Gå til innhold

Spørsmål til dere som ikke er kristne


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Har semester oppgave om påsken i barnehagen.

Hva synes dere som ikke selv er kristne om at barna deres lærer om den kristne påske i barnehagen....

Synes dere det kristne budskapet bør utelukkes, eller er det greit at det formidles...

Kom gjerne med mange synspunkter...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gamle Alex

Jeg synes det er greit. Dateren min er ikke døpt men når hun blir større skal hun jo selv finne ut av hva hun tror på og den eneste måten og finne ut av det er gjennom kunnskap

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke barn selv, men har en mening om saken likevel. For meg er det viktig at de sier "De kristne tror at Jesus døde på korset i påsken" i stede for å si "Jesus døde på korset i påsken". Altså presentere det som kunnskap om religionen og ikke en ufravikelig sannhet. Kunnskap er fint, "misjon" er ikke det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke barn selv, men har en mening om saken likevel. For meg er det viktig at de sier "De kristne tror at Jesus døde på korset i påsken" i stede for å si "Jesus døde på korset i påsken". Altså presentere det som kunnskap om religionen og ikke en ufravikelig sannhet. Kunnskap er fint, "misjon" er ikke det.

Precis så tycker jag också.

Både i skola och på barnehage tycker jag att religösa inslag ska presenteras som hur religionen tror - inte utifrån att det är den enda sanningen.

De ska få lära OM den kristna läran (och andra religösa läror) inte få den förmedlad (=predikad)

jag tycker också att det är viktigt att skola och barnehage till exempel uppmärksammar Ramadan och varför muslimer firar Ramadan - på precis samma sätt som påsken presenteras.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Precis så tycker jag också.

Både i skola och på barnehage tycker jag att religösa inslag ska presenteras som hur religionen tror - inte utifrån att det är den enda sanningen.

De ska få lära OM den kristna läran (och andra religösa läror) inte få den förmedlad (=predikad)

jag tycker också att det är viktigt att skola och barnehage till exempel uppmärksammar Ramadan och varför muslimer firar Ramadan - på precis samma sätt som påsken presenteras.

Enig med du!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Forresten så synes jeg det er greit at barna deltar i religiøse skikker også, så lenge de forklares konteksten for dette. F.eks når det gjelder den i det siste mye omdiskuterte bordbønnen i skolene, så synes jeg egentlig godt de kan synge for maten noen ganger. Det er god oppdragelse å takke for maten. Som oftest burde imidlertid bordsangen vært ikkereligiøs. Men noen ganger kunne man lært kristne bordsanger og fått fortalt "nå gjør vi som de kristne og synger denne kristne sangen", andre ganger kunne de ha lært tilsvarende sanger fra andre religioner eller kulturer, eller andre måter å vise taknemlighet for maten på. Akkurat som jeg synes de bør lære om og "oppleve" innlsag og tradisjoner og mat fra andre kulturer. Og kristendomen bør ikke ha noen fortrinnsrett forran andre religioner her. For vil foreldrene lære barna opp i kristne tradisjoner greier de det fint på fritida.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har semester oppgave om påsken i barnehagen.

Hva synes dere som ikke selv er kristne om at barna deres lærer om den kristne påske i barnehagen....

Synes dere det kristne budskapet bør utelukkes, eller er det greit at det formidles...

Kom gjerne med mange synspunkter...

Vi markerer iallefall ikke påsken på noe spesielt vis i barnehagen annet enn at vi setter ut påskekyllinger og kanskje spiser noe godt. Vi har ikke besøk av prest, noen form for bibelhistorie mm.

Barnehagene har riktignok en kristen formålsparagrav, men det nærmeste vi kommer den er vel dersom barna synger o du som metter liten fugl til maten. Synes det er greit at det er slik da det er svært begrenset hva 1-3 åringer forstår og husker av dette.

Jeg syne det er greit at det kristne budskap formidles der dette blir gjort. Barna har ikke vondt av det på noe slags vis og det å synge før maten er en bra måte å vise at nå roer vi oss ned og konsentrerer oss om maten.

Jeg er i utgangspunktet mot å ha en statskirke, men jeg skjønner meg ikke på dem som roper og skriker over at ungene må synge for maten på skolen. Æsj sier de, bort med den store, stygge kristne formålsparagrafen, men dersom du konfronterer dem med det, så er det et fåtall som faktisk kan fortelle deg hva denne egentlig går ut på. De ser bare navnet, og dermed skal de ha den bort.

Ungene har ikke vondt av å lære om kristendom med mindre det blir belærende og fordømmende ala "følg vår tro dersom du vil komme til himmelen."

Hadde det vært bedre om vi tok en dag med kristen bordbønn, en dag med jødisk, en dag med muslimsk osv? Vi skal jo tross alt lære om alle religionene...

DA tror jeg det hadde blitt roping og hyling da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde det vært bedre om vi tok en dag med kristen bordbønn, en dag med jødisk, en dag med muslimsk osv? Vi skal jo tross alt lære om alle religionene...

DA tror jeg det hadde blitt roping og hyling da!

Ja, det hadde vært mye bedre, og du, jeg tror faktisk du ville fått mindre hyling. I en barnehage med fullt av barn med forskjellige kulturelle bakgrunner er det jo bare positivt å lære litt om de andre.

Og jeg tror mange vet litt mer om en kristen formålsparagraf enn du tror. Du skal ikke se bortfra at mange av dem vet mer om den enn deg. Og i et land med under 50% som kaller seg kristne er det fullstendig idiotisk å ha kristne formålsparagrafer. De kristne verdiene man ønsker å oppdra barna med er ganske så universelle og lite unike.

Når det kommer til påsken så synes jeg barna skal lære om hvorfor de kristne og jødene feirer en høytid på denne tiden av året. Men dette er vel ikke lett i en barnehage med kristen formålsparagraf. Da avhenger det hele av den enkelte barnehage og pedagogiske ledere.

Endret av TomKrus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Varg-Menja

Jeg synes ikke det er greit. I skolen er det ok at de lærer om ulike religioner så lenge de holder seg unna forkynnelse, og det gjelder alle religioner. I barnehagen bør de eventuelt informere likt om alle religioner eller la være. Så små barn er utrolig mottagelige, og siden jeg anser kristendommen å være en negativ og destruktiv religion ville jeg protestert vilt dersom mine barn ble utsatt for noe som ligner på favorisering av kristendommen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man behöver inte ha en kristen förmålsparagraf (hette det så?) för att sjunga innan maten.

I Sverige ska både förskola/barnehage och skola vara religionsfri. På sonens förskola sjunger de varje dag för att lugna ner barnen innan maten. Barnsånger, vanliga barnsånger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det hadde vært mye bedre, og du, jeg tror faktisk du ville fått mindre hyling. I en barnehage med fullt av barn med forskjellige kulturelle bakgrunner er det jo bare positivt å lære litt om de andre.

Og jeg tror mange vet litt mer om en kristen formålsparagraf enn du tror. Du skal ikke se bortfra at mange av dem vet mer om den enn deg. Og i et land med under 50% som kaller seg kristne er det fullstendig idiotisk å ha kristne formålsparagrafer. De kristne verdiene man ønsker å oppdra barna med er ganske så universelle og lite unike.

Når det kommer til påsken så synes jeg barna skal lære om hvorfor de kristne og jødene feirer en høytid på denne tiden av året. Men dette er vel ikke lett i en barnehage med kristen formålsparagraf. Da avhenger det hele av den enkelte barnehage og pedagogiske ledere.

Å virkelig? Da kan jo kanskje du opplyse oss om hva det står i formålsparagrafen da? Siden du vet så mye mer enn meg mener jeg....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I følge Dabladet og visse hysteriske personer her, blir vi jo innlemmet i en stor muslimsk stat snart uansett, så hvorfor bråke om noe som snart er en saga blott.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jag tycker också att det är viktigt att skola och barnehage till exempel uppmärksammar Ramadan och varför muslimer firar Ramadan - på precis samma sätt som påsken presenteras.

Enig med deg i dette, men det er vel naturlig at påsken får større plass enn ramadam, mht kultur?

I påsken på skolen husker jeg at vi tegnet påskeegg, malte påskeegg og slikt, mener du det bør settes av mer tid til å feire eid, og også jødiske, buddistiske og hinduistiske festdager i den tiden de foregår?

Blir jo litt rart å dekorere til eid al fitr om det ikke finnes en eneste muslim i klassen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke det er greit. I skolen er det ok at de lærer om ulike religioner så lenge de holder seg unna forkynnelse, og det gjelder alle religioner. I barnehagen bør de eventuelt informere likt om alle religioner eller la være. Så små barn er utrolig mottagelige, og siden jeg anser kristendommen å være en negativ og destruktiv religion ville jeg protestert vilt dersom mine barn ble utsatt for noe som ligner på favorisering av kristendommen.

Man bør mao ikke ha juleveksted, male påskeegg og slikt? Eller ser du på dette som kulturelle aktiviteter som er ok?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Oh lovely. Enda en idiotisk forelder som tror de sitter på den hele og fulle sannhet.

I følge Dabladet og visse hysteriske personer her, blir vi jo innlemmet i en stor muslimsk stat snart uansett, så hvorfor bråke om noe som snart er en saga blott.

Et tåpelig og unødvendig innlegg.

Enig med deg i dette, men det er vel naturlig at påsken får større plass enn ramadam, mht kultur?

I påsken på skolen husker jeg at vi tegnet påskeegg, malte påskeegg og slikt, mener du det bør settes av mer tid til å feire eid, og også jødiske, buddistiske og hinduistiske festdager i den tiden de foregår?

Blir jo litt rart å dekorere til eid al fitr om det ikke finnes en eneste muslim i klassen?

Helt enig. Kanskje vi skal ta fri når det er muslimske helligdager og, faste når det er Ramadan og ta fri hver fredag etter solnedgang slik som Adventistene gjør. Likhet for alle ikke sant?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge vi lever i et samfunn der helligdagene tross alt følger kristendommen, syns jeg barn skal vite HVORFOR vi feirer påske, jul, kr.himmelfart etc (hvor mye de lærer når har jeg ikke noen bestemt formening om). Men enig med de som sier at det skal være en forklaring på at "dette mener de kristne" og ikke noen form for forkynnelse.

(og så kan man selvsagt diskutere om man i et flerkulturelt samfunn skal ha helligdager som følger én religion, men det blir vel en anne debatt).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barna må gjerne få LÆRE om den kristne påsken, så lenge det ikke glir over i misjonering, bibellesing eller lignende. Da vet de hvorfor de har fri fra barnehage den uken, mens vi feirer "påske" en annen dato. Kunnskap er alltid bra, også (og kanskje spesielt) om ting man ikke tror på selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med deg i dette, men det er vel naturlig at påsken får større plass enn ramadam, mht kultur?

I påsken på skolen husker jeg at vi tegnet påskeegg, malte påskeegg og slikt, mener du det bør settes av mer tid til å feire eid, og også jødiske, buddistiske og hinduistiske festdager i den tiden de foregår?

Blir jo litt rart å dekorere til eid al fitr om det ikke finnes en eneste muslim i klassen?

Jo det är klart. Större plats behöver det inte ta, men i många delar av norden - särskilt i storstäderna har vi människor som firar andra högtider också. Eller som inte firar alls.

Jag tycker att även dessa högtider kan förklaras för barnen.

Även om det inte finns barn i klassen så kan det finnas anledning att förklara varför vissa människor gör annorlunda - eller klär sig annorlunda.

Varför fastar vissa människor? Varför har en del kvinnor slöja och en del män turban?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...