Gå til innhold

Halvsøstre i samme klasse...er jeg urimelig?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

En ting er i alle fall sikkert, flytter faren til samme plassen som dere, så må barna informeres om forholdene rundt fødselen. For dette kommer frem i ei lita bygd, og det vil prates om, mye!

Så barna må være forberedt, og fortrolig med sannheten. Slik at dem kan svare rolig for seg når dette blir tema i skolegården.

Helst bør du fortelle sannheten til bygda, før far kommer flyttende, slik at du tar brodden av sensasjonen. Hvem av dere som blir taper eller vinner i bygda, er hipp som happ. Det kan like gjerne være den utro, som den bedratte. Rettferdighet eksisterer ikke i bygdesladder.

Så jeg ville tatt en seriøs samtale med far. Snakket både om de positive tingene og de negative. Er ikke sikkert han har tenkt lengre enn å være nært datteren sin.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette blir som du tar det. Si det er fantastisk at søstrene får muligheten til å bli så godt kjent, at jenta får muligheten til å være så mye sammen med faren sin, og at dette er noe dere har snakket om og at dette er supert. Uansett hva du synes.

Så la nå sladderen gå. Om den gjør det. Noe må sladderkjerringene ha å snakke om uansett, du får se det som ditt bidrag til at de skal ha det fint en stund. Noen må jo ta ansvar for at sladderkjerringene får noe å prate om.

"Ja, vi gleder oss til de kommer!" "Ja, vi snakket om det da vi tok en kopp kaffe her forleden at det er fint jentene får sett så mye til hverandre".

Bøyer du ryggen og ser deg forskremt over skulderen vil de virkelig få noe å snakke om.

Du skjønner at det er jentene som kommer til å lide for dette og ikke TS? Jeg er fra bygda og hele oppveksten til de stakars jentene kommer til å bli farget av baksnakking og sladring. Synes du fremdeles det er like greit?

Anonymous poster hash: dc260...9e6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skjønner at det er jentene som kommer til å lide for dette og ikke TS? Jeg er fra bygda og hele oppveksten til de stakars jentene kommer til å bli farget av baksnakking og sladring. Synes du fremdeles det er like greit?

Anonymous poster hash: dc260...9e6

Nå er Dalladra fra tjukkeste bygda selv, om jeg husker rett, så det aspektet har hun nok tenkt på. Jeg er også selv fra grisgrendte strøk, og nei, det er slett ikke sikkert at de kommer til å bli bygdas snakkis. Dersom mor (og far og stemor) følger Dallardras råd om å snu det til noe positivt, så får ikke Bygdedyret mer næring, og vil dø ut. Jeg har selv sett hvor stygt Bygdedyret kan være, og hvor ufattelig tilfeldig det rammer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt barn har sitt halvsøsken i samme klasse. Og det går kjempebra.

Hvis de kommer flyttende (jeg synes det høres fantastisk ut!), vis bygda at dere er gode venner. Kanskje invitere far og fars nye familie over på grilling i hagen eller noe. Dere er de voksne. Vis ungene at dere er gode venner. Jeg synes dette høres bare positivt ut.



Anonymous poster hash: 5c428...922
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, jeg er fra tjukkeste bøgda sjøl, som Rosalie påpeker. Altså: Situasjonen er uunngåelig. Da har man to valg: Enten kan man grue seg og la seg ødelegge av det, eller man kan rette seg opp i ryggen, finne ut hvordan man kan gjøre det beste ut av situasjonen og helst gjøre bygdedyret til skamme.

Min erfaring er at det er det siste som fungerer best, men ja, det kan være krevende, for man må ta tyren ved hornene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er fra en bygd, og her er det ikke veldig mye snakking om slike ting skjer. Kanskje litt i begynnelsen, men så går det over.

Husk at det ikke er du som skal skamme deg. Det er jo mannen! Det er han alle vil "se ned på", da de skjønner at det er han som har drevet på med to damer samtidig. Folkene vil jo få vite at han er pappa til begge jentene.



Anonymous poster hash: 6dd85...30e
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Livmora

Forstår deg veldig godt, men som andre sier over her så faller skammen på pappaen til jentene.

I noen tilfeller er det mulig å bytte klasse når de begynner på skolen. Hør med førskolelæreren

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar!

Joda, jeg ser at det er mye positivt med at de flytter hit, og det ønsker jeg velkommen. Jeg vil jo selvfølgelig det beste for jenta mi, og det innebærer et tett og nært forhold til faren og hans familie. Spesielt siden de faktisk er halvsøstre og jevngamle. Hun trives godt med halvsøstra, snakker mye om henne når hun har vært der og gleder seg til å se henne igjen. Jentene hverken vet om, eller har evnene til å forstå omstendighetene rundt da de ble unnfanget, og slik vil jeg gjerne at det skal forbli til de er store nok til å skjønne at det ikke er deres feil at ting ble som de ble. Men det er også noe jeg vil fortelle datteren min selv, ikke noe hun skal høre fra andre. Selv om folk kanskje ikke snakker så mye som jeg tror (men jeg har hørt mye bygdesladder om andre, det skal sies), så kan de jo få spørsmål rundt det at de er søstre, men ikke tvillinger, og like gamle. For dem er det normalt, for andre vil det være noe rart.

Det er bare én klasse per trinn her. Liten bygd og liten skole...

TS

Anonymous poster hash: e17b0...b03

Huh? :overrasket:

Altså, ts. Gjør din datter en kjempetjeneste: snakk med psykolog. NÅ.

Og hva du enn gjør, snakk aldri noensinne med henne om moral og etikk på noe som helst plan før du har ryddet opp i ditt eget arkaiske og irrasjonelle forhold til begrepet "skam".

Skam er personlig. Det er alvorlig. Det er noe en gjør. En "skammer seg". Og så ber en om unskyldning. Og så? Så slutter en med å skamme seg. Fordi å skamme seg er ukonstruktivt og ødeleggende. Ikke på noe tidspunkt i dagens Norge eksisterer "skam" som en ting, ts. Da må vi langt tilbake i tid.

At din datter har en halvsøster (om hun så ble unnfanget samme kveld) er derfor ikke noen skam. Det er en velsignelse. At hennes far valgte å være utro er ikke noen skam, det er et svik. Mot deg, ikke mot henne. At han valgte å lyve påfører ingen skam. Men det gjør han (resten av livet) til en løgner og medfører at hans moralske ryggmarg er svak og sykelig. Alt dette må selvsagt taes høyde for når en oppdrar et barn. (Moral bør neppe læres fra far...)

Men skam er et fiktivt begrep som DU har skapt deg. Og som du enten alene eller (helst) med hjelp må kvitte deg med igjen. Og som du absolutt ikke må overbevise datteren din om at eksisterer. Det ville nemlig være et svik. Og en løgn. Noe å skamme seg over.

Anonymous poster hash: 9484f...379

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...