Gå til innhold

Hvilken ville du valgt?


Thu

Anbefalte innlegg

Hei, i dag skal vi på besøk og se på kattungene vi skal ha en av. Legger ved finnanonsen til dere; http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=51557916&searchclickthrough=true

Hvilken ville du valgt og hvorfor? Dette er jo to kull, et blandingskull og et renraset kull. Er også 4 ulike farger på kattene.

Håper dere alle skriver hvilken av dem dere hadde valgt, i håp om at dette valget blir litt lettere for oss:) vi er de første som skal få velge kattunge :bolledeig:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det ville jo vært veldig avhengi av personligheten til kattungen og hva jeg synes når jeg så de "live", men bare ut fra utseendet ville jeg valgt smoke kattungen fordi jeg synes det er en stilig farge :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest_Kalia

Jeg ville ha valgt katt nr.1 utifra utseende, men hadde også sett på personlighetene når jeg møtte de, og hvilken man blir forelsket i! Åh, har så lyst på katt :( men får ikke lov av huseier...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville styrt unna chinchilla blandingen pga rasen har ofte problemer med øyekananalene sine og britisk korthår anses for å være en friskere rase.. Likte fargene på nr 2, men personligheten og gemyttet er jo det som er viktigst...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BettyBoop

Hei, i dag skal vi på besøk og se på kattungene vi skal ha en av. Legger ved finnanonsen til dere; http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=51557916&searchclickthrough=true

Hvilken ville du valgt og hvorfor? Dette er jo to kull, et blandingskull og et renraset kull. Er også 4 ulike farger på kattene.

Håper dere alle skriver hvilken av dem dere hadde valgt, i håp om at dette valget blir litt lettere for oss:) vi er de første som skal få velge kattunge :bolledeig:

vanskelig å velge bare på bilde. Ville sett an personligheten til kattene først. Ville ikke valgt en katt som var alt for hyper f.eks.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvorfor kjøper du ikke heller en renraset katt som er reg i NRR? Trodde man måtte teste for sykdommer for å få registrert kull, og da er det jo dumt om de ikke følger retningslinjene. Virker veldig useriøst, og neppe uhell siden det er 2 kull :(

Jeg ville aldri ha kjøpt perser/britisk korthår blanding, spesielt ikke om de ikke er testet for arvelige sykdommer.

Huff trist å se slikt.



Anonymous poster hash: eb849...b92
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor blir de ikke registrert? Det hadde lyst ganske mange varsellamper hos meg, i alle fall... Det første jeg tenker, pessimist som jeg er, er at foreldrene har avlsforbud på grunn av en eller annen genetisk sykdom.

Dette lukter skikkelig bakgårdsavl...

Men, de var søte da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ingen siden jeg ikke vil støtte useriøs hobbyoppdrett...

Sett bort fra det, jeg hadde valgt 1 eller 2. Blandingene hadde jeg styrt unna som pesten, det er MYE pelsstell med perserpels, samt at potensielle store plager med øyne og nese er negativt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han registerer dem ikke da han ikke er medlem i nrr, dette grunnet mye styr med oppdrettere osv fortlalte han, trenger ikke å gå inn i det. De er sjekket for arvelige defekter og blodtype jo, så alt det er i orden, begge foreldre kan avles på, de er ikke avlssperre på. men nå er jeg noe i mot avlssperre på katter bare for at de ikke er "fine" nok. har mat kjøpt en katt til 8000 som er normal pris for denne rasen synes jeg at du skal kunne avle på den om du vil , er trossalt din katt! men om vi skal ha fra dette kullet er vi ikke sikkre på enda, men det er mest på grunn av andre ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han registerer dem ikke da han ikke er medlem i nrr, dette grunnet mye styr med oppdrettere osv fortlalte han, trenger ikke å gå inn i det. De er sjekket for arvelige defekter og blodtype jo, så alt det er i orden, begge foreldre kan avles på, de er ikke avlssperre på. men nå er jeg noe i mot avlssperre på katter bare for at de ikke er "fine" nok. har mat kjøpt en katt til 8000 som er normal pris for denne rasen synes jeg at du skal kunne avle på den om du vil , er trossalt din katt! men om vi skal ha fra dette kullet er vi ikke sikkre på enda, men det er mest på grunn av andre ting.

Ja, huff, vil jo ikke ha noe styr...

Når noen holder fertile hunkatter OG hankatter, så driver de oppdrett for kun å tjene penger! Sjansen ser stor for rovdrift på hunkattene, kattene er neppe avlsgodkjente i forhold til rasestandard (det krever 1 besøk på utstilling for å oppnå....så mye styr...).

Anonymous poster hash: d3f48...809

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det koster 1000 kroner å få registrert oppdrettsnavn i NRR, for å få dette trenger du kun å søke med et navn som ikke er i bruk (du legger ved flere alternativ du selv vil ha, og kan enkelt sjekke om navnet er i bruk).

De er sjekket for arvelige defekter og blodtype jo, så alt det er i orden, begge foreldre kan avles på, de er ikke avlssperre på. men nå er jeg noe i mot avlssperre på katter bare for at de ikke er "fine" nok

Dersom begge foreldrene har stamtavle I er det ingenting i veien for å registrere kullet. Dersom kattene er i stamtavle II betyr det at oppdretter av katten ikke vil at den skal gå i videre avl, ofte er dette pga at katten ikke er typisk for rasestandarden, det kan være arvelige sykdommer/defekter (som f.eks haleknekk). Det er jo ikke opp til oss å synse om dette, seriøse oppdrettere ønsker å forbedre rasen både når det kommer til gemytt, helse og utseende - da ødelegger det veldig om noen ignorerer dette og avler videre på katten fordi "det er for mye styr". For meg høres det da ut som om denne selgeren kun ønsker å tjene penger, spesielt siden det også er et blandingskull.

Dersom du har lyst på rasekatt, vil jeg virkelig anbefale deg å finne en seriøs oppdretter - ofte får du kjøpt kattunger i stamtavle II til redusert pris, og ofte kan du få redusert pris dersom kattungen er litt eldre enn vanlig (jeg har f.eks kjøpt en main coon jente i stamtavle I med tanke på avl som var 18 uker gammel da oppdretter ikke var sikker på om han ville beholde henne selv, til 5000 kroner).

Ikke støtt useriøs oppdrett bare fordi du vil ha en billig rasekatt :(



Anonymous poster hash: eb849...b92
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...