Gå til innhold

Spleisebryllup - erfaringer?


Stjert22

Anbefalte innlegg

 

Jeg synes det høres utrolig koselig ut med spleisebryllup - dersom dere har en omgangskrets og familie som er av typen som synes sånt er gøy. Noen gjør ikke det (tydelig i denne tråden), og ønsker å komme til ferdig dekket bord og bli vartet opp hele kvelden (noe som er helt i orden for meg). Mens andre igjen synes det er hyggelig, personlig og avslappet med spleiselag. I min familie og omgangskrets vet jeg dette hadde blitt tatt imot med åpne armer, og det høres ut som du vet også TS.

Men, jeg har arrangert endel spleiselag opp igjennom, og jeg har kommet frem til noen punkter som av erfaring er veldig greie.

- Vertskap står for basismat - brød, smør, drikke, dressing, salat osv.

- Vertskap lager en forslagsliste som blir sendt ut til alle - og det er en fordel å sette flere på samme rett, slik at det heller blir nok til alle av et knippe retter, enn en drøss ulike retter som bare metter 2-3. På listen pleier vi å skrive at dersom noen har lyst til å lage noe annet, eller av en eller annen grunn ikke har mulighet til å lage noe og derfor vil ta med seg vin/konfekt/kjeks/ost/druer, så må de bare si fra.

- Vertskap sørger for noen som har ansvar for å ta imot mat, sette frem, holde koldtbord ryddig, fjerne tomme fat og sørge for at rett fat kommer tilbake til rett eier.

Anonymous poster hash: 70609...f4d

 

Bra innlegg. Det krever litt planlegging, og det er ikke sikkert alle har et like stort nettverk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hadde heller utsatt bryllupet istedenfor å tigge mat.

Anonymous poster hash: 2b8b4...fe7

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det høres utrolig koselig ut med spleisebryllup - dersom dere har en omgangskrets og familie som er av typen som synes sånt er gøy. Noen gjør ikke det (tydelig i denne tråden), og ønsker å komme til ferdig dekket bord og bli vartet opp hele kvelden (noe som er helt i orden for meg). Mens andre igjen synes det er hyggelig, personlig og avslappet med spleiselag. I min familie og omgangskrets vet jeg dette hadde blitt tatt imot med åpne armer, og det høres ut som du vet også TS.

Men, jeg har arrangert endel spleiselag opp igjennom, og jeg har kommet frem til noen punkter som av erfaring er veldig greie.

- Vertskap står for basismat - brød, smør, drikke, dressing, salat osv.

- Vertskap lager en forslagsliste som blir sendt ut til alle - og det er en fordel å sette flere på samme rett, slik at det heller blir nok til alle av et knippe retter, enn en drøss ulike retter som bare metter 2-3. På listen pleier vi å skrive at dersom noen har lyst til å lage noe annet, eller av en eller annen grunn ikke har mulighet til å lage noe og derfor vil ta med seg vin/konfekt/kjeks/ost/druer, så må de bare si fra.

- Vertskap sørger for noen som har ansvar for å ta imot mat, sette frem, holde koldtbord ryddig, fjerne tomme fat og sørge for at rett fat kommer tilbake til rett eier.

Anonymous poster hash: 70609...f4d

Takk for dette! Slike konstruktive råd og tips var det jeg egentlig var ute etter med denne tråden.

- tror det blir best med en liste med alternative retter folk kan velge mellom ja

- har tenkt at vi stiller med basisvarer/drikke + evt en varmrett (type hjortegryte) i tillegg til det folk tar med (hvis vi ser at folk i hovedsak velger å ta med kald mat)

- har tenkt 2-3 personer på kjøkkenet som rydder etter hvert/fyller på, evt varmer opp det som trengs.

- festlokalet ligger like ved kirken, så folk kan levere maten der på vei til vielsen.

Er mest spent på selve gjennomføringen, altså når alle skal opp å forsyne seg.. Krever nok litt organisering, og kanskje at maten er fordelt på 2 bord? Sånn for å slippe en vanvittig kø?

Erfaringsmessig blir det alltid enormt med rester på sånne fester. Var i et bryllup hvor gjestene fikk servert nattmat før de skulle hjem. Det var en stor suksess. Kan evt be kjøkkenhjelperene sette det som er igjen av mat kaldt, og ta det frem igjen utover natten?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for dette! Slike konstruktive råd og tips var det jeg egentlig var ute etter med denne tråden.

- tror det blir best med en liste med alternative retter folk kan velge mellom ja

- har tenkt at vi stiller med basisvarer/drikke + evt en varmrett (type hjortegryte) i tillegg til det folk tar med (hvis vi ser at folk i hovedsak velger å ta med kald mat)

- har tenkt 2-3 personer på kjøkkenet som rydder etter hvert/fyller på, evt varmer opp det som trengs.

- festlokalet ligger like ved kirken, så folk kan levere maten der på vei til vielsen.

Er mest spent på selve gjennomføringen, altså når alle skal opp å forsyne seg.. Krever nok litt organisering, og kanskje at maten er fordelt på 2 bord? Sånn for å slippe en vanvittig kø?

Erfaringsmessig blir det alltid enormt med rester på sånne fester. Var i et bryllup hvor gjestene fikk servert nattmat før de skulle hjem. Det var en stor suksess. Kan evt be kjøkkenhjelperene sette det som er igjen av mat kaldt, og ta det frem igjen utover natten?

Bra du også har fått konstruktive svar. Hvor mange gjester blir det? Foreldre med barn bør få forsyne seg først, la toastmasteren gi beskjed om det. Hvis det er allergikere/vegetarianere bør dere ha et eget bord til dem.

Det er ikke vanlig at det blir kø. De fleste sitter for å minske kødannelse når det er koldtbord, sørg bare for at det blir servert drikke og kanskje noe snacks, nøtter, frukt eller chips i små skåler. Lykke til. :)

Anonymous poster hash: 81e27...593

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du vil unngå at mange kommer med samme rett, kan du jo lage et googledocs dokument hvor folk kan skrive opp hvilke retter de har med seg. Sett at de fleste er 'tech-savet' nok; så kan du gjøre det selv for bestemødre og gamle tanter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Et spleiselag i bryllup? Seriøst. Jeg kommer fra små kår som du beskriver det, men jeg har fått folkeskikk likevel og har du ikke lært hva vertskap betyr burde du lese deg opp.

Du skriver at du ikke ønsker gave da dere har alt, hva med å gi penger til en Røde kors eller Redd Barna? Ellers betyr det at du ikke vil bruke penger selv men at gjestene står for den største utgiftsposten. For ikke å snakke om jobben.

Som en annen skrev, folk forteller som regel ikke hva de tenker dersom det er rævva men lyver for å ikke såre. Men de glemmer heller ikke.

Du vil gifte deg uten å ha råd til stort bryllup. Det er helt greit. Gift dere og spis en ordentlig middag med foreldre og søsken på restaurant.

Anonymous poster hash: c9bda...821

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et spleiselag i bryllup? Seriøst. Jeg kommer fra små kår som du beskriver det, men jeg har fått folkeskikk likevel og har du ikke lært hva vertskap betyr burde du lese deg opp.

Du skriver at du ikke ønsker gave da dere har alt, hva med å gi penger til en Røde kors eller Redd Barna? Ellers betyr det at du ikke vil bruke penger selv men at gjestene står for den største utgiftsposten. For ikke å snakke om jobben.

Som en annen skrev, folk forteller som regel ikke hva de tenker dersom det er rævva men lyver for å ikke såre. Men de glemmer heller ikke.

Du vil gifte deg uten å ha råd til stort bryllup. Det er helt greit. Gift dere og spis en ordentlig middag med foreldre og søsken på restaurant.

Anonymous poster hash: c9bda...821

Du skrev det jeg tenkte.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skrev det jeg tenkte.

jeg tenkte på deg på onsdag da jeg så på luksusfellen. Økonomen anbefalte paret som hadde gjeld opp etter øra å ha spleisebryllup forde de hadde dårlig råd.. Må inrømme jeg endret litt mening og tenkte, har man ikke råd så har man ikke råd.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg tenkte på deg på onsdag da jeg så på luksusfellen. Økonomen anbefalte paret som hadde gjeld opp etter øra å ha spleisebryllup forde de hadde dårlig råd.. Må inrømme jeg endret litt mening og tenkte, har man ikke råd så har man ikke råd.

He, he, he.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Registrerer at noen her inne er veldig motstander av dette konseptet, og det må jo selvfølgelig være lov. Samtidig vil jeg argumentere for at vi som arrangører setter mye energi inn i å lage til en bra feiring, med lokale, serveringsfolk, pynting, gratis alkohol, musikk og underholdning. Løsningen er på ingen måte gratis. Så vil ikke si at det at folk bidrar med maten automatisk gjør dette til en lusen gnita-fest. Men er fullt klar over at dette ikke er et konsept som passer alle.

På en annen side: Har inntrykk av at mange er innstilt på å pøse mest mulig penger inn i et bryllup, kanskje for å demonstrere status? Har vært i noen overdådige og svært pretensiøse bryllup, uten at dette automatisk gjør bryllupet til veldig mye kjekkere å være i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble spurt om å ordne make-up på ei veldig god venninne i hennes bryllup (jeg er utdannet, men jobber ikke som dette i det daglige). Selv om jeg anser henne som en av mine nærmeste venninner så syntes jeg dette var meget ubehagelig og hadde ikke lyst. Samtidlig følte jeg ikke at jeg kunne si nei, da jeg følte dette var for at hun ville spare penger.

Mitt råd er hvis noen ikke TILBYR seg å gjøre noe, så ikke spør - da har de mest sannsynlig ikke lyst.



Anonymous poster hash: b63d7...bc9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...