Gå til innhold

Toppløs soling...


Gjest Toppløs_Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Toppløs_Gjest

Okay så dette er ikke noe nytt og men jeg fikk bare lyst til å diskutere det.

Jeg er 24 år og jeg har aldri vært toppløs i offentligheten før. I år var jeg fast bestemt på å forandre på det. Patetisk som det høres ut som har jeg faktisk tenkt og grublet på dette i flere år fordi det har føltes urettferdig. Ikke minst kan kjæresten min være av den eplekjekke typen noen ganger og det er irriterende å høre han holde sin tale om hvordan mannfolk har evnen til å bli ett med naturen mens vi kvinnfolk er så pripne på alt mulig, inkludert det å ta av seg toppen.

Jeg har i flere år hatt lyst til å motbevise ham men enten så er man med venner (da tør jeg ihvertfall ikke), og ellers så er det slik at vi ikke er ofte nok på badesteder til at jeg rekker å bygge opp nødvendig selvtillit (okay det er kanskje en dårlig unnskyldning men noe må man unnskylde seg selv med). Hmmm og flere unnskyldninger kommer jeg ikke på. Det har liksom blitt slik for meg at hvert år drøyer og drøyer jeg, og til slutt ignorer jeg det totalt og i underbevisstheten tenker "får tørre neste år".

Men i dag gjorde jeg det for første gang! Jeg satt der lenge (med kjæresten) og tenkte på det, at i dag skulle jeg gjøre det, satt og tenkte og tenkte og utsatte det hele tiden. Kjæresten ertet meg litt og sa jeg ikke turde. Og så, i et øyeblikks "galskap", så fjernet jeg den. Da slo det meg, hvor lett det faktisk var. Hvorfor hadde jeg utsatt det i flere år? Riktignok ble jeg litt nervøs når jeg lå der, fordi jeg lurte på hva folk som gikk forbi tenkte men etter hvert så føltes det ikke ubekvemt lenger. Ikke minst var det deilig å tenke på at jeg faktisk hadde litt guts for en gangs skyld. Halve grunnen til at jeg ville gjøre det, var jo at det til å begynne med ikke bør kreve så mye guts å gjøre noe sånt. Hvorfor skal gutta kunne sole seg toppløs, og ikke vi? Det føles ikke rettferdig.

Jeg er ikke her for å oppfordre noen til å sole seg toppløs da folk må gjøre det de er komfortable med, men jeg er interessert i å høre hvorfor folk er så ukomfortable med det, om de har vurdert å kaste bikinien og om vi rett og slett er altfor pripne i forhold til menn... er det riktig at menn skal kose seg med noe som er så naturlig, mens vi skal være redde for å gjøre det samme?

For min egen del har jeg litt problemer med å forklare hvorfor men i bunn og grunn har jeg alltid vært en sjenert jente og det tok meg lang tid å bare bli komfortabel i bikinien. Slik sett var dette en gradvis utvikling som gikk sin naturlige gang. Men jeg har alltid lurt på, hvorfor det virket å være så mye lettere for gutta å vandre rundt bare i badebuksa mens jeg følte meg så ukomfortabel i bikinien. Og hvorfor dekke til brystene? Hva var hensikten? Til syvende og sist tror jeg det bunner i kulturen vår. I noen kulturer går damer toppløse og ingen bryr seg. I vår kultur har kvinner blitt diskriminert på dette området så lenge, at det har blitt den naturligste av ting at menn ikke skal være blyge, mens vi skal. Er det riktig?

Deres tanker takk? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Mirina

Nå er jo ikke menn og kvinner like på overkroppen da, vi har faktisk bryster. Jeg soler meg ikke toppløs, fordi jeg ikke ønsker å vise så mye av meg selv til alle og enhver. Det er forbeholdt meg og kjæresten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På noen måter skulle jeg ønske at jeg hadde turt å gjøre det. Men jeg tenker litt sånn at jeg ikke har lyst til at folk som går fordi skal vurdere meg opp og ned, og gutter særlig ønsker jeg ikke den typen oppmerksomhet fra...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jo ikke menn og kvinner like på overkroppen da, vi har faktisk bryster. Jeg soler meg ikke toppløs, fordi jeg ikke ønsker å vise så mye av meg selv til alle og enhver. Det er forbeholdt meg og kjæresten.

Samme tenker jeg.

Skal guttene begynne å sole seg badeshortsløse da? DA er det likt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme tenker jeg.

Skal guttene begynne å sole seg badeshortsløse da? DA er det likt.

Hæ, forklar hvorfor det å vise kuk er det samme som å vise bryster? Det er en viss forskjell på kjønnsorganer og bryster.

Hvorfor skal han få lov til å vise brystene mens kvinner ikke skal få lov?

http://www.thefatproblem.com/images/fat-men_64.jpg

Endret av Lurvina
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest
Nå er jo ikke menn og kvinner like på overkroppen da, vi har faktisk bryster. Jeg soler meg ikke toppløs, fordi jeg ikke ønsker å vise så mye av meg selv til alle og enhver. Det er forbeholdt meg og kjæresten.

Menn har faktisk bryster de også, noe jeg synes du bør vite. De består av akkurat det samme som kvinnelige bryster, inkludert melkekjertler. Spørsmålet er, hvis vi antar at mannen din tør å vise frem brystene sine, hvorfor er dine bryster kun for ham og deg, mens hans ikke er kun for deg og ham?

Og ja, brystene dine er antageligvis større enn de til mannen din, men er det i seg selv god nok grunn til at du skal føle at du må gjemme dine, mens han ikke må gjøre det samme?

Jeg leste for lenge siden et sted at bikinien egentlig ikke er noe mer enn en slags burkha. Interessant sammenligning. Det virker jo også som om kvinner i dag føler seg presset til å bruke bikinioverdel, fordi noe annet hadde vært unormalt og noe de derfor ikke tør, mens menn i samme slengen går i bar overkropp til og med andre steder enn på badesteder uten at så mange bryr seg... sikker på at det ikke ligger en kvinnefiendlighet bak dette et eller annet sted?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hæ, forklar hvorfor det å vise kuk er det samme som å vise bryster? Det er en viss forskjell på kjønnsorganer og bryster.

Hvorfor skal han få lov til å vise brystene mens kvinner ikke skal få lov?

http://www.thefatproblem.com/images/fat-men_64.jpg

Fordi bryster ofte/av mange blir sett på som ett kjønnsorgan. Noe som har med sex å gjøre.

Hadde pupper kun vært for å mate babyer så haddet det jo ikke vært noe problem, men sånn er det ikke.

Jeg har i alle fall ikke lyst til å vise puppene mine til gutter som til vanlig sitter og diskuterer hvem som har finest pupper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Fordi bryster ofte/av mange blir sett på som ett kjønnsorgan. Noe som har med sex å gjøre.

Hadde pupper kun vært for å mate babyer så haddet det jo ikke vært noe problem, men sånn er det ikke.

Jeg har i alle fall ikke lyst til å vise puppene mine til gutter som til vanlig sitter og diskuterer hvem som har finest pupper.

Er du klar over at "kjønnsorgan" ikke betyr noe annet enn et organ man forplanter seg med? Jeg tviler på at kvinner forplanter seg gjennom brystene sine :D

Videre, kvinner ser på menns overkasse som noe like seksuelt. Riktignok hvis de er bra bygd (akkurat som menn ikke ser på puppene til hvem som helst...)! Og diskuterer dem også. Hvorfor er dette så forskjellig fra menn som diskuterer pupper?

Menn tenner også på lår, ansiktet ditt, magen din... gjemmer du alt like godt?

Viktigst av alt... føler du at det er riktig, at pga. menns fiksering på bryster (noe som er kulturelt betinget), så skal kvinner ikke tørre å nyte sol, vann og bris der, all den tid menn kan det? Sikker på at det ikke er kvinnediskriminerende?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi bryster ofte/av mange blir sett på som ett kjønnsorgan. Noe som har med sex å gjøre.

Hadde pupper kun vært for å mate babyer så haddet det jo ikke vært noe problem, men sånn er det ikke.

Jeg har i alle fall ikke lyst til å vise puppene mine til gutter som til vanlig sitter og diskuterer hvem som har finest pupper.

Derfor bør man gjøre dette for å vise folk at bryster ikke er et kjønnsorgan. Jeg tror at når man ikke gjør det, vil pupper fortsatt blitt sett på noe som man for guds skyld ikke må finne på å vise.

Jeg synes faktisk at det er kvinnediskriminerende, kroppen vår skal liksom være noe vi må skjule for omverdenen, dessuten så ser også vi på sexy gutter på stranda, og diskuterer hvem som har finest kropper av dem, så der er forskjellen minimal. ;) En annen ting er jo at en bikinioverdel ikke overlater alt til fantasien, man vet jo faktisk at det er jo bare en nippel som er under der.

Endret av Lurvina
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Nå er jo ikke menn og kvinner like på overkroppen da, vi har faktisk bryster. Jeg soler meg ikke toppløs, fordi jeg ikke ønsker å vise så mye av meg selv til alle og enhver. Det er forbeholdt meg og kjæresten.

Men så er det jo bare brystvorta som må skjules, menn har jo det også. BH-en kan være så liten som mulig så lenge brystvorta ikke synes. Men menn kan vise den.

Rart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjartan

For ikke å snakke om at skal man være redd for at gutter skal snakke om deg, så bør man vel heller ikke gå i bikini og den slags. Kanskje man skal gå i burkha, slik at din identitet blir fullstendig skjult?

Noe som får frem et godt poeng. Menn bryr seg ikke det minste grann, tror jeg, om damer tenker eller snakker om dem. Og hvorfor skulle de det?

Så hvorfor gjør kvinner det i så fall? For meg virker det som et resultat av en kvinnediskriminerende kultur...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Men så er det jo bare brystvorta som må skjules, menn har jo det også. BH-en kan være så liten som mulig så lenge brystvorta ikke synes. Men menn kan vise den.

Rart.

Haha, Så bra sagt! Tenkte på det samme.

Det er noe stakkarslig ved det. Av en eller annen grunn har kvinner fått det for seg at de kan vise frem alt på brystet, men viser de frem brystvorta, så er det skikkelig vulgært! Men gjør menn det samme, så er det ikke vulgært. Er ikke dette noe av det feministene kjempet imot, egentlig?

Men man har altså ikke kommet lengre i 2007.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg soler meg med bikini av andre grunner. Jeg brukte av og til å sole meg toppløs helt til den dagen en dame kom til meg og spurte pent om jeg ikke kunne ta den på igjen, fordi hun følte seg ille til mote. Så jeg gjorde det. Etter det har jeg alltid hatt den på. Men når jeg soler ryggen knyter jeg den opp for å unngå skille, og når jeg ligger på rygg, lar jeg bare bikinien ligge over puppene, så jeg slipper å få den "fine" stripa som går opp mot halsen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Jeg lurer på hvorfor du valgte å høre på dama, fremfor å be henne ryke og reise, noe jeg tror de fleste menn hadde gjort. De hadde ihvertfall ikke sluttet å gå i bar overkropp videre, selv om de skulle kle på seg ved den ene anledningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Gjest
Det er uanstendig, harry og vulgært. Passer bra for Frp-kvinner og SV-kvinner.

Første gangen jeg leste det der syns jeg det sto "Frp-menn og SV-kvinner" - det passet på en underlig måte.. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Viktigst av alt... føler du at det er riktig, at pga. menns fiksering på bryster (noe som er kulturelt betinget), så skal kvinner ikke tørre å nyte sol, vann og bris der, all den tid menn kan det? Sikker på at det ikke er kvinnediskriminerende?

Hadde ett godt poeng, posteren lenger opp som mente en bikinioverdel ikke var noe annet enn en burka..

Man kan jo si følgende: kvinner må dekke til <sett inn navn på del av kvinnekropp her> så ikke mennene blir opphisset, kvinnene har altså ansvaret. Når du spør kvinnene vil de svare benektende på at de føler seg presset til å gå med klesplagget som dekker nevnte del, enda det er besynderlig at mennene fritt kan gå rundt uten å dekke til sin tilsvarende kroppsdel, og at det i andre kulturer er hipp som happ om man dekker til denne delen eller ikke.

Andre kvinner, gjerne eldre, vil kanskje påpeke manglende tildekning til de kvinner som "bryter påbudet".

(Det har vi jo allerede sett ett eksempel på i denne tråden.)

Foreldre vil ikke like at døtrene deres lar være å dekke til denne kroppsdelen, de vil se på det som "upassende". Det vil være spesielt galt hvis fremmede menn på ett offentlig sted, får anledning til å se på den utildekkede kroppsdelen..

Um.. kommer ikke på flere sammenligninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest DyneTryne

Ikke akkurat det samme, men venninna mi mente i dag jeg ikke kunne sole meg i BH, som er en helt vanlig dekkende en. Halterneck tynntråd-trekantbikini, derimot - slå deg løs! :klø:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Er du klar over at "kjønnsorgan" ikke betyr noe annet enn et organ man forplanter seg med? Jeg tviler på at kvinner forplanter seg gjennom brystene sine :D

Du tviler på at kvinner forplanter seg gjennom brystene sine?? Vel, bryst er en del av vår forplanting. Ta bort brystene, og babyane vil dø dersom man ikke får inn ekstern næring. Pupper er derfor en del av forplantingen, selv om de ikke fungerer som redskap under selve forplantningsprosessen.

Dessuten er pupper noe som menn tenner visuelt på, det blir forbundet til sexualitet. Derfor kan man ikke sammenligne manne- og kvinnebryst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...