Gå til innhold

Kan jeg miste leiligheten min - når banken har første prioritet? Hjelp


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har mange inkasso saker og driver nå å jobber på spreng for å rydde opp i min økonomi.

Men idag kom brevet som jeg fryktet ..... ALLER mest.

For ett år siden fikk jeg kjøpt meg en leilighet igjennom startlån. I lånepapirene står det klart at banken har første prioriteten i eiendommen som sikkerhet.

Men jeg har nå betalt på lånet i ca 1 år og leiligheten har vel en verdi på rundt 530 000 mens rest beløpet til banken er rundt 510 000. Beløpet jeg skylder i inkasso er ca 26 000,-

Blir det tvangssalg selv om banken har første prioritet som sikkerhet... Er redd huff

Setter utrolig stor pris på svar...



Anonymous poster hash: b990d...3f7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva stod det i brevet du fikk? Var det fra Forliksrådet? Namsmannen?



Anonymous poster hash: 22090...21a
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du KAN ikke la leiligheten tvangsselges fordi du skylder 26 000 kroner! Om det hadde vært snakk om flere hundre tusen i inkassogjeld så ville jeg skjønt at du ikke så andre løsninger, men 26 000 kr! Det er en månedslønn for mange.

Har du noen muligheter for å skaffe disse pengene? Jobbe overtid, ta ekstravakter, ta en ekstrajobb, passe barn, klippe plener, lufte hunder, handle for eldre osv? Har du mulighet til å låne litt ekstra på huset, for å få betalt ned all inkassogjelden på en gang? Om du får kausjonist får du kanskje låne ekstra. Eventuelt om din familie kan ta opp et lite lån, som du betaler ned? Altså, 26 000 er virkelig ingen stor sum i løpet av livet ditt, og å la leiligheten selges på grunn av det vil være ekstremt bortkastet. Jeg forstår selvsagt at det er vanskelig å skulle betale en sånn sum umiddelbart, men over feks seks måneder skulle det være overkommelig, uansett hvilken inntekt du har. Du har lån på rundt 500 000 så du har jo ikke noe særlig boutgifter, og så får du bare kutte ned på alt som kan kuttes ned på.

Kan du be om avdragsfrihet på lånet en periode, slik at du får spart opp og betalt inn på inkassogjelda?

Og for all del: ta kontakt med inkassobyrået, få til en ordning, før rentene og gebyrene mangedobler summen du må betale!

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du gir oss jo ingen informasjon å jobbe med.

"Men idag kom brevet som jeg fryktet ..... ALLER mest."

Brev fra hvem? Hva stod det? Hvor langt er det kommet?

"Beløpet jeg skylder i inkasso er ca 26 000,- "

Har du en nedbetalingsplan? Noe som helst kommunikasjon med inkassoselskapet? Hvor mange advarsel har de sendt deg?

26K er ikke altfor mye, du kan greit betale det ned.



Anonymous poster hash: 22090...21a
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

leiligheten har vel en verdi på rundt 530 000 mens rest beløpet til banken er rundt 510 000. Beløpet jeg skylder i inkasso er ca 26 000,-

Blir det tvangssalg selv om banken har første prioritet som sikkerhet... Er redd huff

Et vilkår for tvangssalg er at kreditoren har pant i leiligheten din. Dessuten må den sende deg et varsel om tvangssalg med 14 dagers frist for å betale.

For at leiligheten din skal bli solgt må salgsbeløpet være så høyt at det dekker banken sitt krav fullt ut siden det har best prioritet, og kostnadene med tvangssalget må dekkes. I så fall kan det gjennomføres tvangssalg av leiligheten din selv om beløpet er såpass lavt som kr 26 000.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Takk for alle svar.

Brevet var i fra politiet - da blir det altså Namsmannen. Der stod det at jeg har 14 dager frist på å betale gjelden, før tvangssalget blir iverksatt. Jeg har tidligere tatt kontakt med Namsmannen og sagt at jeg kan trekkes i lønn. Men de mener jeg har for lav lønn til dette - derfor ble det tvangssalg..

Jeg har noe løsninger - men de blir kortvarige. Jeg venter stipend i disse dager og regner med å ha det inne på kontoen innen den 01.10. (men det er jo over 14 dager til den datoen). Når stipendet kommer har jeg de 26 000. Jeg har dessverre verken rike foreldre, familie eller venner som kan hjelpe meg.

En annen mulighet, er at jeg har nettopp fått innvilget 50 000 i startlån for å utbedre leiligheten. Jeg har veldig lyst på å bruke de 50 000 på gjeld + de 26 000 som kommer i stipend. Men spørs om kommunen er villig til å bruke de 50 000 på gjeld når det er øremerket til oppussing.

Det er disse 14 dagene - som er vanskelig... Men da kan det bli hold salg av boligen min altså...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dersom dette er en borettslagsleilighet, og du skylder 26 000,00 i fellesutgifter, så kan leiligheten tvangsselges selv om startlånsgiver har første prioritet så har brl. Krav på inntil 2 G FØR banken får dekket sitt utestående.

Å ikke betale lån, fellesutgifter og strøm er utgifter vi må betale uansett hva om vi ikke vil bli aatt krafitg utenfor.

Kan du komme tilbake med mer info, ST?

Anonymous poster hash: 357c6...5ad

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lille-pus

Hva eier du ellers som kan selges?

Bil?

Kan du få lånt noe av foreldre/besteforeldre/tanter/onkler?

- dette er ikke tiden for å være for stolt til å spørre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De 50 000 du har fått til utbedring/tilpasning kan du ikke bruke, da krever kommune tvangssalg.

I morgen tidlig tar du med deg alt absolutt alt av papirer og går på NAV sosial og ber om hjelp. Det er beste måte å prøve på å komme deg ut av dette på. Du trenger hjelp til å se fornuftige løsninger.

En mulighet er at sosialkontoret/NAV hjelper deg en annen løsning kan være at du får et tilskudd fra Kommunen.

Stikk bare ikke hodet i sanden og vent at ting går over!

SØK HJELP!

Anonymous poster hash: 357c6...5ad

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har noe løsninger - men de blir kortvarige. Jeg venter stipend i disse dager og regner med å ha det inne på kontoen innen den 01.10. (men det er jo over 14 dager til den datoen). Når stipendet kommer har jeg de 26 000.

Ta kontakt med kreditoren og opplys at du får stipend inn på kontoen 1. oktober slik at du kan betale hele beløpet du skylder da. I så fall tror jeg nok kreditoren er villig til å utsette et tvangssalg. Det er jo bare snakk om noen dagers forskjell, og kreditoren får ikke pengene sine før 1. oktober selv om et tvangssalg påbegynnes. Leiligheten må jo takseres, annonseres, vises m.m. Et salg tar minst et halvt år.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem er det som er kreditor her? Er det kredittkortgjeld, fellesutgifter eller hva?



Anonymous poster hash: 22090...21a
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for alle svar :)

Jeg skylder ikke husleie eller banklån eller fellesutgifter. Jeg har en inkasso sak på noe helt annet, som har gått til Namsmannen. Og det er denne saken som truer leiligheten min. Kreditoren er vel noe som heter KreditNor.

Jeg skal høre om dette kan utsettes til den 01.10.14 for da har jeg lån på kontoen min. Men jeg mener å ha lest at kommunen gir startlån for å betale ut inkasso gjeld - nettopp for at man ikke skal kunne miste boligen sin. Og når jeg har fått innvilget de 50 000,- så frister det veldig å snakke med saksbehandleren min og spørre om jeg kan bruke dette på gjeld. Samme saksbehandler er nemlig saksbehandler for gjeldsproblem som er gratis hjelp ifra kommunen.

Jeg stikker ikke hode i sand og håper det går over. Vær så snill... Jeg er alene mor med ei datter som er syk og trenger oppfølging, jeg studerer og jobber på spreng for å ha litt inntekt ved siden av...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig fint at du ikke stikker hodet i sanden!

Du får ikke startlån for å rydde opp i inkasso. Når dette ikke er fellesgjeld, lån eller strøm og du har et lite (funksjonshemmet?) Barn, så vil jeg tro at sosailkont. Vil hjelpe deg noe. F.eks. er det ikke uvanlig at sosialen kan dekke strømregningen din en periode fremover.

De pengene du har fått ril utbedring er penger kommunen får fra husbanken, og de må brukes tildet du har fått dem til, ellers får kommunen problemer med Husbanken.

Har noen hjulpet deg med å se på om du får de stønadene du har krav på mht. Barnet ? Grunnstønad eller hjelpestønad, har du pratet om dette med noen?

Kredinor er vel på lik linje med Lindorf et inkassoselskap?

Anonymous poster hash: 357c6...5ad

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kreditorem er de du skylder penger. KrediNor bare krever inn på vegne av kreditor.

At Namsmannen ikke ville gå med på trekk i lønnen fordi du da ville fått for lite å leve av er synd. Jeg har selv vært aleneforsørger og da jeg ba om nytt boliglån så dro banken fran sifo sine satser. Jeg bare sa at jeg aldri hadde levd etter de og viste regnskap for utgifter det siste året. Fikk lån.

Jeg har i tillegg fått lånt opp på boligen selv om jeg hadde betalingsanmerkning. Nå hadde jeg knapt lån igjen så jeg hadde verdier. Bare sa det som det var. Pga sykdom mm så hang jeg etter med studielån. Andre omstendigheter gjorde at jeg ikke klarte å betale noe særlig ned på det jeg skyldte. Her holdt leiligheten på å gå. Fikk lån i banken og alt er i orden nå.

Anonymous poster hash: 8bc19...5e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Har du 4-5.000 du kan betale inn samtidig som du ber om utsettelse? Dette viser betalingsvilje.

Snakk med saksbehandleren på startlånet - det kan ikke skade. Men ikke ha for høye forventninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du mener Kredinor? Det er inkassoselskapet, ikke de du skylder penger.

Har du hatt noe dialog med Kredinor tidligere? Er det en betalingsplan du har hatt, men brutt?

Det skal jo ganske mye til, og mye tid skal gå innen tvangssalg blir aktuelt.

Ellers har jeg hatt inkasso via Kredinor og de er ryddige og hjelpsomme, så lenge du er vennlig, samarbeidsvillig og viser betalingsevne/vilje.

Jeg ville gjort som Blondie65 sier, og betalt inn noen få tusen om du har det tilgjengelig eller får lånt av noen. Og så snakke med dem, konsist forklare situasjonen og se om det er mulig med noen dager utsettelse da du får penger 1 oktober (evt. legge ved noe bekreftelse på dette).

Tvangssalg er en lengre prosess som de fleste vil unngå, inkludert kreditor - det er en omstendelig metode å dra inn penger på.



Anonymous poster hash: 22090...21a
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hei igjen :)

Har akkurat nå ringt KrediNor og spurt om utsettelse til den 01.10.14 og forklarte dette med stipend. De kunne IKKE inngå noe avtale...

Jeg kan kontakte Namsmannen i morgen og spørre pent om utsettelse. Men tror ikke at det vil føre fram heller. Jeg har nemlig tidligere informert ang stipend...

http://www.dn.no/nyheter/politikkSamfunn/2013/02/27/startlan-gar-til-a-dekke-kredittkortgjeld

I lenken ovenfor er det artikkel ang startlån til gjeld og husbanken sier at det er greit.. Dette er jo evt penger som ER innvilget og kunne evt bare bli betalt med en gang til saken..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får ikke de 50 000 utbetalt på kontoen. De blir betalt direkte til firmaet som utfører en evt jobb. Slik at de 50 000,- er innvilget og står hos kommunen.

En annen mulighet er at jeg får lønn den 12.09 - om jeg betaler nesten alt av lønnen rundt 10 000 og spør om resten kan vente til den 01.10.

Føler meg litt fortapt nå ja..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...