Gå til innhold

Jeg trenger ikke feminisme fordi...


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Åja, enda en tråd hvor perspektivløse folk skal skylde alt negativt på feminisme og feminister, ja.

Åja, vinklingen denne gangen er at man har gravd frem noen kvinner som heller ikke vet hva de prater om, ja. Skjønner.



Anonymous poster hash: e3156...365
  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest brutal_mann

Hvilke rettigheter mener du at kvinner har som menn ikke har?

Annet enn rettigheter knyttet til selve kvinnekroppen og graviditet?

Anonymous poster hash: 50f13...115

Kvotering over en lav sko. Oppfølging når det kommer til forebyggende arbeid innen kreft. Barnefordelingssaker. Beskyttelse mot psykisk og fysisk voldelige partnere.

I det store og hele så forventes det ennå at menn skal ofre seg for kvinner.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest avocadoen

Kvotering over en lav sko. Oppfølging når det kommer til forebyggende arbeid innen kreft. Barnefordelingssaker. Beskyttelse mot psykisk og fysisk voldelige partnere.

I det store og hele så forventes det ennå at menn skal ofre seg for kvinner.

Så du mener at menn ikke får beskyttelse mot vold? :klo:
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Feminister kjemper for likestilling. Det er kanskje ikke alle menn som synes det er supert, men jeg mener nå at likestilling gagner alle .

Anonymous poster hash: bb920...466

Feminisme kjemper for kjønnsundertrykkelse satt i system. De vil ta fra menn og gi til kvinner.

Anonymous poster hash: 0c3b3...71e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke rettigheter mener du at kvinner har som menn ikke har? Annet enn rettigheter knyttet til selve kvinnekroppen og graviditet? Anonymous poster hash: 50f13...115

Mor har en sterkere rettsstilling enn far

Jenter har vern mot kjønnslemlestelse. Det har ikke gutter

Likestillingsloven favoriserer kvinner

Jenter får gratispoeng ved studieopptak

Kvotering benyttes vesentlig oftere til fordel for kvinner enn for menn

I arbeidslivet støttes kvinnenettverk av arbeidsgivere. Tilsvarende for menn støttes ikke

Kvinner har all makt i abortspørsmål. Far er ikke en gang part i saken.

Alle kvinner får tilbud om mammografi. Menn har ikke tilsvarende tilbud for å avdekke prostatakreft, selv om dødeligheten er vesentlig høyere

.....for å nevne noen eksempler

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kvotering over en lav sko. Oppfølging når det kommer til forebyggende arbeid innen kreft. Barnefordelingssaker.

I det store og hele så forventes det ennå at menn skal ofre seg for kvinner.

Kjønnskvotering: Gjelder både kvinner OG menn.

Har selv sittet i flere styrer hvor menn har fått vervet, enda det var kvinner som var mer motivert, kvalifisert og hadde fått flere stemmer.

Dette skyldtes at begge kjønn skulle være representert med 40%.

Jeg har selv blitt forbigått av en mann ved ansettelser, fordi arbeidsplassen var en kvinnedominert arbeidsplass.

Kjønnskvotering er ikke kvinnekvotering.

Og kvoteringen handler ikke om at en mann eller kvinne får jobben bare på grunn av kjønn. Kvotering handler om at når to likestilte kandidater stiller som kandidater til et verv / søker en stilling, vil den av det kjønnet som er en minoritet i styret/arbeidsplassen få fortrinnsrett.

Dette begrunnes ofte med at man ikke ønsker en ren homogen gruppe.

( Bl.a derfor du vil kunne lese " personer med minoritetsbakgrunn oppfordres til å søke " og " menn oppfordres til å søke " i stillingsannonser )

Kjønnskvotering gjøres hele tiden, begge veier, men kvinner og menn møtes med veldig ulike holdninger.

Du hører ingen kvinner som går til VG fordi de har blitt forbigått til et styreverv, eller til en stilling, av en mann.

Du hører ingen kvinner som beskylder menn for å ha fått en stilling eller et verv, på grunn av mannens utseende, fordi mannen sikkert har "ligget seg til topps" eller bare fordi han er mann.

Barnefordeling:

Tallene i statistikken tilsier at mødre er de som oftest får hovedomsorgen,

men tallene forteller ikke noe om hvorfor det er slik.

Jeg kjenner ikke til et eneste tilfelle, hvor far eller mor har blitt tildelt hovedomsorgen for barnet/barna,

bare på grunn av kjønn.

Faktorer som derimot har spilt inn, i de tilfellene jeg er kjent med:

  • Bosituasjon.

    (F.eks Mor blir boende i huset hvor barna har vokst opp, mens far flytter inn i en liten leilighet med ett gjesterom til barna.

    Ofte ønsker man og å forhindre at barna må skifte barnehage/skole)

  • Jobbsituasjon.

  • Økonomi.

  • Hvem som har hatt "mest ansvar" for barna

    (F.eks mor har vært hjemmeværende de første årene av barnets liv, har jobbet deltid for å tilbringe mer tid med barna, er den som har vært "hjemme med sykt barn", som regel er den som henter/bringer til trening, drar til lege/tannlege, osv. )

  • Barnets eget ønske.

Faktorer jeg tror også spiller inn:

  • Tradisjonelle kjønnsroller og deres forventninger.

  • Fedre gir seg fort, og i mange tilfeller: prøver ikke en gang på å få hovedomsorgen.

  • Det henger igjen en forventning og holdning fra steinalderen, at den som er utro, den som går, den som "ødelegger" mister omsorgen for barnet/barna.

    Den som "blir" får huset og ungene.

Beskyttelse mot psykisk og fysisk voldelige partnere.

Flere og flere menn oppsøker krisesentere.

40 av 47 krisesenter har pr. i dag et tilbud for menn på krisesenter.

Forum og foreninger for menn er i full blomst.

Anonymous poster hash: 50f13...115

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du mener at menn ikke får beskyttelse mot vold? :klo:

Kvinners vold mot menn forties og bagatelliseres. Feminismen har alltid hatt en ensidig tilnærming til voldsproblemet i samfunnet og fortier systematisk all vold der kvinner er voldsutøver. Feminismen har aldri tatt et oppgjør med kvinners voldsutøvelse, men man krever at alle menn skal ta et oppgjør med menns vold.

Det er vesentlig vanskeligere for menn å få hjelp og støtte som voldsoffer og hjelpeapparatet er i all hovedsak innrettet mot kvinners behov. Og det begrensede hjelpeapparatet som er opprettet for menn, var mange feminister motstandere av. De hevdet at det ikke eksisterte noe slikt behov for menn.

Sannheten er at kvinner utøver vold i nære relasjoner like ofte som menn.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest brutal_mann

Så du mener at menn ikke får beskyttelse mot vold? :klo:

Ikke i nærheten av samme grad som kvinner. Husk, om en kvinne slår og slår og slår på en mann og han så slår tilbake så er det han som er svinet.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest brutal_mann

Kvinners vold mot menn forties og bagatelliseres. Feminismen har alltid hatt en ensidig tilnærming til voldsproblemet i samfunnet og fortier systematisk all vold der kvinner er voldsutøver. Feminismen har aldri tatt et oppgjør med kvinners voldsutøvelse, men man krever at alle menn skal ta et oppgjør med menns vold.

Det er vesentlig vanskeligere for menn å få hjelp og støtte som voldsoffer og hjelpeapparatet er i all hovedsak innrettet mot kvinners behov. Og det begrensede hjelpeapparatet som er opprettet for menn, var mange feminister motstandere av. De hevdet at det ikke eksisterte noe slikt behov for menn.

Sannheten er at kvinner utøver vold i nære relasjoner like ofte som menn.

Her må jeg nok korrigere deg min gode mann. Kvinner utøver vold oftere i nære relasjoner.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest avocadoen

Om du har lest noen av mine innlegg der vold mot menn er blitt diskutert har jeg hver gang prøvd så godt jeg kan å stå opp mot de som synes slike ting er morsomt og de som bagatelliserer vold mot menn. Men du tror tydeligvis at feminister er i mot menn så da lukker du vel øynene for at en feminist ser veldig alvorlig på vold mot menn?

Uansett: jeg kan i alle fall huske å ha lest om at det nå er opprett en god del krisesenter for menn f.eks. Jeg har snakket om dette på årsmøte til partiet på fylket flere ganger og det er ikke så mye annet jeg kan gjøre enn det. Så hva har du gjort for å forbedre dette du som mener du ikke er feminist tør jeg spørre?

Kvinners vold mot menn forties og bagatelliseres. Feminismen har alltid hatt en ensidig tilnærming til voldsproblemet i samfunnet og fortier systematisk all vold der kvinner er voldsutøver. Feminismen har aldri tatt et oppgjør med kvinners voldsutøvelse, men man krever at alle menn skal ta et oppgjør med menns vold.

Det er vesentlig vanskeligere for menn å få hjelp og støtte som voldsoffer og hjelpeapparatet er i all hovedsak innrettet mot kvinners behov. Og det begrensede hjelpeapparatet som er opprettet for menn, var mange feminister motstandere av. De hevdet at det ikke eksisterte noe slikt behov for menn.

Sannheten er at kvinner utøver vold i nære relasjoner like ofte som menn.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest avocadoen

Ikke i nærheten av samme grad som kvinner. Husk, om en kvinne slår og slår og slår på en mann og han så slår tilbake så er det han som er svinet.

Sist jeg sjekka var selvforsvar lov både for menn og kvinner
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest brutal_mann

Sist jeg sjekka var selvforsvar lov både for menn og kvinner

Bare på papiret. Samfunnets fordømmelse av mannen som slår tilbake er enorm.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest avocadoen

Bare på papiret. Samfunnets fordømmelse av mannen som slår tilbake er enorm.

Kan ikke si at jeg har opplevd det :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kvinners vold mot menn forties og bagatelliseres. Feminismen har alltid hatt en ensidig tilnærming til voldsproblemet i samfunnet og fortier systematisk all vold der kvinner er voldsutøver. Feminismen har aldri tatt et oppgjør med kvinners voldsutøvelse, men man krever at alle menn skal ta et oppgjør med menns vold.

Kan du vise til noe som støtter opp om noe av dette?

Det er vesentlig vanskeligere for menn å få hjelp og støtte som voldsoffer og hjelpeapparatet er i all hovedsak innrettet mot kvinners behov. Og det begrensede hjelpeapparatet som er opprettet for menn, var mange feminister motstandere av. De hevdet at det ikke eksisterte noe slikt behov for menn.

Eller dette?

Sannheten er at kvinner utøver vold i nære relasjoner like ofte som menn.

Og (spesielt) dette?

Anonymous poster hash: 50f13...115

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du har lest noen av mine innlegg der vold mot menn er blitt diskutert har jeg hver gang prøvd så godt jeg kan å stå opp mot de som synes slike ting er morsomt og de som bagatelliserer vold mot menn. Men du tror tydeligvis at feminister er i mot menn så da lukker du vel øynene for at en feminist ser veldig alvorlig på vold mot menn?

Uansett: jeg kan i alle fall huske å ha lest om at det nå er opprett en god del krisesenter for menn f.eks. Jeg har snakket om dette på årsmøte til partiet på fylket flere ganger og det er ikke så mye annet jeg kan gjøre enn det. Så hva har du gjort for å forbedre dette du som mener du ikke er feminist tør jeg spørre?

Veldig bra om du ser dette problemet og fronter det. Det gjør jeg også, bl.a. her. Men mitt innlegg var ikke ment som kritikk mot deg eller andre kvinner. Jeg påpeker et faktum at det i togene på 8. mars aldri er nevnt at mange kvinner er voldsutøvere og at man ønsker å konfrontere dette. Kvinners vold mot barn er heller ikke tema. Bare den volden kvinner utsettes for. I mediedebatter har verken Ottar, Kvinnefronten eller andre feministiske grupper tatt til orde for å bekjempe kvinners vold.

Det er riktig at det er lovfestet at alle kommuner nå skal ha et krisetilbud for menn. Men det er mange kommuner som ikke har det likevel, og det er bl.a. fordi man fortsatt ikke tror at menn blir utsatt for vold i nære relasjoner. I det hele tatt er menn vesentlig mer voldsutsatt enn kvinner, men feminismen vil ikke sette dette på dagsordenen for det er viktigere for feminismen at kvinner beskyttes enn at menn gjør det.

Dermed mister feminismen sin legitimitet blant menn.

Men for all del. Hvis du mener det er like alvorlig når en mann blir voldsofer som når en kvinner blir det, er det bra. Men feminismen har aldri handlet som om det er slik. Beklageligvis.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Veldig bra om du ser dette problemet og fronter det. Det gjør jeg også, bl.a. her. Men mitt innlegg var ikke ment som kritikk mot deg eller andre kvinner. Jeg påpeker et faktum at det i togene på 8. mars aldri er nevnt at mange kvinner er voldsutøvere og at man ønsker å konfrontere dette. Kvinners vold mot barn er heller ikke tema. Bare den volden kvinner utsettes for. I mediedebatter har verken Ottar, Kvinnefronten eller andre feministiske grupper tatt til orde for å bekjempe kvinners vold.

Men nå går jo ingen i 8.mars tog for å hevde at menn er voldsutøvere?

Rødknapp kampanjen er jo bare én kampanje og én fanesak.

Å være for forebygging av vold mot kvinner, gjør ikke at man dermed sier at kvinner ikke utøver fysisk/psykiskvold.

Man kan være både for Movember og Rosa-måned.

En annen faktor er at det er en ekstremt forskjell på menn og kvinner når det kommer til å oppsøke hjelpeapparat.

At prostataundersøkelser ikke er like mange som mamografiundersøkelser, enda de er veldig mye billigere og veldig mye enklere, handler om at menn i mye mindre grad oppsøker hjelp.

De er mindre interessert i å delta i frivillige undersøkelser.

( Hvorfor gidde å gå til legen for å sjekke prostata, når du føler deg frisk? )

Kvinner oppsøker oftere hjelp. Både for stort og smått. På vegne av seg selv og andre.

Når menn er utsatt for f.eks seksuelle overgrep, reagerer de på andre måter enn hva kvinner gjør.

Kvinner oppsøker oftere hjelp øyeblikkelig i ettertid, både legevakt, fastlege og psykolog.

Mens menn går og bærer på det nesten et helt liv. Man regner med at menn i gjennomsnitt går og bærer på hemmeligheten om overgrepet i 17-20 år før de prater om det med noen.

Hvis de noen sinne forteller om overgrepet.

Men skyldes det først og fremst feminisme?

Eller skyldes det norsk kultur?

( Når man ser at de fleste menn som oppsøker krisehjelp ikke er etnisk norske. )

Det er riktig at det er lovfestet at alle kommuner nå skal ha et krisetilbud for menn. Men det er mange kommuner som ikke har det likevel, og det er bl.a. fordi man fortsatt ikke tror at menn blir utsatt for vold i nære relasjoner. I det hele tatt er menn vesentlig mer voldsutsatt enn kvinner, men feminismen vil ikke sette dette på dagsordenen for det er viktigere for feminismen at kvinner beskyttes enn at menn gjør det.

Dermed mister feminismen sin legitimitet blant menn.

Manglende tilbud til menn handler nok mer om mangel på kompetanse og økonomi.

At menn er mer voldsutsatt enn kvinner er helt nytt for meg.

Det har jeg aldri hørt om før, med unntak av blind vold ( ikke voldtekt ).

Men for all del. Hvis du mener det er like alvorlig når en mann blir voldsofer som når en kvinner blir det, er det bra. Men feminismen har aldri handlet som om det er slik. Beklageligvis.

Fokuset på vold mot kvinner handler nok mer om omfanget og alvorlighetsgraden, enn at det er et behov for å bagatellisere alvoret av voldsutsatte menn.

Anonymous poster hash: 50f13...115

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må si meg enig i at det absolutt ikke har virka som noen feministisk kampsak å sette fokus på kvinnelige overgripere og mannlige ofre. Det synes heller som at feminismen trives godt med å framholde menn som overgripere, og kvinner og barn som deres ofre.

Feminismen pusher jo gladelig forestillinga om at vi i den vestlige verden lever i en patriarkalsk voldtektskultur. I dokumentaren Blackfish, som handler om spekkhoggere i fangenskap og ikke har noe som helst med voldtekt å gjøre, er det en sekvens der en mannlig advokat spør en kvinnelig Sea World-trener om det ikke alltid er en sjangs for at spekkhoggere kan være farlige. Sea World-trenerens svar: "I know you are capable of rape. I could say to you that all men have the potential to be rapists.”

Denne tankegangen er vel kanskje det som kalles "Schrödingers voldtektsmann"? Det paradoksale i feministversjonen er i så fall ikke at en mann både er og ikke er en voldtektsmann så lenge han, øh, er i "boksen", for å si det sånn. Paradokset er at man aldri kan "åpne boksen" og observere om han er en voldtektsmann eller ikke. Han vil være en potensiell voldtektsmann så lenge han lever – med mindre han voldtar noen og beviser at han faktisk er det. Hvis han dør uten å ha voldtatt noen, motbeviser ikke dette at han var en potensiell voldtektsmann, fordi det kan hende at han rett og slett ikke kom i en situasjon der han fikk en god nok anledning til å voldta.

Dette er et forferdelig mannssyn. Det er milevid forskjell på å si at "alle menn har potensiale i seg til å voldta" og å si at "alle menn kan potensielt tilhøre den lille gruppa av menn som voldtar". Dette tror jeg vel forsåvidt majoriteten av de moderate feministene vil si seg enig i også. Men det er jo ofte ikke de som skriker høyest.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hooty McOwlface

Dette var en fin nettside. :)

http://womenagainstfeminism.tumblr.com/

Anonymous poster hash: e4325...262

For en samling med pappskaller.

Sorry altså, det er veldig mye å velge i om man har lyst å kritisere feminisme, men sånn ca alt på den siden du linker til er så hinsides idiotisk at ord blir fattige. Det vitner om total kunnskapsløshet, fordommer og generelt lav IQ. Nå skal noen av dem tilgis fordi de åpenbart er 15 år, men her sitter godt voksne menn og er enige??

Jada, nå blir jeg beskyld for å være sånn ond feminist som ikke lar andre mene det de vil, men give me a fucking break..

tumblr_naa6ppmj7h1syitgfo1_500.jpg

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest brutal_mann

Mens menn går og bærer på det nesten et helt liv. Man regner med at menn i gjennomsnitt går og bærer på hemmeligheten om overgrepet i 17-20 år før de prater om det med noen.

Hvis de noen sinne forteller om overgrepet.

Anonymous poster hash: 50f13...115

Ja nettopp, det er menn sin feil! Så da kan menn bare ha det så godt! Feminisme i praksis...

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...