Gå til innhold

Hvor antar du din egen smerteterskel ligger?


Silfen

  

40 stemmer

  1. 1. 0-10, hvor ligger din smerteterskel

    • 0-2 Alt er vondt, å sette seg på en klinkekule, å snuble i dørkarmen
      8
    • 3-5 Sliter litt med vondter, men takler et kleggstikk bra eller klemstre en fing
      17
    • 6-8 Er tøff som faen, brukket arm eller blindtarmbetennelse er ikke noe stress
      14
    • 9-10 Superhelt. Ingenting gjør vondt, må være noe galt med nervereseptorene
      1


Anbefalte innlegg

Just for the fun of it.

Og litt fordi jeg lurer. Har alltid trodd jeg er superpingle, men uttalelser fra andre i det siste får meg til å lure.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg synes det meste fort gjør vondt, men likevel har jeg fått skryt fordi jeg takler veldig vonde ting godt, sånn som borring av dype hull uten bedøvelse eller tatovering på vonde steder. Så jeg er egentlig ganske lik som deg, TS.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det meste fort gjør vondt, men likevel har jeg fått skryt fordi jeg takler veldig vonde ting godt, sånn som borring av dype hull uten bedøvelse eller tatovering på vonde steder. Så jeg er egentlig ganske lik som deg, TS.

Ja, er det ikke rart med det. Sist jeg tok tatovering var det ute, offentlig. Folk spurte hvordan jeg kunne ligge der og smile og prate som om ingenting hendte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, egentlig føler jeg at jeg ligger mellom " Sliter litt med vondter, men takler et kleggstikk bra eller klemstre en fing" og "Er tøff som faen, brukket arm eller blindtarmbetennelse er ikke noe stress".

Føler meg ikke helt kvalifisert til å svare. Har aldri brukket noe, operert, fødet barn eller noen av disse tingene som alle sier er så veldig vondt. Jeg har en tatovering som dekker hele foten, og etterhvert var det ganske sårt og ømt, men ikke uutholdelig i alle fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn midt på treet, eller litt over? Har generelt lite vondter, og da er det kanskje vanskeligere å vite hvor godt man takler smerte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Uhumskheter

Jeg er en pingle når det kommer til smerter. Legger meg ikke ned og hylgriner om jeg setter meg på en klinkekule, men jeg banner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har taklet fødsel, brukket fot, borre i tenner uten bedøvelse osv uten smertestillende, men det gjør jo VONDT! Hadde ikke taklet slik smerte over lengre tid. Man takler det jo fordi man vet at det snart vil gå over. Sånn sett slet jeg mer med å takle smertene pga bekkenløsning. De var jo langt fra så intense som mye annet jeg har opplevd, så jeg sleit nok mest med at jeg ikke så noen umiddelbar ende på smertene, hvis det gir mening.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunfreak

Kommer helt an på hvilken type smerte det er. tåler slag og press skader godt, stikk/kutt helt vanlig tror jeg. men er ekstremt pysete når det kommer til varme/brann

Et lite brannsår som ikke gir en skikkelig blemme en gang kan holde meg våken, og gjøre at jeg ikke kan konsentrere meg om noen ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg stemte 3-5 selv. Men som Orkan så føler jeg vel at jeg kanskje ligger mellom den og over. Men samtidig så tror jeg kanskje at folk tror jeg takler smerte veldig bra fordi jeg ikke hyler og skriker og er hysterisk.

Eksempler: våknet etter en operasjon. Veldig store smerter. Lå bare å prøvde og puste meg gjennom det, mens tårene trilte. Fikk to doser smertestillende. Når sykepleier spurte om smerteskala (jeg sa først 10, så 5, så 3 når hun spurte sist) så sa hun; jeg tror deg ikke på det akkurat, du ligger å spenner beina i sengeenden og kaldsvetter.

Eller som når jeg har hatt gallesteinsanfall; holder godt kjeft og går rundt for å holde det i sjakk. Så folk som ser meg ser jo at det er vondt, men tror kanskje de ikke ser hvor vondt det er. Så da tror kanskje folk utenfor at jeg er mye tøffere enn jeg er, grunnet måten jeg håndterer store vondter på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser det blir nevnt tatovering over her. Jeg tror det er veldig forskjellig fra tatovering til tatovering.

Selv har jeg en tatovering i svart/hvitt mellom skulderbladene på 13 x 9 cm. Den har veldig mye detaljer og fine små linjer. Ettersom tatovøren fremdeles var lærling var hun treigere enn en erfaren tatovør er, så seansen tok rundt 6 timer med to korte pauser.

De første timene var null stress. Det var ikke en gang vondt, bare litt ubehagelig til tider. Kunne fint prate, smile og le mens det sto på. Så ble det gradvis litt vondere, og helt på slutten var det SINNSYKT vondt. Ble ganske utmattet av smertene, muskelknutene som en sjelden gang dukker opp på ene siden av nakken verket, og det føltes som om tatoveringsnålen hadde risset i stykker huden min og nå drev og skar i blod og kjøtt. Satt og ristet panisk på det ene beinet mens jeg klorte og kløp meg i armen og pustet tungt for å klare å sitte stille og holde ut smertene, haha.

Så i noen tilfeller tror jeg at de som sier at tatovering er piece of cake har tatt ganske «snille» tatoveringer, mens de som sier at det var dritvondt har hatt opplevelser liknende min. Selv om det helt sikkert ofte er et tegn på forskjellig smerteterskel også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg har en femtimers og den var meget vond. Men den jeg tok på sjømannsmåten var omtrent smertefri. Altså, den merktes, men ikke au au.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha gjort noe dumt ufrivillig og frivillig i livet til nå vil jeg påstå smerte tolkes forskjellig av hjernen.

  • Jeg har fått sydd noen sting både på hodet(katapult lek når jeg var liten) og tommelen(klemt i bildør)
  • Jeg har hatt en inngrodd tånegl for noen år tilbake. Det var helt jævlig.
  • Jeg har prøvd koloskopi og gastroskopi. Det var noen av de mest rare smertene jeg har opplevd.
  • Å skalle. Utrolig mye smerte på kort tid som går delvis fort over.
  • Tannlege er ikke noe man går til frivillig heller.
  • Få strøm i seg... Det er ikke sånn direkte vondt, men utrolig ubehagelig og man blir satt ut resten av dagen om ikke lenger.

Jeg vil påstå smerte terskelen min er ganske høy, men jeg må gi meg til slutt jeg også. Noen av de tingene på den listen vil jeg unngå så lenge det er mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Badebuksa

Å, den er nok ikke så lav... Men det kommer litt an på situasjonen rundt. Jeg kan også synes noe er veldig vondt, men lide meg gjennom det i stillhet. Lå en gang på sykehuset med de verste smertene noensinne (for meg), sykepleierne kan ikke ha visst hvor vondt jeg hadde det, for fikk noen små smertestillendepiller innimellom. Skulle egentlig hatt MORFIN.. fikk det etterhvert da. Da hadde jeg noen elstreme mareritt :s

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tror jeg ligger på 6-8. Smerte takler jeg ganske godt. Kvalme derimot er noe jeg absolutt ikke takler i det hele tatt. Men det er mer ubehag og ikke smerte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke, men mine venner synes jeg er gal som har tatt 2 rotfyllinger hos tanlegen uten bedøvelse. Og nei, jeg tar ikke bedøvelse for borring av hull heller :fnise:



Anonymous poster hash: 72232...79d
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et sted mellom 6-8 mot 9-10. Jeg har levd med kroniske smerter i to år uten å finne ut av hva det var før jeg fikk medisiner - det var noe galt med smertereseptorene på den andre ytterenden kan du si, men jeg levde med det, så jeg vil si at jeg tåler en god del :)

Endret av ninuska_
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Tror jeg ligger på rundt 3-5...
Fjernet 12 stifter fra kneet, pluss 24 sting... Blitt tråkket på av en HELVETES tinker på 600 kg og sprengte to blodkar som gikk til lilletåa... :vetikke:
Fått uendelig mengder med strøm i meg.. Ække sunt å holde på med hest og ikke minst SAU! (De krever så sykt mye strøm pga ulla..)

Men takler varmesmerte dårlig... :fnise:

Endret av Nosoul
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jeg tåler veldig mye smerte. Har brukket ben og armer uten hyl og gråt, sydd i hodet flere ganger uten hyl (dette var da jeg var liten, så kanskje det er årsaken til at jeg har høy smerteterskel?).

Men det jeg gråter av er vepsestikk... Tror det er mest fordi jeg blir så utrolig redd! Eller så er det bare helt sinnsykt vondt.

Endret av Evans
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SoccerPlayer

Tåler en del smerte, men tåler ikke at noen sparker meg i skrittet.

Endret av SoccerPlayer
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemte 6-8, tror jeg er ganske "tøff".

Har brekt og bristet flere ribbein, men ikke hatt så vondt at jeg må dra til lege og derfor endt opp med skjev-grodde ribbein når jeg endelig har blitt tvunget avgårde til lege.

Hadde "vondt i magen" i et par dager før mamma tok affære; hentet meg hjemme og kjørte med ned på legevakta. Etter en hel natt på legevakta uten undersøkelse (de hadde akutte ulykker å ta seg av) ble det så vondt at jeg rett og slett besvimte innimellom, men "det gikk bra - ikke noe problem". Fikk kikkhull-operasjon på ettermiddagen da de ikke visste hva som var galt og jeg våknet etter operasjonen uten blindtarm - den hadde sprukket.

Ooog jeg synes det er digg å bli tatovert og piercet. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...