Gå til innhold

har du sjeldne/uvanlige planter i hagen din?


Gjest gjest1

Anbefalte innlegg

Gjest gjest1

Bare lurer på hvor mange som har sjeldne eller uvanlige planter i hagen sin:) Selv har jeg:

fikenbusk (med masse store kart - gleder meg)

valnøttre (blir "hjemmelagde" valnøtter til jul)

metasikoia (kjempedigert urtre....)

amerikansk blåbærbusk

mindre uvanlige er japansk blodlønn, bambus og kattebusk + at jeg har massevis av roser :P

I tillegg har jeg lyst til å lage en japansk mosehage sammen med den japanske blodlønnen og bambusen min. Og drømmer om en liten karpedam ved valnøttreet.....sukk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei!

Sjeldne planter er gøy... :) Fikentre? I Norge? Hvor bor du hen? Det var ikke verst... Valnøtt skulle jeg gjerne hatt, men det blir for stort... Når man bare har 800 m2 tomt må man prioritere litt :wink:

Men jeg har da noen planter som er litt "uvanlige", særlig på min kant av landet:

- Blåregn

- Magnolia

- Trepioner

- Vindruer

- Kiwi

Det må nevnes at disse plantene står veldig lunt, da.

Og i tillegg masse "halv-uvanlige" som japansk blodlønn, gullregn, masse pioner og roser(spes. Austinroser), hortensiaer og en drøss med asalea/rhododendroner som ikke er så vanlige, og en del stauder som heller ikke er å finne i alle hager.

Ble misunnelig på det fikentreet ditt, altså... ;) Og hvor stor er Metasequoia'en din, forresten?

Klem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres kjempefint ut, selv har jeg satt ut sitrustreet mitt for sommeren. Har nok ikke så mye uvanlig i hagen, men har dilla på fucksia, så det har jeg 12 slag av som har overvintret i kjelleren. Nå skyter de for fullt, og mange blomstrer allerede.

Har drivhus og der har jeg 3 foskjellige slag agurker, og 5 forskjellige typer tomater. Videre prøver jeg meg på amerikansk gresskar (de blir knall oransje istede for gule som de norske blir) iår, så det blir spennede å se hvor store de blir.

Får håpe vi får en flott sommer , så vi får masse glede av hagen. :blomst:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest1

Bor på vestlandet rett sør for bergen. Fikentreet er plassert lunt i en solvegg og nå har det masser av store kart. Kan se de vokse dag for dag i dette fine været :-) Tror den lever godt når det er sol, men den tåler nok ikke streng vinterkulde. Heldigvis sjelden frost her jeg bor, trenger ikke dekke rosene om vinteren engang!

Metasikoian er ca....gjette....mellom 10-15 meter, men det er ikke akkurat 1000vis av år ennå. Redd den blir kjempestor og tar all utsikten fra naboene. Om en ti år har vi vel en bunke med anmodninger om å felle treet :hoho:

Valnøttrær er flotte. Får en nydelig fasong og absolutt verdt å ha i hagen!

Magnolia og vindruer står også på ønskelisten! Har ledig plass i hagen etter en kraftig opprydding og "må" fylle den med noe litt eksotisk... Blåregn hørtes veldig spesielt ut, har du en link til bilde???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vestlandet ja... *misunnelig* :wink: Der klarer jo ALT seg! hehe... Ja, det er ikke så aller verst her heller da. Det er i utgangspunktet sone 4-5 her jeg bor, men akkurat i nærområdet mitt er det ganske gunstig. Jeg dekker heller ikke noenting om vinteren, og ingenting har dødd enda. Tror jammen jeg har lyst til å prøve et fikentre i sørveggen selv jeg... Ja, har du en ledig plass i hagen bør du absolutt skaffe deg en magnolia. Det er jo ideelt for deg der du bor! Her er noen linker:

Magnoliaen min (foreløpig den eneste, skal bli fler): :http://www.usna.usda.gov/Newintro/galaxy.html

Bildet yter den ikke full rettferdighet, blomstene er virkelig nydelige... 8-10 cm i diameter!

Ellers bør du søke på magnolia på hageselskapet.no sine hageprat-sider, der er det masse anbefalinger til gode sorter.

Blåregn: http://www.cuyamaca.net/oh170/Thumbnail_Pa...ia_sinensis.asp Som du ser av bildene anbefales den på det varmeste... :Nikke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest gjest1

Anbefaler å prøve fikentre. Det verste som kan skje er at det ikke klarer seg, men setter du treet i sol og skjermet fra kalde vinder er det stor sjanse for at den klarer seg. Min fiken har vokst mot bakken og langs veggen på egenhånd, så det er nok ikke klima til at den vokser som tre. Fin "busk" er den uansett og deilig frukt :P

Blåregn var alldeles nydelig og skal føres opp på ønskelista! Tror nok den vil bli fin sammen med gullregn min... Magnoliaen var fantastisk. Ønsker meg helst en med hvite blomster da og en som ikke blir veldig høy. Så at den rosa ble ca 24 fot? Hvor mye er det i meter da? Høres jo ganske høyt ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 fot er ca 7 meter, men jeg tviler på at den blir så høy her... Uansett finnes det masse ulike sorter, så du finner helt sikkert en hvit en som ikke blir for høy. Send en mail eller ring til Randesund planteskole og hør, de har det beste utvalget i Norge. Jeg fikk sendt min derfra. Blåregnen vil helt sikkert bli mye finere hos deg enn hos meg, hos meg vokser den ganske sakte. Har snakket med folk som har den på vestlandet og der dekker den hele vegger... Hrrmmff! :roll: Bare pass på at den må støttes godt opp mot en vegg, pergola eller lignende da den er en slyngplante som ikke klatrer av seg selv. Hva bruker du fiknene til forresten? Spiser du dem rett fra busken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest1

Så først etterpå at blåregn var en klatrer, så driver å tenker ut alternativ plassering :ler: Har en god plass i inngangspartiet, så vurderer den da. Ellers kunne jeg godt tenkt meg å bytte ut endel av den gamle eføyen på veggene......

Hva bruker du fiknene til forresten? Spiser du dem rett fra busken?

Jeg og samboer leker adam og eva..... Vi ifører oss fikenblad og spiser fikner og epler rett fra trærne...... :hoho: Neida, bare tuller..... gode rett fra busken, men ofte ikke så søte som de fra varmere strøk så egner seg godt til varme desserter også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare for å sette ting i perspektiv; Her på det indre, iskalde, snørike østlandet er noe så lite eksotisk som eik faktisk ei sjelden plante. Eik vokser ikke naturlig her i området, men jeg har to i hagen min, som jeg håper skal bli store og fine.

De har overlevd sin første vinter, så det ser ut til å gå bra.

Dessuten har jeg krossved i hagen min, og det er ei litt uvanlig hageplante her omkring (så vidt jeg vet).

Bestefaren min plantet eik, lønn og ask i hagen sin (egnenimportert fra Bærum) og ingen av dem finnes naturlig her - men alle har blitt til fine trær :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde ferskentre i hagen. Det ble kjempegode fersken, helt til treet knakk en snørik vinter. Etter det klarte det seg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Cappo har ikke hage enda men masse rart på kjøkkenbenken:

sitron, lime, ingefær, appelsin, avokado, solsikker, gresskar, chilli ++

Hvor får jeg kjøpt valnøtt tre?????? cappo lyst på :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest1

ÅÅåååå... sitrustrær vil jeg også ha. Men siden jeg ikke kan ha de innendørs, må de stå ute (sparer til drivhus :wink: ). Dessverre sier alle hagesenter at sitrusplanter er grusomt vansklige og jeg bare kan glemme å få de til å overleve utendørs.... sukk... Noen som har hatt hell med sitrustrær utendørs?? Hvis både fersken og fiken overlever burde jo sitron også klare seg......

Aner ikke hvor du får kjøpt valnøttre jeg. Kanskje du kan prøve å plante en nøtt innendørs? Så til du får egen hage er det kanskje stort nok til å plante ut? :P Jeg vil egentlig tro at et skikkelig hagesenter vil kunne greie å skaffe litt uvanlige palnter bare de får litt tid på seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 år senere...

Jeg dytter opp denne steingamle tråden i håp om at noen flere kan fortelle om uvanlige vekster de har i hagen. Jeg har lyst på noe uvanlig, men har null erfaring. Bor heldigvis i sone H1.



Anonymous poster hash: be4d8...6aa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

ÅÅåååå... sitrustrær vil jeg også ha. Men siden jeg ikke kan ha de innendørs, må de stå ute (sparer til drivhus wink.gif ). Dessverre sier alle hagesenter at sitrusplanter er grusomt vansklige og jeg bare kan glemme å få de til å overleve utendørs.... sukk... Noen som har hatt hell med sitrustrær utendørs?? Hvis både fersken og fiken overlever burde jo sitron også klare seg......

---

Det går nok dessverre ikke å ha sitrustrær ute året rundt i Norge, da de ikke tåler særlig mange minusgrader :( Både fiken og ferskentre er derimot mye mer hardføre, og derfor klarer de seg også langt bedre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke hvor uvanlig det er, men vi har markjordbær som gror som ugress i og langs den ene mursteinstrappa. Store blir de også, nesten tre cm i diameter!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...