Gå til innhold

Innvandrerbutikk som putter det meste i egen lomme.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

En innvandrerbutikk jeg av og til går i har alltid åpent kasseapperat, for å regne ut summene har innehaveren en egen liten regnemaskin og alle pengene blir lagt rett i kassen uten kvittering. Butikken er alltid full av mennesker ( stort sett ikke etniske-norske) så han tjener nok flere titalls-tusen i mnd som går rett i egen lomme. Det er noe voldsomt provoserende ved det, her er et menneske som velger å bosette seg i Norge men å betale inn til felleskassen gidder han ikke, hvis denne mannen for eksempel blir syk vil han bli lagt inn på sykehus og få topp behandling men det er ikke ham som har bidratt til behandlingen han da vil få. Er jeg kjip hvis jeg gir et lite hint til skattemyndighetene?



Anonymous poster hash: f2a79...218
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest constance90

Du kan virkelig ikke vite om det går rett i lomma og om han ikke betaler skatt og moms.

Slutt å handle der da hvis du blir så provosert.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan tipse skattemyndighetene. Om de har sitt på det rene, lider de heller ingen skade.



Anonymous poster hash: cdf5a...588
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er sånn de gjør det i Tyrkia også la jeg merke til.

Anonymous poster hash: a59e2...d13

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Tassen10

En innvandrerbutikk jeg av og til går i har alltid åpent kasseapperat, for å regne ut summene har innehaveren en egen liten regnemaskin og alle pengene blir lagt rett i kassen uten kvittering. Butikken er alltid full av mennesker ( stort sett ikke etniske-norske) så han tjener nok flere titalls-tusen i mnd som går rett i egen lomme. Det er noe voldsomt provoserende ved det, her er et menneske som velger å bosette seg i Norge men å betale inn til felleskassen gidder han ikke, hvis denne mannen for eksempel blir syk vil han bli lagt inn på sykehus og få topp behandling men det er ikke ham som har bidratt til behandlingen han da vil få. Er jeg kjip hvis jeg gir et lite hint til skattemyndighetene? Anonymous poster hash: f2a79...218

Det er aldri kjipt å tipse myndighetene om mistanke om ulovligheter.

Uavhengig av etnisitet....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er krav om å føre alle salg via kassa, nettopp for å dokumentere omsetningen som er avgiftspliktig. Uten å slå inn på kassa finnes ingen dokumentasjon på hvor mye han reelt sett skulle ha krevd inn av mva fra kunder. På denne måten får han altså fradrag i statskassa for den inngående mva, men betaler ikke inn til statskassa den mva som han har krevd inn fra kundene (via salget sitt, som kunden også tror at man betaler for varene). Tips skatteetaten, vi hadde alle betalt mindre skatt dersom slike aktører ble stengt ute av samfunnet. Svart omsetning er tyveri. Du hadde vel tipset politiet dersom du så noen klatre inn vinduet til naboen? Så får politiet avklare med vedkommende har noe i huset å gjøre. Skatteetaten vil ved kontroll mot en butikk på lik måte vurdere hvorvidt butikkens eier overholder gjeldende lover og regler.

Anonymous poster hash: ecd99...ea3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er lovpålagt at all omsetning skal slås inn på kassa. Når det betales med bankkort så går dette rett inn på bankkonto. Den som fører regnskapet vil se at det er et misforhold mellom penger inn på bank kontra omsetning. Det er lettere å unndra omsetning når det betales kontant. Ikke helt uvanlig på cafeer og fastfoodbutikker.

Anonymous poster hash: 9cf88...343

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her, jeg sluttet faktisk å gå der pga at jeg så at alt gikk rett i åpen kasse, men dro allikevel en tur innom i dag for å kjøpe en enkelt vare, butikken var full og alle bortsett fra en betalte med cash som gikk rett i det åpne kasseapperatet, ingen varer ble slått inn, alt ble regnet ut på hans private regnemaskin. Tror jeg gir skattemyndighetene et tips, som en skrev ovenfor, ville du ikke meldt fra hvis du så en fremmed person som krøp inn naboens vindu? Det er jo tyveri fra felleskassen, og hvis alle gjorde som denne innehaveren hadde Norge gått konkurs for lenge siden.



Anonymous poster hash: f2a79...218
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tips i vei! Det er det riktige å gjøre når noen snylter på fellesskapet. Har han rent mel i posen, er det heller ingenting å frykte.



Anonymous poster hash: fc336...cca
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det betales med bankkort så går dette rett inn på bankkonto.

Anonymous poster hash: 9cf88...343

Vet ikke hvor firkanta jeg skal være idag, men det der er feil.

Faktisk blir det liggende på bankens mellomavregningskonto helt til brukerstedet foretar en såkalt avstemming(Reconciliation), og først da blir det flyttet over på bedriftens konto.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her, jeg sluttet faktisk å gå der pga at jeg så at alt gikk rett i åpen kasse,

Anonymous poster hash: f2a79...218

PRøvd å be om kvittering?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vet om et fastfood sted som gjør det samme. De slår ikke inn varene selv om det er uniformerte politibetjenter som handler, så da tenker jeg at det kan være det samme... Men det irriterer meg grønn, så jeg ber alltid om kvittering når jeg er der, og da slår de det inn med en sur mine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...