Gå til innhold

Kjøpe gammelt hus, med gravplass!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi har funnet drømmehuset! :)

Men med ett lite aber.... Det er en veldig stor tomt, med fin hage, og ett lite gravsted...

Dette er ett gammelt herskapelige hus, som har vært i en families eie i flere generasjoner, og det ligger en gravplass med 10-15 graver i utkanten av tomta.

Noen som vet hvordan reglene er i forhold til dette?

En ting er at det er litt "creepy", men følger det med evt plikter for meg?

Har gjenlevende slektninger lov til å besøke gravene?

Plikter jeg å holde gravstedet i orden?

Kan vi jevne det med jorda og dyrke poteter e.l. der?

Anonymous poster hash: 95935...e36

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Forresten, er det ikke slik at en kun kan begraves i vigslet jord? Jeg tenker derfor at dette kanskje er svært gamle graver og at det ikke finnes noen gjenlevende slektninger som kan ha interesse i å besøke gravene.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forresten, er det ikke slik at en kun kan begraves i vigslet jord? Jeg tenker derfor at dette kanskje er svært gamle graver og at det ikke finnes noen gjenlevende slektninger som kan ha interesse i å besøke gravene.

Pluss det er vel noe med at en grav kun er "hellig" eller urørlig i 100 år. Etter det graves de opp og lager plass til nye. Så burde ikke være et kjempe problem om de er gamle. Hør med kommunen.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det ikke har blitt gravlagt noen der på 70 år kan du fjerne den, mener jeg å ha lest. Altså fjerne støtene og bruke jorda til andre ting.

Før i tiden var det mange små gravplasser, og sikkert noen som fikk en prest til å vigsle jorda hjemme på gården så de kunne få ligge nær hjemmet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_KnightOwl

Vi har funnet drømmehuset! :)

Men med ett lite aber.... Det er en veldig stor tomt, med fin hage, og ett lite gravsted...

Dette er ett gammelt herskapelige hus, som har vært i en families eie i flere generasjoner, og det ligger en gravplass med 10-15 graver i utkanten av tomta.

Noen som vet hvordan reglene er i forhold til dette?

En ting er at det er litt "creepy", men følger det med evt plikter for meg?

Har gjenlevende slektninger lov til å besøke gravene?

Plikter jeg å holde gravstedet i orden?

Kan vi jevne det med jorda og dyrke poteter e.l. der?

Anonymous poster hash: 95935...e36

Er du i tvil kan du kontakte kirkevergen der du bor.

Graver kan også flyttes.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ta kontakt med kommunen. De vil vite om det er noen særinteresser i gravplassen, og dersom gravplassen kan fjernes, så er det greit å få de til å gjøre det. Det er ofte skjelettrester i gamle graver.



Anonymous poster hash: 7287b...551
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er et stort hus så var kanskje de som bodde der rike? I så fall kan det hende de ble begravet med smykker og juveler? Kan hende det er verdt å grave opp for å se!



Anonymous poster hash: a456a...90b
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morbide meg syns dette hørtes helt fantastisk ut! :)

Hvis det er et stort hus så var kanskje de som bodde der rike? I så fall kan det hende de ble begravet med smykker og juveler? Kan hende det er verdt å grave opp for å se! Anonymous poster hash: a456a...90b

:fnise: Jeg har en veldig blandet forhold til dette.

På den ene siden er det noe fint, uvanlig, historisk, og eksotisk ved det.

Men på den annen side syns jeg det er ekkelt, upraktisk, og veldig rart :fnise:

Vi får se om det plutselig hekter seg fast noen gamle smykker, når vi står og grafser i jorda for å dyrke poteter :fnise:

Anonymous poster hash: 95935...e36

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk om det er noen tinglyste servitutter på eiendommen.



Anonymous poster hash: 9925e...90c
Lenke til kommentar
Del på andre sider

---

Kan vi jevne det med jorda og dyrke poteter e.l. der?

Anonymous poster hash: 95935...e36

Dyrke poteter på en gravplass??!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Oi, jeg synes også dette høres kjempespennende ut! Hadde satt opp et lite gjerde rundt gravplassen, prøvd å stelle den fint og ha dem som et lite "kuriosa" i hagen. :) Kanskje prøve å finne ut noe om dem som ligger der, og ha noen gode historier å fortelle til folk som kommer på besøk. Det høres ut som tomta/hagen er stor, dere kan sikkert dyrke poteter et annet sted på tomta?

Ble kjempenysgjerrig på huset nå!



Anonymous poster hash: a7659...21b
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dyrke poteter på en gravplass??!

De blir garantert dødsgode!

Anonymous poster hash: 24fa8...88c

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Morbide meg syns dette hørtes helt fantastisk ut! :)

Jeg også!

Mine besteforeldre bor på en stor, gammel gårdseiendom hvor en del av eiendommen er en gammel gravplass. De har lov til å fjerne den, men har valgt å vedlikeholde den og sette opp et pent smijernsgjerde rundt.

Jeg tilbrakte mange somre hos mine besteforeldre, og syns alltid det var så rolig og behagelig på gravplassen. Å sitte under det store treet på gravplassen med en god bok og en flaske saft i sommervarmen var helt fantastisk :-)

Anonymous poster hash: 75222...b76

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje det blir som i The Sims når du lager gravplass på tomta, at det kommer spøkelser om natta og lusker rundt i huset. :fnise:

Er det en pen gravplass, ville jeg gjort litt for å holde den pen og gjort litt utav den, men er den rotete og lite velholdt fra før av, ville jeg undersøkt om det var mulig å flytte gravene, evt fjerne gravplassen.

Endret av Minya
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kult.

:skaal: Vær forberedt på å bli ansett som obligatorisk åsted for Halloweenparty :gresskar:

Endret av Whisky
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...