Gå til innhold

Navnekrangel


Magne664383

Anbefalte innlegg

Vi giftet oss for en stund siden, og har enda ikke blitt enige pm hvordan vi skal gjøre med etternavnet. Hun er fast bestemt på at hun vil ha sitt, og er sterkt imot dobble navn, så ingen komprmoiss der. Jeg har også tidligere sagt at det virker litt stress med dobble navn, men merker at jeg skiftet litt mienig nå når jeg selv stod opp i det. Viste seg at jeg er sterkere knyttet til navnet mutt enn jeg hadde trodd, føler at det er en stor del av meg, men det er kanskje bare en vane og! Ønsker også at vi skal ha noe navn til felles, og er derfor for å ha mitt navn som mellomnavn og hennes til etternavn, men det vil altså ikke hun, har også foreslått at kun jeg har to ettermavn til ingen nytte. Håper på å stifte familie sammen en gang, og da er det ønslelig med noe felles navn, men føles det såom alt har stoppet opp bare på grunn av denne teite krangelen. Trenger noe forslag her, bør jeg bare gi meg og ta hennes navn? Er nok jeg som drømmer mest om å stifte fanilie, så det er kanskje kompromisset jeg må gi? Hjelper heller ikke at familien min synes det er vedlig sårt hvis jeg skifter navn. Noen tips til en frustrert 26 år gammel mann?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er det rart det blir krig i verden og skilsmisser?

Stikk fingeren i jorda begge to!

Anonymous poster hash: 55546...6fb

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trodde det var vanlig at kvinnen tar mannen sitt etternavn når hun gifter seg..



Anonymous poster hash: b5fff...6d5
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jo ikke noe problem det. Ingen av dere bytter etternavn. Du beholder ditt og hun sitt. Får dere barn så får barna begge sine etternavn, med bindestrek i mellom. F.eks Hansen-Olsen. Det må være bindestrek, hvis dere f.eks skriver Leander Hansen Olsen så er det Olsen som blir etternavnet og den av foreldrene som heter Olsen "vinner" etternavnet, men skriver dere med bindestrek så er begge etternavnene likeverdige.

Alt man skal bråke om her i verden..

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trodde det var vanlig at kvinnen tar mannen sitt etternavn når hun gifter seg..

Anonymous poster hash: b5fff...6d5

i 1849 så var det vanlig..

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jo ikke noe problem det. Ingen av dere bytter etternavn. Du beholder ditt og hun sitt. Får dere barn så får barna begge sine etternavn, med bindestrek i mellom. F.eks Hansen-Olsen. Det må være bindestrek, hvis dere f.eks skriver Leander Hansen Olsen så er det Olsen som blir etternavnet og den av foreldrene som heter Olsen "vinner" etternavnet, men skriver dere med bindestrek så er begge etternavnene likeverdige.

Alt man skal bråke om her i verden..

se TS det er jo ikke værre enn det!! :P

Anonymous poster hash: 8b14c...4cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

er det veldig viktig for deg å ha likt etternavn? stusser litt på at du sier du møter veggen når du foreslo at (kun) du kunne ha to navn, men at det er greit dersom du bare har hennes?

jeg ville ikke gjort det selv om jeg var mann, og ville helt ærlig ikke likt om min mann hadde gjort det. Begges; ja, kun hennes; nei. Kall meg gjerne gammeldags, men jeg synes det ville vært rart og kanskje litt umandig (selv om jeg synes det ville vært stort av deg å gjøre det).

Dersom du ikke når inn til henne ville jeg beholdt eget. Barna deres kan få begge. Oldemoren min(morssiden) var den siste i vår familie til å ta mannens navn. Alle barna har enten begge navnene, ellers så har jentene fars navn og guttene mors navn. funker fint det.



Anonymous poster hash: 45bbc...696
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det rart det blir krig i verden og skilsmisser?

Stikk fingeren i jorda begge to!

Anonymous poster hash: 55546...6fb

Men TS har jo virkelig stukket fingeren i jorda; han har jo tilbydt seg å ta hennes som sistenavn.

Dette kommer til bli vanskelig for oss også. Jeg vil ha mitt, samboer vil ha sitt.

Anonymous poster hash: 17944...121

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er også at jeg ønsker at vi skal ha barn, hun er litt skeptisk til dette, men er litt på glid, og tror at det å ha et felles navn hadde gjort henne tryggere på dette, men prøver å forklare at jeg kan ha to navn, men det kommer ikke frem. Noen kvinnelige forslag på hvordan dette kan hågjlres? Det hjelper ikke å si at det er vanlig, det har nesten motsatt effekt.

Begge elsker hverandre høyt og har vørt gift en god stund, så er sikre på at det skal være oss, men hadde vært gøy å få til dette med navn en gang for alle, har vørt diksjtert noen ganger nå

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er også at jeg ønsker at vi skal ha barn, hun er litt skeptisk til dette, men er litt på glid, og tror at det å ha et felles navn hadde gjort henne tryggere på dette, men prøver å forklare at jeg kan ha to navn, men det kommer ikke frem. Noen kvinnelige forslag på hvordan dette kan hågjlres? Det hjelper ikke å si at det er vanlig, det har nesten motsatt effekt.

Begge elsker hverandre høyt og har vørt gift en god stund, så er sikre på at det skal være oss, men hadde vært gøy å få til dette med navn en gang for alle, har vørt diksjtert noen ganger nå

Dere bør være enige om dere eventuelt ønsker barn før dere gifter dere.

Anonymous poster hash: 19903...2bd

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dere ikke skal ha barn så er de tikke noe problem om dere ikke har likt etternavn, hvis dere skal ha så bør forslaget over her være greit, begge etternavn med bindestrek. Jeg kommer til å ha mitt eget navn, mannen vil helst jeg skal ta hans, men som en annen skrev så lever vi ikke lenger i 1849 :fnise: Men vi har heldigvis ikke hatt noe krangel om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jo ikke noe problem det. Ingen av dere bytter etternavn. Du beholder ditt og hun sitt. Får dere barn så får barna begge sine etternavn, med bindestrek i mellom. F.eks Hansen-Olsen. Det må være bindestrek, hvis dere f.eks skriver Leander Hansen Olsen så er det Olsen som blir etternavnet og den av foreldrene som heter Olsen "vinner" etternavnet, men skriver dere med bindestrek så er begge etternavnene likeverdige.

Alt man skal bråke om her i verden..

Enig med denne. Men om du syntes det er ok å ha hennes navn i tillegg til ditt kan du jo ha hennes-ditt, eller motsatt. Så kan de eventuelle barna ha det samme som deg.

Anonymous poster hash: 00b50...c33

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta tak i det virkelige problemet: du vil ha barn, men hun vil ikke. Det er noe dere virkelig burde ha diskutert gjennom før dere giftet dere, for det er ett av de virkelig store svart-hvitt spørsmålene uten kompromiss-mulighet.

Anonymous poster hash: a38d9...761

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Solstråla88

Jeg hadde 4 navn når jeg giftet meg, byttet ut det ene med mitt gamle etternavn og tok mannen min sitt etternavn. Han tok mitt gamle som mellomnavn slik at vi og våre barn heter det samme

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gleder meg til å stolt kunne bære etternavnet til min kommende mann og hans familie. De er fantastiske alle sammen, så jeg skal bære det med stolthet. selv om tradisjonen er utdatert og vi ikke skal ha felles barn, da vi begge har fra før, så skal jeg allikevel ta hans etternavn. 😊😍

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Eurodice

i 1849 så var det vanlig..

Mener du det var påbudt inntil 1849 eller skrev du bare et vilkårlig tall? Skikken med å ta mannens etternavn var vanlig til langt opp i1900-årene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener du det var påbudt inntil 1849 eller skrev du bare et vilkårlig tall? Skikken med å ta mannens etternavn var vanlig til langt opp i1900-årene.

Og det er da heller ikke uvanlig i dag heller.

Anonymous poster hash: 00b50...c33

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener du det var påbudt inntil 1849 eller skrev du bare et vilkårlig tall? Skikken med å ta mannens etternavn var vanlig til langt opp i1900-årene.

Nei, herlighet. Det var et vilkårlig tall for å poengtere at i 2015 så er det ikke like vanlig som "i gamle dager".

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...