Gå til innhold

Skravletråd november/desember 2010


O'hara

Anbefalte innlegg

I dag har vi vært på babysang. Hun er egentlig litt for lita tror jeg, men jeg skal nå dra sånn en gang i ny og ne. Tror vi har godt av sosialiseringen begge to :fnise:

Torsdag begynner vi på babysvømming. Noen flere som tenker på det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi begynner på babysang i februar, jeg gleder meg veldig.

Svømming har de ikke her, for bassenget er stengt som vanlig. :tristbla:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Småen her var på babysang første gang når han var 4 uker. Om ikke han har så mye igjen for det helt enda, er det godt for meg å snakke med andre folk på dagtid :-)

Det var siste før jul, og en lang juleferie før vi var igjen i går.

Babysvømming startet vi på i forrige uke. Både jeg og min mann er veldig glad i vann og vi bor 30 meter i fra sjøen, så det er viktig for oss at han lærer å respektere vannet. Det var kjempegøy! Kan virkelig anbefales :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dåp allerede, Redlady? Hvor gammelt er barnet ditt? Håper dere hadde en fin dag!

Jeg utsetter tanken på dåpen lengst mulig, for vi er så uenige om fadderspørsmålet... Det er jo ikke noe dramatisk i det, men vi må jo bli enige på et tidspunkt.

Han er 2 måneder nå. Han var 7 uker på dåpsdagen. Det var litt praktiske grunner til å ha det i nyttårshelgen. Vi har litt familien som bor andre steder i landet og de var hjemme i nyttårshelgen likevel.

Her har endelig babyen kommet, og jeg er superglad for at fødselen gikk bra og at vi kan komme igang med det nye livet. Baby er veldig fin og grei, og sover masse - mye mer enn det vi husker førstmann gjorde. Men nettene er harde. Som de ofte er med barn...

Godt å høre at dere finne ut av ting, både når det er for mye og for lite melk.

Gratulerer, Helenaa!

Her går det ganske bra. Sover godt om natten, spiser og vokser. Har pumpet ut litt melk og fryst ned, slik at han kan få flaske og vi kan ha barnevakt innimellom. Han har allerede vært to kvelder hos mormor og morfar. Sånn at vi fikk gå på kino :) Anbefales!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Imponerende at dere har vært på kino to ganger! Jeg er sikkert ekstremt hønemor, men jeg synes jeg var flink som var ute en tur i 40 minutter mens min søster passet babyen i går.. :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Imponerende at dere har vært på kino to ganger! Jeg er sikkert ekstremt hønemor, men jeg synes jeg var flink som var ute en tur i 40 minutter mens min søster passet babyen i går.. :fnise:

Men det er da veldig bra det også. En må ikke glemme seg selv oppi alt dette med babyen. Litt alenetid er bedre enn ingenting.

Men jeg må si at det føltes veldig rart å være uten ham. Spesielt når vi var innom butikken og handlet på vei hjem. Jeg gikk og så etter vognen et par ganger... :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Enig med deg Redlady, det er viktig å også være kjærester :jepp:

(Sier hun som ikke har vært mer enn en halvtime fra lille frøkna... :klaske: )

Hos oss har vi ingen rutiner enda heller, så hun spiser og sover i hytt og pine. På dagtid er hun "power-napper", mye våken, spiser i 5 minutter, sover i 10, så oppmerksomhet, snakke og synge, trene litt, nei, 5 minutter spising igjen, sove i 15... Og sånn går dagene...

Kveldene er hun mye på puppen nesten konstant?

Men, jeg har ikke pumpet noe og hatt på flaske. Jm sa at jeg ikke burde gjøre det, da jeg produserer mye melk og ved å pumpe så øker jeg produseringen? Men ja, jeg vurderer det likevel jeg. Kan uansett være greit å ha en flaske liggende.

Så, før jeg har fått noe som kan ligne på rutine, så holder jeg meg i passe nærheten.

I går hadde vi første dag på babysvømming. Blir spennende å se om hun faktisk liker det utover. I går var hun mest nysgjerrig på alle andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner meg veldig igjen i sånn som du beskriver, oHara, sånn hadde jeg det med førstemann. Denne gangen er det roligere (så langt), babyen spiser sjeldnere (ca hver 2. eller 3. time) og sover mer sammenhengende. Det er rett og slett helt fantastisk. Og jeg er takknemlig for å ha fått et sånt barn, og skjønner endelig hvorfor folk sier at man må nyte denne tiden. Sist var det vanskelig å nyte, for det var så slitsomt (sier ikke at det er så slitsomt for deg, OHara, du gir inntrykk av å takle det helt fint).

Jeg har nok melk, men det frister ikke å pumpe. Syntes det var mye stress sist, og vi har ikke akkurat flust av barnevakter i nærheten. Men denne babyen kan gjerne tas med rundt. Vi har vært på cafeer og babykino, og planlegger restaurantbesøk denne helga. Trenger ikke babyfri for å være kjærester når babyen er så rolig!

Nettene våre har også blitt mye bedre, nå sover hun gjerne 2-3 timer i strekk. Det er noe helt annet enn å våkne hver time! Og våkeperiodene om natta er blitt kortere. I natt var hun bare våken i underkant av en time + når hun fikk pupp et par ganger. Vi samsover, så ammingene er ikke noe stress. Og vi har dobbeltsenga for oss selv, så vi kan ta den plassen vi ønsker. Deilig å slippe å vise hensyn til en mann som skal tidlig på jobb.

Ser at flere av dere har begynt med babysang selv om babyene er små. Jeg har også veldig lyst til det, men er redd vi vil bli uglesett..? Har hørt at flere mener det er en aktivitet som passer best for barn over 3 mnd, og min er jo bare 3 uker. Jeg får se om jeg tar mot til meg snart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne har jeg ikke fått med meg :) Skal lese gjennom når jeg får litt ledig tid :)

Her har lillejenta blitt 10 uker gammel!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Vel, så er frøkna blitt vel to måneder...

Jeg synes hun er veldig oppvakt og flott. Hun oppdaget hånden sin for vel en ukes tid siden, og får da et utrolig morsomt uttrykk når hun ser på den. Smiler gjør hun til gangs, flittig og til alle som vil ha.

Litt babling er det også kommet, kom vel for 14 dager siden, og i går hørte vi litt latter. Gleder meg til hun begynner skikkelig med babling og latter :hjerte:

Ellers så sover hun inne sammen med oss, mulig det ikke er så lurt på sikt, men pytt pytt. Har nå begynt å legge henne litt i sengen sin til hvile på dagtid. Til nå har det vært litt stressende da hun er mye våken på dagtid, skal ha pupp i hytt og pine, føler nesten jeg har gått med puppen konstant ute...

På sykehuset mente legen at amming hver 4.time er bra, men det får ikke vi til.. Gjør dere?

Men i dag sov hun i 2 timer! :strix:

Så, dagen i dag er forhåpentligvis en start på hvordan det kan bli fremover. Jeg tror nemlig ikke hun har fått nok hvile tidligere? Aner ikke hvordan de regulerer dette selv?

Ellers har vi forøvrig ingen rutiner på ting... :sjenert:

Leste at disse minste ikke er klar for rutiner før de er 3-4 måneder?

Hvordan organiserer dere hverdagen? Legger dere disse små til faste tidspunkt på dagtid? Sover de mye i løpet av dagen?

Jeg legger henne på magen flere ganger i løpet av dagen, og det er utrolig hvor mange merkelige lyder som kommer ut av henne da.. :fnise:

Ikke får jeg henne til å ta smokk heller. Hun tok den litt i starten, men prøver jeg å putte en i henne nå, så brekker hun seg noe voldsomt (ja, jeg bruker en smokk som er beregnet på 0-6 mnd), noen tips?

Jeg har ikke helt lyst til å ende opp som levende smokk, ei heller å ha ei frøken som sutter på tommelen til hun er 16....

Vi bruker for det meste ullklær til henne, liker omslagsbodyene fra Joha, samme med strømpebuksene derfra. Fikk i gave en body fra Hufa, og den er veldig deilig. Bruker heldress i ull på natten, kjøpt hos Cubus. Bomullsbodyer bruker vi så godt som ikke, men har liggende i drøssevis..

Hun er nå i str 56/62. Stor forskjell på størrelsene. Tror hun er 6,5 kilo allerede, tror jeg må dra en tur på Helsestasjonen og sjekke.

Til vask bruker vi stort sett bare vann, men har litt olje i vannet når hun bader. Ellers har jeg kjøpt produkter fra Tomtombaby, og er veldig fornøyd med produktene. Om hun er litt rød en dag, så smører jeg bare litt og alt er borte kort tid etterpå.

Håper alt står bra til med dere alle!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo kanskje prøve de smokkene som er fra 0-3 mndr. fra Tommee Tippee eller hvordan det nå staves? Eller NUK? NUK er det eneste som går her i huset, men det tok mye trening før han tok smokken, og fremdeles vil han bare ha den når han sover eller slapper av.

Amming hver 4. time kan jeg bare glemme, det er uansett temmelig utdattert kunnskap. Her går det mellom 1,5 og 2 timer på dagtid, på natten har han én soveøkt på fire-fem timer, og så er det på an igjen med amming hver 2. time. Når vi er hjemme gjør det meg ikke noe, men det er litt styrete å dra ut noe sted, for vi bruker en halvtime når vi skal inn til byen, og med påkledning og alt, går det gjerne nesten en time. Så uansett hva vi skal, må jeg passe på at jeg får til en amming før vi reiser hjem igjen, så vi slipper hylende baby i bilen.

Her sliter vi også litt med søvnen på dagtid, for det virker som om han ikke får god nok søvn når han sover på fanget til en av oss lenger, men samtidig får han ikke sove i sofaen heller. Og han kan jo ikke ligge inne på soverommet alene hele dagen, da blir det i hvert fall hyling. Føler meg litt rådvill i forhold til dette, for med nattesøvnen er han jo en drømmebaby, så jeg ønsker meg veldig en løsning på dette. Får så vondt av han når han blir så overtrøtt at han bare hyler. :tristbla:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har hatt frøkna til å sove i vognen på stua, og da våkner hun etter 0,5-1 time, og når hun sover på brystet til en av oss, kan hun finne på å sove i 2-4 timer.

Men jeg tror hun får bedre søvn når hun ligger i egen seng og på et annet rom, virker slik i dag hvertfall. Får håpe jeg får til å lage en rutine på det.

Her er det samme med nattesøvnen, hun sover ca 5 timer første økt, og så våkner hun 1-3 ganger før vi står opp. Tidligere stod vi opp i 10-12-tiden, men jeg har nå stått opp i 7-8-tiden de siste dagene, og da sover hun en halvtime etter vi har stått opp.

Er ikke helt sikker på hvor nøye jeg skal være på ting...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her virker det som om lillejenta har begynt å finne seg en rutine selv. Hun er nå straks 13 uker.

Hun våkner rundt 7.30/8, da står vi opp og ordner oss. Hun får et langt morgenstell for å markere at dette er dag. Så er hun trøtt igjen ca en time etterpå. Da går vi opp på soverommet igjen og hun får pupp før hun legges i senga. Da sover hun 30-45 min. Vi står opp igjen og jeg dusjer og ordner meg. Så er hun våken mellom 1-2 timer før hun vil sove igjen. Noen ganger legger jeg henne i senga igjen og andre ganger i vogna. Hun våkner etter 30 minutter, er vel da hun skal falle i dypere søvn, men hun våkner i steden for. Er hun parkert ute i vogna, kan jeg trille henne så sover hun videre, men jeg kan ikke trille og så stoppe vogna igjen... Så med så mye 30 min sovinger, så blir det en del lurer i løpet av dagen... De siste dagene har hun vært trøtt igjen rundt kl 19, da har vi hatt kveldsstell og gått på soverommet for litt mer mat. Da sover hun til ca 01/02 før det er mat og så sover hun til 3/4 før det igjen er mat.

Litt slitsomt at hun våkner hele tiden etter 30 minutter, men husker storesøstren var lik og det gikk seg til etterhvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

O' Hara: Har du prøvd forskjellige typer smokk? Begge mine har bare villet ta Avent sine, de andre spyttes ut eller hun brekker seg.

Ikke stress med å lage eller finne rutiner. De kommer tidsnok.

Her er minsten blitt 5 uker, og det går veldig bra med oss. Hun har lenger sove- og våkeperioder, gjerne 2-3 timer av og på. Når hun er våken blir det mye amming.

Nettene er allerede ganske bra. Hun legger seg ca 22, og er våken 2 ganger på natta, og veldig ofte mellom 6 og 8. Jeg står opp 730 for å hjelpe med morgenstellet av storesøster, og leverer i barnehagen. Det gir jo en viss dagsrytme, men ellers er alt åpent. Noen ganger sover vi litt på formiddagen, og jeg pleier å gå ut en tur i 12-13-tiden. Noen ganger har jeg måttet amme på "veien" (prøverom, kino, butikk, det meste er prøvd disse 5 ukene...) hvis turen har blitt for lang.

Vi har ingen faste leggerutiner, men jeg skal prøve å starte med det i morgen. Tenker at et bad må gjøre susen, og så legge henne i senga si etter kveldspuppen. Vi prøvde det med eldstemann også, men det funket ikke. Denne jenta er imidlertid ganske annerledes, og jeg har visse forhåpninger...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk høre at en skulle ikke gi de flaske før de hadde fått skikkelig teknikken på pupp, dette for å ikke forvirre de. Småen fikk flaske første gang når han var 6 uker for å prøve, og vi hadde barnevakt (mormoren) når han var 7 uker. Vi har ikke hatt noe problemer med at han ble forvirret. Men opplever også at han var ganske velutviklet når han kom 11 dager over termin.

Jeg ble ikke uglesett da vi kom på babysang første gang når han var 4 uker gammel. Men det var ikke så mange der da... Nå elsker han å bli sunget for, og har allerede en favoritt som han "synger" med på... :fnise: han er så herlig. Kom deg på babysang og opplev hvor gøy det er! :)

Amming hver 4. time er vel utdattert kunnskap. Babyen skal regulere det selv (Nylander). Noe som er litt frustrerende i begynnelse fordi de ofte spiser hele tiden og det er vanskelig å planlegge noe som helst! Han hang i puppen min de første 19 dagene og jeg var livredd for å gi han smokk fordi jeg ble fortalt på barsel at det måtte jeg ikke gjøre fordi han da kunne få problemer med å ta puppen. Men dag 19 var jeg helt fortvilet. Han hadde et enormt sugebehov, men var begynt å komme med noen skikkelige gulper, så han fikk for mye melk og jeg begynte å bli sår og sliten. Og han tok smokken med en gang og ble kjempefornøyd når han fikk tilfredsstilt sugebehovet uten at det kom melk hele tiden :) Og ganske fort skilte han mellom når han ville ha pupp og når han ville ha smokk. Om han fikk det han ikke ville ha, ble han kjempe sur!

Nå siste uken virker det som om vi har funnet en fin rytme på dagen. Vi står opp mellom 8 og 8.30. Da har han fått mat ca 6.30-7.00. Da kan han ligge i badebaljen (som snart er for liten) på badegolvet, mens jeg er i dusjen. Så spiser jeg frokost mens han leker med uroen sin fra vippestolen. Mer mat til han ca kl 9-10 før han sover 20-30 minutter på fanget mitt.

Så har han en våkenperiode hvor vi leker, er på babysang eller arrangerer babysang for meg og han hjemme i stuen. Mer mat og ny bleie før han sovner igjen ca i 13-tiden. Da sover han gjerne i 1,5-2 timer. Da går jeg enten tur eller rydder og vaske hus :husarbeid: . Og så sover han igjen en kort periode på ettermiddagen en gang før vi legger han mellom 19.15 og 20.00. Litt etter hvor trøtt han er.

På dagen sover han enten på fanget (ved korte lurer) eller i vognen. På natten sover han i egen seng på rommet vårt. Det er anbefalt at babyer/barn sover på samme rom som foreldrene første året for å unngå krybbedød. Det er uansett praktisk i forhold til nattamming. Da han får mat liggende i vår seng på natten, hender det stadig at vi begge sovner, og jeg våkner 1 eller 2 timer senere og oppdager at han fortsatt ligger ved siden av meg.

Vi bruker også kun ullbodyer, har liggende masse ubrukte i bomull. Har måtte legge bort en god del klær allerede i str 56. Og nå er vi så vidt begynt på str 68.

Ja, og så bruker vi tøybleier på dagen :D Har masse fine tøybleier. Så nå overlever søppeldunken vår med tømming annen hver uke. :danse:

Kan etter hvert si at jeg begynner å komme inn i ting. Og nå er det bare 2 måneder til jeg skal i jobb igjen... :sukk:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har prøvd et uant antall smokker. Hun tok de i begynnelsen, men nå nekter hun plent! Tror jeg gir opp hele greia, ser ikke på det som noe problem at hun ikke vil ha?

Vi har også begynt med tøybleier. Første dagen i går, så får se hvordan det går fremover, men kommer nok til å bruke engangs om natten...

Frøkna sover her i samme seng som oss, men nå er hun begynt å makke så voldsomt så jeg regner med hun ganske snart havner i egen seng. Vi har kjøpt babycall så jeg tror også at hun havner inn på eget rom. Man leser jo så mye om hva som er lurt/ikke lurt, anbefalt/ikke anbefalt at man blir utrolig forvirret. Uansett, det er ikke en ting som passer for absolutt alle, så man må vel bare finne ut hva som fungerer for en selv.

Vi er dessverre alt for lite ute. Jeg sliter med store smerter i lysken/underlivet fortsatt.. Så nå når det er glatt og isete ute, så holder jeg meg mye inne. Når jeg sklir så blir alt bare verre, så jeg gleder meg til bare veier! :hoppe:

Spennende å høre om deres hverdag :)

Utrolig hvor forskjellige rutiner vi alle kommer opp med. Moro!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Da var medlemskap på treningssenteret tegnet. Har allerede vært to ganger og kan forsvare prisen jeg fikk for første 2 mnd i forhold til dropin pris.

Småen var på barneavdelingen mens jeg var og trente den ene formiddagen, noe som gikk veldig fint. Selv om jeg var litt smånervøs om han oppførte seg fint eller ikke. Men de kommer vel og henter om det ikke går. Han sovnet :) så når jeg gikk litt tidligere fra timen for å se til ham, sov han og jeg gikk i dusjen og kunne hente ham etterpå. Helt genialt :)

Godt å være i bevegelse igjen og svette litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hello ladies. :)

Jeg lurer på om tuppemor begynner å få en tann :s den siste uken har hun vært utrolig sutrete og sover ikke mer enn 15 min i strekk. Til sammen ikke mer enn 2 timer på dagen. kanskje 1 time og for den del. Så har hun drukket litt mindre. Men er ellers i fin form og legger på seg som hun skal. Noen andre her som opplever det samme? Hun gnager også mye på sine egne fingre og våres.

Har deres små fått døgnrytme? :) Lillemor sover fra mellom 20:00 - 21:00 til 06:30. Så får hun en flaske så sover hun til kl 09:00.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frøkna her er trøtt i 19-20-tiden, og da prøver jeg å ha stelt henne og lagt henne til da. Som regel sover hun en times tid, kanskje mer, og får da mer mat og sover til en plass mellom 3 og 5, kommer litt an på.

Her har hun fått en voldsom spyttproduksjon, men jeg ser ikke noen tenner. I helgen var hun ganske så sutrete, men jeg tror det er et utviklingssprang og ikke tenner.

Og hun spiser masse på egne hender, men hun tar ikke smokk. Fysja'meg! hehe

Ett par sider om utviklingssprang:

The wonder weeks

Utvecklingssprång

Interessant lesning, synes jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dere med i barselgruppe? Jeg skal på første samling snart, og tror jeg har lyst til å være med videre. Jeg hadde stor glede av det med førstemann, men da var alle i gruppa førstegangs og var interessert i de samme tingene. Hvis jeg er heldig kommer det flere annengangsmødre i denne gruppa. Hvis dere har barselgruppe: Hva gjør dere? Møtes dere hjemme, ute eller på cafe? Hvor mange er dere? Fortell, fortell!

Den siste uka har minsten hatt snørr i nesa, og jeg tror det ødelegger en del for søvnen. Dryppet med melk i dag for første gang, og det virket umiddelbart. Tror jeg må stå opp i natt og dryppe litt hvis hun tetner, og håpe det gir en rolig natt totalt sett (jeg fortrekker jo å bli i senga på natta, men klarer ikke håndmelke og dryppe inn melka uten å styre litt på kjøkkenet). Hvis noen har råd og tips så er jeg klar for å ta imot.

Ellers ser jeg fram mot mildere vær og bare veier. Gleder meg til å gå fortere med vogna, og få opp pulsen litt. Nå er det for mye snø og is på veien til at jeg klarer det. Treningssenter får vente til høsten, tror jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...