Gå til innhold

Spørsmål til dere som ikke er kristne


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_MD_*
Datoen for Jesu fødsel vart berekna etter tradisjonelle metodar med utgangspunkt i andre viktige hendingar for kristne. Eg hugsar ikkje kva hendingar eller kva tradisjonar det var snakk om, berre at det var to ulike tradisjonar - noko som forklarar kvifor den ortodokse kyrkja i aust ikkje feirar jul samstundes med oss. Det er altså ikkje snakk om at julehøgtida originalt var vintersolkvervfesten, og at ein berre bytta ut innhaldet.

Her tar du nok litt feil.. Klikk deg inn på human.no, videre til "skole" og "jul", så får du en fyldig forklaring

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har ikke barn selv, men har en mening om saken likevel. For meg er det viktig at de sier "De kristne tror at Jesus døde på korset i påsken" i stede for å si "Jesus døde på korset i påsken". Altså presentere det som kunnskap om religionen og ikke en ufravikelig sannhet. Kunnskap er fint, "misjon" er ikke det.

Ja, det er jeg enig i. Jeg er verken kristen eller andre merkelapper - og mener at det er greit at barna våre hører om dette i barnehage og skole forutsatt at det presenteres som informasjons-formidling (og ikke "slik er det" eller forkynnelse).

Samtidig vil jeg si at jeg ikke liker at barna mine får høre om dette gjennom så mange år i så mange kanaler: i barnehagen, på skolen, i media, osv...greit det, men det likner indoktrinering når det skjer gjennom så mange år i den offentlige skole og barnehage. Greit å høre om det, men så bør det være nok etter det.

Jeg synes ikke det er nyttig for mine barn å lære så detaljert om religioner på skolen fast hver uke (!) når de heller kunne ha fått gjør mer nyttige ting, som matematikk og musikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bodillen
Lett å si, men umulig å gjennomføre i praksis. Så små barn tror på det de blir eksponert for. Og hvrofor skulle da barnehagen påvirke barna våre religiøst, og ikke foreldrene? Dermed vil ikke jeg at mine barn skal eksponeres for ting jeg mener er negativt, før de utvikler en viss kristisk sans. Og jeg mener at det er foreldrenes oppgave å påvirke barna religiøst når de er så små, ikke statens, via feks barnahagen.

Til Melk, lenger opp i tråden: Å male påskeegg er rimelig relgionsnøytralt, å lære om Jesu lidelser på korset er det ikke.

:klappe::klappe::klappe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Det er foreldres oppgave, og INGEN andres å innvie dem i den religionen som er riktig for de enkelte, og det er barnas EGNE VALG når de blir store nok til å forstå.

Syng gjerne spise mat sanger i barnehagen, men ingen skal lure mine barn til å tro på noe som helst før de er store nok til å oppsøke det de tror på selv....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...