Gå til innhold

Mødre bør ta seg sammen


WubWub

Anbefalte innlegg

Og trene mer etter de har fått barn hevder finansfrue Marte Krogh.
Denne kommentaren vekker såklart harme, sinne, raseri og sjalusi hos den gjengse kvinne som sett på kommentar feltet på mamma.no.
Men strengt tatt har hun ikke et godt poeng? Trening gir overskudd, velvære og energi til å takle en ellers krevende og hard hverdag. Selvom man ikke er like godt stilt som denne finansfruen med vaskehjelp, au pair, personlig trener og millioner på bok så skal det være mulig å presse inn 20-30minutter med trening hver dag?
Man trenger ikke nødvendigvis dra på treningssenter å bli trenings narkoman men man kan gjøre øvelser selv hjemme i stuen sin eller jogge/sykle i skogen.
Det er vel dokumentert at selv bare litt trening per dag gir store forbedringer i form og psyke.
Så hvorfor blir kvinner så opprørt ? Har det gått så langt at den gjennomsnittelige kvinne foretrekker en dvask tilværelse hvor de tyr til lettvinte usunne løsninger som å kjøpe mcdonalds eller grandiose til middag som så altfor mange gjør? Ikke rart Norge nærmer seg USA tilstander i fedme med slike dvaske holdninger.
Blir for enkelt å skylde på at man "ikke har tid" til å lage sunne ernæringsrike middager eller trene noen minutter om dagen. Har selv en kompis som har ei kronisk syk samboer å passe på, 3 barn og jobb. Det eneste som gjør at han har energi til å takle alt stresset og arbeidsoppgavene er at han mosjonerer 30min hver dag og har et sunt kosthold.
Virker som alt raseri her bunner ut ren sjalusi fra kvinnenes side.
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

folk generelt er blitt late og liker ikke å få det påpekt.

Helt sant. Ifølge statestikk fra helsevesenet så har nå gjennomsnittet av norges kvinner blir overvektig.

Mulig derfor kvinner føler seg støtt av at sunne veltrente kvinner sier at mødre bør trene litt mer for å holde seg sunn og i form?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grov fremstilling av Marte Krogh!

"VG beklager: VG ser at tittelen i denne saken gir inntrykk av at Marte Krogh har sagt det som står i tittelen. Hun har ikke formulert seg slik. VG beklager å ha tolket utsagnet «man må jo bare ta seg sammen» til å bety at Marte Krogh løfter en pekefinger mot andre kvinner, uten å spørre henne om det var det hun mente. (1. februar 2013)"

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Enig i at det blir for enkelt å skylde på tidsklemma, men merker jo at jeg gjør det selv. Samtidig er det jo ikke nødvendigvis fort gjort å lage mat fra bunnen av, ei heller å trene. Et mye brukt argument for trening er "jammen, det er jo bare en time av livet ditt", men det er jo sjeldent det. Om jeg skal trene i en time går det med nærmere 2,5 timer pga reisetid og dusjing, så jeg skjønner fort at mange småbarnsmødre ikke tar seg tid til "den lille timen" med trening. Samme med mat, når jeg lager noe ordentlig godt og sunt fra bunnen av tar det jo minst en halvtime! Også må man spise, vaske opp, rydde. Men å "servere" ferdigpizza eller McDonalds er jo uholdbart! Blir ofte at jeg prioriterer middag over trening, fordi døgnet av og til ikke har nok timer. Kan såklart trene før skolen, men å stå opp klokken seks for å trene fungerer rett og slett ikke for meg.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange kvinner føler seg støtt fordi de finner det vanskelig å finne tid til seg selv.

Det er ikke sjeldent at en ser at småbarnsmødre med partnere som er svært aktive, er overvektige. Det har ofte med at det er disse damene som må organisere alt mulig for at partneren skal få dyrke sine interesser og så får de sjeldent trimmet ordentlig for sin egen del.

Man får også ganske ofte tredd over hodet alt en skal ha dårlig samvittighet for. I disse dager er det mye mer en som mor skal ha dårlig samvittighet for, enn det var for 20 år siden da jeg fikk førstemann.

  • Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i at det blir for enkelt å skylde på tidsklemma, men merker jo at jeg gjør det selv. Samtidig er det jo ikke nødvendigvis fort gjort å lage mat fra bunnen av, ei heller å trene. Et mye brukt argument for trening er "jammen, det er jo bare en time av livet ditt", men det er jo sjeldent det. Om jeg skal trene i en time går det med nærmere 2,5 timer pga reisetid og dusjing, så jeg skjønner fort at mange småbarnsmødre ikke tar seg tid til "den lille timen" med trening. Samme med mat, når jeg lager noe ordentlig godt og sunt fra bunnen av tar det jo minst en halvtime! Også må man spise, vaske opp, rydde. Men å "servere" ferdigpizza eller McDonalds er jo uholdbart! Blir ofte at jeg prioriterer middag over trening, fordi døgnet av og til ikke har nok timer. Kan såklart trene før skolen, men å stå opp klokken seks for å trene fungerer rett og slett ikke for meg.

vel vel miss lazy... man trenger ikke trene 1 time per dag. 15-20min holder for å holde seg i form. alt du trenger er en kettlebell kule som koster 200 kr for å få trent alle kroppens muskler i løpet av 15-20min.

bare å søke opp "kettlebell workout" på youtube så får du det perfekte treningsopplegget med kula.

eller så kan du handle inn et bodypump vektsett til 400kr som du trener med 15-20min hver morgen. med den kan du trene både skuldre, biceps, triceps, knær og rumpe, hofter, bryst.

det er ingen unnskyldning at man har "bebi" og dermed ikke har tid til å holde seg i form. du kan trene midt i stua di mens bebien sover. ALLE har 15-20 min å avse om man tar seg tid til det. så du kan ikke skylde på at du har barn fordi du er i forferdelig form

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

vel vel miss lazy... man trenger ikke trene 1 time per dag. 15-20min holder for å holde seg i form. alt du trenger er en kettlebell kule som koster 200 kr for å få trent alle kroppens muskler i løpet av 15-20min.

bare å søke opp "kettlebell workout" på youtube så får du det perfekte treningsopplegget med kula.

eller så kan du handle inn et bodypump vektsett til 400kr som du trener med 15-20min hver morgen. med den kan du trene både skuldre, biceps, triceps, knær og rumpe, hofter, bryst.

det er ingen unnskyldning at man har "bebi" og dermed ikke har tid til å holde seg i form. du kan trene midt i stua di mens bebien sover. ALLE har 15-20 min å avse om man tar seg tid til det. så du kan ikke skylde på at du har barn fordi du er i forferdelig form

Uhm, jeg har ikke "bebi" og jeg trener 3 ganger i uka på senter. Vil nå ikke si jeg er i "forferdelig form" heller :P

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uhm, jeg har ikke "bebi" og jeg trener 3 ganger i uka på senter. Vil nå ikke si jeg er i "forferdelig form" heller :P

Alt jeg ser er unnskyldninger for at du ikke vil komme i form.

Seriøst , selvom man får bebi burde man ta seg tid til å holde seg litt i form. Det er vel bedre det enn å dø får barna har blitt voksne?

Dette treningsopplegget med kettlebell tar ikke lange tida : https://www.youtube.com/watch?v=2waVex8EUfc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt jeg ser er unnskyldninger for at du ikke vil komme i form.

Seriøst , selvom man får bebi burde man ta seg tid til å holde seg litt i form. Det er vel bedre det enn å dø får barna har blitt voksne?

Dette treningsopplegget med kettlebell tar ikke lange tida : https://www.youtube.com/watch?v=2waVex8EUfc

I alle dager da, haha. Leser du ikke hva jeg skriver?

  • Liker 25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men trener mennene i de forholdene hvor kvinnen ikke trener da? Min oppfatning er i alle fall at kvinner flest er mye flinkere til å trene kondisjon og slikt, mens mange mannfolk bare står og skal pumpe muskler som om at det hjelper ekstremt på helsa når de nærmest aldri har løpt en eneste meter (for å sette det på spissen da).

På treningssenteret jeg har vært på i alle fall synes jeg kvinner er mye flinkere til allsidig trening. Det er nesten kun kvinner som er med på bodypump, zumba, sirkeltrening osv og det er nesten bare kvinner som løper på tredemølla.

Det er min erfaring ihvertfall.

Jeg går utrolig mye selv, men jeg er for syk til å trene. Har trent ekstremt mye før og selv etter snart et halvt år trening er jeg likevel ganske full i muskler.

Jeg føler ikke jeg bør ta meg sammen ihvertfall. Det er ikke min feil at jeg er syk.



Anonymous poster hash: c90c1...982
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men trener mennene i de forholdene hvor kvinnen ikke trener da? Min oppfatning er i alle fall at kvinner flest er mye flinkere til å trene kondisjon og slikt, mens mange mannfolk bare står og skal pumpe muskler som om at det hjelper ekstremt på helsa når de nærmest aldri har løpt en eneste meter (for å sette det på spissen da).

På treningssenteret jeg har vært på i alle fall synes jeg kvinner er mye flinkere til allsidig trening. Det er nesten kun kvinner som er med på bodypump, zumba, sirkeltrening osv og det er nesten bare kvinner som løper på tredemølla.

Det er min erfaring ihvertfall.

Jeg går utrolig mye selv, men jeg er for syk til å trene. Har trent ekstremt mye før og selv etter snart et halvt år trening er jeg likevel ganske full i muskler.

Jeg føler ikke jeg bør ta meg sammen ihvertfall. Det er ikke min feil at jeg er syk.

Anonymous poster hash: c90c1...982

Mitt inntrykk er at menn i mye større grad enn kvinner trener utendørs. Når jeg trener på senter, er det stor overvekt av kvinner. Kanskje bortsett fra på spinning, der er det ganske likt. Når jeg trener ute (jogger, løper på fjellet) møter jeg nesten bare menn. Og jeg kjenner maaaange menn som deltar på løp og er så aktive at jeg ikke skjønner hvordan de får tid til jobb. Men de får vel tid fordi de har partnere som tar seg av absolutt alt på hjemmebane, kanskje?

Anonymous poster hash: 1e66a...ffd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt jeg ser er unnskyldninger for at du ikke vil komme i form.

Seriøst , selvom man får bebi burde man ta seg tid til å holde seg litt i form. Det er vel bedre det enn å dø får barna har blitt voksne?

Dette treningsopplegget med kettlebell tar ikke lange tida : https://www.youtube.com/watch?v=2waVex8EUfc

Jeg for min del er rimelig sikker på at de 1-3 timene jeg stort sett bruker ute på hagearbeid og lignende mellom mai- oktober, samt går tur med hunden og iblant ungene, er mer helsebringende enn å fjompe med en kettlebell i stua.

...for all del, jeg trente 20 minutter til nærmere en time daglig med Wii i stua, samt trillet stort sett 5 kilometer med turdaglig, da jeg hadde fødselspermisjon, men det er når permisjonen er over og man skal kombinere full jobb, henting og levering i barnehage, barn, lekselesing, legging, matlaging, ta seg av parforholdet og snakke med partner osv, problemene med å finne tid til bare seg selv starter.

Man er ikke avhengig av å drive med ren trening, så lenge en rører på seg. - Bare det å gå til butikken eller jobb ( for de som kan det) er en helsegevinst.

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du hadde nå en ganske tydelig agenda her, uten at jeg nødvendigvis er uenig med det du skriver :) Ikke alltid det er vits å kverulere :P

og den agendaen var nok å avspore tråden fordi jeg fronter den holdningen om at mødre burde trene litt for å holde seg i form for barna sin skyld og at man har tid til det man tar seg tid til uansett om man har bebi eller ei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

og den agendaen var nok å avspore tråden fordi jeg fronter den holdningen om at mødre burde trene litt for å holde seg i form for barna sin skyld og at man har tid til det man tar seg tid til uansett om man har bebi eller ei.

Hvis du faktisk hadde lest hva jeg skrev noen gang, så hadde du sett at jeg fullt ut støtter at trening er bra, jeg driver til og med med det selv! Jeg bare sier at jeg skjønner at det kan bli nedprioritert i en hektisk hverdag.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

og den agendaen var nok å avspore tråden fordi jeg fronter den holdningen om at mødre burde trene litt for å holde seg i form for barna sin skyld og at man har tid til det man tar seg tid til uansett om man har bebi eller ei.

Det er rett og slett vanskelig å ta tak i seg selv og komme seg i form.

Det er sant enten man er småbarnsmor eller den helt vanlige mannen i gata. Forstår godt det kan være vanskelig å ta seg tid til trening i en hektisk hverdag med småbarn.

Jeg sliter nok som det er med studier og deltidsjobb :P

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er rett og slett vanskelig å ta tak i seg selv og komme seg i form.

Det er sant enten man er småbarnsmor eller den helt vanlige mannen i gata. Forstår godt det kan være vanskelig å ta seg tid til trening i en hektisk hverdag med småbarn.

Jeg sliter nok som det er med studier og deltidsjobb :P

det er ikke vanskligere enn man gjør det til. ALLE har tid til 15-20min trening hver dag for å holde seg i form slik at man kan leve ekstra lenge for barnets skyld.

å begynne messe med unnskyldninger om at "buhuhuhuhu jeg har bebi så jeg har ikke tid til å trene så jeg kan like gjerne døtte i meg mcdonalds, sjokolade og potetgull hele dagen lang" blir for dumt !

Endret av WubWub
Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er ikke vanskligere enn man gjør det til. ALLE har tid til 15-20min trening hver dag for å holde seg i form slik at man kan leve ekstra lenge for barnets skyld.

å begynne messe med unnskyldninger om at "buhuhuhuhu jeg har bebi så jeg har ikke tid til å trene så jeg kan like gjerne døtte i meg mcdonalds, sjokolade og potetgull hele dagen lang" blir for dumt !

Hehe, hadde den vanlige småbarnsmammaen tenkt slik hadde det utvilsomt vært for dumt ;)

Men du er nok litt ute på usaklighetskjøret her :P Uansett, helt forståelig at man ikke har motivasjon til å ta seg tid til trening hver dag. Slik er det ikke bare blant småbarnsmødre.

Det er jo ikke slik at 90% av alle menn går rundt og er i toppform. Tvert imot :)

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...