Gå til innhold

Hunden fikk stekt svinebein


langbein86

Anbefalte innlegg

Hunden var hos svigers idag, vi kom når middagen var klar.

Vi fikk servert svin som var stekt i ovnen. Mens vi spiser forteller svigermor at hunden koste seg med beinet da svinet var ferdig stekt.

Har litt panikk nå, siden hunder bare skal ha rå bein.

Hva skal jeg være på vakt for nå, kan det ha satt seg fast splintrer i tarmene, eller er det farligst mens han spiser eventuelt?

Hunden er i fin form.

Takk for svar 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

sjekk om den begynner å brekke seg eller om den blir veldig rastløs. om du er veldig usikker så ring dyrlege. bedre å ringe en gang for mye! beinsplinter kan være ekstremt farlig!!



Anonymous poster hash: 07ead...85e
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er farligst fra det entrer munnen til det kommer ut bak! Beinet kan splinter seg, og du kan være heldig go det går bra! Jeg hadde kjøpt asparges på boks og dyttet i han såfremt han spiser, de har en kapslende effekt på annen mat og kan beskytte en del :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar begge to. Han har veldig hard mage idag, bæsjet to ganger, men bare to-tre harde kuler hver gang. Kanskje prøve litt asparges ja :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal hund bare ha rå bein? Hvorfor har man ikke klart å fortelle det til oss ikke hundeeiere? Kna jeg også spørre hvorfor det er bedre med kokt enn rå? Man kan vel fra splinter uansett?



Anonymous poster hash: b04db...0b6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Funky Punk

Hunder skal bare ha ubehandlet kjøtt og bein, og det er allment kjent.

Om du ikke visste det (ab over meg) så har du ikke lest deg mye opp om hund før du fikk deg en.

Behandlet kjøtt er ofte krydret, noe som ikke er bra.

Behandlet bein splintrer seg, mens ubehandlet bein splintrer seg på en annen måte samt at det brytes ned fortere

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hunder skal bare ha ubehandlet kjøtt og bein, og det er allment kjent.

Om du ikke visste det (ab over meg) så har du ikke lest deg mye opp om hund før du fikk deg en.

Behandlet kjøtt er ofte krydret, noe som ikke er bra.

Behandlet bein splintrer seg, mens ubehandlet bein splintrer seg på en annen måte samt at det brytes ned fortere

ABen over var en ikke-hundeier :)

Jeg har hørt at parafin kan ha en kapslerende effekt, men tror jeg ikke hadde turt og gitt hunden det selv. Asparges høres ut som et bedre alternativ! Men hvis han oppfører seg normalt så har det vel forhåpteligvis gått fint :) krysser fingrene for det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunder skal bare ha ubehandlet kjøtt og bein, og det er allment kjent.

Om du ikke visste det (ab over meg) så har du ikke lest deg mye opp om hund før du fikk deg en.

Behandlet kjøtt er ofte krydret, noe som ikke er bra.

Behandlet bein splintrer seg, mens ubehandlet bein splintrer seg på en annen måte samt at det brytes ned fortere

Jeg har hatt hund i oppveksten, samt egen nå. Jeg visste det ikke...

Men jeg gir aldri bein, for jeg trodde alt bein kunne splintre seg, uansett.

Anonymous poster hash: 8347f...44f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Nå ville jeg uansett ikke gitt en hund tilberedt kjøtt - fordi jeg ville tenkt at det var unaturlig. Derimot visste jeg ikke at det var farlig (det enste jeg vel har hørt er at kylling er farlig).

Å anta at "hele verden vet" som en selvfølge alt mulig er totalt feiislått tankegang og dersom noen skal passe dyret ditt så er det også en selvfølge at du forteller hva hunden kan og ikke kan spise.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vinglasset

Det har jeg faktisk aldri hørt og jeg har hatt hund i 13 år. Min hund elsker de store benene fra okse som selges frosne. Jeg kjøper de noen ganger for å få god kraft til lapskaus ol. Uff, tenke seg til - nå fikk jeg dårlig samvittighet. Han har alltid fått dem etter at de er kokt ferdig .. Jaja aldri for sent å lære heldigvis.

Endret av Vinglasset
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt to hunder og begge fikk ved flere ganger kokt eller stekt kjøtt, ofte krydret. Hadde aldri problem med dette. Tror dette handler mere om "tilbake til røttene" tankegang. Vi er også egentlig kontruert til å spise saltfritt rått kjøtt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har hatt to hunder og begge fikk ved flere ganger kokt eller stekt kjøtt, ofte krydret. Hadde aldri problem med dette. Tror dette handler mere om "tilbake til røttene" tankegang. Vi er også egentlig kontruert til å spise saltfritt rått kjøtt.

Det er vel bare kattedyr som er helt carnivore (kjøtteter). Tror både hunder og mennesker er omnivore (spiser både kjøtt og vegetabilske matvarer).

Den trenden med at kjøtt til hunder skal være rått er noe nytt. Min hund liker best kjøtt som er litt stekt eller kokt, men selvsagt ikke sterkt krydret/saltet. De fleste næringsstoffene er der selv om kjøttet er litt tilberedt.

Anonymous poster hash: 8347f...44f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel bare kattedyr som er helt carnivore (kjøtteter). Tror både hunder og mennesker er omnivore (spiser både kjøtt og vegetabilske matvarer).

Den trenden med at kjøtt til hunder skal være rått er noe nytt. Min hund liker best kjøtt som er litt stekt eller kokt, men selvsagt ikke sterkt krydret/saltet. De fleste næringsstoffene er der selv om kjøttet er litt tilberedt.

Anonymous poster hash: 8347f...44f

Det er helt riktig, mener jeg også. Hunder er som oss: altetere. Mens katter må ha kjøtt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da vi kjøpte hund for 35 år siden, lærte vi at hunden ikke skulle ha bein fra "f"-dyr (fugl, fisk og får), men at okse og svin var greit, uavhengig om beina var rå, stekt eller kokt.

Dette er altså noe som har endret seg de siste 30 årene, og er ikke allmennkunnskap slik noen synes å mene at det burde være.



Anonymous poster hash: 3a871...b03
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...