Gå til innhold

Hvor antar du din egen smerteterskel ligger?


Silfen

  

40 stemmer

  1. 1. 0-10, hvor ligger din smerteterskel

    • 0-2 Alt er vondt, å sette seg på en klinkekule, å snuble i dørkarmen
      8
    • 3-5 Sliter litt med vondter, men takler et kleggstikk bra eller klemstre en fing
      17
    • 6-8 Er tøff som faen, brukket arm eller blindtarmbetennelse er ikke noe stress
      14
    • 9-10 Superhelt. Ingenting gjør vondt, må være noe galt med nervereseptorene
      1


Anbefalte innlegg

I mine journaler hos fastlege og på sykehus står det at legene ikke skal stole på min vurderingsevne når det kommer til smerte.

Jeg har visstnok en veldig høy smerteterskel i følge legene, men for meg er den normal.



Anonymous poster hash: b35b1...986
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

I mine journaler hos fastlege og på sykehus står det at legene ikke skal stole på min vurderingsevne når det kommer til smerte.

Jeg har visstnok en veldig høy smerteterskel i følge legene, men for meg er den normal.

Anonymous poster hash: b35b1...986

Jeg tror ikke jeg tåler så mye mer smerte enn andre, men kanskje jeg kjenner smerte på en litt annen måte enn de fleste.

Anonymous poster hash: b35b1...986

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer litt an på vondten egentlig.

Jeg har hatt ryggvondt i over 25 år og gjennom årenes løp har jeg blitt veldig vant til å ha vondt hver dag.

På en skala fra 1 til 10 ligger jeg daglig på en sekser, mens på en virkelig kjip ryggdag kan jeg bikke over 20 og virkelig ønske at noen skyter meg som en hest med brukket fot.

Tatoveringer i fohold ligger helt nede på en treer eller toer, mens andre små vondter ligger så nærme null at det ikke er verdt å snakke om en gang.

Men slår jeg lilletåa i dørkarmen, skinnleggen i oppvaskmaskinen eller får et litt sinna papirkutt, da spretter jaggu smerten i taket. :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er litt som Minya sier om at det kommer an på vondten.

Smerte er ikke bare smerte, det er jo så mange versjoner av vondt. Brenne, stikke, klemme, slå, hodepine og mageknip...

Jeg er superpinglete om du prøver å "kile" meg på ribbeina eller klemme på lårene mine for da får jeg dritvondt, men kan lett ignorere store smerter så lenge de er av den, uhm, rette typen. Har knekt et bein i kroppen og ment at dette umulig trengte legetilsyn (jo det gjorde det), men kan bli satt helt ut av en moderat hodepine. Kanskje fordi smerten da er mer påtrengende og sentral?

Liker absolutt ikke å få vondt, men noen smerter kjennes ikke like ille ut som andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smertetoleransen min er i hvert fall stor. Om smerteterskelen min er veldig høy trur jeg ikke, jeg takler ikke å bli skåret og sydd i uten bedøvelse i hvert fall. Men som kroniker må jeg leve med kraftige smerter daglig, og toleransen for det har utviklet seg til å bli veldig høy. Eksempel kan jeg fint jobbe med migeneanfall så lenge jeg ikke er lyssky. Intens hodepine, men vant til det.



Anonymous poster hash: 5a47f...f81
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ifølge skalaen din ligger jeg nok på 3-5. Skikkelig pyse, med andre ord. Opererte ut en visdomstann i fjor, og grein hele bilturen hjem etter at bedøvelsen begynte å gå ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg takler ulike smerter ulikt. Brukket ribbein, tå eller arm er ingenting. Da jeg brakk beinet så hadde jeg ufattelig vondt. I en måned eller to. Da jeg tok ut skruene i beinet så lekte jeg helt 2 timer etterpå. Måtte ringe på hjelp da jeg var på do. Holdt på å svime av. Hodepine takler jeg også bra. Taklet dårlig operasjon i magen med påfølgende hostekuler pga slim de neste dagene. Jeg gråt og en sykepleier måtte holde meg på magen sånn at det sprengte minst mulig i operasjonssåret. Tannlegen får ikke bore uten bedøvelse. Det er faktisk den smerten jeg er mest redd for.

Anonymous poster hash: 2e2ed...3ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg takler det ganske bra når jeg først har vondt, men takler ikke hvis jeg på forhånd vet at noe kommer til å være vondt (målestokk er for eksempel uholdbart).

Anonymous poster hash: 098d3...128

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg takler det ganske bra når jeg først har vondt, men takler ikke hvis jeg på forhånd vet at noe kommer til å være vondt (målestokk er for eksempel uholdbart).Anonymous poster hash: 098d3...128

Nålestikk, damn autocorrect.

Anonymous poster hash: 098d3...128

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...