Gå til innhold

Om å gifte seg i kirken


Gjest Lilleulv

Anbefalte innlegg

Jeg og mannen giftet oss i sommer, i kirken. Jeg er sånn medium kristen, mens mannen min ikke er. I samtale med presten presiserte han at det burde være en meningsfylt handling for begge. Mannen min ville gjerne gifte seg i kirken og det er jeg glad for.

Hvis jeg ikke hadde hatt et snev av kristen tro, tror jeg at jeg hadde følt meg hyklersk. Det er stor og sterke ord som formidles under en kirelig vielse, så jeg syns det blir rart å velge en slik form hvis det ikke har noen mening.

Personlig mener jeg at selve vielsen burde være en formaliet som burde ordnes på tinghuset. Og så kunne man heller velge eventuell velsignelse i kirke, sermoni med HEF, eller andre sermonier etter hvilken religion man tilhører... Men det var vel egentlig ett annet tema...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har større problemer med å døpe barna mine i kirken enn å gifte meg der. Når man gifter seg lover man overfor Gud og sin tilkommende å elske og ære henne til døden skille en ad. Det er greit. Det kan jeg stå for. Det jeg ikke kan stå for er å love å oppdra mine barn i den kristne tro. Det blir for meg hyklersk og respektløst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg er ikke kristen men skal gifte meg i kirken, av den enkle grunn at vi har funnet en utrolig sjarmerende liten gammel kirke, md en utrolig stemning, og det føles riktig med tanke på den sterke tradisjonen det faktisk er å bli viet på denne måten.

Jeg er enig med hun som sa tidligere her at man ikke lover noe til Gud, men i Guds åsyn eller hva det nå heter. Og er det nå slik at jeg har tatt helt feil i at det ikke finnes noen gud, så får han bare være der og se det hele for min del, jeg ser bare mannen min i det øyeblikket uansett.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor gifte seg i Kirken om man ikke tror ? Det er jo mange andre flotte alternativer også da. Kusina mi som bor i utlandet vel og merke meldte seg ut av Kirken og de valgte å gifte seg i hagen hvor en dommer viet dem. Utrolig flott var det. Andre reiser til Paris eller andre steder i verden og gifter seg.

Synes at det Furstina skrev var veldig bra. Vil du stå og love på tro og ære ovenfor Kirken når du egentlig ikke tror ?

Uansett jeg håper at du finner det rette alternativet for deg og lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er meg helt ubegripelig at folk som ellers fornekter den kristne tro, løper til Kirken både for å døpe unga sine og gifte seg. Godt det snart blir medlemskontigent, for da kan vi kanskje bli kvitt dere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...