Gå til innhold

Hemoroider


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Da er jeg i uke 36 og har fått smertefulle hemoroider som blør.

Jeg fikk det sist på slutten også, men de blødde ikke. Da prøvde jeg med Alcos Anal (Jadda bare for å gnu det inn at de finner på det løøøvlige navnet), men det fungerte ikke nevneverdig. Etter fødselen fikk jeg Sheriproct salve og stikkpiller fra lege. Syntes dette fungerte. Det ble desverre igjen en del overskuddshud der bak, men mulig det også hadde med massivt sømarbeid etter fødsel, jeg vet ikke..

Nå har jeg altså føtt det der igjen. Jeg dro på apoteket og kjøpte Sheriproct, men ser at man iallefall ikke skal bruke det i begynnelsen av graviditeten og senere ikke uten samråd med lege.

Hmm Jeg skal til jordmor i morgen og regner med hun kan svare meg på dette, men er det noen av dere som har hatt hemoroider i svangerskapet? Hva brukte dere isåfall mot dette?

Skriver som anonym iom at jeg synes jeg utleverer vel mange personlige detaljer om rævva mi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Huff, jeg føler virkelig med deg.

Jeg slet med hemorrider i etterkant av fødsel og var etterhvert desperat. Det som hadde best virkning var å smøre med zinksalve for å tørke ut hemmoridene. Gummihansker er et must. Det bedøver ikke på samme måte som de praparatene man får på apoteket, men for meg så hjalp det veldig.

Det finnes Alcos Anal stikkpiller også, men det er ikke alle apotek som har det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Zinksalve kan jo brukes på spedbarn, så det er vel sikkert ikke farlig for babyen i magen heller da..?..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg slet veldig med hemoroider i svangerskapet og etterpå. Har enda overskuddshud fra store hemoroider, og det går ikke bort.

Men jeg fikk Scheriproct av legen. Han sa, og det sa de på apoteket også, at de må skrive advarsel på siden det ikke er forsket så mye på. Men at de aldri hadde fått inn noen meldinger på skader. Alcos-Anal har forøvrig det samme virkestoffet, men siden det ikke regnes som et legemiddel så behøver de ikke å skrive forsiktighetsadvarsel på. Men på meg så virket den ikke.

Jeg har prøvd så mange kjerringråd og diverse, men ingenting har fungert på meg dessverre. Føler meg deg, for det er vondt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også hatt det.

Jeg brukte både Alcos Anal salve, Alcos Anal stikkpiller og Sheriproct salve. Sheriproct stikkpiller er reseptbelagte, og man skal ikke bruke det i svangerskapet. Det som gjorde susen for meg, var å legge på omslag med Alcos Anal salve om natten. Jeg kjøpte sånne bittesmå Mesoft kluter e.l., str 5x5 cm. (evt klipp opp en større Mesoft klut) Hadde på en solid dæsj salve, og la over hemoriden, og lot den være der over natten. Litt ubehagelig å ha noe i rompa, men alternativet er jo verre...

Ellers lindret det veldig godt med isbiter. Putt en isbit eller to i en liten plastpose og knyt igjen, legg mot hemoriden. (dette er greit å gjøre mens man er hjemme på sin egen sofa, ikke mens man er på jobb f.eks....)

Og så er det jo helt essensielt å unngå å trykke når man er på do, sørg for å spise svisker og slikt for å unngå hard mage.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har alltid lurt på hvorfor det heter heMOROider. Det er ikke noe moro i det hele tatt..

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ellers lindret det veldig godt med isbiter. Putt en isbit eller to i en liten plastpose og knyt igjen, legg mot hemoriden. (dette er greit å gjøre mens man er hjemme på sin egen sofa, ikke mens man er på jobb f.eks....)

Legger du isbiten rett på huden i en pose?

Da er det risiko for frostskader. Nei, det ville jeg aldri ha gjort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har alltid lurt på hvorfor det heter heMOROider. Det er ikke noe moro i det hele tatt..

Hehe nei...det har du jammen meg rett i!

Tusen takk for gode råd og støtteerklæringer!

Får se om jeg skal få bukt med denne jævelskapen nå. (Har fantasert om å bare snitte av driten med berberblad, men DET tror jeg hadde ført til verre problemer.

Nå sitter jeg og vurderer om jeg skal legge føttene som er fulle av vann opp i været eller om jeg skal ha rumpa i været.. Tøffe valg :gjeiper:

Ha en fin kveld :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan sånt noe opereres om det blir for gale?

Ja, jeg har hørt om folk som har blitt operert ja. Uten at jeg skal si for sikkert, så var det visst ikke alt for ille heller.

TS.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå sitter jeg og vurderer om jeg skal legge føttene som er fulle av vann opp i været eller om jeg skal ha rumpa i været..

Synes du skal prøve begge deler..... :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har operert... :sjenert:

Hadde smertefulle hemorroider i første svangerskap, men gjorde ikke noe med dem. De ble mindre hovne etterhvert, selv om de forble hengende der, liksom.

Etter svangerskapet opererte jeg dem. Det var ikke noe stas, men metoden var ganske bra. I stedet for å skjære bort hemorroidene utvendig (noe som er smertefullt etterpå og tar litt tid for å gro), lagde de et snitt inni tarmen og "heiste" opp det som hadde falt ned, og sydde det sammen. Det var ubehagelig etterpå, men antakelig en mer behagelig metode. Den heter forresten Longo's metode eller Longo's procedure, for de som vil google. Da jeg gjorde dette (2008) var det bare én kirurg ved Bærum sykehus som brukte denne metoden i Østlandsområdet. Jeg ville kanskje satt meg inn i hvordan det lokale sykehuset opererer, før jeg hadde gått for operasjon. Tror en sånn skjære-bort-utvendig-operasjon er ganske jævlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...