Gå til innhold

hvis du ber til gud om noe: hvorfor skulle han gi deg det, men samtidig la


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

hvis du ber til gud om noe: hvorfor skulle han gi deg det, men samtidig la f. eks andre som lider enda mer fortsette å lide????

jeg har hørt om folk som ber til Gud om hjelp til å finne igjen nøkkelen, eller å velge rett bil!!

Anonym poster: 371c4b83e770bc17119eed94504adcfd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Uanonymbruker

Jeg ba om regn i dag, og jammen fikk jeg det ikke!

Vet ikke helt hvorfor han gadd å bruke tid på det, men det er ihvertfall ikke min feil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe av det mest vemmelige jeg har hørt i hele mitt liv var da en av de overlevende etter Utøya-tragedien sa at hun takket Gud for at hun kom fra det med livet i behold... så Gud grep altså inn under denne hendelsen, men lot resten av menneskene dø?

Dette er i grunn akkurat det samme som du snakker om, TS. Hvorfor ser det ut som om Gud kun hjelper dem som allerede har det godt? Dem som har de verste levekårene her i verden er ofte de mest religiøse landene - tenk så mye de må be. Men Gud er ikke der, Gud er her og helbreder folk for lungebetennelser og hjelper folk med å vinne i Lotto, hjelper mennesker med å treffe "den rette", og redder enkelte utvalgte mennesker fra massakrer...

Anonym poster: 98c1524adafa11a5424381c9be70cbc0

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe av det mest vemmelige jeg har hørt i hele mitt liv var da en av de overlevende etter Utøya-tragedien sa at hun takket Gud for at hun kom fra det med livet i behold... så Gud grep altså inn under denne hendelsen, men lot resten av menneskene dø?

Dette er i grunn akkurat det samme som du snakker om, TS. Hvorfor ser det ut som om Gud kun hjelper dem som allerede har det godt? Dem som har de verste levekårene her i verden er ofte de mest religiøse landene - tenk så mye de må be. Men Gud er ikke der, Gud er her og helbreder folk for lungebetennelser og hjelper folk med å vinne i Lotto, hjelper mennesker med å treffe "den rette", og redder enkelte utvalgte mennesker fra massakrer...

Anonym poster: 98c1524adafa11a5424381c9be70cbc0

det er et godt poeng :)

ut fra min erfaring fra et religiøst miljø jeg var med i tidligere så var det svært begrenset hva man kunne forvente å få fra gud. Man kunne be om hjelp til å forstå bibelen og vakttårnets litteratur, og man kunne be om hjelp til å "holde ut" prøvelser og man kunne vel til "stole på gud" for å overleve i denne verden, men heller ikke mer.

De pleide å si at det eneste gud har lovet oss er evig liv, ingenting annet.

Men Gud(iallefall ikke faderen)vet hvordan det er å være menneske, og Jesus har ikke erfart alle slags situasjoner.

Så for meg virker det ikke fornuftig at han skulle hjelpe noen med å bli kvitt en sykdom, mens han lar en annen person lide av noe annet eller????

Anonym poster: 371c4b83e770bc17119eed94504adcfd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

merkelig nok kunne og burde man ifølge det som ble lært i dette miljøet takke for alt mulig til gud og man både kunne og burde be for andre.

Anonym poster: 371c4b83e770bc17119eed94504adcfd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest avocadoen

Jeg er selv kristen (ikke superkristen, men jeg tror på Gud), og jeg tror det finnes en grunn for alt. Jeg tror og at Gud elsker alle mennesker på jord, selv om han ikke alltid elsker handlingene våre. Det er absolutt ikke lett å forstå seg på Gud noen ganger. Spesielt når folk dør. Men så har det seg sånn at Gud gav oss fri vilje. Det betyr at han ikke kunne stoppe ABB fra å gjøre det forferdelige han gjorde 22. Juli. Så da kunne han ikke stoppe at folk omkom.

Jeg har selv vært sint på Gud flere ganger. Spesielt etter 22. Juli. Følte at han ikke var der, men når jeg ser tilbake på det, kan det hende han var der likevel.

Som sagt er Gud en fyr det er vanskelig å forstå. Men kanskje han mener vi heller skal hjelpe hverandre? At det er vår oppgave som mennesker å ta vare på våre nester? At vi skal elske våre nester som oss selv?

Jeg vet ikke om Gud gir oss gaver vi kan ta og føle på (i form av biler o.l). Jeg tror han gir oss f.eks kjærlighet og styrke. Og så har han jo gitt oss livet.

Dette forstod jeg ikke når jeg var mindre, så jeg husket jeg bad Gud om et perlesett, som jeg aldri fikk. Husker jeg var så lei meg for at jeg aldri fikk dette perlesettet. Men jeg tror heller Gud gav meg medfølelse, en frisk kropp og et godt hjerte.

Ellers tror jeg Gud ikke alltid gir oss det svaret vi forventer når vi spør om ting. Jeg husker da jeg gikk i 10.klasse og bad Gud om at jeg skulle komme inn på den skolen jeg ville. Det gjorde jeg ikke, og jeg trodde jeg kom til å måtte være uten skoleplass et år fordi jeg ikke ville gå det jeg hadde kommet inn på. Men et par dager etterpå, fikk jeg svar fra en privatskole jeg hadde søkt på tidligere at jeg hadde kommet inn der. Og gjett om jeg trivdes da!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men så har det seg sånn at Gud gav oss fri vilje. Det betyr at han ikke kunne stoppe ABB fra å gjøre det forferdelige han gjorde 22. Juli.

Jeg hører denne stadig vekk fra kristne - at Gud ikke kan gripe inn mot menneskers valg, for det vil krenke vår frie vilje. Men hvis du slår opp på en vilkårlig side i Bibelen vil du sannsynligvis se at denne doktrinen er uholdbar. Gud griper inn i folks liv stadig vekk i Bibelen. Da han drepte de førstefødte i Egypt, da han druknet hele jordens befolkning i syndefloden, da han rev ned huset og slaktet familien til Job, da han raserte byer og kommanderte folket sitt til å plyndre, massakrere og voldta de ugudelige menneskene i andre landsbyer, osv...

Jeg tror i grunn tankegangen du bruker er en unnskyldning for å forklare bort Guds tilsynelatende fullstendige fravær på kloden vår, men tankene stemmer bare ikke overends med Bibelen. Det ser ut som om Gud har vist seg mindre og mindre for oss, jo bedre teknologien vår til å dokumentere slike åpenbaringer har blitt... Jeg har vanskelig for å tro at det er tilfeldig, med mindre Gud er veldig slu og ikke egentlig vil at vi skal tro på ham.

Anonym poster: 98c1524adafa11a5424381c9be70cbc0

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men så har det seg sånn at Gud gav oss fri vilje.

Så hvorfor takke Gud for noe som helst? Hvis han faktisk bryter inn så bryter jo det mot vår frie vilje.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis han faktisk bryter inn så bryter jo det mot vår frie vilje.

Ikke nødvendigvis, hvis man ber om noe og det man ber om kun påvirker en selv. I disse tilfellene ser jeg ikke noen konflikt mellom bønn/inngripen og fri vilje. Men at den kristne guden griper inn mot menneskers vilje finnes det så mange eksempler på at det blir meningsløst å si at han ikke gjør det.

Anonym poster: 98c1524adafa11a5424381c9be70cbc0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke nødvendigvis, hvis man ber om noe og det man ber om kun påvirker en selv. I disse tilfellene ser jeg ikke noen konflikt mellom bønn/inngripen og fri vilje. Men at den kristne guden griper inn mot menneskers vilje finnes det så mange eksempler på at det blir meningsløst å si at han ikke gjør det.

Ingenting påvirker kun en selv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette med "fri vilje" er selvsagt bare noe man må si for å kunne bortforklare dette paradokset. Det virker bare hvis man vil tro det i utgangspunktet, spesielt nå som det er påvist at det er nokså begrenset hvor stor påvirkning den bevisste delen av hjernen har på våre handlinger. Scanning av hjernen mens vi tar avgjørelser viser at den underbevisste delen vanligvis har bestemt hva vi skal gjøre før den bevisste delen tror at den bestemmer det.

Anonym poster: c18dd1413fa21d05680105f75b01a5b7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har enn så lenge ikke møtt en religiøs som ber til Gud om å få en ny bil på døra eller penger i banken, men heller om styrken og håpet til å selv kunne prøve å jobbe seg opp mot noe tilsvarende. Med riktig innstilling og innsats så er det få ting som er umulig, og mange finner den form for oppmuntring ved å oppsøke Gud i sine tanker.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest "gjest"

Da jeg var fem år så bad jerg til Gud om å få køyseng og krøller. Jeg fikk ingen av delene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest avocadoen

Jeg hører denne stadig vekk fra kristne - at Gud ikke kan gripe inn mot menneskers valg, for det vil krenke vår frie vilje. Men hvis du slår opp på en vilkårlig side i Bibelen vil du sannsynligvis se at denne doktrinen er uholdbar. Gud griper inn i folks liv stadig vekk i Bibelen. Da han drepte de førstefødte i Egypt, da han druknet hele jordens befolkning i syndefloden, da han rev ned huset og slaktet familien til Job, da han raserte byer og kommanderte folket sitt til å plyndre, massakrere og voldta de ugudelige menneskene i andre landsbyer, osv...

Jeg tror i grunn tankegangen du bruker er en unnskyldning for å forklare bort Guds tilsynelatende fullstendige fravær på kloden vår, men tankene stemmer bare ikke overends med Bibelen. Det ser ut som om Gud har vist seg mindre og mindre for oss, jo bedre teknologien vår til å dokumentere slike åpenbaringer har blitt... Jeg har vanskelig for å tro at det er tilfeldig, med mindre Gud er veldig slu og ikke egentlig vil at vi skal tro på ham.

Anonym poster: 98c1524adafa11a5424381c9be70cbc0

Du vet at Gud ikke skrev Bibelen ja? Språket det ble skrevet på, er et billedlig språk også, som gjør at man ikke skal ta alt som står i Bibelen bokstavelig. Sånn som f.eks at Jesus gikk på vannet, kan ha en helt annen betydning enn det vi leser i boka, fordi det ikke går ann å oversette Bibelen riktig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest blackbird

Jeg har enn så lenge ikke møtt en religiøs som ber til Gud om å få en ny bil på døra eller penger i banken, men heller om styrken og håpet til å selv kunne prøve å jobbe seg opp mot noe tilsvarende. Med riktig innstilling og innsats så er det få ting som er umulig, og mange finner den form for oppmuntring ved å oppsøke Gud i sine tanker.

alt er mulig??

tja, akkurat nå vet jeg hva jeg ønsker meg mest iallefall :-/

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

alt er mulig??

tja, akkurat nå vet jeg hva jeg ønsker meg mest iallefall :-/

I teorien er vel tilnærmet 'alt' mulig, men rent praktisk er det selvsagt hakket vanskeligere, men fortsatt ikke umulig. Dessuten er halve gleden i å prøve å nå et mål, selve veien og opplevelsene man har mens man nærmer seg målet.

Sånn sett kan du fortsette å ønske deg videre for ting du verdsetter mye, og skulle du være så uheldig å ikke nå målet i den grad du ønsker, vil i alle fall strevet, engasjementet og håpet ditt føre deg til andre goder.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Du vet at Gud ikke skrev Bibelen ja?

Den er ikke skrevet direkte av Gud, men det er ment som Guds vitne om seg selv til menneskeheten. Universets skaper har gitt oss én bok for å lære oss å kjenne ham, man skulle tro at han sørget for at denne boken var så perfekt og guddommelig som mulig. Den burde i alle fall ikke være full av direkte feil og selvmotsigelser. Dette med at "syndefloden må ikke tolkes bokstavlig" er noe kristne sier i dag fordi vi VET at den aldri skjedde. Reis tilbake i tid, bare noen århundrer, så vil du se at syndefloden ble tolket som en bokstavlig sannheten. Jesus og hans disipler trodde også at syndefloden var en ekte, historisk hendelse. Jesus refererer til flere av gamle testamentets myter og omtaler dem som sannhet. Og Mosebøkene blir behandlet som Guds bokstavlige ord/bud i omtrent hver eneste bok i det nye testamentet.

Hvis syndefloden og skapelsesberetningen kun er metaforer, hvorfor kunne han ikke sørge for å la oss vite det? Hvorfor er disse behandlet gjennom hele Bibelen som om det var faktiske hendelser, uten et eneste hint om at det kun er "metaforer"? Hvorfor skrive at Jesus gikk på vannet dersom han ikke gikk på vannet? Jesus gjør det klart når han taler i ligninger og bruker metaforer. Dette med at "de versene i Bibelen vi vet ikke stemmer overends med virkeligheten, disse må ikke tolkes bokstavlig...", det er religionens siste krampetrekninger.

Anonym poster: 98c1524adafa11a5424381c9be70cbc0

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Candy Pie

Men hvis gud elsker alle på jorda, hvorfor er det så mange som lider ?

Og hvorfor skal man be til gud for ditt og datt og hvorfor skal han få takken for at ting gikk bra?

Om noen skjønner.

Ok, jeg ser at dette blir litt rart og ut av sammenheng, men la gå

Om alle vi i denne tråden var med i et ekte og frivillig spill. Vi skulle stå på hver vår luke/ planke på gulvet. Under oss var det lava. Alle bortsett fra en skulle bli sluppet ut i lavaen, en skulle få overleve.

Vi hadde bedt til gud om å få overleve, og så gikk nedtellingen 3,2,1 - Jeg hadde stått igjen. Vil det bety at gud likte meg best?

Eller?

Og mange takker for maten, klær og at de har tak over hodet. Men mange dør av sult og sykdom hver dag. Det er jo ikke rettferdig?

Og om det er bare sånn det skal være, hvorfor takker da folk for at de har mat? Om noen skjønner hva jeg mener.

Jeg er direkte dårlig til å forklare hva jeg mener, særlig når jeg ikke vet hva jeg mener...

Jeg synes bare dette med gud virker for dumt. Jeg har aldri bedt til gud, og jeg forstår egentlig ikke de som gjør det.

Som sagt, i det "spillet" hvis alle vi ber om å få overleve, men jeg var den som hadde blitt hørt. Hvorfor det?

Endret av Candy Pie
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bildefilen er et ganske groterskt bilde som får meg til å lure på det samme. Å alltid snakke om fri vilje som det eneste svaret på hvorfor ting er som det er på kloden vår høres så trivielt ut.

Er Gud villig til å gripe inn mot det onde, men ikke i stand til det?

Da er han ikke allmektig.

Er han i stand til det, men ikke villig?

Da er han ikke god.

Er han både i stand til det og villig?

Hvor kommer så det onde fra?

Er han verken i stand til det eller villig til det?

Hvorfor da kalle ham Gud?

Epicurus

http://no.wikipedia.org/wiki/Det_ondes_problem.

post-59332-0-39391100-1343010211_thumb.j

Endret av skreppamedleppa
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg ber til Gud å jeg får det men jeg ber ikke om å finne en nøkkel. :) i know we are all God`s children but sometimes i think he likes me extra special:P

Anonym poster: 0e917748c117452cea2c1c98c51fffe1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...