Gå til innhold

Om å gifte seg i kirken


Gjest Lilleulv

Anbefalte innlegg

Bare for å rydde opp i en liten misforståelse:

Det er ikke til Gud man lover å gifte seg/være trofast osv, man lover sin ektefelle det like mye som i et hvilken som helst annnet bryllup. Men man har Gud som vitne i tillegg til forloverne.

Forøvrig har jeg vært i både enkelt tinghusbryllup og HEF-bryllup, og begge deler var staselig. Er det ikke alltid det når to som elsker hverandre sier ja? :)

I hvor stor grad det er paret eller utenomsnakk som står i sentrum vil uansett alltid være avhengig av parets ønsker, personen som leder vielsen mm. Diktlesning i hytt og pine kan være like fremmedgjørende som bibellesning, om det er paret i sentrum som skal være målet, en døll sang kan være like kjedelig som en salme.

Og så til saken:

Jeg synes man ihvertfall burde ha et snev av tro på Gud for å gifte seg i kirken, særlig nå som HEF kan tilby så mye flott som sikkert kan være aktuelt for mange.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Definitivt.

Ja, det mener jeg også. Samme med komfirmasjon som var aktuelt for meg for endel år sia, og de som "ikke trudde på Gud" komfirmerte seg i HEF, men de aller færreste av dem hadde noe forhold til det heller.

Når det gjelder diktlesning, personlige læfter osv, synes jeg personlig det er altfor sentimentalt. *grøss*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal gifte meg i kirken selv om jeg ikke føler noe for det annet enn at det er en fin og høytidelig ramme rundt det hele og det er liksom slik jeg har tenkt meg at det skal være.

Jeg har ofte tenkt på å gjøre det på alternative måter, men for samboeren min og begge familiene våre er det utelukket.

Vi skal "skreddersy" seremonien vår så mye som mulig (man kan jo ytre ønske om hva prekenen skal handle om), og selv om det nødvendigvis vil bli en kristen ramme rundt vielsen så er JEG der for å gifte meg med mannen i mitt liv og love HAM troskap, og jeg tror ikke at jeg vil gå ut derfra og føle at jeg er hyklerisk på grunn av noen kristne formuleringer. Det kommer vel an på hvordan man tenker på det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også prøvd begge deler.

Jeg giftet meg i Norges vakreste kirke, og alt var som det skulle. Unntatt en ting - jeg lovet ikke stort til mannen min, men jeg lovet gud en hel masse. Selv om jeg er kvasi-kristen, ble det feil å love gud å leve sammen med mannen min.

Giftet meg igjen nå i år, og det skjedde på en norsk ambassade. Ikke masse mennesker og stor ståhei, ingen marsjer eller lignende. Men jeg lovet EKTEMANNEN min å leve med ham. Ikke en tredje-Guds-person som jeg anser som irrelevant i forholdet. Er ikke i tvil om at det var det riktige valget for oss.

Gratis på etterskudd med nytt ekteskap, Sissan!

Men som den pirkete teologen jeg er: I Den norske kirkes vigselsritual lover man ikke Gud noe som helst! Så hvis ikke du for deg selv lovte Gud en hel masse, sånn mellom deg og Gud og utenom ritualet, var det bare mannen du ga et løfte til. I kirkas vigselsrituale lovare man for Guds åsyn og i vitners nærvær HVERANDRE å elske, ære osv. Løftet blir ikke gitt TIL Gud, men med Gud som vitne. Teologisk sett kan vi forresten fra et kristent ståsted si at Gud er akkurat like mye vitne når et borgerlig ekteskap inngås. Forskjellen er at dette blir presisert i den kirkelige seremonien.

Den spesifikt kristne delen av kirkelig vigsel er forbønnshandlingen. Om man skal gifte seg i kirka, vil det derfor være naturlig å spørre seg selv om hvorvidt det gir mening for dere at samlivet deres blir bedt for av prest og resten av de tilstedeværende, og hvorvidt det gir mening for dere at seremonien presiserer at Gud er vitne til alt som skjer. Og selvsagt om det gir mening å synge salmer.

PS! Unnskyld Melk, nå så jeg at du har skrevet nesten det samme.....

Endret av hera
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørnsdatter

Må bare si at Melk har et viktig poeng når hun sier at det alltid er staselig når to mennesker sier ja til hverandre. Det er jo det det handler om! :)

Ja, jeg synes det er hyklersk å gifte seg i HEFs regi hvis man er helt uenig i det organisasjonen står for. (en av dere må være medlem hos dem også) Jeg synes også at det er hyklersk å gifte seg i tempelet eller moskeen hvis man ikke tilhører de respektive religionene. Tror ingen er uenige med meg der?

MEN; samtidig opplevde jeg HEF som så fleksible at de som ikke ønsker å gifte seg på kristent vis, har et meget godt alternativ i dem. Hvis man vil ha en litt annen ramme rundt det hele enn kontoret til byfogden eller sorenskriveren. Vi ble spurt om det var noen som kunne ta seg nær av bl.a. Einstein-sitatet (som handlet om at mennesket er virkelig tragisk hvis det bruker livet til å lure på hva som kommer etter døden), for da ville han fjerne det fra talen.

Jeg kommer nok aldri til å forstå "tradisjons-argumentet", men for all del - det er opp til hver enkelt å velge. Jeg synes bare at man skal tenke seg litt om, og ikke bare gjøre ting fordi "det er sånn man gjør". La det være et bevisst valg som man kan stå for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Varg-Menja
HEF er sikkert vel og bra, men husk at dette ikke er et livssynsnøytralt forbund slik mange innbiller seg. HEF har sin "tru", de også. Ergo blir det like hyklersk å gifte seg der med mindre man har et forhold til HEF?

Det stemmer, HEF er ikke religionsnøytrale, de er mot alle former for religion i tillegg til at de har sin egen etikk de frotner. Derfor blir det helt feil for meg, siden jeg tilhører en annen religion enn kristendommen å gifte meg i regi av HEF.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den norske kirke er en folkekirke, og skal være åpen for alle.

Men hvis det bare er selve bygningen som gjør at du vil ha kirkebryllup, vil jeg ogås foreslå at du tenker i andre baner. I sommer var jeg i et vakkert hagebryllup hvor paret ble viet av en dommer. Jeg tror man kan legge opp vielsen noenlunde som man vil, så det er dere som bestemmer hvor høytidelig det skal være!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er man ikke kristen og tror ikke på Gud så er vel ikke kirka plassen å gifte seg på egentlig.

Hva er vitsen med å stå å sverge ved Guds ord når man ikke tror på den man sverger ved?

Man kan ha like flotte brylup utenom kirken, man kan leie et lokale og pynte det f.eks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg giftet meg før HEF fikk vigselsrett, så vi gjorde det på en litt annen måte; vi giftet oss fredag i en rask og grei sermoni på rådhuset i Tønsberg og for oss var det bare en formalitet. Lørdagen hadde vi hele bryllupspakken på hytta, ute, nydelig pyntet med portal hvor en representat fra HEF sto og holdt en utrolig personlig tale til oss og hvor vi lovet hverandre troskap. Vi hadde 80 gjester som alle syntes det var en utrolig nydelig sermoni. Etter på hadde vi deilig mat i telt og dans etter det. UTROLIG flott. Det ble mye mer personlig enn noe annet bryllup jeg har vært i!

Når det kommer til å gifte seg i kirken når man ikke er kristene har jeg veldig liten forståelse for det. Som en annen skrev, det er som om jeg skulle giftet meg i en moske, det er ikke mitt sted! Jeg synes det er feil å "stjele" et lokalet og en sermoni fordi det er fint. Det finnes så mange allternativer som er bedre.

Hvis man ikke er enig i det HEF står for (som jo egentlig er sunn fornuft og toleranse...) så er det jo mulig å få tak i en dommer som kan utføre vielsen for en (men det kan være vanskelig...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kunne aldri giftet meg i en kirke. For meg er det en hyklersk handling hvis man ikke bekjenner seg til den kristne tro, noe jeg ikke gjør. Å skylde på tradisjon hjelper overhodet ikke, man skal ikke love noe med Gud som sitt vitne med mindre man faktisk tror på denne guden. Jeg vil gå så langt som å si at et slikt løfte vil være falskt og dermed verdiløst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, HEF er det jeg kaller "FN-religionen".

Jeg meldte meg ut av HEF for flere år siden, da de snakket om å opprette sine egne skoler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Føler meg kvalifisert til å svare siden jeg har prøvd begge deler ;) !

Skulle jeg ha gjort det hele om igjen (For første gang vel og merke...), ville jeg ha valgt å lage en egen sermoni f.eks. i en flott hage sommerstid eller i en snøborg vinterstid med selvvalgt tekst og musikk og forsøkt å få en godkjent vigsler til å vie oss der. Ville da ha laget "midtgang" hvor folk kunne stå/sitte på siden etter tradisjonelt kirkelig rituale.

Enig med deg. Det finnes flotte alternativer til kirkebryllup,, man må bare bruke fantasien litt og tenke seg om.

Jeg kunne tenkt meg en vielse under blomstrende epletrær jeg...

Ikke at jeg har tenkt å gifte meg flere ganger, men hvis...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde vielse med HEF og det var helt fantastisk, for oss. Uansett hvor man velger å gifte seg, er det viktig at det er noe man står for og føler er riktig. Det jeg syns var flott med vielsen i HEF var at der lovet vi hverandre noe. Det var det som var viktig for oss. Det var viktig for oss å love noe overfor hverandre og ikke overfor en gud vi egentlig ikke tror på likevel. Å love troskap overfor hverandre er noe håndfast og ekte. Vi fikk akkurat den sermonien vi ønsket oss. Dersom det HEF står for er noe dere også kan stå inne for, er det en flott måte å bli gift på. Mer høytidelig sermoni enn hos byfogd/rådhus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg tror på endel, men ikke alt. Uansett har jeg alltid forstilt meg kirkebryllup og vil nok ha det også når den tid kommer. Dog, skulle mannen slå seg helt vrang kan jeg kanskje gå med på en hage...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror på endel, men ikke alt. Uansett har jeg alltid forstilt meg kirkebryllup og vil nok ha det også når den tid kommer. Dog, skulle mannen slå seg helt vrang kan jeg kanskje gå med på en hage...

Jeg angrer så vanvittig på det kompromisset. Min mann og jeg giftet oss hos sorenskriveren. Han har vært gift tidligere, og ville ikke gifte seg i kirka en gang til. De følelsene jeg sitter inne med nå er at min mann i Guds øyne er gift med sin eks og ikke meg. Veldig trist, for jeg er ikke spesielt religiøs en gang. For min del hadde det faktisk vært bedre og bare være samboere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:ler:

jeg ble veldig veldig gira etter bjørnsdatters innlegg jeg..  :sjenert:

Jeg og!

Hinte til kjæresten min? :ler:

Endret av Tinken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man bør ikke gifte seg i kirken hvis man ikke mener noe med det! Men presten bestemmer hvem han vil vie og er glad for alle som kommer, enten de er utmeldte eller aldri var med. Jeg har alltid drømt om kirkebryllup, men fant en brukt mann som hadde gjort dette før. Selvom han ikke var med og selvom hun var utmeldt. Og nå sitter han der og vil gifte seg med MEG, men kirkebryllupet har han brukt opp, gitt! Jeg nekter å gifte meg i kirka med en som har gjort det før, så det blir borgerlig. For meg er dette annenrangs, og jeg gjør det bare for å få papirene i orden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...