Gå til innhold

Vegetarisk godis og kosemat til hund?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi skal snart få en valp i hus :) Familien min består bare av moren min og meg på 17 år. Mamma spiser kjøtt, men jeg har vært vegetarianer i flere år nå. Hunden kommer selfølgelig til å få vanlig hundefor med kjøtt i, og kjøttgodis og slikt av moren min og andre. Men jeg liker ikke helt tanken på å gå rundt med oksekjøtt-biter i lomma når vi trener, gi henne griseører eller smøre på en brødskive med leverpostei..

Noen som vet om det finnes noen vegetariske alternativer? Er ikke det at jeg er veldig nøye med det og orker ikke bruker masse penger på noe, men greit å høre hvilke alternativer som finnes :)

Anonymous poster hash: 4d1aa...333

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Husk at hunden din er en naturlig kjøtteter. Å presse på den dine holdninger for mat er bare egoistisk, kjøtt er det de utnytter best

  • Liker 26
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lille-pus

Signerer LilleLilla.

Om moren din skal bort en helg, TS. Hva skjer da? Hunden må ha mat og da er det du som må gi hunden mat. Hva vil du gjøre da?

Det er fryktelig viktig for hunden at den får den maten den fra naturens side er skapt til å spise, og det må gå foran ethvert menneskelig opplevd ubehag ved å ta i noen varer som inneholder kjøtt fra planteetere.

Tenk litt igjennom det poenget og det enkle poenget jeg nevnte innledningsvis.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at hunden din er en naturlig kjøtteter. Å presse på den dine holdninger for mat er bare egoistisk, kjøtt er det de utnytter best

Nettopp derfor hunden får vanlig hundefor, og alle andre kommer til å gi den kjøtt. Jeg liker ikke å ta i kjøtt, så kanskje det finnes noen andre alternativer? Hunden vil ikke lide noen nød selv om den ikke får kjøttgodis når den trener sammen med meg.

Anonymous poster hash: 4d1aa...333

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Signerer LilleLilla.

Om moren din skal bort en helg, TS. Hva skjer da? Hunden må ha mat og da er det du som må gi hunden mat. Hva vil du gjøre da?

Det er fryktelig viktig for hunden at den får den maten den fra naturens side er skapt til å spise, og det må gå foran ethvert menneskelig opplevd ubehag ved å ta i noen varer som inneholder kjøtt fra planteetere.

Tenk litt igjennom det poenget og det enkle poenget jeg nevnte innledningsvis.

Les innlegget en gang til, hunden kommer til å få helt vanlig hundefor. Jeg har ikke noe problem med å gi henne det og heller ikke slike bokser med hundemat. Men finnes det et alternativ til hva jeg kan ta på brødskiven og hva jeg kan gi henne under trening, så vil jeg prøve ut det.

Anonymous poster hash: 4d1aa...333

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er svært få av de "vanlige godbitene" som inneholder noe særlig kjøtt. De kjennes eller ser ikke ut som kjøtt heller, hvorfor kan du ikke bare bruke det?

Endret av LilleLilla
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruk tubeost som belønning. Trykk ut en liten ert og la hunden sleike fra tuben. Blir ikke søl i lomma og du slipper å ta i det.



Anonymous poster hash: e5de4...218
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lille-pus

Vi skal snart få en valp i hus :) Familien min består bare av moren min og meg på 17 år. Mamma spiser kjøtt, men jeg har vært vegetarianer i flere år nå. Hunden kommer selfølgelig til å få vanlig hundefor med kjøtt i, og kjøttgodis og slikt av moren min og andre. Men jeg liker ikke helt tanken på å gå rundt med oksekjøtt-biter i lomma når vi trener, gi henne griseører eller smøre på en brødskive med leverpostei..

Noen som vet om det finnes noen vegetariske alternativer? Er ikke det at jeg er veldig nøye med det og orker ikke bruker masse penger på noe, men greit å høre hvilke alternativer som finnes :)

Anonymous poster hash: 4d1aa...333

Les innlegget en gang til, hunden kommer til å få helt vanlig hundefor. Jeg har ikke noe problem med å gi henne det og heller ikke slike bokser med hundemat. Men finnes det et alternativ til hva jeg kan ta på brødskiven og hva jeg kan gi henne under trening, så vil jeg prøve ut det.

Anonymous poster hash: 4d1aa...333

HI gav inntrykk av at det måtte være din mor eller noen andre enn deg som gav hunden mat med animalsk kjøtt.

Fint du klarerte ut at du ikke har problemer med å gi hunden den maten den er skapt for å spise.

Og hva du 'kan' ta på brødskiven er vel mer et valg du selv har tatt om hva du 'vil' ha på brødskiven, ikke hva du 'kan' ta på brødskiven?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunden driter i det. Jeg er vegetarianer selv, men hunden får det hun liker best når vi trener, og det er kjøttprodukter.

Man kan likevel bruke mye lek som belønning, samt ost, vafler og den slags. Viktig å variere belønningen så det blir spennende for hunden. Men ikke utelukk kjøtt.

Anonymous poster hash: f3710...191

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

HI gav inntrykk av at det måtte være din mor eller noen andre enn deg som gav hunden mat med animalsk kjøtt.

Fint du klarerte ut at du ikke har problemer med å gi hunden den maten den er skapt for å spise.

Og hva du 'kan' ta på brødskiven er vel mer et valg du selv har tatt om hva du 'vil' ha på brødskiven, ikke hva du 'kan' ta på brødskiven?

Åh, ser nå at det var veldig dårlig bruk av tegnsetting. Det finnes hunder som klarer seg uten kjøtt fordi eierne ikke ønsker å hu det, men jeg føler det blir feil. Selv om det på en måte føles feil av meg å kjøpe kjøtt til hunden, kommer jeg til å gjøre det fordi det er mest naturlig for hunden.

Jaja, men hvilke pålegg uten kjøtt kan man gi til hund? Er ost/smøreost ok? Nugatti og syltetøy er utelukket, og da kommer jeg ikke på stort mer.

Ts :)

Anonymous poster hash: 4d1aa...333

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunden driter i det. Jeg er vegetarianer selv, men hunden får det hun liker best når vi trener, og det er kjøttprodukter.

Man kan likevel bruke mye lek som belønning, samt ost, vafler og den slags. Viktig å variere belønningen så det blir spennende for hunden. Men ikke utelukk kjøtt.

Anonymous poster hash: f3710...191

Såklart driter hunden i det, og hun kommer til å få kjøtt hver eneste dag. Men jeg liker ikke å ta i kjøtt, og vil derfor ha alternativer til godbiter når hun er med meg. :)

Anonymous poster hash: 4d1aa...333

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klarer du ikke å ta i fisk heller? Fiskekaker og fiskepudding er populært her, samme med tubeost (inneholder kjøtt, men du slipper jo å ta i det), makrell i tomat, gulost, osv. Brød trenger du ikke å gi bikkja, hun får mer enn nok korn i kosten hvis dere skal fore på vanlig tørrfôr (alternativet er råfôr eller Orienten, som er kornfritt). Det skader naturligvis ikke med en brødskalk i ny og ne, men det er hverken spesielt sunt eller smaker særlig spennende for en hund.

Anonymous poster hash: f3710...191

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg personlig er ikke tilhenger av å bruke så forferdelig mye godbiter som ost, pølse, karbonader osv osv. Det kan fort bli altfor mye salt og krydder.

Her i huset får hundene vom og hundemat som hovedfòr, og så bruker jeg et godt tørrfòr som belønningsgodbiter. Ziwi er et kjempegodt alternativ, men dog veldig, veldig dyrt. Men som godbiter funker det som bare det, i tillegg til at jeg vet at hundene får i seg næring og ikke bare salt og krydder.

Valpen jeg har nå får såvidt godbiter (har kun brukt rent kyllingkjøtt til søk). Tørrfòret ligger ikke i matskålen, men i lommen min for når vi skal trene på noe - og det er en kjempebelønning for mine hunder. Siden jeg har mange hunder så blander jeg litt Kiwi med andre såkalte kvalitetstørrfòr som Royal Canin og Pro Plan.

Link til Ziwi Peak:

http://animail.no/hund/hundefor/?manufacturer=368

Endret av Portvinpiken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg personlig er ikke tilhenger av å bruke så forferdelig mye godbiter som ost, pølse, karbonader osv osv. Det kan fort bli altfor mye salt og krydder.

Her i huset får hundene vom og hundemat som hovedfòr, og så bruker jeg et godt tørrfòr som belønningsgodbiter. Kiwi er et kjempegodt alternativ, men dog veldig, veldig dyrt. Men som godbiter funker det som bare det, i tillegg til at jeg vet at hundene får i seg næring og ikke bare salt og krydder.

Valpen jeg har nå får såvidt godbiter (har kun brukt rent kyllingkjøtt til søk). Tørrfòret ligger ikke i matskålen, men i lommen min for når vi skal trene på noe - og det er en kjempebelønning for mine hunder. Siden jeg har mange hunder så blander jeg litt Kiwi med andre såkalte kvalitetstørrfòr som Royal Canin og Pro Plan.

Link til Kiwi:

http://animail.no/hund/hundefor/?manufacturer=368

Bruker du kiwi som godbit til hunden? Vanlig kiwi altså? Er det noe de fleste hunder liker?

TS:

Vi har kjøpt en roll-on med smak av bacon, du får den i flere ulike smaker. Da slipper du å ta i godbiten i hvert fall :) Likedes med leverpostei på tube til hund. Ellers har jeg sett noen som bruker ostebiter også, men jeg ville vært litt redd for at jeg da aldri får ha osten min i fred ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Bruker du kiwi som godbit til hunden? Vanlig kiwi altså? Er det noe de fleste hunder liker?

TS:

Vi har kjøpt en roll-on med smak av bacon, du får den i flere ulike smaker. Da slipper du å ta i godbiten i hvert fall :) Likedes med leverpostei på tube til hund. Ellers har jeg sett noen som bruker ostebiter også, men jeg ville vært litt redd for at jeg da aldri får ha osten min i fred ;)

Hehe ser det snek seg inn en skrivefeil der ja. Ikke Kiwi men Ziwi. Altså Ziwi Peak - hundefòret jeg linket til.

Rettet det opp nå.

Endret av Portvinpiken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, ser nå at det var veldig dårlig bruk av tegnsetting. Det finnes hunder som klarer seg uten kjøtt fordi eierne ikke ønsker å hu det, men jeg føler det blir feil. Selv om det på en måte føles feil av meg å kjøpe kjøtt til hunden, kommer jeg til å gjøre det fordi det er mest naturlig for hunden.

Ts :)

Anonymous poster hash: 4d1aa...333

Har du dokumentasjon på dette? Sikkert fult mulig, men jeg tenker at det må jo være et rent helvette mtp proteiner, mineraler, vitaminer o.s.v. Selv vegeterianere må jo ta kosttilskudd for å veie opp! Det er jo en grunn til at flere og flere går bort fra vanlig tørrfor hvor 50% av maten er korn, hunden tar det opp dårligere og resultatet er rimelig større avføringspose når man er på tur ;)

Bruker du kiwi som godbit til hunden? Vanlig kiwi altså? Er det noe de fleste hunder liker?

På eldstemann brukte jeg faktisk wok poser fra butikken som godbiter! Litt brokkoli, gulerøtter, agurk, o.s.v. Mye bedre enn kjøttgodbiter ifølge han! Under treninga da, ellers er det kun kjøttgodbiter han vil ha, eller fisk hehe!

Endret av Gjest
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...