Gå til innhold

Er pus ensom?


illywhack

Anbefalte innlegg

Vi adopterte en hannkatt fra DB for 6 mnd siden ca. Han er vel rundt 4-5 år tipper jeg, og er verdens nydeligste pus. Kosete, myk og selskapsyk.

Men jeg lurer på om han er litt ensom? Han er alene om dagene når vi er på jobb, men vi har en liten time sammen før jeg går med fang og kos. Men dette kommer til å endre seg når jeg får lenger vei og skal begynne tidligere snart.. Vi er som regel hjemme på ettermiddagen, og da har han jo selskap. Men han er det jeg kaller en ”pratepus”, og han mjauer og prater og kjadrer dagen lang, og er alltid med der det skjer. Han gjør ikke dette med samboer, men gjør det med meg. Helt umulig å være hjemme og studere, for han ligger på arbeidet mitt, og maser og krever oppmerksomhet.

Han er litt ute om ettermiddagene når vi er hjemme, men er for det meste i hagen og kommer fort inn igjen. Jeg blir jo også litt bekymra når han er borte mer enn 20 min (hønemor..) Jeg kunne jo egentlig ønske han var ute som dagene når vi er borte, for da hadde han fått litt mer stimuli. Men – jeg er redd han ikke helt forstår at vi kommer hjem igjen, selv om døra er lukket. Vi hadde en episode i sommer hvor jeg var bortreist, og samboer hadde folk. Da gikk han inn og ut, men da de skulle gå rundt midnatt var han ikke å finne. Samboer ropte og lokket, men måtte til slutt lukke og låse og gå. Da var han borte i 2 dager, før vi fant ham i naboens hage.

Om natten holder vi for det meste døren lukket. Han er helt grei å ha i senga, men han er klar for å starte dagen klokka 5, og jeg vil helst ha noen timer til på øyet.

Men – han er kanskje ensom fordi han er alene mye av dagene, og også om nettene? Vi har mange store vinduer han kan sitte og se ut av, og jeg har hengt opp fuglemat så det er masse liv i hagen. Vi koser og leker når vi er hjemme, men likevel er han forferdelig masete.

Bør vi ha døra til soverommet oppe om natta så han kan ligge inntil oss hvis han vil? Hjelper det kanskje. Har vurdert en katt til, men har ikke tid til å introdusere en kattunge/DB katt skikkelig akkurat nå, og da blir det så dumt.. Eller så må vi skaffe oss en kattunge og bare la det stå til. Men det er doble utgifter, og pus er temmelig dyr hos veterinæren da han har dårlige tenner, problemer med urinveiene ++

Hvordan kan jeg venne pus til å være ute om dagene og komme inn om ettermiddagen uten å stikke av(eller er ikke dette noe dere anbefaler)? Naboen sin katt er jo ute hele dagen og inne på natta..

Eller er han ikke ensom, bare fornøyd med selskap når han har det? Han er helt lik om vi er hjemme 4 eller 24 timer. Like masete.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Lille-pus

Hvis han er alene inne hele dagene så kan han fort kjede seg ja.

Og så forteller alt du sier meg at han har valgt deg som sitt primærmenneske, - inntil videre.

Det var deg han lette etter i sommer da din samboer hadde folk på besøk og pusegutten vandret hvileløst ut og inn.

Noen er 'pratepettere',, andre forteller ikke så mye (jeg har en i hver ende av skalaen), men oppmerksomhet og selskap og kontakt og lek og morro... det trenger de alle.

Når det nå blir færre timer hjemme så ville jeg si det er lurt å vurdere en artsfrende, da gjerne en hunkatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres i hvertfall ut som han har et trygt og godt hjem. En kattekamerat kan muligens være fint for ham. Men ofte hvis en katt er vant til å være alene katt i mange år og er godt voksen, kan det godt være han foretrekker å ville være alenekatt.

Jeg anbefaler på det varmeste å ha katteluke hvor bare din katt kan gå ut og inn når han vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres i hvertfall ut som han har et trygt og godt hjem. En kattekamerat kan muligens være fint for ham. Men ofte hvis en katt er vant til å være alene katt i mange år og er godt voksen, kan det godt være han foretrekker å ville være alenekatt.

Jeg anbefaler på det varmeste å ha katteluke hvor bare din katt kan gå ut og inn når han vil.

Vi har vurdert katteluke, men har egentlig ikke noe bra sted å ha den. Samboer nekter å lage hull i verandadøra, og ellers er det ikke så mange andre steder å ha den.

Han har bodd over et år hos DB, så han er jo vant til andre katter. Skulle hatt en annen katt på besøk og se hvordan han reagerer egentlig. Hvis ikke får jeg se om ikke vi kan finne en plass å ha katteluke.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min katt er som regel ute på dagen når jeg er på jobb. Veldig ofte sitter hun på trappa og venter på meg når jeg kommer hjem. Hvis dere får til det kan det være fint for pus, for å få jaktet fra seg på dagtid og kan være inne på kvelden og natten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min katt er som regel ute på dagen når jeg er på jobb. Veldig ofte sitter hun på trappa og venter på meg når jeg kommer hjem. Hvis dere får til det kan det være fint for pus, for å få jaktet fra seg på dagtid og kan være inne på kvelden og natten.

Ja, er det jeg ønsker. Men han er en pysete fyr, så katteluke hadde nok vært det beste.

Når jeg tenker meg om, har vi en liten veranda i 2. etasje, hvor jeg gir blanke f** i døra. Den skal ut en dag uansett. Men, det er kanskje for mye forlangt at han skal komme seg opp dit? Kan gjerne intallere en stige el. så kan kan klatre opp dit, og komme seg inn. Der oppe kan dørene bare stå oppe.

Er det en muliget, eller tror dere det er helt fjernt å få ham til å klatre opp på verandaen i 2. etg. via en stige/sti (som sikkert blir ganske bratt)?

Synes han fortjener å kunne gå inn og ut selv, og jeg tror han hadde trives med det. Og da kan han gå ut om vinteren også :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, er det jeg ønsker. Men han er en pysete fyr, så katteluke hadde nok vært det beste.

Når jeg tenker meg om, har vi en liten veranda i 2. etasje, hvor jeg gir blanke f** i døra. Den skal ut en dag uansett. Men, det er kanskje for mye forlangt at han skal komme seg opp dit? Kan gjerne intallere en stige el. så kan kan klatre opp dit, og komme seg inn. Der oppe kan dørene bare stå oppe.

Er det en muliget, eller tror dere det er helt fjernt å få ham til å klatre opp på verandaen i 2. etg. via en stige/sti (som sikkert blir ganske bratt)?

Synes han fortjener å kunne gå inn og ut selv, og jeg tror han hadde trives med det. Og da kan han gå ut om vinteren også :D

Jeg har sett flere sånne stiger, så det er en bra idé :) Du får google litt, så får du nok inspirasjon til løsninger som passer for deg og pus.

Endret av nattsvermer
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kattestige kan funke finfint. Jeg har tenkt på det selv også. Det du bør tenke på er at andre katter kan klatre opp den samme stigen så det kan være dere bør vurdere latterlige som åpnes kun av pus sin chip. Med åpen dør kan det være fristende for andre nysgjerrige puser å ta seg entusiastiske inn til dere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Katteluke hadde jo vært ideelt, men hvis det ikke er mulig, så er det jo bare sånn!

Adopterte en katt for flere år siden fra FOD gården, hadde han som alenekatt i nesten et år, men så at han kjedet seg, han var ca 5 år forresten.

Livet hans snudde da jeg hentet en liten kattunge jente fra FOD gården og han så og si adopterte hun til sin egen kattunge. Rundvasket hun hver dag, lekte sammen, sov sammen...

Jeg mener at det er for lenge for en katt å være så lenge alene, noe de fra FOD gården også mente! Men vi ble enige om at hvis det ikke fungerte med kattungen, så kunne de ta hun tilbake.

Hva med å ta kontakt med dyrebeskyttelsen eller FOD gården og høre litt med de om å hente en liten jentepus fra dem? Det er ofte utrolig mye lettere å skaffe en kattunge enn en voksen katt når du har en voksen katt hjemme!

Lykke til 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Katteluke hadde jo vært ideelt, men hvis det ikke er mulig, så er det jo bare sånn!

Adopterte en katt for flere år siden fra FOD gården, hadde han som alenekatt i nesten et år, men så at han kjedet seg, han var ca 5 år forresten.

Livet hans snudde da jeg hentet en liten kattunge jente fra FOD gården og han så og si adopterte hun til sin egen kattunge. Rundvasket hun hver dag, lekte sammen, sov sammen...

Jeg mener at det er for lenge for en katt å være så lenge alene, noe de fra FOD gården også mente! Men vi ble enige om at hvis det ikke fungerte med kattungen, så kunne de ta hun tilbake.

Hva med å ta kontakt med dyrebeskyttelsen eller FOD gården og høre litt med de om å hente en liten jentepus fra dem? Det er ofte utrolig mye lettere å skaffe en kattunge enn en voksen katt når du har en voksen katt hjemme!

Lykke til

Ja, kanskje jeg kan ha en liten jentepus på lån fra dem! Så de hadde masse kattunger når jeg var der. Det er jo også en ide! Funker det ikke, kan jeg levere henne tilbake. Hm. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lille-pus

Ja, kanskje jeg kan ha en liten jentepus på lån fra dem! Så de hadde masse kattunger når jeg var der. Det er jo også en ide! Funker det ikke, kan jeg levere henne tilbake. Hm. :D

Jeg synes det er en utmerket ide.

Og det pleier faktisk ikke være noe problem med tilbakelevering dersom det ikke fungerer, - begge organisasjonene har jo som målsetting av kattene skal få gode hjem hvor de trives og hvor eksisterende beboere også trives med 'nykomlingen'.

Begge gutta mine adopterte din lille frøknen som kom i hus hos oss, uten problemer, de adopterte ikke like enkelt hverandre.

Det er også en fin fordel at din gutt kommer fra et sted hvor han var vant til å omgås andre katter.

Så om du får med din samboer påå tanken om å ha to katter, så ville jeg tatt en telefon til den frivillige organisasjonen du har best forhold til, DB eller FOD, og hørt med dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han har bodd over et år hos DB, så han er jo vant til andre katter. Skulle hatt en annen katt på besøk og se hvordan han reagerer egentlig. Hvis ikke får jeg se om ikke vi kan finne en plass å ha katteluke.

:)

Det er fint å forhøre seg om de vet om hvilke katter som går godt overens med andre katter og velge en slik pus. Mange katter lærer fint å være med andre katter, men det finnes også noen "særinger" som aldri helt tilpasser seg godt med det.

Pus kan fint klatre opp en kattestige. Slike har jeg sett mange fine eksempler på. Et eksemple er en stolpe som det er snekret hyller oppover i sikk sakk. Det lærer pus seg lett når han vet at det er der han kan komme seg inn.

Det er jo helt supert, både for dere og for pus :tommelopp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er en utmerket ide.

Og det pleier faktisk ikke være noe problem med tilbakelevering dersom det ikke fungerer, - begge organisasjonene har jo som målsetting av kattene skal få gode hjem hvor de trives og hvor eksisterende beboere også trives med 'nykomlingen'.

Begge gutta mine adopterte din lille frøknen som kom i hus hos oss, uten problemer, de adopterte ikke like enkelt hverandre.

Det er også en fin fordel at din gutt kommer fra et sted hvor han var vant til å omgås andre katter.

Så om du får med din samboer påå tanken om å ha to katter, så ville jeg tatt en telefon til den frivillige organisasjonen du har best forhold til, DB eller FOD, og hørt med dem.

Det skal jeg gjøre!

Kan jeg spørre hvordan du introduserte kattene for hverandre? Har erfaring med det fra tidligere katter, da vi hadde en hunkatt, og introduserte en ny hunkatt, hvor de aldri ble venner.

Er det bare å la det stå til, eller skal man styre og stelle i en uke med dem i hvert sitt som, som andre anbefaler?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Lille-pus

Det skal jeg gjøre!

Kan jeg spørre hvordan du introduserte kattene for hverandre? Har erfaring med det fra tidligere katter, da vi hadde en hunkatt, og introduserte en ny hunkatt, hvor de aldri ble venner.

Er det bare å la det stå til, eller skal man styre og stelle i en uke med dem i hvert sitt som, som andre anbefaler?

Jeg hadde to herrer på hhv. 2,5 og 1 år da lillemor kom og var 7 små uker.

De første ukene bodde hun på badet med sovepledd/seng mat, vann og dokasse mens mennesket var på jobb. Etter de første dagene brukte jeg strikk og en liten koss, og lot døren få ha en liten sprekk slik at de kunne lukte og hilse på hverandre om den lysten var der, men uten at hun kom seg ut eller gutta kom seg inn.

På ettermiddagen hadde jeg dem løse, men med et svært våkent øye på dem.

Min fuksjonshemmede hjertevenn var mindre interessert i henne, mens den sorte Gentleman'en var overmåte interessert.

Hovedpoenget virket å være det at hun var av hunkjønn ,mens de to andre var hanner. Det gikk foruroligende pent for seg selv om hun jo fikk en og annen killevink av en labb uten klør, slik at hun fôr bortover gulvet, men reiste seg raskt og kom jumpende for å 'ta hevn'.

Min sorte Gentleman er også den som har lært henne 'hvordan være katt'. Hun åpner dører som slår innover på nøyaktig samme måte som ham, bare ikke like elegant, så det er ikke tvil om hvor hun har lært det.

- og hun snakker nesten like mye som ham.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest marie_82

Hva med å lage et kattehus hvis dere ikke kan ha katteluke? Da kan han være ute mens dere er på jobb, og trekke inn i huset sitt hvis han er utrygg eller vil hvile.

Google "kattehus" så får du se forskjellige varianter, alt fra hjemmesnekret til ferdigkjøpte.

Du kan også montere katteluke med chip-leser på kattehuset hvis det går mye katter utenfor hos dere, så slipper pus at uvedkommende brukes hans hus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan være lurt at den lille får sett seg litt om hjemme uten forstyrrelser fra pusen dere har, og som nevnt her før å la pusen ha et lite rom i noen dager som den blir trygg på. Kan også være lurt å ha pusungen på soverommet deres første nettene så hun også blir trygg på dere. Pass også på at pusen deres ikke føler seg "glemt" at dere gir han litt ekstra kos og litt alenetid med dere!

Men anbefaler på det sterkeste at du tar en telefon til DB eller FOD og forklarer situasjonen og litt om hvordan katten deres er hjemme hos dere, så de kan være behjelpelige med å finne en pusunge de tror kan passe dere og deres pus!

Håper din samboer er enig i dette...! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest chisandra

Ts, du har fått mange gode tips her, så jeg har ikke noe å legge til - men jeg vil bare si at jeg blir varm i hjertet av din omsorg for katten din! :hug:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt sagt chisandra! Er enig! Er så deilig å høre at noen bryr seg så mye om katten din og oppsøker råd og hjelp når man har spørsmål og bare vil det beste for katten sin!

Så TS fortjener skryt og et klapp på skulderen! Flere skulle vært som deg TS! Stor klem til deg :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes en stige opp og katteluke inn verandadør i 2. etg. høres ideelt ut, og ville ha startet der. I tillegg kan du gjerne ha døra til soverommet åpent om natten. Får de ikke noe oppmerksomhet, roer de seg som oftest etter en stund, og de lærer til neste gang (som oftest..). Det er nok for pus bare å slippe å være alene. Om mennesket sover, gjør ingenting. :)

Husk at hvis du går for en katt nr. 2 som er voksen (DB) så kan det hende du får en pus som vil være ute hele dagen, og da er du like langt med nr. 1 og ensomheten..

Det er heller ingen selvfølge at de blir venner, slik at de vil være sammen ute og inne. Du får m.a.o enda et "vanedyr" å ta hensyn til, og kanskje med stikk motsatte vaner av han du nå har. En kattunge må holdes inne til den er 8-9 mnd., og er en kattunge (på godt og vondt.. ;))

Jeg synes ikke utgangspunktet for å skaffe en katt til, kun skal være at katt nr. 1 skal ha selskap (med mindre det er en ren innekatt), når du selv sier du føler du har nok med en. Den nye katten må jo også holdes inne flere uker, den må vennes til uteområdet sakte men sikkert. Det er m.a.o en jobb som en både må ha tid og krefter til.

Jeg ville ha satset på at den pusen du har nå med tid og stunder blir tryggere ute. Installer katteluke og stige så den vet at den kan komme seg inn når den vil, og kos deg fortsatt med pusen! :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg frykter at jeg begynner å høres ut som en salgsrepresentant, men det høres ut som om du er like hønemor når det gjelder katten som jeg er for mine to. Jeg var kjempenervøs for å slippe dem ut og hannkatten, som jeg fikk først, kjedet livet av seg inne mens vi var på jobb. Det jeg endte opp med å gjøre etter å ha googlet meg halvt i hjel var å kjøpe en GPS til ham, slik at jeg kunne følge med på hvor han var. Den bruker han fortsatt og jeg har kjøpt en lik til vår nye katt. Veldig, veldig betryggende å vite hvor pusene er hen. Den jeg bruker heter Tractive, har kjøpt dem rett fra produsenten i Østerrike på http://tractive.com/en

Du kan bruke den til å se hvor kattene har vært de siste 24 timer, hvor den er akkurat nå, eller spore dem "live", da ser du de beveger seg på kartet akkurat der og da. For å gjøre det lettere å finne pus i kratt og skoger, kan du både skru på lyd og lys på brikken.

Ellers så har jeg også installert katteluke (Sureflap, med chipleser), som pusene elsker. Det gir dem stor frihet og de kan gå ut og inn nesten som de vil (de må blant annet være inne om natten).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...