Gå til innhold

Halvsøstre i samme klasse...er jeg urimelig?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det går jo ikke an at hun ble storesøster igjen to år etter at hun begynte på skolen og at det nye søskenet var to år yngre...

Det skriver hun da ikke heller.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg kommer fra en sånn liten bygd, og jeg vet at naboen hadde the talk med skolestarteren sin som skulle begynne i samme klasse med broren sin, født et par uker etter han. "Du vet at du og Pål er søsken. Grunnen til det er at pappa var kjæreste med både med meg og mammaen til Pål samtidig". Responsen var type "Åja" og ferdig med det.

Endret av Rosalie
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går jo ikke an at hun ble storesøster igjen to år etter at hun begynte på skolen og at det nye søskenet var to år yngre...

Den første halvsøstera var bare noen måneder yngre, men født samme år. To år etterpå ble de to storesøster igjen, og hun begynte i 7-ende da vi begynte i niende. Så den fyrens tre barn med tre kvinner gikk alle på samme skole.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syntes det er litt spesielt kanskje.

Det som skjedde med deg og eksmannen din er ikke noe du skal skamme deg over.

Forøvrig virker det som at du tror folk bryr seg litt mer enn hva de gjør :) Ingen vil tenke på det 1/10 så mye som du har gjort :P

Ikke lag noe stort styr, dette går så bra skal du se!

Også imponert over at du er på talefot og har det bra med eks-mannen din nå, er absolutt ikke alle som greier det.

Endret av Gwynevere
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kommer fra en sånn liten bygd, og jeg vet at naboen hadde the talk med skolestarteren sin som skulle begynne i samme klasse med broren sin, født et par uker etter han. "Du vet at du og Pål er søsken. Grunnen til det er at pappa var kjæreste med både med meg og mammaen til Pål samtidig". Responsen var type "Åja" og ferdig med det.

Denne hørtes smart ut. Ikke lag noe styr ut av det for barnet, oppfør deg voksent og prøv å ikke bry deg om hva andre evt. sier. Jeg ville faktisk ikke tenkt noe dumt om deg, heller at det er stort av deg å takle det så bra og akseptere situasjonen sånn den er. Tross alt ikke du som har gjort noe rart og det skjønner barna av seg selv når de blir eldre.

Anonymous poster hash: 733cc...7ef

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den første halvsøstera var bare noen måneder yngre, men født samme år. To år etterpå ble de to storesøster igjen, og hun begynte i 7-ende da vi begynte i niende. Så den fyrens tre barn med tre kvinner gikk alle på samme skole.

Åja jeg misforsto. Jeg leste det ble konflikt på skolen mellom de to eldste og at det deretter ble desto verre da faren gjorde det samme en tredje gang

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Åja jeg misforsto. Jeg leste det ble konflikt på skolen mellom de to eldste og at det deretter ble desto verre da faren gjorde det samme en tredje gang

Ok, nja, var ikke en konflikt således, men jeg tror nok de slet litt, min venninne har pr i dag ingen kontakt med sin far i hvertfall. Tror det ble for mye for henne etterhvert rett og slett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du snakket med barnefaren om hva han tenker om dette? Det er jo ikke sikkert han har tenkt gjennom dette aspektet ved flyttingen.

Uansett; det er jo flott at han ønsker å bo nærmere datteren sin og hvis de bestemmer seg for å flytte til samme tettsted som dere så må du nesten bare fokusere på det som er bra - nemlig at datteren din får et nært forhold til sin far og søster (og stemor).

Anonymous poster hash: cab73...29e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jentene hverken vet om, eller har evnene til å forstå omstendighetene rundt da de ble unnfanget, og slik vil jeg gjerne at det skal forbli til de er store nok til å skjønne at det ikke er deres feil at ting ble som de ble. Men det er også noe jeg vil fortelle datteren min selv, ikke noe hun skal høre fra andre. Selv om folk kanskje ikke snakker så mye som jeg tror (men jeg har hørt mye bygdesladder om andre, det skal sies), så kan de jo få spørsmål rundt det at de er søstre, men ikke tvillinger, og like gamle. For dem er det normalt, for andre vil det være noe rart.

TS

Anonymous poster hash: e17b0...b03

De er fem år? Da er de absolutt store nok til å forstå, hvis det fremlegges på en OK måte.

Jeg har en femåring nå selv, og oppdaget at jeg hadde en eldre halvbror i januar i år. Hun som fire-og-et-halvt-åring hadde ingen problemer med at det dukket opp en ny onkel, som hadde hennes morfar som pappa selv om han ikke hadde visst om det selv før nå.

Fortell sier jeg! Barn forstår og aksepterer det meste så lenge de ikke blir holdt for narr.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge jentene går overens så ser jeg egentlig ikke problemet.

Du skal da ikke måtte føle noe skam iallfall, det er ikke du som har gjort noe galt her, og ting er som de er. At du kommer overens med eksen er fantastisk, det hadde ikke jeg klart.



Anonymous poster hash: bc0b6...916
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ikke din skam, men hans. Uansett så snakker folk mye mindre enn du tror. Og ingen gidder å snakke om noe som skjedde for 5 år siden. Hvis det i det hele tatt blir noe snakk, er nyhetens interesse snart borte.

Jeg hadde ikke brydd meg om dette, nyt livet med din nye mann.

Anonymous poster hash: 2fb3e...615

Da har du aldri bodd på en liten plass..For der prater folk om ting som skjedde for over 20år siden også..Men mye fordi de ikke har noe bedre å prate om..

Gjør du noe, eller skjer det noe dumt, så blir det årets snakkis..

Særlig om det bor mindre enn 2000personer der..

Folk på slike plasser ,tror de vet mer om personene enn det personen selv vet om seg selv! :P

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vil ikke være deg de snakker om, men eksen din i så fall.

Men jeg vil ikke anbefale dere at søsken går i samme klasse. Mine 2 har bare 1 skoleår i mellom seg og pga liten skole har disse to gått i samme gruppe i flere år.

Storebror er skoleflink, lillebror er absolutt ikke skoleflink. Og konfliktene har vært unødvendig mange, fordi læreren veldig ofte brukte storebrors flinkhet mot lillebror, som ikke bare slet faglig, men begynte å slite psykisk også.

Det trenger ikke nødvendigvis bli slik, men det har revet mammahjertet mitt i mange år at det ble slik her.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar!

Joda, jeg ser at det er mye positivt med at de flytter hit, og det ønsker jeg velkommen. Jeg vil jo selvfølgelig det beste for jenta mi, og det innebærer et tett og nært forhold til faren og hans familie. Spesielt siden de faktisk er halvsøstre og jevngamle. Hun trives godt med halvsøstra, snakker mye om henne når hun har vært der og gleder seg til å se henne igjen. Jentene hverken vet om, eller har evnene til å forstå omstendighetene rundt da de ble unnfanget, og slik vil jeg gjerne at det skal forbli til de er store nok til å skjønne at det ikke er deres feil at ting ble som de ble. Men det er også noe jeg vil fortelle datteren min selv, ikke noe hun skal høre fra andre. Selv om folk kanskje ikke snakker så mye som jeg tror (men jeg har hørt mye bygdesladder om andre, det skal sies), så kan de jo få spørsmål rundt det at de er søstre, men ikke tvillinger, og like gamle. For dem er det normalt, for andre vil det være noe rart.

Det er bare én klasse per trinn her. Liten bygd og liten skole...

TS

Anonymous poster hash: e17b0...b03

Vet du hva......jeg er fra bygda å ble pratet mye om. Jeg kan love deg at disse jentene vil få høre det. Bygdesladderen er ond! Jeg forstår veldig godt hvordan du tenker. Jeg ville ha pratet med eksmannen og fortalt han at du er redd for bygdesladderet. Folk VIL legge sammen 2+2 å da kan tre scenariorer oppstå, enten at det blir pratet bak ryggen på begge to eller at en av jentene blir lagt for hat å den andre for-helliget eller den mere usannsynlige at ingen bryr seg. Det er lite som skjer på bygda så når noe som faktisk er såpass speiellt skjer rett foran øynene på folk så vil det bli prat.....MYE prat.

Jeg ville sagt som ultimatum med barnefar at om de velger å flytte til samme bygda så må nesten dere flytte til nabobygda for jentenes beste.

Stakars barn. Forestill deg puberteten i fremtiden hvor man er så sårbar og i tillegg får dette klistret på seg i tillegg. Jeg blir helt kvalm av tanken.

Forøvrig min situasjon var totalt annerledes, kanskje enda mere tabu. Jeg ble kalt ludder fordi jeg ble seksuelt misbrukt som barn av en onkel. Jeg ble også hele tiden mobbet for at denne onkelen var kjæresten min (jeg var 9) og at jeg hadde ødelagt livet hans med å flørte sånn så da kan du tenke deg hva deres jenter potensielt kan oppleve når ikke engang min situasjon var ille nok til å la vær å prate drit om.

Anonymous poster hash: dc260...9e6

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du må prøve å legge bort skammen. Du har ikke gjort noe galt, fokusér på småjentene, og at de skal få det fint. Drit i hva nabokjerringa måtte mene om hva eksen din gjorde for seks år siden. Det er viktigere ting å bry seg om: barna.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må rett og slett sette dine datters behov foran dine egne.

Anonymous poster hash: 3a55c...9ca

Og hvordan kan vi vite hva som er datterens behov? Jeg vet også om tilfeller der halvsøstre går i samme klasse eller parallellklasser og der det er negativt og bare en daglig påminnelse om at pappan har valgt en annen familie.

Hvis de to jentene har god kjemi og får et godt søskenforhold så kan de få det uten å bli tvunget i samme klasse/samme skole. Og det er ikke bare å putte de i samme klasse og forvente at det spesielle ved søskenforholdet skal viskes vekk. Det er heller ikke alle søsken som fungerer sammen så tett. Jeg og mitt søsken hadde aldri fungert i samme klasse, det hadde bare blitt krangling og konkurranse.

Til TS jeg skjønner deg godt, og jeg tror ikke du nødvendigvis ivaretar datteren din ved å svelge en kamelflokk her. Det er slettes ikke sikkert at det er lykken for datteren din å få halvsøsteren i samme klasse. Sett ned foten, det ville jeg gjort!

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er selv ett resultat av en one night stand, så man holdt på sånn for 20-30 år siden og.. :P

Anonymous poster hash: bd14d...c13

Unnskyld for at jeg kupper tråden litt, men hvordan har oppveksten din vært? Hadde du samvær med faren din?

Anonymous poster hash: 44463...86f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ts; Jeg skjønner godt tankegangen din. Det er kanskje forskjell fra sted til sted, men noe sånt hadde vært saftig sladder på de småstedene jeg vet om. Hadde jeg vært deg hadde jeg tatt en ordentlig prat med barnefar. Det er ikke sikker det er det beste for disse jentene å gå i samme klasse. Jeg hadde heller ikke vært så interessert i å ha de i nabohuset hvis de heller kunne flyttet til nabobygda kun 10 min unna.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting er nå snakken og sladderen som uunngåelig vil komme, men et annet aspekt, som etter min mening er viktigere, er at jentene skal gå i samme klasse. Det er sjelden heldig, og jentene kan oppleve å bli sammenlignet og vurdert opp mot hverandre hele skolegangen. De vil også naturlig nok sammenligne seg i forhold til prøver, vurderinger etc.

Sønnen vår og vårt fosterbarn gikk i parallellklasse med samme lærergruppe, og det var ikke heldig for noen av de. Hadde vi visst at det skulle bli såpass problematisk som det ble, hadde vi krevd at fosterbarnet måtte gå på en annen skole.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette blir som du tar det. Si det er fantastisk at søstrene får muligheten til å bli så godt kjent, at jenta får muligheten til å være så mye sammen med faren sin, og at dette er noe dere har snakket om og at dette er supert. Uansett hva du synes.

Så la nå sladderen gå. Om den gjør det. Noe må sladderkjerringene ha å snakke om uansett, du får se det som ditt bidrag til at de skal ha det fint en stund. Noen må jo ta ansvar for at sladderkjerringene får noe å prate om.

"Ja, vi gleder oss til de kommer!" "Ja, vi snakket om det da vi tok en kopp kaffe her forleden at det er fint jentene får sett så mye til hverandre".

Bøyer du ryggen og ser deg forskremt over skulderen vil de virkelig få noe å snakke om.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...