Gå til innhold

Den Store katolske tråden


iviking

Anbefalte innlegg

Da var messen overstått. Litt anerledes en jeg ventet. Jeg endte opp på troskurs 1 som var det som gir en grunnlegende innføring i katolisismen. Litt mange eldre kansje, som virket som hadde lest gjennom bibelen 4-5 ganger allerede. Men jeg snakket med pateren og han sa at ingen spørsmål er for dume  :sjenert:

så nå skal jeg vel gå et år eller noe sånt, annen hver onsdag.

Er forsatt positiv, men føler kansje alle kunne mer om bibelen en meg.

Vet hva du mener der. Mange er fra Statskirken og vil gjerne vite litt mer. Jeg har tatt alle troskursene sammen med andre Katolikker. Fikk samme erfaring selv der ;) pateren er kjempefestlig - stå på. Du kommer til å lære en del om Kirken. Synes hverdagsmessene er fine jeg - varer en halvtime og det er deilig å sitte seg gjennom det og bare være i sin egen verden. blir ikke mange av de nå for tiden desverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Var i kirken i dag.. det var koselig... Ville bare dele! Får en slik fred og harmoni inni meg etter at jeg har vært i kirke! ;) får en behagelig følelse inni meg selvom jeg er stresset! Noen som føler det samme?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her foretrekker jeg veldig hverdagsmessene. Der er det veldig rolig og det er ikke så mange som går på hverdagene. Da kan man sitte en stund etter at messen er over også. Flott at du likte messen i Domkirken - fikk ikke gått på søndag, men var på lørdag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

Har det vært noen flere troskurs? Isåfall, kan du ikke fortelle litt om hva dere gjør der? Er litt nysgjerrig på det.

Troskurs er først og fremst et kurs for personer som vil lære om den katolske tro. Det virker som det er flest ikke-katolikker som går der.

Vi snakker om forskjellige temaer hver gang, sist gang tok vi for oss bibelen.

Vi sitter rundt et bord, pateren forteller, vi spør, han svarer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var du det ? Hmmm jeg leste sist søndag. Må innrømme at jeg har titta litt rundt og lurt på hvem du va da :)

No offence, men jeg vil helst ikke vite hvem du er, vil holde mitt liv på internett adskilt fra det virkelige liv.

Og til moderator; hvordan skifter jeg nick

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ups - skal ikke kikke mer jeg da :) Men siden du sendte PM for en stund siden så må man få lov til å være nysgjerrige også da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ups - skal ikke kikke mer jeg da :) Men siden du sendte PM for en stund siden så må man få lov til å være nysgjerrige også da.

Neida, helt greit. bare jeg som synes det er litt flaut. :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vil gjerne gi dere en link til en god katolsk webside, den er laget av pater Roderic en nederlandsk pater som lager det jeg synes er de beste katolske podcastene. siden hans er Catholic insider

Passer bra for ikke katolikker også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, da har jeg som vanlig vært på messe i dag også. I dag var det barnemesse, en fin messe der barna ga gaver som skal gis til det lokale asylmotaket.

Har blitt vant med at jeg skal på messe hver søndag nå, selvom 11.00 er litt tidlig ;)

jeg har et par spørsmål til de av dere som er katolikker her inne (må jo være ett par)

1. Faster dere?, når?. og hvordan?

2. Hvordan ber man en forbønn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ok, da har jeg som vanlig vært på messe i dag også. I dag var det barnemesse, en fin messe der barna ga gaver som skal gis til det lokale asylmotaket.

Har blitt vant med at jeg skal på messe hver søndag nå, selvom 11.00 er litt tidlig ;)

jeg har et par spørsmål til de av dere som er katolikker her inne (må jo være ett par)

1. Faster dere?, når?. og hvordan?

2. Hvordan ber man en forbønn?

Faste og Absinensdag er Askeonsdag og så skal man faste fra Askeonsdag til Påskeaften. Dvs 40 dager/netter.

Askeonsdag inntar jeg kun et måltid og avstår fra kjøtt. I fastetiden avstår jeg fra blant annet kjøtt og andre godsaker som snop, brus osv. Den vanlige lørdagskosen foran tv'n.

Forbønn: Eks. man henvender seg til helgenen man vil skal be for seg. St. Johannes be for meg til Herren vår Gud osv og fremlegg bønnen din. Ikke særlig avansert. Husk vi tilber ikke helgener i den Katolske Kirken.

'

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg har da vært på midnattsmessen. Det var en fin messe, det var spesielt kjekt med noe ikke kommersielt etter at alle gavene er pakket opp og du sitter og føler deg litt tom inni

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...