Gå til innhold

Børsting av katt


LatersBaby

Anbefalte innlegg

Jeg har en hannkatt på 3 år som jeg har hatt siden han var kattunge. Nå har vi nettopp flyttet og dvs at katten har vært inne en stund for å bli vant med omgivelsene. Derfor har jeg også måtte børste katten fordi han etterlater seg hår overalt - selvom han er korthåret. Dette liker han absolutt ikke, og blir veldig aggressiv når jeg holder han for å børste; han biter, freser og klorer. (Han er ellers ikke aggressiv i det hele tatt)

Er det noen som har noen tips om hvordan jeg kan få børstet han uten å bli full av kloremerker overalt? Skjønner at dette fortsatt er noe uvant for han - da jeg aldri har måtte børste han før.

Tips mottas med stor takk!! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kanskje du kan prøve litt forskjellige børster?

Våre katter elsker å bli børsta, sålenge vi grer de på kinnet/hodet/ørene i samme slengen. Liker katten å kose, bli klødd? Prøv å lur inn børsta mens du koser med den?

Grer du for hardt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det viktigste er å knytte positive assosiasjoner til ting. Børsten var en skummel ting for min skye herremann, sammen med en rekke andre ting, men det er en veldig fin "aktivitet" hvor vi koser oss nå. Jeg lot han bli kjent med børsten ved at jeg la den på gulvet, han fikk tid til å snuse litt på den og jeg strøk den forsiktig mot han (uten å gre) mens han fikk godbiter. Bare snakket varmt og rolig om børsten som skulle gjøre pelsen hans så flott (the crazy catlady slår til innimellom :fnise:)

Etter et par ganger begynte jeg å gre forsiktig og det virket som om han likte det, men jeg holdt aldri på for lenge til at han ble lei. Jeg holdt han aldri fast heller, så han hadde muligheten til å gå vekk fra situasjonen hvis det ble for mye.

Nå kommer han løpende når han ser børsten og koser på den "Gre meg da! Kom igjen!" Jeg har brukt samme metode for klosaksen hvor vi har øvd på at potene er lov å ta på og klippe - øyedråper hvor vi har øvd på at det er helt greit å ligge på ryggen og få kos og godbiter mens man får et par dråper i øyet - og tabletter som pus tar gledelig imot uten særlig mas og fjas fra matmor.

Om det fungerer for andre eller om det er riktig - det vet jeg ikke. Når pus måtte til dyrlegen for å ta røngten, da var de helt blown-away med hvor medgjørlig katt jeg har. De må visst tvinge kontrastvæsken ned i halsen på dyr, mens pus hadde bare smattet det i seg :ler:

Endret av ninuska_
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gitt opp å finne noen måte. Tror egentlig ikke det er børstinga som er problemet her, han hater nemlig å bli holdt fast. Så alt stell ender opp med en marmor med dårlig samvittighet og kloremerker overalt. Selvom pus vanligvis er verdens snilleste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det er tid for børsting pleier jeg å ha den liggende i nærheten på bordet, slik at den er lett tilgjengelig når katten hopper opp i fanget for å få kos.

I begynnelsen klødde jeg han på de stedene han liker med fingrene, og snek inn børsten innimellom. Så når han var vandt til det begynte jeg å gre større områder mens jeg fortsatte å klø han med fingrene. Nå kan jeg gre han så mye jeg vil, og det virker som han liker det. Hvis han får nok og vil ned holder jeg han ikke fast men bare venter til neste gang han vil ha kos. (Og det er ofte :fnise: )

Tror at det skal gå bra så lenge man lærer de at det ikke er noe spesielt og lager så stort oppstyr av det. Men at det bare er en annerledes måte å kose på :danse:

Samme når jentene gikk på p-piller før, med en gang jeg spurte "er det noen som vil ha p-piller?" kom alle løpende og hylte helt til de fikk patè med p-piller i :fnise:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gitt opp å finne noen måte. Tror egentlig ikke det er børstinga som er problemet her, han hater nemlig å bli holdt fast. Så alt stell ender opp med en marmor med dårlig samvittighet og kloremerker overalt. Selvom pus vanligvis er verdens snilleste.

Det er da ikke nødvendig å holde katten fast for å børste den? :klo:

Her i huset ser vi vårt snitt til å dra frem børsten når kattene allerede ligger som et par veislakt på gulvet. Da strekker de seg med potene i alle retninger og snur seg over på andre siden når den ene siden har fått nok. Og så gnir de seg ekstra mye med haken og kinnet på børste etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er da ikke nødvendig å holde katten fast for å børste den? :klo:

Her i huset ser vi vårt snitt til å dra frem børsten når kattene allerede ligger som et par veislakt på gulvet. Da strekker de seg med potene i alle retninger og snur seg over på andre siden når den ene siden har fått nok. Og så gnir de seg ekstra mye med haken og kinnet på børste etterpå.

Med min så er det det, han er langt unna sofaen med en gang jeg finner frem børsten. Og om jeg våger å være nær han med den ser jeg han ikke på et par timer.. Han sitter forsåvidt ikke stille når jeg koser med han heller, eneste gangen han faktisk ligger stille er når han sover. Så her i huset må han dessverre holdes fast.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Silverstream

Det funka ikke å børste min katt heller, han dreiv bare å knurret og beit i børsta eller hånden min. Og da var jeg så vidt borti han ...

Så jeg ga opp hele prosjektet og dro til dyrlegen med han når han fikk floker istedet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Beklager sent svar; men takk for tips :blomst:

Jeg får fremdeles ikke "lov" til børste han uansett hva jeg gjør, men en kamerat av samboeren min får av en eller annen merkelig grunn lov. Så han har blitt fast ansatt som katte-børster :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...