Gå til innhold

Bil som student?


uret

Anbefalte innlegg

Hei.

Har alltid hatt lyst på bil, men er rimelig grønn.

Etter hybelen er betalt og div. sitter jeg igjen med 3 700.

Kan dette gå rundt? Vet at det kan bli stramt.

Foreldre betaler forsikring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

En bil har ikke godt av å bli kjørt så lite, har jeg hørt.

Du kan vel gå rundt med 3700.

Kanskje 200-500 i bensin

Om det er mange Autopass i området så ville jeg gått for høyest rabatt (forskuddsbetaling)

Det er kanskje ikke dumt å sette til siden 1-200kr i mnd for det kan jo skje ting som må repareres.

Endret av -Leon-
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye hadde det i så fall kostet deg med kollektivtrafikk?

Du burde sette av min. 1000 kroner i måneden, helst mer til reperasjoner.

Og det går nok min en tank til rundt 600-800 i måneden kan jeg tenke meg.

Og hva mener du med diverse? Er det mat, og eventuelt sparing?

Jeg ville iallefall prioritert og få spart noe, ellers får du jo aldri dratt på ferier, helgeturer og sånn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Setter av 1300 kr. Pr mnd til forsikring og reprasjon. Drivstoff mellom 500 og 800 kr. Mnd. Og da har jeg forsikring på 8000 km/år. Bom penger betaler jeg ikke. Spylevæske og vask koster og. Og parkering, evt. Må du og kunne dekke en bot om du skulle få det.

Du har vel både strøm og matugifter, hvordan du har tenkt å få dette til å gå rundt det skjønner ikke jeg.

Anonymous poster hash: af108...a25

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei.

Har alltid hatt lyst på bil, men er rimelig grønn.

Etter hybelen er betalt og div. sitter jeg igjen med 3 700.

Kan dette gå rundt? Vet at det kan bli stramt.

Foreldre betaler forsikring.

For min del er utgiftene sånn her, så du kan få et inntrykk:

Autopass: 2000 kr ca hver 2-4 mnd

Bensin: 400-1500 kr (kjører sikkert 20 min om dagen i gjennomsnitt, men min drar 8.6l)

Servicer: Ca 6500 kr i året eller annethvert (beklager, jeg husker ikke :P)

Årsavgift: Husker ikke hva den var...

Ellers er det ca 15.000 hver gang jeg blir påkjørt på en eller annen parkeringsplass og idiotene stikker av :grine::grine::grine::grine::grine:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Setter av 1300 kr. Pr mnd til forsikring og reprasjon. Drivstoff mellom 500 og 800 kr. Mnd. Og da har jeg forsikring på 8000 km/år. Bom penger betaler jeg ikke. Spylevæske og vask koster og. Og parkering, evt. Må du og kunne dekke en bot om du skulle få det.

Du har vel både strøm og matugifter, hvordan du har tenkt å få dette til å gå rundt det skjønner ikke jeg. Anonymous poster hash: af108...a25

Jeg sa at jeg sitter igjen med 3 700 etter div. utgifter, altså mat og strøm.

Takk for svar alle sammen! Tror jeg nesten må revurdere ønsket mitt, dessverre :'(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjører bare 8 km til å fra jobb. Ingen billån. Bilen koster med ca 3000 kr i snitt hver mnd (forsikring, parkering, bompassering, reparasjon, servicer, vedlikehold, bensin)



Anonymous poster hash: a3fcc...4f8
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En bil har ikke godt av å bli kjørt så lite, har jeg hørt.

Du kan vel gå rundt med 3700.

Kanskje 200-500 i bensin

Om det er mange Autopass i området så ville jeg gått for høyest rabatt (forskuddsbetaling)

Det er kanskje ikke dumt å sette til siden 1-200kr i mnd for det kan jo skje ting som må repareres.

Jaha... 20 min per dag for lite for bilen?

Anonymous poster hash: 614b9...75f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg (Mercedes E240T 1998 mod) ryker det 3427,- på forsikring i året, ca 286 kroner i mnd.

Årsavgiften er på 2995,- per år, ca 250,- per mnd.

Bensin kommer jo ann på hvor mye du kjører. 500 kroner ved en literpris på 16 gir 31.25 liter.

Det rekker til ca 30 mil for min del. Husk at småkjøring koster mye.

Kjøper du en liten bil så slipper du selvfølgelig billigere unna per mil.

SIFO regner en månedskostnad på 2400,- om du sier at du har bil.

Det største spørsmålet er: Trenger du bil?

Det neste spørsmålet er: Har du sett om det finnes bilkollektiv der du bor? http://www.bilkollektivet.no/

http://www.bilkollektivet.no/prisliste-for-andelslaget-bilkollektivet-sa.165947-26269.html

Jeg har aldri vurdert dette selv, men vet det finnes.

http://www.nettavisen.no/na24/sa-mye-koster-det-egentlig-a-ha-bil/3669960.html

Endret av AndreasBR
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest C'est la vie:)

Kan du klare deg uten bil, anbefaler jeg å la være. Det kommer plutselig uventede regninger på bil som reparasjoner av slitasje eller bytte av deler og plutselig en tilfeldig påkjørsel der føreren stikker av. Det koster med bil, og hadde jeg kunnet vært uten, hadde jeg ikke ville hatt det. Ville heller spart pengene til noe annet. 20 min hver dag? Ville heller tatt sykkelen eller buss. Men det er opp til deg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaha... 20 min per dag for lite for bilen?

Anonymous poster hash: 614b9...75f

Tror det er litt i minste laget ja.. Blir bare kjørt 10 minutter så blir den stående mange timer, for så å bli kjørt 10 min igjen.. Dette gjelder dieselbiler. Dette har ettersom jeg har skjønt, med regenerering å gjøre, og på så kort kjøretid rekker ikke bilen å bli skikkelig varm. :)

Anonymous poster hash: 97106...9bd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ser det koster en del penger ja. Hvis jeg hadde satt forsikringen min i foreldres navn hadde det blitt en del billigere, jeg er 19 regner med at forsikring er ganske høy da?

Ser det er ganske mange billige biler på finn - men regner med at det heller er bedre å kjøpe en dyrere bil, med tanke på event. Reparasjoner?

Akk.. Har utrolig lyst på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det er litt i minste laget ja.. Blir bare kjørt 10 minutter så blir den stående mange timer, for så å bli kjørt 10 min igjen.. Dette gjelder dieselbiler. Dette har ettersom jeg har skjønt, med regenerering å gjøre, og på så kort kjøretid rekker ikke bilen å bli skikkelig varm. :)Anonymous poster hash: 97106...9bd

Vet du om det hadde holdt å ta en langkjlring i uka? Altså, jeg kunne kjørt i flere timer - synes det er utrolig gøy å kjøre. Men tenkte på bensin utgifter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blomst83

Ser det koster en del penger ja. Hvis jeg hadde satt forsikringen min i foreldres navn hadde det blitt en del billigere, jeg er 19 regner med at forsikring er ganske høy da?

Ser det er ganske mange billige biler på finn - men regner med at det heller er bedre å kjøpe en dyrere bil, med tanke på event. Reparasjoner?

Akk.. Har utrolig lyst på.

Hvis du skulle ha satt på deres navn hadde det alikevel blitt dyrt fordi man må krysse av på forsikringspapirene om det noen under 25 som skal kjøre bilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hvis du skulle ha satt på deres navn hadde det alikevel blitt dyrt fordi man må krysse av på forsikringspapirene om det noen under 25 som skal kjøre bilen.

Nei daså. Ser ikke så lyst ut det her

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle snakker om hvor dyrt det er å ha bil, så jeg bestemte meg for å føre regnskap over alle bilutgiftene mine. Ok, nesten alle - spylervæske, parkering og bøter fører jeg ikke opp.

Basert på 5 års bilhold med årlig kjørelengde på 4 200 km (avrunda til nærmeste 100):

Bensin: kr 4 400 (nåværende bensinpris x forbruk/km x årlig kjørelengde)
Bilpleie: kr 1 000 (kunne jo vaska bilen sjøl...)
Bompenger: kr 1 700 (som du slipper?)
Dekk: kr 200 (kjøpte 4 brukte dekk + montering)
Forsikring: kr 1 200 (forrige regning for 1 år - 8000km/75%)
Utstyr: kr 500 (deler jeg kjøper inn og fikser sjøl + olje)
Verksted: kr 1 900 (alt gjort hvitt)
Årsavgift: kr 3 000

TOTALT kr 13 900 per år

Om jeg slapp forsikring + bompenger og vaska bilen sjøl så blir det ikke mer enn 10000 kr i året.

Bilen er en liten, gammel og stygg japansk bil med lav km.stand. Kjøpte den for litt over 10000 kr. Jeg har kun brukt den til småkjøring. En typisk tur er mellom 5 og 15 km. Lengste turen jeg har hatt er 250 km. Noen ganger har den stått flere uker ubrukt.

(19 år, student og bil er ikke akkurat en gunstig kombinasjon... Ditt valg)



Anonymous poster hash: dee2a...d60
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser det koster en del penger ja. Hvis jeg hadde satt forsikringen min i foreldres navn hadde det blitt en del billigere, jeg er 19 regner med at forsikring er ganske høy da?

Ser det er ganske mange billige biler på finn - men regner med at det heller er bedre å kjøpe en dyrere bil, med tanke på event. Reparasjoner?

Akk.. Har utrolig lyst på.

Enkelte foresikringsselskap tar ikke i kunder under 23 år. Forsikringen går også solid i været dersom noen under 23 år skal disponere bilen.

Anonymous poster hash: 3298e...68d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dekk: kr 200 (kjøpte 4 brukte dekk + montering)

Anonymous poster hash: dee2a...d60

Hørtes livsfarlig ut, håper virkelig ikke du bor i Oslo&omegn, din bil vil jeg ikke møte på glatt føre. (Inkludert regn)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...