Gå til innhold

Jentepus som tisser inne. Hjelp!


Tyttebæra

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har to innekatter, en gutt (kastrert) og en jente. Noen ganger sliter jeg forferdelig mye med at jentepusen tisser inne utenfor doen sin. Det kommer litt i perioder, noen ganger gjør hun det ofte og noen ganger gjør hu det ikke i det hele tatt, og når hu først tisser så er det på ting som ligger på gulvet. Det kan være klær, håndkler som skal til vask og idag tisset hun i bagen min som lå på gulvet i gangen.

Hva kan jeg gjøre med dette? Det er fryktelig irriterende og lukter ikke akkurat godt. Håper noen har forslag, jeg er åpen for å prøve alt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Og hvor ofte rengjøring du kattedoen?

Katter er veldig renslige, kan hende hun protesterer mot en skitten do rett og slett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først greit med en helsesjekk så du vet at katten er frisk.

Ellers:

Få flere kattedoer. Begynn gjerne med 5-6 rundt om i huset, så kan du gradvis trappe ned til 2-3. Prøv gjerne med forskjellig sand i de, og du ser hvilke som blir brukt oftest.

Rens doene hver dag, gjerne flere ganger.

Hold gulvene ryddige og rene.

Sørg for at katten(e) får nok stimuli, og lek med de hver dag. Sliten pus er lykkelig pus, samtidig som det bygger tryggende bånd mellom dere. (Kan fint være at hun tisser fordi hun er utrygg og usikker på territorie, og derfor skal eie rom ved å markere)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har brukt samme kattesand en stund, en fra Felleskjøpet som er veldig grei og klumper seg så den er lett å holde renslig. Hun er veldig trygg på meg og er mye kosete, leken og sover/slapper av mange forskjellige steder jeg har ordnet for henne rundt om i huset. Skal prøve å ikke ha ting liggende på gulvet, for er eneste der hun tisser. Kanskje prøve å bytte sand som du sier og gå til innkjøp av flere kattedoer rett og slett. Takk for tips!! :) det skal jeg virkelig prøve ut!

Endret av Tyttebæra
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi hadde samme problem med vår katt. Og har det enda på mange måter. Det som vi gjør, er å passe på at tøy ikke bli liggende slengt rundt, at det er rent i kattekassen og at hun ikke slipper inn på soverommene. Da holder hun seg i kassen. Nå har vi ikke måttet vaske dynene i på flere måneder;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vask også de stedene hun har tisset med piss-off-middel som fjerner enzymene i kattepisset. Uansett hvor mye du vasker med vanlig såpe vil det som regel alltid lukte "tiss her!" for katten der kattene har tisset, med mindre du bruker riktig vaskemiddel- IKKE bruk salmiakk, det lukter PISS INNMARI HER! for katten. :fnise:

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1: kastrer katten

2: vask huset med eddik

3: ha mange doer tilgjengelige, på forskjellige steder

4: prøv en annen kattesand

5: prøv en annen type do

Anonymous poster hash: b3ff8...20b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støtter forslaget om kastrering, det er alltid lurt. Og muligens ha et kattedo med tak, så hun ikke tisser utenfor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for forslag! :)

Er det en "aldersgrense" på hvor gammel katten kan være hvis jeg skal kastrere henne? I helgen blir det jammen meg storvask med eddik og det som er hører jeg. Haha :) det er tak på kattedoen, skal gå i innkjøp av flere doer og prøve flere typer kattesand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det en "aldersgrense" på hvor gammel katten kan være hvis jeg skal kastrere henne?

Noen dyrleger krever 3 mnd, noen 6 mnd, andre at hun må ha en viss minimums vekt. Hvor gammel er hun? Og sannsynligvis er det enten markering, eller så vil hun ikke dele do.

Anonymous poster hash: 6b4b4...9cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Pus er ca 3 år. Jeg mente om det var en alder som blir for "gammelt" igjen?
Redd for lille pusen vetdu og vil ikke at noen ting skal skje med henne :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De er som regel aldri for gamle til å kastreres, omplasseringshjem kastrerer gamle som unge.

Hun er definitivt ikke for gammel til det ihvertfall. Kastrerer du henne vil hun få et bedre liv, du slipper uplanlagte kull og hun får en mindre stresset tilværelse, senket risiko for jurkreft, livmorkreft og innbilt svangerskap.

Og; tissingen inne kutter hun sannsynligvis ut. Siden det har pågått i perioder er det stor sannsynlighet for at hun driver med stressmarkering under løpetid.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest crazycatlady

Fins ingen øvre aldersgrense for kastrering, innenfor rimelighetens grenser så klart. Ikke sikkert de ville kastrert en katt på 20 liksom. Men 3 år er jo en ung pus. Jeg tipper at tissingen utenfor er markering eller løpetid. Innekatter kan også utvikle vedvarende løpetid. De fleste gnåler veldig under løpetiden sånn at man skjønner at det er det, men det er ikke alle som gjør det. Jeg ville kastrert henne og samtidig sjekket for urinveisinfeksjon. Og skaffet en do eller to til. Det sies at man bør ha en do pr katt. Tips til kattesand er multiple cat fra everclean, den er veldig god og beregnet for flere katter.

Masse lykke til med pusen, tipper det ordner seg når hun kastreres. :)

Endret av RusaPåBrus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Tusen takk for gode ord! :)

Jeg tenkte på det med løpetid jeg også, men før så merka jeg godt når hun hadde det. Hun mjaua og lagde koselyder hele dagen, ble helt vill om du kosa hu på rumpa og gikk rundt og var helt ekstrem på alle områder . Haha stakkars lille :rodme: men har ikke merka noe til det på kanskje 1,5 år nå så kanskje det bare var noe som gikk over. Får ta henne med til dyrlegen når lønn kommer inn på konto. Hun har forresten ikke mulighet til å bli gravid da hun er innekatt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest crazycatlady

Løpetid går ikke over, det kommer uansett og er den vedvarende blir den ofte svakere også, men er der likevel. Godt hun er innekatt og ikke har mulighet til å bli drektig, men detver alltid lurt å kastrere for det. Da slipper du faren for livmorkreft, eggstokkreft, innbilt svangerskap osv. Og du bør kastrere, ikke bare sterilisere. Ved sterilisering kuttes kun eggstokkene så katten ikke kan bli drektig, men den kan fortsatt få løpetid og faren for livmorkreft er der. Ved kastrering fjernes begge deler. De fleste kastrerer idag og har gått bort fra kun sterilisering, men si ifra for sikkerhetsskyld. Bra du skal ta henne med til dyrlegen når du får lønn. Er sikker på at det ordner seg da. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pus er ca 3 år. Jeg mente om det var en alder som blir for "gammelt" igjen?

Redd for lille pusen vetdu og vil ikke at noen ting skal skje med henne :)

3 år er fortsatt ungt. Eldste hunnkatt jeg har fått kastrert var mer enn 5 år gammel, og det gikk helt fint det også.

Anonymous poster hash: 6b4b4...9cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også to katter, og når jeg fikk den yngste (for ca 2 år siden) begynte gamlepusen å gå på do i dusjen. Kun når vi ikke var hjemme - ellers gikk hun nok ut på do tror jeg. Hos oss løste det seg med to doer, en til hver. Den "nye" pusen kan gjerne gå på hennes do uten at det gjør noe, men hun skal ikke inn i hans toalett og røre noe. Virker som nyepusen for det meste holder seg unna hennes også, er bare innom for å "rote litt" i den :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...