Gå til innhold

Er jeg en kjip utleier?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei :)

Eier et hus med min mann, i sokkelen har vi 2 utleieleiligheter. Den ene leiligheten er nyoppusset (nytt bad, kjøkken samt alle vegger malt og nytt gulv på soverommet). Denne leiligheten står nå tom fram til 1 Februar.

Vi har lyst til å pusse opp den andre leiligheten også, med nytt bad og kjøkken. Et par bor i leiligheten, og vi tenkte at de kan få bruke den andre leiligheten som de ønsker mens vi pusser opp. Det blir leid inn fagfolk, og badet vil ta ca 5 dager (dagtid), kjøkken ca det samme. Kjøkken og bad blir ikke gjort samtidig, så de slipper å leve uten begge deler samtidig. Skjønner at det er litt irriterende å måtte gå til leiligheten siden av for å bruke bad/kjøkken, men samtidig så får de et splitter nytt bad og kjøkken (de får også være med å velge ut innredning og fliser etc fra de vi skal bestille fra).

Nå har de slått seg vrange, og mener at vi må dekke hotellopphold i 2 uker dersom vi vil pusse opp nå. Vi kommer selvfølgelig ikke til å gjøre dette, da venter vi heller med å pusse opp til de flytter ut.

Synes dere vi er kjipe utleiere som mener de kan bruke den andre leiligheten istedetfor hotell? Ser dere noen andre/bedre løsninger på dette?



Anonymous poster hash: 59b5e...7e6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

syns det der er en kjempefin løsning, å det er jo flott at dere faktisk har den muligheten. ikke søren om jeg hadde påkostet dem hotell, da får du heller si at dere venter med å pusse opp til de da evt flytter ut :)



Anonymous poster hash: cbcd1...15d
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Betale et hotellopphold for dem i to uker er drøyt, men det er vel rimelig at dere reduserer prisen dere tar i leie, i den perioden dere pusser opp og de eventuelt bor der.

Selv ville jeg uansett ventet til de hadde flyttet ut frivillig, så får de bo i leiligheten slik den er så lenge.



Anonymous poster hash: 3ad73...062
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes heller dere er rause. Dere har funnet en midlertidig løsning for de under oppussingen.

Det blir alltid litt ekstra styr/ tungvint og leve midt i oppussing, men den løsningen dere har funnet må jo være den enkleste for dem.

Synes de er frekke som ber dere dekke hotellopphold, da hadde jeg heller ventet med å pusse opp til de har flyttet.



Anonymous poster hash: c33c8...482
  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi verken leier eller leier ut, men jeg må si at jeg synes at paret er overdrevent vrange, for å si det på den måten. Det blir kun snakk om ca 10 dager tilsammen og da burde de leve med at de får bruke den andre leiligheten mens oppussingen pågår. Spørsmålet blir jo om de har rett på det. Noe som jeg ikke kan tro, siden dere allerede tilbyr dem en løsning.

Vi bor i borettslag og i ca 3 år så skal det byttes ut rør på bad, toalett og kjøkken (det tas ikke samtidig) og da må vi bruke brakker med dusj, toalett og vaskemaskin. Hadde tatt seg ut om vi skulle kreve dekket hotellopphold pga av vi ikke kan bruke badet, toalettet og kjøkkenet pga det.

Endret av Kittykat
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Synes det høres ut som en rimelig løsning av dere.

Leietaker er urimelig.

Jeg hadde venta på oppussingen til dem var ute :D



Anonymous poster hash: 94e0f...f5b
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel heller dere som har kjipe leieboere spør du meg.. Mulig å være så frekk at man forventer hotellopphold.. Nå får de gi seg.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes heller at leieboerne dine er kjipe.. Det er jo alltid litt styrete når man pusser opp, men de får jo tross alt ei nyoppusset leilighet etterpå, så de burde jo være litt velvillige de også;) To uker er jo ikke lenge!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mange mil er det til naboleiligheten :laugh:

Nei dere er ikke kjipe.

Høres heller ut som dette er leietakere det kan vanke trøbbel med, og være greit å bli kvitt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes nå det hørtes ut som en grei løsning, jeg! Blir kanskje litt tungvint for de å måtte gå frem og tilbake, som nevnt, men herregud da. Har hørt om andre utleiere som sier opp leietakerne fordi de skal pusse opp, så bare det at dere er behjelpelig med en annen løsning er jo veldig raust av dere!

Å forlange 2 uker på hotell var forhåpentligvis bare et "skambud" fra deres side, så vanskelig går det da vel ikke an å være?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt vanlig at folk må bo provosorisk mens leiligheter pusses opp. Enten det er kommunale utleieboliger eller borettslagsleiligheter hvor kjøkken og eller bad oppgraderes.

Det eneste som kan virke litt urimelig her er at de ikke blir flyttet helt over i den nyopp pussede leiligheten mens dere gjør ferdig både bad og kjøkken. Både badet og kjøkkene t må jo tømmes for personlige eiendeler når opp pussingen skal skje.

Nei, noe hotelopphold får de ikke hos meg og det bør de ikke få hos deg heller når du har denne gode løsningen. De kunne opplevd å få et midlertidig do og ingen dusj og å måtte leve med et kjøkken på badet, så de bør være takknemlig for den gode løsningen de kan få. Mulig de er redde for økt husleie og derfor prøver å gjøre dette vanskelig å gjennomføre?

Anonymous poster hash: 58115...b26

Lenke til kommentar
Del på andre sider

makan til frekke leieboere!!! De fårjo flunkende nytt kjøkken og bad, og dere gjør dem en tjeneste ved å gjøre det nå slik at de får nytte av det! Det der var provoserende frekt...

Hadde ikke tatt meg bryet, sagt at dere venter til de flytter ut ja:)

løsningen din var kjempefin, men ville nok redusert husleien litt dersom dere får de med på idéen.



Anonymous poster hash: 2f341...52e
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, du er virkelig ikke kjip.

Ifølge husleieloven har utleier faktisk lov til å si opp leietakerne dersom utleier skal pusse opp så det blir ubeboelig der:

b)

riving eller ombygging av eiendommen gjør at husrommet må fravikes,"

Tar du all oppussingen samtidig så kan du faktisk ha saklig grunn til å si opp kontrakten, kanskje du kan si det?



Anonymous poster hash: 99f65...351
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her, puh blir lettet av å lese svarene deres!

De var veldig intr. i å være med å bestille et kjøkken/bad de liker (vi har all innredninga, skap, lys etc klart, men de kan velge fliser til kjøkken, gulvfliser bad/dusj/vegg, samt velge kjøkkenfronter og farge på dørene på badet helt fritt fra den leverandøren som har ganske godt og variert utvalg) men ble irriterte da vi sa de ikke fikk bo på hotell eller slapp å betale husleie den måneden.

Jeg har full forståelse for at det er litt styr med oppussing, men naboleiligheten er jo rett sidenav (altså man går ut hoveddøren, så er det vel ca 3 meter bort til inngangsdøren til den andre leiligheten, ikke noen uoverkommelig reisevei). Det må da være enklere enn å ta inn på et hotell i byen (30 min med buss), og standarden på den andre leiligheten er høy. De kan bruke den som de vil, ta med seg alt inn og ikke sette fot i sin egen om de ikke ønsker det, de får også wifi internett delt fra oss i de ukene det gjelder så slikt er ikke noe problem.

Jeg ønsker ikke å redusere husleia, de betaler ikke mye (8000 i mnd, 2 soverom, kjøkken/bad/gang/stue, hage, garasje, bod), har heller ingen planer om å øke husleia - jeg bruker å øke den når jeg får nye leieboere slik at prisen matcher det rundt. Hadde kanskje vurdert å øke husleia om de måtte leve midt opp i det uten noe alternativ til bad/kjøkken, men de får jo bruke den andre leiligheten så tenker at det blir litt feil å la de bo i 2 leiligheter gratis, bare fordi de er vanskelige :vetikke:

Får prøve å snakke med de igjen i morgen, kjipt om vi må vente (da skapene allerede er klare), men er villig til å vente altså.

Tusen takk for alle svar! (beklager om posten ble litt rotete, sitter å ser på black friday salg her :fnise: )



Anonymous poster hash: 59b5e...7e6
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan faktisk ikke kreve dette av de. Hvorfor tenker du egentlig på å pusse opp mens de bor der, er vel bedre når de flytter ut.

Det er du som lager det plundrete for de om du går for den løsningen du skisserte



Anonymous poster hash: 1808d...bba
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Du kan faktisk ikke kreve dette av de. Hvorfor tenker du egentlig på å pusse opp mens de bor der, er vel bedre når de flytter ut.

Fordi jeg har alle skapene til bad + kjøkken klare, har nytt kjøkken selv + i den andre leiligheten og fikk med disse skapene nesten gratis. Kjipt å oppbevare de lenge, det gamle kjøkkenet og badet er veldig utdatert (ingen fliser, stygg plasttapet på vegger/gulv etc) så greit å gjøre dette nå når det trengs, istedetfor å vente til noe går i stykker og det kan bli skader.

Hadde luftet ideen for dem før jeg fikk skapene, og da var de som sagt veldig intr i å være med å velge ut fliser og fronter etc. Det er først nå, når de fikk vite at de ikke får ta inn på hotell eller bo gratis at de slår seg vrange.

Anonymous poster hash: 59b5e...7e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde blitt SUPERHAPPY om huseier lot meg være med å bestemme i oppussingen, tilbød meg et annet sted og bo underveis og i tillegg ikke ville øke husleien?? Du høres ut som en ønskedrøm av en utleier!

Leietakerene dine må ta seg en bolle



Anonymous poster hash: 547ee...216
  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, du er virkelig ikke kjip.

Ifølge husleieloven har utleier faktisk lov til å si opp leietakerne dersom utleier skal pusse opp så det blir ubeboelig der:

b)

riving eller ombygging av eiendommen gjør at husrommet må fravikes,"

Tar du all oppussingen samtidig så kan du faktisk ha saklig grunn til å si opp kontrakten, kanskje du kan si det?

Anonymous poster hash: 99f65...351

Dette er en sannhet med modifikasjoner. Det er mange forhold som spiller inn på om utleier kan levere en saklig oppsigelse pga oppussing. For det første er det vanskeligere å bruke dette argumentet i en tidsbegrenset kontrakt, kontra en tidsubestemt. Dette fordi du som utleier må ta hensyn til at du har kontraktsfestet leid ut boligen til andre, som da regner med å kunne få bo på stedet til kontraktens utløp. I tillegg må oppussingen være nødvendig. Da holder det ikke med at "du allerede har skapene", dette er et for svakt argument for å kalle oppsigelsen saklig. Rent kosmetisk oppussing i en tidsbegrenset kontrakt kan lett kalles usaklig av leietager, spesielt om leien er lav, eller andre forhold gjør at leietager har større grunn til å bli boende enn du har til å pusse opp.

Når det er sagt, så synes jeg utleier i denne saken har vist fleksibilitet, og at det ikke burde kunne kreves dekning av hotell i 14 dager. Dog, det som ofte er risikoen for leietager er at man er fleksibel, og så drar ting ut i tid. Det er ikke få ganger at en oppussing ment å vare et par uker kan drøye ut over en måned.

Er du sikker på at leietager har oppfattet at de kan under oppussingen flytte helt inn i naboleiligheten? Det kan jo være at de ser for seg å måtte gå ut, og tre meter hver gang de skal på do på natta, og det i 14 dager, minst, uten en eneste reduksjon i leieprisen er etter min mening å strekke leietagers velvilje for langt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...