Gå til innhold

Flytte inn med kjæresten, hva er vanlig å betale?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Skal flytte inn i leiligheten til kjæresten. Min bedre halvdel eier leiligheten, så da er spørsmålet mitt, hva som er vanligst å betale? Blir det mest riktig at jeg kun skal være med å betale strøm, mat, tv, Internett, bensin, etc?

Føler liksom det blir litt feil at jeg skal være med å betale ned på lånet på leiligheten, da den ikke er min.

Hva betaler dere som er i samme situasjon? Takker for svar :-)

Anonymous poster hash: a4618...30d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Naria

Strøm, internett, TV og slike ting er det en selvfølge at man deler. Ellers synes jeg det er rimelig å betale en husleie utover dette, man kan ikke forvente å bo gratis selv om kjæresten eier leiligheten. Da jeg var en lignende situasjon betalte jeg 4000 kroner. Dette inkluderte da strøm og internett, TV hadde vi ikke.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det her må dere jo diskutere før dere flytter inn sammen.

Jeg hadde forventet 50/50 % på alt om jeg skulle flytte inn til noen.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Betaler 4000 kr per måned. I dette er strøm og internett inkludert. Vi tok et blikk på hva boliger rundt omkring der vi bor koster å leie, og valgte en sum utifra dette.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen bor gratis. Som et minimum synes jeg det er rimelig at dere deler følgende på to:

- Strøm, internett, TV, nrk- lisens, mat og husholdningsartikler

- Fellesutgifter/husleien

- Rentene han har på lånet til boligen

Avdragene er hans "sparing" i form av nedbetaling av gjeld og bør holdes utenfor. Du bør videre spare deg opp egenkapital slik at du kankjøpe deg inn i boligen etterhvert. Dette for ikke å stå på bar bakke dersom det blir slutt mellom dere.

Lykke til! :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du betaler vel husleie der du bor nå? Jeg synes det er rimelig at du betaler feks halvparten av det du betaler i dag. Si at du betaler 4000 i dag, da sparer dere disse 4000 på å flytte sammen. Ved at du betaler halvparten av besparelsen til han, og beholder halvparten selv tjener dere begge like mye på samboerskapet.

Strøm, tv ol betaler du også i dag, og da vil dere begge få halvvert disse utgiftene. (Med forbehold om at boligene er ca like store. Bor han i et palass med store fyringsutgifter synes jeg ikke du skal betale for mye av strømmen i forhold til hva du gjorde før.)



Anonymous poster hash: 30289...ddd
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tilegg: Og de pengene du sparer i husleie/andre utgifter bør du sette inn på sparekonto, slik at du etterhvert vil få egenkapital til å kjøpe deg inn/investere sammen, dersom forholdet blir varig.



Anonymous poster hash: 30289...ddd
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal betale slik at dere begge tjener på det. Hva betaler du for leiligheten du bor i idag, eller hva ville du betalt om du bodde i leid leilighet? Du bør betale noe mindre enn dette, slik at han tjener litt på å ha deg boende, og du tjener litt på å slippe å bo alene. Det du får til overs sparer du, sånn at du kan legge deg opp egenkapital til å kjøpe deg inn i boligen hans etterhvert. La oss si at du betaler 6000 kroner i husleie der du bor nå. Strøm, internett og TV kommer i tillegg. Da kan det være aktuelt å betale f.eks. 3000 eller 4000 kroner i husleie hos kjæresten (strøm, nett og TV i tillegg her også). Da sparer du 2-3000 kroner hver måned, dette legger du til side og bruker til egenkapital for boliglån senere.

Det er jo også relevant hvor mye låneutgifter kjæresten din har - om lånet hans er nesten nedbetalt og han kun betaler små smuler på lånet, så bør jo ikke husleia di være så høy at det er inntektene fra deg som dekker hele lånet. Men mest sannsynlig betaler han relativt mye på lånet hver måned om dere ikke er godt voksne.

Du skal IKKE tenke at du betaler ned på lånet hans. Det gjør du ikke. Du betaler ikke ned på lånet til husverten til leiligheten du leier nå heller. Du betaler for bruksrett, og for å slippe det ansvaret man har som huseier.

Husleia du betaler til kjæresten dekker dermed bruksrett på boligen, men samtidig er du kun som leietaker å regne, så dermed slipper du alle utgifter til oppussing og større vedlikehold (du skal ikke betale for oppussing av bad, skifte av kledning, utvendig maling, reparasjon av tak, etc etc, da dette er husverts ansvar. Du skal derimot være med å betale for daglig drift, som nye lyspærer, interiør begge ønsker seg, mat osv.).



Anonymous poster hash: 9dd11...15c
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo også relevant hvor mye låneutgifter kjæresten din har - om lånet hans er nesten nedbetalt og han kun betaler små smuler på lånet, så bør jo ikke husleia di være så høy at det er inntektene fra deg som dekker hele lånet.

Anonymous poster hash: 9dd11...15c

Hvorfor er det relevant om boligen er nedbetalt eller belånt til over pipa? Det er gevinsten ved å flytte sammen som skal deles.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I mitt tilfelle krever kjæresten særeie på huset enn så lenge i startfasen.
Men vi deler på alle andre utgifter som strøm, forsikringer, mat, tv, internett, kommunaleutgifter. Og jeg står for utgifter iform av bil.

Vi har i tillegg samboerkontrakt hvor alt av utgifter blir dokumentert, hvem som eier hva i huset. Her eier jeg også 90% av møbler og det som ellers er inne i huset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her eier jeg leiligheten. Samboer betaler 4500 kr til meg hver måned. 1000 kr dekker fellesutgiftene som igjen dekker varmtvann, fyring, vaktmestertjenester m.m, 2000 kr dekker mat og drikke, og de resterende 1500 kr er en symbolsk sum han betaler som også forøvrig dekker strøm og andre mindre utgifter.

Det er forøvrig han som ønsket å betale den symbolske leien, og jeg synes også egentlig det er helt fair. Han bor både bra og billig hos meg og han får bedre råd av å bo hos meg. :)

Mvh Yvonne :heiajente:

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Artistina

Det viktigste er som de over sier - sørg for sparing til egen bolig mens du bor i hans.

La han stå for oppussing - jeg vet om mange som har brent seg på å betale masse i oppussing når det er samboer som står som eier. Dersom forholdet ryker så er dette penger tapt.

Dersom du ikke får kjøpe deg inn i hans bolig så spar opp så mye du klarer til egenkapital for egen bolig. Ta lån og kjøp egen bolig så snart du har mulighet til det.

Unge i dag som ikke investerer i bolig vil aldri få glede av verdistigning på boligmarkedet og man vil alltid ha et slags "handicap" i forhold til den som eier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finn markedsleie for en tilsvarende bolig (hvis dere skulle leid en lik bolig sammen) og så betaler du 50% av markedsleie. Hvis en slik leilighet f.eks. ville kostet 6000 kr å leie, så betaler du ham 3000 kr i husleie. TV, internett, strøm og sånt kommer utenom, hvis ikke det er inkludert fra borettslag e.l, da regner dere at det er inkludert i din husleie.



Anonymous poster hash: 5a0c6...17b
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skal flytte inn i leiligheten til kjæresten. Min bedre halvdel eier leiligheten, så da er spørsmålet mitt, hva som er vanligst å betale? Blir det mest riktig at jeg kun skal være med å betale strøm, mat, tv, Internett, bensin, etc?

Føler liksom det blir litt feil at jeg skal være med å betale ned på lånet på leiligheten, da den ikke er min.

Hva betaler dere som er i samme situasjon? Takker for svar :-)

Anonymous poster hash: a4618...30d

Det vanlige er at han eier, mens hun betaler dagligvarer og andre regninger og mindre utgifter som til sammen koster mye penger. Han bygger formue, mens hun står igjen med ingenting den dagen det blir slutt. Det vanlige er ikke det smarteste, mest riktige eller rettferdige. Drit i hva andre gjør, og finn deres egen løsning som dere begge blir enige om.

Hvis han har lån:

Det smarteste er at du kjøper deg inn i leiligheten. Skriv en kontrakt dere i mellom hvor det går frem at dine innbetalinger på lånet (minus det som er renter) utgjør din eierandel i leiligheten. Han må da kjøpe deg ut hvis det blir slutt, og hvis dere selger leiligheten er en viss del av leiligheten din (med den gevinsten eller tapet det måtte innebære).

Han han ikke har lån:

Del på felleskostnadene.

Hvis den ene tjener betydelig mer enn den andre:

Den som tjener mest betaler mest, og får størst eierandel.

Mat, internett og bensin ser jeg som en selvfølge at dere deler på, forutsatt at det er noe begge bruker i like stor grad. Hvis du spiser dyrt og han spiser billig bør dere dele matutgiftene deretter. Hvis du kjører bil til og fra jobb daglig mens han bruker den en gang i måneden, bør du betale det meste av bensinen og andre bilutgifter.

Jeg er ikke enig med de som sier at markedsleien bør avgjøre hvor mye samboeren skal betale. Man bør heller se på hva alternativet ditt ville vært. Hvis du kunne klart deg med en hybel på Romsås, er det ikke riktig at du skal måtte ta konsekvensen av at samboeren din har valgt å kjøpe penthouse på Tjuvholmen. Du har ikke valgt at han skal bo over evne, og da skal du heller ikke måtte betale for det. Hvis dere hadde valgt å leie eller kjøpe bolig sammen ville situasjonen vært en helt annen.

Jeg er heller ikke enig med de som mener at rentene på hans lån skal ha noe å si for hvor mye hun må betale. Rentene er hans. Rentene avhenger ikke av boligen, men av hans låneforhold i banken. Høyt lån og lite egenkapital gir høy rente. Mye egenkapital og godt forhold til banken gir lavere rente. Ingenting av dette er noe hun har noe med å gjøre, så renteutgiftene hans er fullstendig irrelevante i denne problemstillingen.

Anonymous poster hash: 217ec...b58

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Hei alle sammen!

Jeg måtte bare registrere meg for å dele min mening om hele denne saken.

Jeg har lest ganske mange tråder her på KG-forumet om akkurat dette, og synes selv det er mange idiotiske meninger, og ganske få logiske meninger.

PS! Man TJENER ingenting på å bo sammen med noen, man sparer. (Tjener innebærer at du sitter med mer penger enn du gjorde til å begynne med, og eneste måten å gjøre det på er å øke inntekten din.)

Om du er uenig i det jeg skriver, ber jeg om at du svarer på en ordentlig måte, og forklarer hvorfor du er uenig. Ikke bare svar med "Fordi det er urimelig", men svar med hvorfor du mener det er urimelig.

Lengre ned under "Annet" svarer jeg på noe av det som har blitt skrevet av andre før mitt svar.

Jeg vil legge til grunn min leilighet på Hasle i Oslo i de eksempler jeg skriver under her, og hvordan jeg ville forventet at en samboer betalte for seg.

Innledningsvis vil jeg si at det vil alltids finnes variabler som kan forskyve det jeg skriver under. F.eks skjevhet i økonomien mellom samboerne, og muligens andre faktorer, men jeg prøver å holde meg på et generelt nivå.

Utgangspunktet mitt er, og må være at begge skal spare omtrent likt på å bo sammen.

Jeg ville ikke latt en person kjøpe seg inn i leiligheten min helt uten videre.

Jeg tar utgangspunkt i at samboeren idag leier egen leilighet, eller er på kanten til å flytte ut hjemmefra.

Slik jeg ser det finnes det 2 måter å rettferdig dele kostnad ved å bo. Hvilken som passer best er jo noe man må bli enig om.

1)

Den første innebærer at man enkelt og greit tar markedsleie, og deler på 2. Deretter trekker man fra en liten sum pga forholdet.

I mitt tilfelle ligger det 2 leiligheter ute i området jeg bor. Begge er like store(42kvm) som min leilighet, og de har en utleiepris på 12.000 i måneden.

Jeg ser det ikke urimelig at samboer da betaler 4500 for å bo sammen med meg. Vedkommende vil spare penger sammenlignet med å leie selv, og kan legge en %-andel av dette i sin egen BSU for å spare opp kapital.

Jeg ville fått en økonomisk fordel, og samboer ville fått en økonomisk fordel.

I tillegg ville man da delt på alle kostnader ikke inkludert i felleskostnader og bokostnader. (forsikring, mat, internett, forbruksartikler mm)

Dette er IKKE snylting, og det er IKKE å utnytte noen. Spesielt ikke når vedkommende sparer såpass mange 1000-lapper på å bo sammen med noen.

2)

Samboer kunne valgt å dele likt på alle bokostnader utenom avdrag.

Som følge av at mitt boliglån(Andelen utenfor fellesgjeld) inneholder andre ting enn bare innskudd ville jeg holdt denne utenfor fordeling.)

Hos meg er kostnader som følger

Felleskostnader: 995,-

Strøm,varme,vann: 680,-

kabel-tv:154

Avdrag og renter: 7659,- (Av dette ca 4200 renter p.t)

I tillegg ville man da delt på alle andre kostnader (forsikring, mat, internett, forbruksartikler mm) med unntak av avdrag på lån.

Om man gikk for denne modellen burde samboer betalt 1700,- ca.

Som man kan se ville dette medført en enorm økonomisk gevinst for samboer, som hadde spart 6300,- på å bo hos meg kontra leie en leilighet til 8000,-.

Konklusjon:

Basert på mine reelle tall ovenfor ville jeg bedt samboer om å gå med på valg 1, med mindre det var ekstremt spesielle omstendigheter..

Mat-kostnader bør deles basert på hvordan man spiser. Som ene anonym nevner, hvis A spiser dyrt, og B spiser billig bør A betale en større andel av kostnaden.

Om samboer skulle leid alene i Oslo/omegn ville de minst måtte betale 7-8 000, og jeg mener at 4500 da ikke er urimelig. De vil fortsatt kunne spare 2500-3500 hver måned kontra å leie egen leilighet.

Jeg hadde forventet at begge hadde like stort krav på å holde det ryddig, og at man skulle delt likt på arbeidsoppgaver.

Bil

Det er noen som også har nevnt dette med bil. Hadde jeg eid en bil som samboer og jeg brukte sammen, ville jeg forventet at samboer var med å betale kostnaden ved å ha denne bilen, selvfølgelig basert ut ifra bruk.

Om det var snakk om at man brukte bilen som at det skulle vært vår bil, og ikke min bil, ville jeg bedt samboer om å betale halvparten av alle kostnader ekslusiv avdrag på evnt lån.

Hadde det vært å låne den en gang i blant for korte turer ville jeg bare bedt om at den skulle vært fyllt opp med bensin når den ble levert tilbake,

Bensinkostnad burde deles etter bruk.

Eksempler:

Vi drar på ferie = Halvparten av bensin hver.

Samboer skal X = Samboer fyller opp.

Jeg skal X = Jeg fyller opp.

Annet:

Jeg er ikke enig med de som sier at markedsleien bør avgjøre hvor mye samboeren skal betale. Man bør heller se på hva alternativet ditt ville vært. Hvis du kunne klart deg med en hybel på Romsås, er det ikke riktig at du skal måtte ta konsekvensen av at samboeren din har valgt å kjøpe penthouse på Tjuvholmen.

Jeg må si at jeg er både enig, og uenig. Vi er nok allerede i bunn uenige grunnet at jeg mener man kan bruke markedsleie som pekepinn på hva samboer bør betale, men i tillegg bør det stå i forhold til hva vedkommende ville betalt ellers.

En 2 roms på Stovner ligger på 9000,- per mnd.

I det man snakker om å flytte sammen til en leilighet, f.eks til min på Hasle, har man da antagelig allerede blitt enig om at man skal flytte inn på Hasle, og da har man akseptert kostnaden deretter.

I mitt eksempel ovenfor har jeg sammenlignet med en kostnad på 8000,-.

Når jeg da ber om 4500 er det småpenger sammenlignet med å betale 9000 på Stovner, og gir samboer en stor økonomisk fordel, i tillegg til lavere matutgifter, lavere internettutgifter, og potensiel sett lavere bilkostnader enn samboer ville hatt i leiligheten på Stovner.

Dermed er besparelsen for samboer mer enn differansen på 4500,- og 9000, og samboer kommer meget godt ut av dette økonomisk.

Jeg er heller ikke enig med de som mener at rentene på hans lån skal ha noe å si for hvor mye hun må betale. Rentene er hans.

Rentene på et boliglån er en del av hva det koster å bo, og er derfor meget relevante for denne problemstillingen.

Rentene er som oftest en ganske stor del av hva det koster å bo. Det er en soleklar selvfølge at samboer betaler sin del av dette. Hvis ikke ville det gitt samboer en enorm økonomisk fordel utover de fordelene samboer allerede får ved å bo 2 sammen istedet for alene.

Hvorfor skal samboer bo tilnærmet gratis? (Sett i forhold til hva samboer ville betalt et annet sted.)

Endret av AndreasBR
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal flytte inn i leiligheten til kjæresten. Min bedre halvdel eier leiligheten, så da er spørsmålet mitt, hva som er vanligst å betale? Blir det mest riktig at jeg kun skal være med å betale strøm, mat, tv, Internett, bensin, etc?

Føler liksom det blir litt feil at jeg skal være med å betale ned på lånet på leiligheten, da den ikke er min.

Hva betaler dere som er i samme situasjon? Takker for svar :-)

Anonymous poster hash: a4618...30d

For å også svare deg på ditt spørsmål, og ikke bare et generelt svar som over..

Hva føler du er riktig at du skal betale?

Du skriver ikke hvor i landet dette er, men om du ser på leiekostnad av en tilsvarende leilighet, og så leiekostnad av en leilighet du hadde leid om du ikke skulle flytte inn med han/hun.

Deretter tar du månedskostnad og deler på 2, og trekker fra litt pga deres forhold. Sett deretter denne summen opp imot det du ville betalt om du skulle leid leilighet alene. mest sannsynlig sparer du penger selv om du betaler 30-40% av markedsleie i forhold til å leie eget.

Det er mange som sier at du ikke kan bruke markedsleie for hans/hennes leilighet som pekepinn, men man må huske på at ved å bo i en leilighet med den standarden den har, nyter du også godt av dette kontra en leilighet som er billigere/har lavere standard/ er mindre.

Når det kommer til avdrag er jeg veldig tosidet..

På en side bør du ikke betale hans/hennes avdrag uten å få noen form for eierandel... MEN..

Om du skulle leid en leilighet alene, ville du betalt ned noen annens gjeld. Og sett at jeg regner med at du kun skal betale 30-40% av markedsleie på leiligheten, som kan være alt fra 20-60% under det du måtte betalt for egen leilighet, så ser jeg virkelig ikke poenget med å pirke på dette.

4500 (Som i mitt eksempel over) er MYE mindre enn 9000 for å leie på Stovner, selv om noe av de pengene kanskje går til lån.

Alternativ 1) Betale 4500,- til han/hun og risikere at du betaler noe av gjelden.

Alternativ 2) Betale 8-9000 til en annen utleier og garantert betale ned gjelda dems.

Jeg ville valgt å betale min samboer..

Men, det må være opp til deg.

Endret av AndreasBR
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Wei Wei
Utgangspunktet mitt er, og må være at begge skal spare omtrent likt på å bo sammen.

Jeg ville ikke latt en person kjøpe seg inn i leiligheten min helt uten videre.

Jeg tar utgangspunkt i at samboeren idag leier egen leilighet, eller er på kanten til å flytte ut hjemmefra.

Jeg forkortet sitatet, men alt var veldig interessant å lese. Derfor vil jeg gjerne at du også tar utgangspunkt i min situasjon og forklarte hvordan du ville ha løst økonomi om min kjæreste flyttet til meg.

Slik at begge sparer likt, selvfølgelig.

Han tall:

- leier for 3500 kr hvor alt er inkludert.

- eie egen bil

Jeg:

- eier en nyere leilighet. Leiepris på markedet er 12 000 kr

- fellesutgiftene 2800 kr

- nettleie og strøm 650 kr

- innboforsikring 120 kr

- tv 200 kr

- boliglån, renter 1900 kr

- eier egen bil

Hvis jeg bare tar mine utgifter og deler på to, så må hver av oss ut med 2835 kr. Da sparer jeg 2835 kr på at han flytter til meg, mens han sparer bare 665 kr. Eller tar jeg feil et sted?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Menner ikke TS at den som flytter inn skal betale halvparten av leiepris på markedet + utgifter.? Da blir det 6000+ca 1800 + mat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forkortet sitatet, men alt var veldig interessant å lese. Derfor vil jeg gjerne at du også tar utgangspunkt i min situasjon og forklarte hvordan du ville ha løst økonomi om min kjæreste flyttet til meg.

Slik at begge sparer likt, selvfølgelig.

Han tall:

- leier for 3500 kr hvor alt er inkludert.

- eie egen bil

Jeg:

- eier en nyere leilighet. Leiepris på markedet er 12 000 kr

- fellesutgiftene 2800 kr

- nettleie og strøm 650 kr

- innboforsikring 120 kr

- tv 200 kr

- boliglån, renter 1900 kr

- eier egen bil

Hvis jeg bare tar mine utgifter og deler på to, så må hver av oss ut med 2835 kr. Da sparer jeg 2835 kr på at han flytter til meg, mens han sparer bare 665 kr. Eller tar jeg feil et sted?

Din situasjon er spesiell ved at din samboer bare betaler 3 500 kroner der han nå bor, mens du oppgir markedspris for din leilighet til 12 000.

Dette må enten bety at han ikke betaler markedsleie der han nå bor, eller at han får en betydelig standardheving ved å flytte til deg. Eller at boligen ligger mer sentralt.

Da blir det en vurdering i hvert enkelt tilfelle hvor mye han bør betale for denne standardhevingen.

Tilsvarende må en tenke hvis samboer bor gratis hjemme hos mamma. Da blir det ikke noe "gevinst" å dele, uten at dette betyr at han skal bo gratis hos deg.

En må legge til grunn at alternativet er å leie en leilighet med en akseptabel standard, og finne en pris begge kan være fornøyd med.. Hvis en ikke tenker omtrent likt om dette og kan finne et passende kompromiss, kommer neppe samboerforholdet til å fungere på sikt uansett.

AndreasBR: Vi er jo enige. Bortsett fra at jeg minner om at "penger spart er penger tjent". Ikke noe poeng å skille mellom hva en sparer og hva en tjener i disse sakene,

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette må enten bety at han ikke betaler markedsleie der han nå bor, eller at han får en betydelig standardheving ved å flytte til deg. Eller at boligen ligger mer sentralt.

AndreasBR: Vi er jo enige. Bortsett fra at jeg minner om at "penger spart er penger tjent". Ikke noe poeng å skille mellom hva en sparer og hva en tjener i disse sakene,

Beklager så mye, men: Du tar feil. Det er ikke mulig å forveksle disse to.

For å tjene noe MÅ du øke inntekten.

Eks: Sofaen din går istykker, av en eller annen grunn,. Du skal uansett ha ny sofa.

Du drar innom skeidar, som skal ha 12 000 for den sofaen du vil ha. Siden du tviler på prisen, så sier selgeren at du skal få 20% avslag på den om du kjøper av han idag.

Du har dermed spart 2400 kroner, men du har ikke tjent noe som helst da din inntekt er akkurat den samme enten du kjøper den eller ikke. You see?

tjene

tjene v2 (norr þjóna, þéna)
1 ha inntekt, motta penger for utført arbeid; profittere
han jobber hardt og t-r godt / t- til livets opphold / t- på andres nød / alle er vi tjent med at vi blir enige
spare

spare v2 (norr spara)
1 legge til side, ikke bruke
s- 500 kr i måneden / s- nykjolen til jul 

Jeg forkortet sitatet, men alt var veldig interessant å lese. Derfor vil jeg gjerne at du også tar utgangspunkt i min situasjon og forklarte hvordan du ville ha løst økonomi om min kjæreste flyttet til meg.

Slik at begge sparer likt, selvfølgelig.

Han tall:

- leier for 3500 kr hvor alt er inkludert.

- eie egen bil

Jeg:

- eier en nyere leilighet. Leiepris på markedet er 12 000 kr

- fellesutgiftene 2800 kr

- nettleie og strøm 650 kr

- innboforsikring 120 kr

- tv 200 kr

- boliglån, renter 1900 kr

- eier egen bil

Hvis jeg bare tar mine utgifter og deler på to, så må hver av oss ut med 2835 kr. Da sparer jeg 2835 kr på at han flytter til meg, mens han sparer bare 665 kr. Eller tar jeg feil et sted?

Hei Wei Wei.

Tar det enkleste først: Dere eier begge bil. Da betaler hver av dere for sin egen bil, enkelt og greit.Om dere tar en av bilene og stikker på tur, blir dere enige om hvordan dere deler kostnadene.

Som nojac nevner over her må det være en enormt skille mellom leiligheten til deg og din kjæreste. Dette virker som et veldig spesielt tilfelle.

Du skriver ingenting om hva slags leilighet(hybel??) han får for disse 3500, eller hva slags leilighet du har, eller hvor hen i landet dette er.

Jeg må dessverre da ty til en del synsing:

Slik jeg ser det er en av følgende scenarioer ganske sannsynlig:

1) Han leier av bekjente/familie og får kompispris.

2) Han bor i kollektiv med andre

3) Han bor på hybel fordi han studerer eller lignende, og ikke har råd til en tilsvarende leilighet lik den du har alene.

Jeg var en tur på finn, og søkte i hele landet. Jeg fant ikke så mye annet enn 3500 per person eller liten hybel. (Skal innrømme at jeg ikke lette veldig hardt)

Dersom han bor på hybel kan jeg tenke meg at han gjerne kunne tenke seg noe større. Jeg vil anta utifra egen erfaring at han egentlig ikke liker å bo på hybel dersom det er tilfellet, men at det er nødvendig. Det er trangt, og kjøkkenet er ofte miniatyr.

Det er rimelig å anta at hans livsstandard vil øke betraktelig ved å flytte inn med deg utifra det du skriver.

Det er komplett umulig å gi deg noe som helst konkret svar når jeg ikke vet alle fakta (Hybel? leilighet? studerer?), men.. (Send meg gjerne PM om du ikke ønsker legge ut greier her)

Jeg tar utgangspunkt at han idag bor på en liten hybel, og betaler 3500, samt at han vil få en enorm økning i standard ved å flytte til deg.

I tillegg er større leilighet/ bedre levestandard noe han antagelig ønsker, og kommer se etter etterhvert.

Markedsleie på din leilighet er 12000, noe som tilsvarer en 2-roms relativt sentralt i f.eks Oslo, muligens en 3-roms lengre ut på landet.

Med utgangspunkt i synsingen om at han idag lever trangt, og antagelsen om at han vil ønske noe større ville jeg lagt en 2-roms til grunn for hva alternativet hans er.

I tillegg regner jeg med at han ønsker å bo sammen med deg.

Jeg vil også legge til grunn at du er kjæresten hans, og at det virkelig må være bedre å betale en sum med penger til deg, enn til en person.

Hvis jeg legger til grunn at han er student, så har han antagelig ikke verdens beste økonomi på dette tidspunktet, mens du som eier en leilighet jobber fulltid.

Ut ifra dette ville jeg bedt han betale akkurat det samme som han gjør idag. Igjen, det er et veldig spesielt case, men den dagen han begynner i full jobb, og man kan anta det som rimelig at han ville ønsket en større leilighet enn den han bor i idag (hybelen) ville han antagelig leid dette, og jeg ville tatt markedsleie for din leilighet, delt på 2, og trukket fra litt pga forholdene.

En ca 4500,- kroner for å bo i en leilighet med markedspris på 12 000 er sykt billig. Til og med sett i forhold til leieprisen en en-roms eller to-roms vil han spare penger som han kan legge på BSU eller sparekonto.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...