Gå til innhold

Skravletråd


*Joyce*

Anbefalte innlegg

Oi, i all verden, så fantastisk!! Gratulerer masse masse masse ganger TO! Flott at du blir godt fulgt opp og at du har en rolig innstilling. Veldig spennende. Jeg har "bare" en inni der, men ser ut til å være en gutt. Har ei jente fra før, og en bonusgutt på 10.

Takk for det. :) Blir nok en ganske stor overgang, men det går nok greit. Håper bare de holder seg inni magen så lenge at det går bra med de. Kjenner at jeg bekymrer meg litt, men prøver å skyve det unna. Guttene hadde det helt topp på torsdag, og jeg er visst en super sprek tvilling-gravid. :ler:

Så kjekt at dere får en gutt. :) Hvor gammel er jenta di?

Er du i full jobb?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Javisst er du supersprek, kommet så langt i svangerskapet og først nå fått tvillingbekreftelsen. Dette klarer dere, gutta kommer til å vokse seg sterke inni der før de melder sin ankomst. Men forstår din engstelse. Å føde for tidlig var min store frykt forrige gang, og merkes godt denne gangen og. Og jeg er absolutt ikke i risikosonen.

Jenta vår er 1,5 år i dag. Så hun er litt under to når lillebror kommer.

Jeg jobber fullt ja, men det er tungt nå. Mye trøtt og sliten, og orker ikke noe mer utenom jobben enn å være mamma. Men planen er å jobbe fullt hele veien og litt til.

Bor dere i hus eller leilighet, Trekkoppfugl?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får håpe du ikke føder for tidlig nei. Her er ikke det en frykt, heller det motsatte. Eller, jeg slipper å gå på overtid og blir satt i gang hvis jeg ikke har født til termin, men det er nettopp det jeg ikke ønsker. Storebror kom av seg selv en uke før termin, så jeg håper veldig at lillebror velger det samme. Men det er jo ikke nødvendigvis slik at man føder før termin med nr 2 selv om man gjorde det med nr 1, så jeg prøve å innstille meg på at det blir igangsettelse, og så heller bli positivt overrasket.

Ellers ser det ut som vi er flere med omtrent samme avstand mellom søsknene. Gutten vår blir to om en måned, så ganske tett, men kjenner at det er godt at han ikke er for liten heller når vi får lillebror. Det skal bli rart å på en måte begynne på nytt igjen, for jeg merker at jeg trives med å ha et barn jeg kan snakke med og som kan fortelle meg hva han vil og om det er noe, en som spiser helt alene og sier i fra når han må på do osv. Og så skal vi starte igjen med en baby som ikke snakker, men bare skriker og som er helt avhengig av hjelp til alt. Det blir rart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får håpe du ikke føder for tidlig nei. Her er ikke det en frykt, heller det motsatte. Eller, jeg slipper å gå på overtid og blir satt i gang hvis jeg ikke har født til termin, men det er nettopp det jeg ikke ønsker. Storebror kom av seg selv en uke før termin, så jeg håper veldig at lillebror velger det samme. Men det er jo ikke nødvendigvis slik at man føder før termin med nr 2 selv om man gjorde det med nr 1, så jeg prøve å innstille meg på at det blir igangsettelse, og så heller bli positivt overrasket.

Ellers ser det ut som vi er flere med omtrent samme avstand mellom søsknene. Gutten vår blir to om en måned, så ganske tett, men kjenner at det er godt at han ikke er for liten heller når vi får lillebror. Det skal bli rart å på en måte begynne på nytt igjen, for jeg merker at jeg trives med å ha et barn jeg kan snakke med og som kan fortelle meg hva han vil og om det er noe, en som spiser helt alene og sier i fra når han må på do osv. Og så skal vi starte igjen med en baby som ikke snakker, men bare skriker og som er helt avhengig av hjelp til alt. Det blir rart.

Igangsettelse kan jo være positivt. Mange er veldig fornøyd, og får en positiv opplevelse. Jeg ble satt i gang sist 12 dager termin, og det var ingen god opplevelse. Men en igangsettelse nærmere termin eller på termin er veldig ofte noe ganske annet.

Kan jeg spørre hvorfor du ikke skal gå over termin?

To år mellom ungene er travelt til å begynne med, men det blir veldig fint. Ungene våre har det supert sammen nå, og det har de hatt i hvertfall det siste året. Men klart det er tøft med en toåring og nyfødt baby.

Det blir å starte på nytt når man får ny baby. Heldigvis har du det relativt frisk i minne hvordan det er å ha baby. :ler:

Jeg var med en baby i går, og det var helt herlig å holde han. :)

Babytida er fin, men personlig liker jeg tida fra 6 måneder bedre.

Skulle aldri sagt at ungene er så gode venner, nå er det full slåsskamp i stua. :ler: Får følge de i barnehagen snart.

Er du i jobb, Arkana?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Javisst er du supersprek, kommet så langt i svangerskapet og først nå fått tvillingbekreftelsen. Dette klarer dere, gutta kommer til å vokse seg sterke inni der før de melder sin ankomst. Men forstår din engstelse. Å føde for tidlig var min store frykt forrige gang, og merkes godt denne gangen og. Og jeg er absolutt ikke i risikosonen.

Jenta vår er 1,5 år i dag. Så hun er litt under to når lillebror kommer.

Jeg jobber fullt ja, men det er tungt nå. Mye trøtt og sliten, og orker ikke noe mer utenom jobben enn å være mamma. Men planen er å jobbe fullt hele veien og litt til.

Bor dere i hus eller leilighet, Trekkoppfugl?

Flere med to år mellom ungene sine. :) Det er fint og travelt.

Vi bor i et gammelt hus fra 1914 nå, men har kjøpt tomt på hjemstedet til mannen min. Litt småplukk igjen før vi kan begynne å bygge. Satser på å flytte senest høsten 2012, da begynner eldstegutten på skole.

Hvordan bor dere?

Det virker tøft å være i full jobb, ære være dere som klarer det. Kan jeg spørre hva du jobber med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har type 1 diabetes, som også er grunnen til at jeg har kontroller på Riksen annenhver uke. Da får man ikke gå over termin rett og slett. Forrige gang skulle jeg settes i gang en uke før, men han valgte heldigvis å komme av seg selv, så jeg håper det samme skjer nå.

Jeg jobber ikke akkurat nå, jeg er hjemme med førstemann. Han går i park, så jeg får heldigvis noen timer med bare lillebror etterhvert. Planen er å være hjemme to år med lillebror også. Hva med deg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Åja, diabetes er ikke til å spøke med. Type en betyr at du tar medisiner? Eller styrer med matinntak?

Bygge nytt hus ja, det høres flott ut. Vi kjøpte ganske nytt hus i sommer (5 år gammelt) og lever nå livets glade dager på landet. Bodde på 80 kvm i tjukkeste forstadsjungelen før, så det er litt av en overgang. Ingen av oss er spesielt praktiske eller glade i å fikse bolig. Så det var et must å kjøpe noe som ikke trengte mye jobb, hvis vi skulle styra med oppussingsobjekt ville nok forholdet røket :ler: Dere kommer vel hvertfall til å gjøre maling og slikt selv eller Trekkoppfugl?

Nå sparker det så mye, og jeg begynner virkelig å få et forhold til denne vesle i magen. :rødme: Skal bli spennende å bli kjent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hvordan går det med dere, damer?

Arkana: Type 1 diabetes kan ikke være noe særlig å ha. Svinger det mye i svangerskapet? Så bra du har park til storebror, det er godt å få noen timer alene innimellom.

Mine to går i barnehage, de trives veldig godt. Legen min har akkurat søkt om svangerskapspenger for meg, så nå går jeg hjemme. Har veldig mye kynnere, og da må jeg legge meg ned for at de skal forsvinne. Men men, ukene flyr av gårde.

Får du ul på hver kontroll eller er det deg de sjekker?

Bor du i nærheten av Riksen? Litt slitsomt med så hyppige kontroller, men det går jo.

Håper du får en fin helg. :)

FangeLiv: Så deilig med hus litt utenfor byen. :) Vi skal bygge i en knøtt liten by som mannen min kommer fra. Blir overgang fra storbylivet, men jeg gleder meg.

Vi er heller ikke så veldig glad i oppussing. Bor i et hus fra 1914 nå, så noe har vi gjort. Blir kjempe deilig å få nytt hus.

Vi kommer nok til å få hjelp til å gjøre det aller meste. Med fire unger er det litt begrenset hvor mye vi kommer til å klare. :fnise:

Så gøy med spark. :) Det er moro noen uker til, så begynner det å gjøre vondt. :fnise:

God helg til deg og dine. :)

Var på ul igjen i går, og nå er det ingen tvil om at de er eneggede. Guttene har det veldig bra så langt, og begge vokser fint. :) Omtrent akkurat like store fortsatt. Neste gang er det cervix måling. Litt spent på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her går det bra :)

Svangerskapskontroll uke 23/24 er gjort, og alt står bra til med oss begge.

Så flott at alt er bra med tvillingene Trekkoppfuglen, nå skal de vokse seg store og sterke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Ultralyd igjen på torsdag. Da blir det også måling av cervix. Må si jeg er litt spent på akkurat det, ble konisert for 1,5 år siden. Håper ikke dette har gitt utslag på lengen i noe særlig grad.

Håper alle har det fint! :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkana: Type 1 diabetes kan ikke være noe særlig å ha. Svinger det mye i svangerskapet? Så bra du har park til storebror, det er godt å få noen timer alene innimellom.

Mine to går i barnehage, de trives veldig godt. Legen min har akkurat søkt om svangerskapspenger for meg, så nå går jeg hjemme. Har veldig mye kynnere, og da må jeg legge meg ned for at de skal forsvinne. Men men, ukene flyr av gårde.

Får du ul på hver kontroll eller er det deg de sjekker?

Bor du i nærheten av Riksen? Litt slitsomt med så hyppige kontroller, men det går jo.

Håper du får en fin helg. :)

Nei, det er ikke noe særlig. Alle mennesker har økt behov for insulin når de er gravide. Er man frisk ordner jo kroppen selv. Noen får svangerskapsdiabetes og vi som allerede har diabetes merker at det svinger en del. Det kan være vanskelig å kontrollere, men jeg synes det stort sett går greit.

Jeg har kontroll annenhver uke. Da er det bare de vanlige prøvene, snakke med jordmor og så indremedisiner som ser om blodsukkeret er bra. Hver fjerde uke er det UL i tillegg. Da sjekker de størrelsen på babyen og at alt ellers er bra. Jeg bor i Osloområdet, så har bare ca 20 min å kjøre til Riksen. Men vet om flere på den poliklinikken som kjører både en og to timer for å komme dit, så det er visst en del som kommer langveisfra.

Ellers var jeg på UL i forrige uke og alt stod bra til. Først målte hun ham til å være ca 1 kg, noe jeg stusset veldig på siden jeg da bare var 24 uker. Hun målte igjen og landet da på 800 g. Det er litt over snittet, men ikke verre enn at han foreløpig ligger an til 3,8 ved termin. Jeg får uansett ikke gå over termin og pga ruptur fra sist fødsel passer de også på at han ikke blir for stor før jeg evt settes i gang.

Lykke til på UL på torsdag. Håper alt er i orden. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg må bli flinkere til å skrive i denne skravletråden, fort gjort å bare bruke dagbøkene :)

På tirsdag skal jeg på svangerskapskontroll igjen, da er jeg akkurat 28 uker på vei. Denne kontrollen er hos fastlegen, må utvide sykemelding (bekkenløsning fra uke 15) og ta en sånn glukosebelastning. Men, etter denne så lurer jeg på om jeg vil ta de resterende kontrollene hos jordmor. Jeg føler meg mer som gravid hos henne og ikke bare en pasient. Ikke misforstå, jeg er veldig fornøyd med fastlegen min, men nå føler jeg at jeg har mest utbytte av kontrollene hos jordmor, ikke minst så har hun god tid til meg, opp til en time om jeg trenger, ikke bare 15 minutter ;) Hva er praksis hos dere? Fastlege, jordmor eller begge deler?

Har forresten begynt å kjenne antydning til leggkramper nå, har slitt med leggkramper i mange år pga en gammel klemskade, og nå kjenner jeg det i begge beina, fy, det er så lite behagelig.

God fredag, jenter :vinke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusle: Jeg har valgt å bare gå til fastlege de to siste svskapene mine, men det er fordi jeg ikke kjenner behov for de lange kontrollene. Denne gangen var jeg hos fastlegen for siste gang på onsdag, nå er det kun sykehuset resten av tida.

Jeg trodde det var valgfritt hvem man går til, men du må vel til lege for å ta blodprosent en eller flere ganger? Trodde det mest vanlige var annen hver gang lege/jordmor.

Leggkramper er kjempe slitsomt. Jeg har det også, og trenger virkelig råd om noe som hjelper mot det. Blir smågal av det.

God helg, Tusle-mor. :klemmer:

Var som sagt hos fastlegen på onsdag. Skjedde svært lite der, fikk noen blodprøveark og hun målte SF-målet. Svimlende 30cm, like stor som jeg var i uke 34 med M. Ul igjen på mandag, alltid spennende og nervepirrende.

Kjenner formen er litt opp og ned for tida. Kvalm og småuggen stort sett hele tiden, men alle prøver er fine. Glad for det selvfølgelig. Ukene flyr av gårde. Må kanskje begynne å handle og planlegge litt mer til ungene kommer. Vi har foreløpig ikke gjort noe. Og det er en del ting vi mangler. Bla bil og vogn. Jaja, jeg er meget avslappet, og orker ikke stresse med det helt enda. :ler:

Håper alt er bra med dere andre. God helg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest ~Milla~

Jeg går kun til fastlegen. Hun er veldig ålreit og tar seg tid til å prate, og spør gjerne om jeg har noe på hjertet. Så synes det er likegreit å forholde seg til bare henne.

Ukene flyr avgårde, minien i magen er blitt så aktiv den siste uken at det føles helt uvirkelig. Kjenner liv mange ganger om dagen :rødme:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er kjempe gøy å kjenne liv! I går var tvillingene helt turbo store deler av dagen. Magen hoppet og bulte fra side til side. :fnise: Har ikke kjent de så mye på natta til nå, men natt til i går begynte det. Nå har jeg hatt to netter med masse spark og herjing. :fnise: Må bare være glad for det, for jeg har en tendens til å bekymre meg fort hvis jeg ikke kjenner noe på en stund.

Sovestilling på natta blir verre og verre, enda jeg har en u-pute som er stor og god. Men men, ikke så mye mer enn 10 uker max igjen nå. :lur:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må jo gå til begge deler siden jeg har alle kontroller på sykehuset. Det er alltid jordmor først og så lege, og fra uke 24 er det i tillegg gynekolog med UL hver fjerde uke.

27 uker i morgen. Halsbrann om natten er så langt den klart største plagen og jeg må passe veldig på hva jeg spiser og når (ikke for nært sengetid). Noen netter våkner jeg ofte og må knaske noen antisyretabletter. Sovner heldigvis greit etterpå, men merker jo at det er slitsomt å ikke sove sammenhengende.

På onsdag fylte gutten vår 2 år! Han har blitt så stor og tenk nå er han snart storebror allerede. :) Synes tiden går så fort, spesielt nå når det er mye å tenke på i forhold til jul, og straks jul og nyttår er over er det sannelig ikke mange ukene igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest ~Milla~

Idag har vi vært på 3d ul. En fantastisk opplevelse, og den skjønneste jordmoren som gjennomførte ultralyden.

Og endelig fikk vi svar på hva som skjuler seg i magen.

En liten pike :rødme:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei hei! :)

Da har jeg også (omsider) funnet denne tråden!

Skal følge med her inne, men har ikke fått lest så mye enda, iom at jeg er på jobb... ;)

(smileyene virker heller ikke på jobb..)

Kommer tilbake med mer senere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velkommen Sizzy.

I dag er jeg 28+2, så i går entret jeg endelig tredje og siste trimester. Kontroll i morgen med UL. Jeg priser meg lykkelig for at jeg heldigvis sover godt om natten til tross for halsbrann. Forrige gang trengte jeg en liten middagslur hver dag på denne tiden, det er vanskelig å få tatt nå når jeg venter nr 2, så da er nattesøvn alfa og omega.

Har såvidt begynt på julebaksten og merker at det er litt tungt når man er gravid. Koser meg med baking da, så alt blir gjort, kanskje bare i et noe roligere tempo enn vanlig. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...