Gå til innhold

Spørsmål til dere som ikke er kristne


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Jo det är klart. Större plats behöver det inte ta, men i många delar av norden - särskilt i storstäderna har vi människor som firar andra högtider också. Eller som inte firar alls.

Jag tycker att även dessa högtider kan förklaras för barnen.

Även om det inte finns barn i klassen så kan det finnas anledning att förklara varför vissa människor gör annorlunda - eller klär sig annorlunda.

Varför fastar vissa människor? Varför har en del kvinnor slöja och en del män turban?

Helt enig med deg i det. Vet at på en del Oslo-skoler med mange innvandrere markerer de id al fitr, og det synes jeg er flott. Men jeg synes det ville vært rart om alle skoler markerte det, slik alle markerer jul. Men lære om det synes jeg alle burde.

Endret av Melk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har ikke barn, så jeg skal ikke være altfor bombastisk her.... Men jeg er rimelig sikker på at jeg ville syntes det var greit om ungene lærte om påsken i barnehagen, -til tross for at jeg ikke regner meg selv som kristen. Tross alt er det en høytid som preger vår kultur ganske sterkt. I likhet med Possum, tror jeg nok jeg ville reagert på utstrakt bibellesing dersom det hadde pågått hele året, men i tilknytning til de store høytidene synes jeg både det å "lære om" og det å lese litt fra bibelen er "akseptabelt".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg er rimelig sikker på at jeg ville syntes det var greit om ungene lærte om påsken i barnehagen, -til tross for at jeg ikke regner meg selv som kristen. Tross alt er det en høytid som preger vår kultur ganske sterkt.

Dette er jeg enig i selvom heller ikke jeg er kristen.

Når sønnen min gikk i barnehagen og lærte om det kristne budskapet, så var det helt klart noe som absolutt var i orden for meg.

Barnas standpunkt om det å tro eller ikke tro,bør ikke avgjøres ut fra det foreldrene tror på.

Dette er et valg barna selv må ta, uten at de skal bli påvirket av foreldrenes standpunkt, så det blir helt feil dersom noen foreldre "nekter" barna sine om å lære om det kristne budskapet

Endret av Miloine
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Påskeegg og fjøsnisser har ikke noe med kristendommen å gjøre vel. Og gamle hedenske skikker er bare moro spør du meg. Deilige fruktbarhetsritualer som fastelavnsris og st.hansfeiring er eldgamle skikker som kristendommen har snappet opp og fikset litt på. Men at det er del av et tradisjonssett som vil være fremmed for folk med bakgrunn fra en annen kultur er noe man bør være klar over og forholde seg til på en respektfull og skikkelig måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Påskeegg og fjøsnisser har ikke noe med kristendommen å gjøre vel. Og gamle hedenske skikker er bare moro spør du meg. Deilige fruktbarhetsritualer som fastelavnsris og st.hansfeiring er eldgamle skikker som kristendommen har snappet opp og fikset litt på. Men at det er del av et tradisjonssett som vil være fremmed for folk med bakgrunn fra en annen kultur er noe man bør være klar over og forholde seg til på en respektfull og skikkelig måte.

Joda, det er mye med både påske og jul som ikke har direkte med kristendom å gjøre.

Men palmesøndag, skjærtorsdag, langfredag og 1.påskedag er i alle fall relatert til kristendommen, og det er jo rundt disse dagene påsken er knyttet. Derfor mener jeg det er riktig at barn vet hvorfor disse dagene regnes som spesielle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er viktig at barna lærer om de kristne høytidene, men også at de vet hva ramadan osv. er. Det er vanskelig å vite hvor mye man skal "fore" dem med, det kan bli forvirrende for et lite barnehagebarn med alle de forskjellige religionene - hvilken høytid hører til hvilken religion osv.

For meg som jobber med nettopp dette i kirken, er det en vesentlig forskjell på om jeg er på besøk i barnehagen eller om barnehagen er på besøk hos meg i kirken.

Når jeg er i barnehagen, passer jeg på å bruke formuleringer som "jeg, som er kristen tror at...", og jeg er nøye med å ikke forkynne.

Når barnehagene kommer på kirkebesøk, er det litt annerledes. Da kan jeg være litt mer fri på forkynnelsen - men jeg ser jo alltid an mitt publikum!

I barnehagen er det barnehagens premisser som gjelder, i kirken er det kirkens.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har ikke barn selv, men har en mening om saken likevel. For meg er det viktig at de sier "De kristne tror at Jesus døde på korset i påsken" i stede for å si "Jesus døde på korset i påsken". Altså presentere det som kunnskap om religionen og ikke en ufravikelig sannhet. Kunnskap er fint, "misjon" er ikke det.

100% enig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest brumbrum

Syns det er litt synd at alt skal vekk i skolen. Noen forlangte at historien om jesus skulle bort i barnehagen pga det var overtro,men nissen var greit.

At foreldre skal prakke på barna deres mening...Kan ikke barna få ta holdning til dette da de blir gamle nok.

Om det kristne budskapet skal bort ang påske/ul osv...hva blir igjen da?

Er det farlig for ungene?

nå vil de ha vekk bordbønnsang i skolen også. ikke rart unger blir som de blir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Varg-Menja
Dette er et valg barna selv må ta, uten at de skal bli påvirket av foreldrenes standpunkt, så det blir helt feil dersom noen foreldre "nekter" barna sine om å lære om det kristne budskapet

Lett å si, men umulig å gjennomføre i praksis. Så små barn tror på det de blir eksponert for. Og hvrofor skulle da barnehagen påvirke barna våre religiøst, og ikke foreldrene? Dermed vil ikke jeg at mine barn skal eksponeres for ting jeg mener er negativt, før de utvikler en viss kristisk sans. Og jeg mener at det er foreldrenes oppgave å påvirke barna religiøst når de er så små, ikke statens, via feks barnahagen.

Til Melk, lenger opp i tråden: Å male påskeegg er rimelig relgionsnøytralt, å lære om Jesu lidelser på korset er det ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barnas standpunkt om det å tro eller ikke tro,bør ikke avgjøres ut fra det foreldrene tror på.

Men dette skjer jo hele tiden i kristne familier? Mener du at kristne foreldre bør la være å ta med barna til gudstjeneste, la være å be aftenbønn med dem, la være å lese bibel på julaften eller i andre sammenhenger?

Jeg tror det er umulig å unngå at barn blir påvirket av sine foreldre. Man er et forbilde både med det man sier og med det man gjør (se bare på barn av røykere). Jeg mener det er foreldrenes oppgave å la barna få innblikk i det de selv tror på. Også er det skolen og barnehagen sin oppgave å gi nøytral informasjon om det alle andre tror på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men dette skjer jo hele tiden i kristne familier? Mener du at kristne foreldre bør la være å ta med barna til gudstjeneste, la være å be aftenbønn med dem, la være å lese bibel på julaften eller i andre sammenhenger?

Hei Fakse,

Nei det mener jeg ikke!

Har jeg sagt det?

Finn det sitatet der jeg sier det.

Det jeg sier er at barn bør ta avgjørelsen selv, ut fra hva de mener eller for den saks skyld oppfatter av det kristne budskap!

Dette mener jeg selvfølgelig gjeller BEGGE VEIER.

Endret av Miloine
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, påsken kan og bør være et tema i barnehagen. Jeg ville imidlertid ønsket at man tok "hele historien".

Dvs...

- få frem at mye av påskens opprinnelse bygger på kristnes tro - og ikke fremstille det som at "slik er det". (som flere har sagt her allerede)

- få frem at påsken er en av mange høytider vi mennesker har i Norge.. og at ulike land og kulturer har ulike høytider.

- først og fremst snakket om det som er den norske påsken I DAG, dvs den påsken som ikke har noe med religion å gjøre. F.eks. påskekyllinger, påskeegg, dra på hytta, stå på ski, påskekrim, påskenøtter, spise nyskrelt appelsin, lammestek, hvorfor er påsken gul.. osv....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei Fakse,

Nei det mener jeg ikke!

Har jeg sagt det?

Finn det sitatet der jeg sier det.

Det jeg sier er at barn bør ta avgjørelsen selv, ut fra hva de mener eller for den saks skyld oppfatter av det kristne budskap!

Dette mener jeg selvfølgelig gjeller BEGGE VEIER.

Jeg tror du må forklare nærmere hvordan du mener det bør være. Hvordan skal barna kunne ta et standpunkt helt nøytralt i forhold til det foreldrene mener? Da må jo foreldrene late som om de ikke tror på noe, for at barna ikke skal bli påvirket. Ellers påvirkes jo barna av det foreldrene tror på. Og det mener du ikke de skal gjøre, i alle fall sånn som jeg tolker det du skriver som jeg siterte i forrige innlegg. Om du det ikke er det du mener så må du forklare bedre, for jeg klarer ikke å se noen annen betydning i det du skriver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lett å si, men umulig å gjennomføre i praksis. Så små barn tror på det de blir eksponert for. Og hvrofor skulle da barnehagen påvirke barna våre religiøst, og ikke foreldrene? Dermed vil ikke jeg at mine barn skal eksponeres for ting jeg mener er negativt, før de utvikler en viss kristisk sans. Og jeg mener at det er foreldrenes oppgave å påvirke barna religiøst når de er så små, ikke statens, via feks barnahagen.

Det var spørsmål om hvordan vi som ikke kristne foreldre, ser på det at barna våres lærer om påske og dets budskap i barnehagen.

Det jeg sier er at jeg ikke har noe i mot at barn lærer om det kristne budskap, være seg påsken, julen eller bibelen for den saks skyld, uansett om foreldrene er kristne eller ei.

Vi som foreldre kan påvirke barn ved å si våre meninger i tros sammenheng, og det kan barnehagen/skolen også gjøre så klart.

Kunnskap er alltid viktig å få meg seg her i livet, og det er vel det det dreier seg om i barnehagesammenheng - eller!

Det jeg reagerer på ved ditt utsagn, er at du ikke vil at barna dine skal eksponeres for noe negativt i så tidlig alder.

Tror neppe at barnehagen fremstiller påskebudskapet som noe negativt, og prøver å "skremme" barna ved å si "skumle" ting.

Syntes det er greit at barna lærer om alle religioner uansett alder, voksne også for den saks skyld.

Det er jo netopp det. Du som forelder mener her at budskapet er noe negativt, men la barnet ditt finne ut av dette selv da! Små barn er smartere enn du tror.

Men, obs...jeg skjønner hva du faktisk mener.

Du mener at det kristne budskapet ikke skal ”nevnes” i barnehagesammenheng, men at det er greit når de eks. har begynt på skolen(eks.3 klasse) når de er mer selvstendige tenkende individer.

men det å "prakke på" å det å fortelle er vel ikke helt det samme.

Du som forelder kan si det du vil og mener til dine barn- men jeg mener fortsatt at det er en mulighet for at du kan holde dine synspunkter unna og evt. høre på hvordan barnet ditt oppfatter det som er blitt fortalt.

ja, uansett alder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror du må forklare nærmere hvordan du mener det bør være. Hvordan skal barna kunne ta et standpunkt helt nøytralt i forhold til det foreldrene mener? Da må jo foreldrene late som om de ikke tror på noe, for at barna ikke skal bli påvirket. Ellers påvirkes jo barna av det foreldrene tror på. Og det mener du ikke de skal gjøre, i alle fall sånn som jeg tolker det du skriver som jeg siterte i forrige innlegg. Om du det ikke er det du mener så må du forklare bedre, for jeg klarer ikke å se noen annen betydning i det du skriver.

hei, se innlegget over.

Forøvrig så må ikke du på død og liv si det DU mener.

Du sier selvfølgelig (etter å ha forklart) at det å tro, er opp til en hver enkelt, og at dine synspunkter ikke nødvendigvis er de rette.

Har du problemer med det?

Endret av Miloine
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Varg-Menja
Det er jo netopp det. Du som forelder mener her at budskapet er noe negativt, men la barnet ditt finne ut av dette selv da! Små barn er smartere enn du tror.

Men da mener jeg at det enten kan vente til barneskolen, eller at det blir nevnt i barnehagen, på lik linje med tradisjoner og skikker fra andre større religioner. Feks synes jeg forslaget til Miss Fishy over her var en veldig grei måte å gjøre det på.

Og påskebudskapet i kristendommen er nokså skremmende i seg selv, samme hvordan man legger det frem...

Endret av Varg-Menja
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig med deg i det. Vet at på en del Oslo-skoler med mange innvandrere markerer de id al fitr, og det synes jeg er flott. Men jeg synes det ville vært rart om alle skoler markerte det, slik alle markerer jul. Men lære om det synes jeg alle burde.

Hvorfor det da Melk? Kan du forklare det nærmere!

TAKK!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor det da Melk? Kan du forklare det nærmere!

TAKK!

Fordi det skrikes om religionsfrihet og likhet for alle vel. Man skal lære like mye om alle de største religionene i dag.

Det skal være slutt på at barna har 80% kristendom og 20% informasjon om andre religioner, slik det var da jeg var unge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men da mener jeg at det enten kan vente til barneskolen, eller at det blir nevnt i barnehagen, på lik linje med tradisjoner og skikker fra andre større religioner. Feks synes jeg forslaget til Miss Fishy over her var en veldig grei måte å gjøre det på.

Og påskebudskapet i kristendommen er nokså skremmende i seg selv, samme hvordan man legger det frem...

Ja, fint da mener du vel det da.

og da får du ta det opp med din barnehage, eller si at ditt barn skal bli fritatt fra å høre på denslags, ettersom du vil vente til barnet ditt er blitt mer moden for å takle den slags kunnskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...