Gå til innhold

Flytte inn med kjæresten, hva er vanlig å betale?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er redd jeg misforstår nå, så derfor spør jeg.. (det i fet skrift)

Du mener det at hva hun faktisk betaler ikke burde ha noe å si for hva han skal betale sant?

Edit: Ikke glem gevinsten med

- Lavere strømkostnader

- Lavere matkostnader

- Lavere internettkostnader

- Og sikkert mye mer.

Ikke glem gevinsten ved å få lov å bo med den personen man liker og er sammen med..

Ja, det hun faktisk betaler avhenger av om hun har lånt opp til pipa eller hun har arvet og sitter i gjeldfritt hus. Dette skal ikke bety noe for leieprisen.

Strøm og internett er ting som normalt kommer i tillegg til husleien (inkluderes noen ganger, særlig i små hybler uten egen måler).

Det er naturlig å dele på slike faste utgifter (som IKKE er påvirket av utleiers økonomiske situasjon)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På dette området finnes det 1000 måter å gjøre det på, samtidig 1000 forskjellige meninger på hva som er rett. Viktigst er st dere er enige. Men kan si hva vi gjør.

En av oss eier leiligheten. Begge betaler 5000 kr i mnd på felleskonto dette dekker alt (fellesutgifter, mat, drikke, strøm, tv, nett, forsikring) samt det blir litt ekstra som skal brukes på leiligheten, den som ikke eier setter en viss sum inn på høyrente konto hver mnd til egenkapital til å kjøpe seg inn eller ved huskjøp (invistering i fellesframtid) Samt at den som ikke eier setter ekstra inn på felleskontoen innimellom som en liten husleie i ny og ne feks denne mnd 2000 ekstra. :)

Anonymous poster hash: c86e6...e81

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På dette området finnes det 1000 måter å gjøre det på, samtidig 1000 forskjellige meninger på hva som er rett. Viktigst er st dere er enige. Men kan si hva vi gjør.

En av oss eier leiligheten. Begge betaler 5000 kr i mnd på felleskonto dette dekker alt (fellesutgifter, mat, drikke, strøm, tv, nett, forsikring) samt det blir litt ekstra som skal brukes på leiligheten, den som ikke eier setter en viss sum inn på høyrente konto hver mnd til egenkapital til å kjøpe seg inn eller ved huskjøp (invistering i fellesframtid) Samt at den som ikke eier setter ekstra inn på felleskontoen innimellom som en liten husleie i ny og ne feks denne mnd 2000 ekstra. :)

Anonymous poster hash: c86e6...e81

Men du skriver ingenting om renter og avdrag på boliglån. Er disse med i "fellesutgifter"? Eller har eieren arvet, så boligen er nedbetalt?

Og siden det er husleie som er tema her, det virker jo litt tilfeldig med "en liten husleie i ny og ne". Så hun bor gratis (bortsett fra fellesutgiftene) hvis hun føler for det og betaler litt hvis hun er i humør til det?

Det kan høres ut til at den som ikke eier har gjort en god deal (har jeg rett når jeg tipper at det er en hun?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men du skriver ingenting om renter og avdrag på boliglån. Er disse med i "fellesutgifter"? Eller har eieren arvet, så boligen er nedbetalt?

Og siden det er husleie som er tema her, det virker jo litt tilfeldig med "en liten husleie i ny og ne". Så hun bor gratis (bortsett fra fellesutgiftene) hvis hun føler for det og betaler litt hvis hun er i humør til det?

Det kan høres ut til at den som ikke eier har gjort en god deal (har jeg rett når jeg tipper at det er en hun?)

Den som ikke eier betaler ingenting på renter eller avdrag pga den som eier skal styre hele lånet alene og dermed skal den andre ikke betale noe som helst. De 5000 dekker MER en fellesutgiftene og div så det blir en liten husleie inni den også. Samt at den som ikke eier låser 5000 kr i mnd til å kjøpe seg inn ved en senere annledning. Vi tenker fremtidig og felles invistering istedet. Disse 5000 pr mnd går i bunn og grunn inn på lånet til slutt, de holdes igjen akkuratt nå da vi vil være sikre på samboerskap osv først. Pengene brukes ikke til noe annet.

Som nevnt oppsumert på spørsmålet inni de 5000 pr mnd er det en liten symbolsk husleie. Men da den som ikke eier står uten masse lån så hjelper han/hun til ved å sette inn ekstra da husleien ikke er veldig stor. Pluss deler av kjøkkenet er betalt av den som ikke eier.Så en kan si hva en vil begge har gått med på ting som ikke er etter boken. Men vi anser dette som et samboerskap og ikke en husleie kontrakt. Og planen er å kjøpe seg inn men foreløpig settes pengene på egen konto en stund til :)

Anonymous poster hash: c86e6...e81

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er nok den ordningen mange kunne ønske seg - å kunne slippe unna med en symbolsk leie i tillegg til halvparten av fellesutgiftene når de flytter inn hos en kjæreste som eier en bolig.

Og hvis forholdet går som de satser på og det ender med ekteskap / barn er det jo helt problemfritt.

Men om forholdet skulle ta slutt om et år eller to, er det åpenbart at leieboer har hatt større økonomisk gevinst av samboerforholdet enn eieren. Slik sett kan det vanskelig kalles et rettferdig samboerskap.

Uansett, hvis begge er innforstått med denne skjevhet og har avtalt hva som skal skje ved et brudd, trenger jo ikke vi andre å bekymre oss...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er nok den ordningen mange kunne ønske seg - å kunne slippe unna med en symbolsk leie i tillegg til halvparten av fellesutgiftene når de flytter inn hos en kjæreste som eier en bolig.

Og hvis forholdet går som de satser på og det ender med ekteskap / barn er det jo helt problemfritt.

Men om forholdet skulle ta slutt om et år eller to, er det åpenbart at leieboer har hatt større økonomisk gevinst av samboerforholdet enn eieren. Slik sett kan det vanskelig kalles et rettferdig samboerskap.

Uansett, hvis begge er innforstått med denne skjevhet og har avtalt hva som skal skje ved et brudd, trenger jo ikke vi andre å bekymre oss...

Den som leier har ikke mer gevinst nei, men gevinst ja. Den som eier har hatt bedre mulighet å spare opp penger pga denne personen har hatt halvparten av utgiftene, dermed er det gevinst for eier også :) Den som flyttet er den som sitter uten verdifulle ting. Ingen av oss prøver å slippe unna med noe som helst vi gjør det på den mest rettferdige måten med husleie og felles økonomi. Dette er et forhold ikke en husleie kontrakt.

Dessutten tjener begge på det. Eier har mindre utgifter pga nå betaler halvparten av alt. Den som flyttet inn gjør også det, slipper høy leie ja. Men disse pengene settes bort på samme måte som en skulle kjøpt seg inn å betalt på lånet. Blir det da slutt vil personen ha disse pengene og en slipper masse styr med å kjøpe ut av lån osv. Fungerer det går pengene fult og helt inn på lånet, dermed har en betalt likt. Den som da ikke eier har betalt husleie samt like mye på lånet.

Uansett vi har egen ordning på dette med samboerkontrakt, gått gjennom med personer fra banken og det er brukt penger i leiligheten (snakk om store tall) fra den som ikke eiers side.

Forstår ikke helt hvordan en kan gjøre det annderledes enn en symbolsk husleie og halvparten av alle utgifter.

Vi har gjort det på en litt spesiell og egeb måte. Mest normale er nok liten husleie samt fellesutgiftene deles. Viktigste syns jeg er å ikke blande dette med å leie en vanlig leilighet en flytter sammen med kjæresten sin.

Anonymous poster hash: c86e6...e81

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Forstår ikke helt hvordan en kan gjøre det annderledes enn en symbolsk husleie og halvparten av alle utgifter.

Alternativet ville være at husleien ikke var symbolsk men reell. Slik at begge fikk den samme økonomiske gevinst av samboerforholdet sammenlignet med at dere bodde hver for seg.

På samme nivå som den ville vært om samboeren ikke eide men leide den samme leiligheten.

I ditt tilfelle er det ikke tvil om at også eier har gevinst av samboerforholdet, men mye mindre enn leier.

Leier beholder alle sparepengene som er lagt til side i ordningen, og eier må i tillegg betale deg ut (kjøkkenet og andre investeringer som du sier er store tall) dersom det blir slutt, ikke sant?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Malanthor

Skal flytte inn i leiligheten til kjæresten. Min bedre halvdel eier leiligheten, så da er spørsmålet mitt, hva som er vanligst å betale? Blir det mest riktig at jeg kun skal være med å betale strøm, mat, tv, Internett, bensin, etc?

Føler liksom det blir litt feil at jeg skal være med å betale ned på lånet på leiligheten, da den ikke er min.

Hva betaler dere som er i samme situasjon? Takker for svar :-)

Anonymous poster hash: a4618...30d

Nja. Hvis det hadde vært meg hadde jeg sagt at så lenge vi delte på alt av forbruksvarer, type mat, strøm og lignende så hadde det vært greit. Hadde ikke følt det nødvendig og skulle ta betalt for ting jeg allerede måtte ut med, type tv lisens, internet og lignende. men synes også at en symbolsk sum på et par tusen er ok, spesielt hvis eier av leilighet ikke har voldsomt god råd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alternativet ville være at husleien ikke var symbolsk men reell. Slik at begge fikk den samme økonomiske gevinst av samboerforholdet sammenlignet med at dere bodde hver for seg.

På samme nivå som den ville vært om samboeren ikke eide men leide den samme leiligheten.

I ditt tilfelle er det ikke tvil om at også eier har gevinst av samboerforholdet, men mye mindre enn leier.

Leier beholder alle sparepengene som er lagt til side i ordningen, og eier må i tillegg betale deg ut (kjøkkenet og andre investeringer som du sier er store tall) dersom det blir slutt, ikke sant?

Eier skal kun betale dette ut om det blir slutt i nærmeste fremtid feks innen et år eller lignende. Men om det er 5 år så skal de ikke betales ut :) å "leier" betaler som nevnt også enda mer da det øveføres elstra inn som generelt skjer ofte:)

Eier ønsker ikke at vi kjøpte sammen enda da det er eier som står med problemene og ekstra kostnadene dersom brudd. Derfor de setter på konto istedet foreløpig. For å unngå at dette skal skje, samtidig sikre "leier".

Så det betales en liten husleie hver mnd, kjøkkenet går bort dersom vi holder sammen over lengre tid (som er planen selvsagt) samt ekstra innbetalinger innimellom)

Anonymous poster hash: c86e6...e81

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På dette området finnes det 1000 måter å gjøre det på, samtidig 1000 forskjellige meninger på hva som er rett. Viktigst er st dere er enige. Men kan si hva vi gjør.

En av oss eier leiligheten. Begge betaler 5000 kr i mnd på felleskonto dette dekker alt (fellesutgifter, mat, drikke, strøm, tv, nett, forsikring) samt det blir litt ekstra som skal brukes på leiligheten, den som ikke eier setter en viss sum inn på høyrente konto hver mnd til egenkapital til å kjøpe seg inn eller ved huskjøp (invistering i fellesframtid) Samt at den som ikke eier setter ekstra inn på felleskontoen innimellom som en liten husleie i ny og ne feks denne mnd 2000 ekstra. :)

Anonymous poster hash: c86e6...e81

Du høres ut som en person som det hadde vært en fryd å bo sammen med, utifra et økonomisk perspektiv. :D

Edit: Glem det, jeg leste ditt neste svar... Og er totalt uenig. Du hadde aldri fått bo her...

Edit2: SLUTT å si at noen TJENER på å bo sammen! Man sparer, man tjener ikke.

"Viktigste syns jeg er å ikke blande dette med å leie en vanlig leilighet en flytter sammen med kjæresten sin."

Men det er jo ingen forskjell!! Det spiller ingen rolle om man leier en bolig til 9000, og betaler 4500 hver, enn om den ene eier, og og man betaler 4500 til den andre!

Vet ikke hva slags leilighet dette er, men de 5000 burde virkelig blitt betalt til eier.

Om det ikke funker, ja.. Da har du bodd jævlig billig en stund.. Om det funker, ja.. da har du betalt en %-andel av den månedlige summen i innskudd.

Endret av AndreasBR
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men du skriver ingenting om renter og avdrag på boliglån. Er disse med i "fellesutgifter"? Eller har eieren arvet, så boligen er nedbetalt?

Trodde vi var enige om at det ikke hadde noe å si?

Vedkommende skriver jo at de betaler 5000,- hver inn på felleskonto som dekker alt. I tillegg betaler vedkommende et ekstra variabelt beløp.

Dette er jo akkurat det vi var enige om for litt siden.. (Selv om jeg ikke skjønte dealen med det variable beløpet selv)

I svarte..

Endret av AndreasBR
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nja. Hvis det hadde vært meg hadde jeg sagt at så lenge vi delte på alt av forbruksvarer, type mat, strøm og lignende så hadde det vært greit. Hadde ikke følt det nødvendig og skulle ta betalt for ting jeg allerede måtte ut med, type tv lisens, internet og lignende. men synes også at en symbolsk sum på et par tusen er ok, spesielt hvis eier av leilighet ikke har voldsomt god råd.

Så du mener at "selvfølgelig" skal man ikke dele faste kostnader som du ellers ville ut med? Wow.. Snillismen her i Norge rekker lengre enn innvandringen ser jeg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du høres ut som en person som det hadde vært en fryd å bo sammen med, utifra et økonomisk perspektiv. :D

Edit: Glem det, jeg leste ditt neste svar... Og er totalt uenig. Du hadde aldri fått bo her...

Edit2: SLUTT å si at noen TJENER på å bo sammen! Man sparer, man tjener ikke.

"Viktigste syns jeg er å ikke blande dette med å leie en vanlig leilighet en flytter sammen med kjæresten sin."

Men det er jo ingen forskjell!! Det spiller ingen rolle om man leier en bolig til 9000, og betaler 4500 hver, enn om den ene eier, og og man betaler 4500 til den andre!

Vet ikke hva slags leilighet dette er, men de 5000 burde virkelig blitt betalt til eier.

Om det ikke funker, ja.. Da har du bodd jævlig billig en stund.. Om det funker, ja.. da har du betalt en %-andel av den månedlige summen i innskudd.

1. Han har fått masse penger til kjøkken osv. Disse skal jeg jo ikke ha tilbake dersom vi holder over et år. Skal disse være 40 000 han bare fikk av meg da? De blir som en forskudd på husleie. I tillegg til husleien jeg allerede betaler.

2. Jeg betaler mer enn han på felleskontoen i tillegg. Til denne husleie jeg da betaler. Den er ikke på 4000 liksom men betaler allikevell litt.

Ikke kom å si at jeg ikke betaler min del hvertfall. For det vet jeg veldig godt at jeg gjør :)

Anonymous poster hash: c86e6...e81

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du høres ut som en person som det hadde vært en fryd å bo sammen med, utifra et økonomisk perspektiv. :D

Edit: Glem det, jeg leste ditt neste svar... Og er totalt uenig. Du hadde aldri fått bo her...

Edit2: SLUTT å si at noen TJENER på å bo sammen! Man sparer, man tjener ikke.

"Viktigste syns jeg er å ikke blande dette med å leie en vanlig leilighet en flytter sammen med kjæresten sin."

Men det er jo ingen forskjell!! Det spiller ingen rolle om man leier en bolig til 9000, og betaler 4500 hver, enn om den ene eier, og og man betaler 4500 til den andre!

Vet ikke hva slags leilighet dette er, men de 5000 burde virkelig blitt betalt til eier.

Om det ikke funker, ja.. Da har du bodd jævlig billig en stund.. Om det funker, ja.. da har du betalt en %-andel av den månedlige summen i innskudd.

1. Han har fått masse penger til kjøkken osv. Disse skal jeg jo ikke ha tilbake dersom vi holder over et år. Skal disse være 40 000 han bare fikk av meg da? De blir som en forskudd på husleie. I tillegg til husleien jeg allerede betaler.

2. Jeg betaler mer enn han på felleskontoen i tillegg. Til denne husleie jeg da betaler. Den er ikke på 4000 liksom men betaler allikevell litt.

Ikke kom å si at jeg ikke betaler min del hvertfall. For det vet jeg veldig godt at jeg gjør :)

Anonymous poster hash: c86e6...e81

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Han har fått masse penger til kjøkken osv. Disse skal jeg jo ikke ha tilbake dersom vi holder over et år. Skal disse være 40 000 han bare fikk av meg da? De blir som en forskudd på husleie. I tillegg til husleien jeg allerede betaler.

2. Jeg betaler mer enn han på felleskontoen i tillegg. Til denne husleie jeg da betaler. Den er ikke på 4000 liksom men betaler allikevell litt.

Ikke kom å si at jeg ikke betaler min del hvertfall. For det vet jeg veldig godt at jeg gjør :)

Anonymous poster hash: c86e6...e81

Hei igjen.

Det stilte seg helt annerledes når jeg leste dette helt fram til du skrev at du ikke skulle ha dem tilbake dersom det gikk over 1 år.

La oss si at det ikke går ett år, og ryker etter 9 mnd. Da skal du altså ha tilbake 85000 fra han? (40 000 til kjøkken + 45000 i fellesutgifter).

Du har med andre ord bodd gratis, i hvilken verden er dette rettferdig?

Jeg synes det er utrolig forvirrende at du kaller det en felleskonto, og så sier at pengene er låst.

Mitt spørsmål til deg er: Hva får han for at du bor sammen med han, utenom en sum som skal betales tilbake til deg dersom det ikke funker?

Hadde jeg vært han, og du bodde med meg her, fikk du pent betale 4500,- inn på min konto ( I tillegg til at vi delte kostnader på mat osv). Det spiller INGEN rolle hvorvidt jeg har lån, eller om boligen min er nedbetalt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen.

Det stilte seg helt annerledes når jeg leste dette helt fram til du skrev at du ikke skulle ha dem tilbake dersom det gikk over 1 år.

La oss si at det ikke går ett år, og ryker etter 9 mnd. Da skal du altså ha tilbake 85000 fra han? (40 000 til kjøkken + 45000 i fellesutgifter).

Du har med andre ord bodd gratis, i hvilken verden er dette rettferdig?

Jeg synes det er utrolig forvirrende at du kaller det en felleskonto, og så sier at pengene er låst.

Mitt spørsmål til deg er: Hva får han for at du bor sammen med han, utenom en sum som skal betales tilbake til deg dersom det ikke funker?

Hadde jeg vært han, og du bodde med meg her, fikk du pent betale 4500,- inn på min konto ( I tillegg til at vi delte kostnader på mat osv). Det spiller INGEN rolle hvorvidt jeg har lån, eller om boligen min er nedbetalt.

Jeg skal da ikke ha tilbake noe fra fellesutgiftene? Det sa jeg aldri. Det sier seg selv at jeg ikke skal ha tilbake. Det er jo for å bo her samt det jeg også bruker feks nett, tv, strøm osv osv.

Det er kun eventuelt de til kjøkken, gjerne deler hvertfall. Dette er noe vi da må rene oå selvsagt.

Anonymous poster hash: c86e6...e81

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg skal da ikke ha tilbake noe fra fellesutgiftene? Det sa jeg aldri. Det sier seg selv at jeg ikke skal ha tilbake. Det er jo for å bo her samt det jeg også bruker feks nett, tv, strøm osv osv.

Det er kun eventuelt de til kjøkken, gjerne deler hvertfall. Dette er noe vi da må rene oå selvsagt.

Anonymous poster hash: c86e6...e81

*regne på

Anonymous poster hash: c86e6...e81

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal da ikke ha tilbake noe fra fellesutgiftene? Det sa jeg aldri. Det sier seg selv at jeg ikke skal ha tilbake. Det er jo for å bo her samt det jeg også bruker feks nett, tv, strøm osv osv.

Det er kun eventuelt de til kjøkken, gjerne deler hvertfall. Dette er noe vi da må rene oå selvsagt.

Anonymous poster hash: c86e6...e81

Vent nå.. I ditt svar http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showtopic=845846&page=3#entry15011658

Er det snakk om 5-7 000 totalt, eller 10-12 000 totalt?

Der 5000 betales til eier, og 5000 settes på sparekonto for fremtidig evnt innkjøp?

Jeg hadde forventet, at en evnt samboer betalte meg ca 4500 i husleie. (Disse hadde jo jeg brukt akkurat slik det passet meg, men for samboers del hadde de dekket dems del av felleskostnader, ekslusivt mat og andre ting.)

Slutte å være så innmari redde for at noen av pengene kan gå til nedbetaling av lån..

Endret av AndreasBR
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vent nå.. I ditt svar http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showtopic=845846&page=3#entry15011658

Er det snakk om 5-7 000 totalt, eller 10-12 000 totalt?

Der 5000 betales til eier, og 5000 settes på sparekonto for fremtidig evnt innkjøp?

Jeg hadde forventet, at en evnt samboer betalte meg ca 4500 i husleie. (Disse hadde jo jeg brukt akkurat slik det passet meg, men for samboers del hadde de dekket dems del av felleskostnader, ekslusivt mat og andre ting.)

Slutte å være så innmari redde for at noen av pengene kan gå til nedbetaling av lån..

De 40 000 for kjøkken regnes som "forskudd" på eventuell leie. Skal kun ha dem tilbake eller deler dersom det skulle bli slutt i nærmeste fremtid.

Jeg betaler 5000 kr pr måned som brukes til nett, tv ++. Her er det ekstra penger til overs som blir leie, samt jeg betaler ofte ekstra feks 7000 kr i måneden istedet. Hva han ønsker å bruke de ekstra på er jo hans sak, men han har sagt de skal bli stående på felleskonto. Begge setter inn vist beløp der.

Så setter jeg 5000 kr bort på egen sparekonto som jeg ikke kan brukes som skal settes inn på lånet om feks 1- 2 års tid når vi er "sikre" på samboerskapet fungerer.

Jeg er veldig veldig dårlig å forklare meg skriftlig :)

Anonymous poster hash: c86e6...e81

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vent nå.. I ditt svar http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showtopic=845846&page=3#entry15011658

Er det snakk om 5-7 000 totalt, eller 10-12 000 totalt?

Der 5000 betales til eier, og 5000 settes på sparekonto for fremtidig evnt innkjøp?

Jeg hadde forventet, at en evnt samboer betalte meg ca 4500 i husleie. (Disse hadde jo jeg brukt akkurat slik det passet meg, men for samboers del hadde de dekket dems del av felleskostnader, ekslusivt mat og andre ting.)

Slutte å være så innmari redde for at noen av pengene kan gå til nedbetaling av lån..

Alt i alt. Du hadde sagt 4500 kr, jeg betaler faktisk mer en dette :)

Anonymous poster hash: c86e6...e81

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...