Gå til innhold

Den Store katolske tråden


iviking

Anbefalte innlegg

Åssen går det med Katolisismen  da ? Lenge siden noe oppdatering nå :)

Går bra det, messe hver søndag og troskurs annen hver uke, tror ikke det skjer noe mer før påske, da er troskurset slutt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Fortsetter under...

Gjest Jente 30

Hva sier familien din til at du skal / vurderer å konvertere?

Venner? Er du fra et kristent miljø?

Jeg er selv i en konverteringsprosess, og opplever at katolisisme er rimelig - annerledes, nesten reaksjonært i forhold til mainstream holdninger i samfunnet og alt annet hva jeg har rundt meg. ... Det er nesten et brudd, og få av minner vil applaudere.

I dag er det trendy med homofili, kjønnsnøytralt ekteskap, fri abort, samboerskap, sexuell eksperimentering... eller rett og slett bare sex før ekteskap...

Det er deilig med den katolske kirke, men ikke uproblematisk.

Hva med alt som har skjedd i kirken? Har du også lest om den katolske kirke og holocaust? Det er vanskelig.

Jeg har i hjertet mitt ingen annen kirke enn den katolske, og for meg står apostolisk sukksejon og skaramentene sentralt. For meg utviklet det seg til å bli en såpass dyp prosess at jeg må vente - man surfer ikke inn i kirken, i hvert fall ikke jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Familien min stiller seg positivt til at jeg velger å konvertere, selv går de i statkirken. Har fått stortsett bare posetive tilbake meldinger fra venner, men enkelte er kritiske, spesielt om spørsmål som gjelder sex.

Jeg ser ikke på konversasjon til den katolske kirke som et brudd, men heller som å komme nærmere den orginale kirken, en kirke med lenger tradisjoner.

Jeg har ikke lest spesifikk om Holocaust, men jeg vet at Dkk har gjort feil, men det er ikke annet å vente med så mange medlemmer.

Ang. å surfe inn i kirken, det gjør man ikke nei, det er et omfattenede opplæringskurs først, og alle som vil konvertere må gå minst ett år i kirken først, så man vet hva man går til.

lykke til med prosessen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk og at når dagen kommer der du og den lokale presten har blitt enige om konvertering da skal du skrive et personlig brev til biskopen i ditt lokale Katolske Bispedømme. Da skriver du litt om din bakgrunn og hvorfor du vil konvertere. Når Biskopen gir tilbakemelding da kan den siste prosessen fullføres mht konvertering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk og at når dagen kommer der du og den lokale presten har blitt enige om konvertering da skal du skrive et personlig brev til biskopen i ditt lokale Katolske Bispedømme. Da skriver du litt om din bakgrunn og hvorfor du vil konvertere. Når Biskopen gir tilbakemelding da kan den siste prosessen fullføres mht konvertering.

jeg er klar over det, jeg har langt fra konvertert enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

jeg er klar over det, jeg har langt fra konvertert enda.

Vel det var ikke til deg jeg skrev dette svaret da heller. Var en til som muligens skulle konvertere........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Enda en gjest

Hei,

Så at barnemesse var nevnt opptil flere ganger på denne tråden. Hvordan foregår det? Hvor gamle er barna?

Har ikke konvertert selv, men de eldste barna går på katolsk skole og det hadde nok vært en fin opplevelse for dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barnemessene varierer sikkert litt fra sted til sted, men hvor jeg bor så er selve messen veldig tilrettelagt for barna. Barna deltar mer aktivt (spørs hvilken prest som er der) , sangene er lagt opp til barna og det samme er prekenen. Messen er ofte litt kortere enn andre søndags messer. Synes det er veldig trivelig når vi kan ta ungene med opp til alteret og de får sitte og lytte mens presten har sin preken. Ved Fader Vår så har barna også gått opp til alteret og stillt seg i en ring hvor de holder hverandres hender. Jeg tar mine barn med - elste er 2,5 så hun har nok mer utbytte enn minsten foreløpig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Enda en gjest

Takk for svar!

Det høres jo veldig hyggelig ut. Fint når ting er så tilrettelagt for barn. Tydeligvis går det an å ta med små barn også, det løser et praktisk problem for oss mht lillebror...

På skolen har de jo også messer en gang innimellom, så barna vet jo litt om hva som foregår. Men det blir annerledes i en "ordentlig" Kirke da :)

Vi skal absolutt følge med for å se når neste barnemesse er her vi bor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar!

Det høres jo veldig hyggelig ut. Fint når ting er så tilrettelagt for barn. Tydeligvis går det an å ta med små barn også, det løser et praktisk problem for oss mht lillebror...

På skolen har de jo også messer en gang innimellom, så barna vet jo litt om hva som foregår. Men det blir annerledes i en "ordentlig" Kirke da :)

Vi skal absolutt følge med for å se når neste barnemesse er her vi bor.

Bare hyggelig :) Ja små barn er ikke noe problem i det hele tatt. Jeg har mine små med og de er 2,5 år og 7 mnd. Dersom det skulle by på litt problemer kan man alltid ta dem litt ut. Jeg har litt bestikkelser med i form av frukt og kosebamse til eldstejenta :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...