Gå til innhold

Kan jeg miste leiligheten min - når banken har første prioritet? Hjelp


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest Blondie65

Du sa tidligere at familien din ikke hadde god råd. Har noen av dem mulighet til å låne deg litt av beløpet? F,eks kan du låne 3000 av en og 5000 (osv) av en annen og garantert tilbakebetaling den 1.10?

Husk også at du må ha nok til å betale regninger, mat og husleie resten av måneden - selv om du er nødt å prioritere alt for denne saken, så ikke lag et fortsettende mareritt ut resten av året også.

Snakk også med NAV om denne situasjonen - de skal ha slike sosial lån.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg fikk startlån fra kommunen til oogfikse inkasso. Ta kontakt med Sosial kontoret! Ta med alt du har.

Anonymous poster hash: 0d84f...f72

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her bør du kontakte alt som kontaktes kan. Jeg vet faktisk om folk som har mistet leilighet på innkasso på under 30tusen. Men, er saken gått til namsmannen, så er det ingen vits i å kontakte inkassoselskapet lengre, dem har sendt fra seg saken.

Du har fått mange gode råd her, sett dem ut i livet.



Anonymous poster hash: 6b7eb...1bf
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At startlån blir brukt til å rydde opp i redittkortgjeld er nytt for meg.

Har du bestridt innkassogjelden, før den kom til Namsmannen? Nå er det for sent.

kredinor vil ikke inngå noen avtale fordi strikken er tøyd langt nok, de ser at du har leliligheten og ved salg får de ordnet opp i sin oppdragsgivers utestående.

Derfor tror jeg heller ikke Namsmannen kommer til å gi deg noen løsning. Sosialkontorbiten hos NAV, er eneste mulighet jeg kan se som løsning dersom du skal unngå tvangssalg. NAV vil jo og kjenne til om dette kan ryddes opp i med startlån. Problemet med å låne for å betale gjeld er jo at lånet i gjen skalbetales og ikke bare føre deg inn i en vond spiral.

Anonymous poster hash: 357c6...5ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei :)

Tusen takk for alle råd og svar.

Jeg kommer først til å kontakte namsmannen ang å utsette betalingen. Her er det ikke snakk om mange måneder, men kun 14 dager lenger eller kanskje enda kortere enn det som fristen er satt til.

Hvis Namsmannen gir avslag (tar høyde for det) - først da kontakter jeg evt saksbehandleren min ang startlån evt NAV osv.

Men i det siste dokumentet som jeg tittet igjennom - ang disse 50 000,- så forstod jeg det slik at de 50 000 er lagt til lånet mitt. Dermed så er jo boliggjelden min på rundt 560 000 mens verdien pr idag er 530 000. Og det er streket under at banken 1 prioritet - dermed så har jo egentlig ikke Namsmannen noe å hente i boligen. Den er jo 100 % belånt. Dette skulle jeg også hatt klarhet i.

Men takk at dere tar dere tid og gidder å svare. Jeg er jo bare ett menneske ut i den store verden som sliter, som dere ikke kjenner. Takk likevel at dere har tatt dere tid å svare. Det er til trøst

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

bare lurer, men kan man søke avdragsfrihet på lån i banken når man har inkasso på seg??

Anonymous poster hash: 82379...1c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har ikke svart ordentlig på hva som er situasjonen ang. din dialog med Kredinor. Det har jo noe å si. Som sagt skal det mye til for at tvangssalg blir en realitet. Her er det enten brev som ikke er blitt åpnet eller svart på over en vanvittig lang periode, eller så har du hatt en betalingsavtale eller to som du ikke har opprettholdt.

Jeg sier ikke dette for å fremstå irettesettende, kun fordi jeg lurer og det er noe relevant. Inkassosummen din er ikke veldig stor. Det er folk der ute med ti ganger så mye som får til ting uten at bolig blir solgt.

Det at Kredinor sier plent nei forteller meg at deres tillit er strukket ganske langt.

Jeg hadde en utestående inkassogjeld som ble sendt til Namsmannen. Jeg hadde en betalingsplan og klarte ikke overholde den da jeg stod uten inntekt da firma ble lagt ned og uten studielån og dessverre for mye stolthet til å be om hjelp. Fikk brev i posten merket "Politiet" og hadde slik panikk at jeg trengte tre gin tonic for å åpne brevet. Jeg kontaktet Namsmannen og der var beskjeden at det var tatt pant i min bolig. Men det var det. En kundebehandler jeg fikk litt på glid sa rett ut at leiligheten min var av solid verdi (endel mer enn din riktignok) og at de ikke ville tvangsselge den for en sum som var såpass "lav".

Det var nok til å ha satt skrekken i meg uansett, jeg fik omsider en dårlig betalt jobb, men det var noe. Betalte inn det jeg hadde til inkassoselskapet, la ved utskrift på inntekt (som jeg fikk forhåndsutbetalt av firma) og ba pent om en ny avtale. Og det fikk jeg.



Anonymous poster hash: 22090...21a
Lenke til kommentar
Del på andre sider

bare lurer, men kan man søke avdragsfrihet på lån i banken når man har inkasso på seg??Anonymous poster hash: 82379...1c3

Tror jeg blir vurdert individuelt.

Litt synd TS at du ikke var klar over da du søkte om de 50 000, at dersom du hadde søkt om 30 000, så hadde du kunnet fått disse som tilskudd og sluppet å tilbakebetale. Men gjort er gjort.

Kredinor og anne de andre bryr seg ikke om at boligen er belønt til over pipa, dessverre, de tenker at du eier noe som de vil prøve å få cash ut av. Dessverre.

Krysser fingre for deg.

Anonymous poster hash: 357c6...5ad

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vinglasset

Jeg er ganske sikker på at det ordner seg i morgen. Kan ikke tenke meg at de igangsetter et tvangssalg når du klarer å betale innen kort tid.

Lykke til :klem1:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden lånet med 1 pri er høyere enn antatt salgssum, har du en god sak. Det blir aldri satt i gang tvangssalg av eiendom om ikke det finnes mulighet til å fåbdekket gjelden tvangsselges skal dekke. Og her vil denne saken vil først kommunen få dekket for sitt lån, deretter megler med 70-100 tusen... Altså ingenting for å dekke den som har hyret inn Kredinor.

MEN - du må ta tak i saken nå uansett. For det forsvinner ikke. Og du vil alltid leve med trusselen om at noen kan selge leiligheten eller ta pant. Så rydd opp før det går enda lengre :-)

Anonymous poster hash: 9172b...5b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden lånet med 1 pri er høyere enn antatt salgssum, har du en god sak. Det blir aldri satt i gang tvangssalg av eiendom om ikke det finnes mulighet til å fåbdekket gjelden tvangsselges skal dekke. Og her vil denne saken vil først kommunen få dekket for sitt lån, deretter megler med 70-100 tusen... Altså ingenting for å dekke den som har hyret inn Kredinor.

MEN - du må ta tak i saken nå uansett. For det forsvinner ikke. Og du vil alltid leve med trusselen om at noen kan selge leiligheten eller ta pant. Så rydd opp før det går enda lengre :-) Anonymous poster hash: 9172b...5b5

Dette er teori, i paksis i den vikrelige verden praktiseres ikke din teori.

Anonymous poster hash: 357c6...5ad

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette er teori, i paksis i den vikrelige verden praktiseres ikke din teori.

Anonymous poster hash: 357c6...5ad

Jo det gjør det. Selvfølgelig kan kreditor kreve tvangssalg, men tingretten vil aldri godkjenne dette. Og det er tingretten som setter i gang tvangssalgsprosessen.

Og ja, jeg vet hva jeg snakker om da jeg har nok erfaring innen feltet.

Anonymous poster hash: 9172b...5b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei alle sammen :)

Takk igjen for alle innspill, som er til utrolig oppmuntring og hjelp :)

Det første jeg gjorde idag, før jeg kjørte jenteungen min på skolen var å ringe Namsmannen. Han mente at det ikke var NOE problem, hvis jeg fikk betalt summen i løpet av september. Tvangssalg tar uansett lenger tid og det vil uansett ikke skje noe med det samme mente han. Han virkelig beroliget meg.

Jeg vet nå at jeg får denne saken ut i løpet av denne måneden :)

Men, jeg har mye inkasso som er på vei til Namsmannen... Grunn til at jeg søkte om lån til utbedring av bolig, var å håpe på å øke verdien i boligen - for å deretter samarbeide med kommunen om ett nytt lån - til alle inkassoer. For da har de verdien i boligen.

Men for å unngå denne situasjonen igjen, vil jeg kontakte de forskjellige kreditorene og be noen om å fryse gjelden. Deretter betale en og en sak ut. Tror at jeg har totalt ca 100 000,- i inkasso gjeld og jeg vil gjøre det jeg kan for å rydde opp. Det kommer nye 25 000 til januar i stipend og da vil jeg igjen legge dette i gjeld. Også håper jeg på å bruke feriepengene mine og kanskje om jeg får skattepenger også.

Unner ingen å ha en så uordentlig økonomi, som jeg har hatt tidligere...

Takk for alle svar og innspil :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei alle sammen :)

Takk igjen for alle innspill, som er til utrolig oppmuntring og hjelp :)

Det første jeg gjorde idag, før jeg kjørte jenteungen min på skolen var å ringe Namsmannen. Han mente at det ikke var NOE problem, hvis jeg fikk betalt summen i løpet av september. Tvangssalg tar uansett lenger tid og det vil uansett ikke skje noe med det samme mente han. Han virkelig beroliget meg.

Jeg vet nå at jeg får denne saken ut i løpet av denne måneden :)

Men, jeg har mye inkasso som er på vei til Namsmannen... Grunn til at jeg søkte om lån til utbedring av bolig, var å håpe på å øke verdien i boligen - for å deretter samarbeide med kommunen om ett nytt lån - til alle inkassoer. For da har de verdien i boligen.

Men for å unngå denne situasjonen igjen, vil jeg kontakte de forskjellige kreditorene og be noen om å fryse gjelden. Deretter betale en og en sak ut. Tror at jeg har totalt ca 100 000,- i inkasso gjeld og jeg vil gjøre det jeg kan for å rydde opp. Det kommer nye 25 000 til januar i stipend og da vil jeg igjen legge dette i gjeld. Også håper jeg på å bruke feriepengene mine og kanskje om jeg får skattepenger også.

Unner ingen å ha en så uordentlig økonomi, som jeg har hatt tidligere...

Takk for alle svar og innspil :)

Så utrolig bra at denne saken ordnet seg for deg! Det var virkelig gledelig nytt! Når det gjelder det med å fryse inkassolånene så leste jeg her i en annen tråd at det var liste sannsynlig for det var ingen kreditorer som var villig til å vente så lenge på tilbakebetaling. Så det beste er kanskje å få til en betalingsavtale med så lave avdrag at du kan betale hver måned til alle.

Anonymous poster hash: 283c6...38c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Veldig bra for deg.

Jeg vilmanbefale deg å gjøre en ting til, og det er å skrive en mail til Namsmannen.

Der viser du til dagens telefonsamtale, skriver hva saken dere snakket om gjalt og hva han har sqgt til deg. Så avslutter du med at dersom du har missforstått noe eller det er nødvendig å få klarhet i noe av det du har skrevet i mailen, så ber du om å bli kotaktet. Da har du sikret deg veldig godt, du vet nemlig ikke hva som skjer rundt neste sving.

Lykke til videre! Du har virkelig vist at du ikke stikker hodet i sanden og at du har vilje og evne til å ta tak i ting. Ønsker deg alt godt.

Anonymous poster hash: 357c6...5ad

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Så utrolig godt at den verste krisen er over.

Når det gjelder de resterende gjeldspostene anbefaler jeg at du lager en oversikt som summerer opp gjelden og så - dette er også hentet fra den andre tråden med samme tema - finner du ut hvor stor prosentdel hver av disse postene utgjør og tilbyr en avtale til hver enkelt basert på den andelen. Finn også ut om noen av postene kan slås sammen slik at du betaler en større sum til samme selskap for flere gjeldsposter.

Istedenfor å skilte med at stipendet og feriepenger skal gå til nedbetaling, lag heller en månedsplan over et visst antall år og så bruker du hele eller deler av stipendet og feriepenger på å betale ned ekstra på denne planen.

Da har du rom for å reparere vaskemaskin eller lignende "katastrofer" samtidig som du kan holde planen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...