt billigere middag og i større kvanta enn ellers. Er kanskje litt kronglete siden barn ofte bestemmer seg for å leke/dra hjem sammen der og da, men isåfall så kan dere gjøre avtale om at de kan treffes etter middagstid, eller møtes ute.

Det blir fryktelig dyrt i lengden om man skal fore andres barn hver dag.

Anonymous poster hash: 2ca85...c95

Veldig enif i drt du skriver, og foreldre burde være opplyst om dette.

Dersom det ikke er gjengjeldt eller det gjerne er de samme barna flere ganger i uken, hadde jeg selv som mor reagert på hvorfor barnet alltid er over.ø til middag. Synes det er litt «frekt» når mamma alltid er gjestfri, mens andre sender ungene hennes hjem. Opplever dette hver uke som søster...

Det samme var det med meg npr jeg var barn. Flere venner var alltid velkomne, men jeg ble alltid sendt hjem.

Er det slik at foreldre ikke gir dette noen tanke? Eller at de ikke bryr seg? Synes det var vondt å aldri være over hos mine venner. Selv ved at vennene spurte på forhånd fikk jeg alltid nei.

Noen foreldre altså...

Anonymous poster hash: a4407...b46

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lager aldri så knapt med mat at det ikke skulle være nok til en til. Er det 2 ekstra spiser vi mindre vi voksne. Nekter aldri barnet å ha med venner hjem til middag, avtalt på forhånd eller ikke. Kunne ikke falle meg inn å servere brødskiver, da hadde jeg heller spist en skive selv. Her i huset er alle velkomne. Er nok ikke uten grunn at barna samles her, sommer som vinter, middagstid og etter midagstid. Det er nok av "kalde" hjem der barna blir avvist med "du må vente på rommet til vi er ferdig". Det skjer ikke i vårt hus.

Anonymous poster hash: 3ad28...a1c

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lager aldri så knapt med mat at det ikke skulle være nok til en til. Er det 2 ekstra spiser vi mindre vi voksne. Nekter aldri barnet å ha med venner hjem til middag, avtalt på forhånd eller ikke. Kunne ikke falle meg inn å servere brødskiver, da hadde jeg heller spist en skive selv. Her i huset er alle velkomne. Er nok ikke uten grunn at barna samles her, sommer som vinter, middagstid og etter midagstid. Det er nok av "kalde" hjem der barna blir avvist med "du må vente på rommet til vi er ferdig". Det skjer ikke i vårt hus.

Anonymous poster hash: 3ad28...a1c

Nå er det kanskje ikke alle som kan/vil spise mindre mat fordi ungene ikke går hjem til seg selv og spiser. Når jeg er sliten etter en lang dag vil jeg ha koselig tid med ungene mine og spise meg mett. Jeg sitter ikke å sulter fordi jeg til stadighet må gi bort maten min.

Det betyr ikke at de ikke er velkomne hos meg, men alt til sin tid.

Anonymous poster hash: e8438...3f8

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...