Gå til innhold

Norske malerkunstnere; dine favoritter


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

De flotteste maleriene av norske kunstnere du vet om?

Selv holder jeg en knapp på Harriet Backer sine bilder. Dessuten er vinternatt i Rondane av Harald Sohlberg nydelig banalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mine favoritter er Jens Johannesen og Erik Killi Olsen som også lager noen fantastiske skulpturer!!!) Vanskelig å plukke ut et bilde av disse, liker stilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Weidemann og Widerberg (Franz, ikke sønnen!) er sjefer!

Dessuten Vebjørn Sand, ... Harr (husker ikke fornavnet), Kåre Tveter...

Og så er det vel ikke mulig å komme utenom noen av de gamle høvdingene som allerede er nevnt. Hva gikk f.eks. Munch på da han malte Skrik?

:ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Franz Widerberg er helt sjef. Og Håkon Gullvåg, Tor Erdal, Yngve Henriksen og en rekke andre samtidskunstnere.

Av "klassikerne" er det Munch og Christian Krogh jeg har mest sans for...

Trøffel: Harr heter Karl-Erik til fornavn. Bare til opplysning. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Takk, Ingeborg!

Du som har sånn peil, kan du fortelle meg om det er Krogh som har malt det vanvittig bra bildet fra venteværelset? Albertine hos legen eller noe i den duren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Weidemann har mange fantastiske bilde! Vanskeleg å dra fram berre eitt...

Munch kjem ein vel ikkje utanom - synst 'Sykt barn' (?) er eit av dei beste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv holder jeg en knapp på Harriet Backer sine bilder. Dessuten er vinternatt i Rondane av Harald Sohlberg nydelig banalt.

Hvis du tar vekk ordet "banalt" så er jeg helt enig med deg, Gjest. :wink:

Forøvrig er Munch min favoritt.

Og så sier underbevisstheten min at jeg bør nevne Nikolai Astrup.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elsker Kittelsen sine bilder.....absolutt alle sammen! Munch er fantastisk! Av de som lever nå har jeg sansen for Franz Widerberg (utrolig flotte farger) og Vebjørn Sand (bildene fra Antarktis). Har anskaffet meg et av dem faktisk.......Isfjell i tåke! Det ultimate Vebjørn Sand-bilde heter Iskatedralen. Isfjell og pingviner......som også kan tolkes som sortkledde skikkelser på vei mot en helligdom! Har en kopi/plakat av det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Shivani

Weidemann - utrolig uttrykk og fargebruk

Noen av bildene til Karl Erik og Eva Harr fordi de fanger opp noe av den nord-norske sjela. Jeg gikk på en skole der K.E. Harr bilder med enorme dimensjoner var en markant del av "interiøret". Da snakker vi om flere meter ganger flere meter, altså...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Man kommer liksom ikke utenom Munch, og for alle del bildene er flotte! Har mange favoritter, Tidema&Gude står høyt, men også J.C. Dahl, og en av hans elever Peder Balke (ikke så kjent). Av de nyere norske kunsterne synes jeg også svært mye om Vebjørn Sands bilder, men også Magne Furuholmens malerier er fine. Ellers liker jeg veldig godt Kjell Nupens kunstverk.

p.s.

Christian Krogh malte Albertine i politilægens venteværelse fra 1885 til 1887.

d.s

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hvis du tar vekk ordet "banalt" så er jeg helt enig med deg, Gjest. :wink:

Forøvrig er Munch min favoritt.

Og så sier underbevisstheten min at jeg bør nevne Nikolai Astrup.

Gjest er meg, Bluebird.

Har du lagt merke til hvordan Sohlberg har malt den store nattestjernen i Vinternatt? Uttrykket er som en femåring som tegner en sol. Banalt, men fantastisk flott. Jeg synes det er dette som "gjør" hele bildet, sammen med et fantastisk lys i kunstverket (man "føler" en kald og fortryllende vinternatt"), samt trærne er malt magisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En av mine absolutte favoritt-kunstnere pr idag er Hilde Vemren.. Har endel grafikk av henne og ønsker meg et stort maleri. Andre kunstnere jeg setter stor pris på er Kjell Pahr-Iversen og Herbert Thoma.

Kommer heller ikke utenom Torunn Thrall .

Har også kjøpt grafikk av henne, men ønsket er et stort, langt maleri av hennes karakteristiske kvinneskikkelser, basert på inntrykk fra hennes opphold i Afrika.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...