Gå til innhold

Spleisebryllup - erfaringer?


Stjert22

Anbefalte innlegg

Har bestemt oss for å arrangere et spleisebryllup, der gjestene tar med mat i stedet for gaver. Dette er både av økonomiske grunner, men kanskje først og fremst fordi vi ikke ønsker alle gavene. Og så blir det kanskje litt mer "uformelt" med et buffetbord i stedet for 3-retters middag.

Tenkte å be alle gjestene gi beskjed i forkant om hva de tar med, sånn at vi får en noenlunde grei fordeling. Og at de som kommer langveis fra f.eks kan ta med vin e.l.

Noen som har erfaringer de vil dele? Blir det nok mat med et slikt konsept? Tok gjestene alkohol, eller sørget dere for dette? Og tok noen med mat, og noen med kaker? Min store frykt er at det skal bli for lite av noe...

Ser for meg at vi kjøper inn en del alkohol uansett, og selvfølgelig brus/kaffe/denslags.

Er redd at noen kommer til å ta med seg gave i tillegg, så dette må nok spesifiseres tydelig i invitasjonen.

Alle erfaringer mottas med takk! :)

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har ikke erfaring med dette fra bryllup, men fra et 50-årslag. Vi var 50 gjester. Det ble igjen både mat og kaker, men noen av rettene gikk fortere enn andre så ikke alle fikk smake. Det samme med kakene, men som sagt det ble nok mat på alle. Alkohol tok gjestene med seg etter eget ønske. Vertene stod for brus/vann, brød og smør og salat.

Anonymous poster hash: bc2b3...a87

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men syns det høres ut som en god plan med spleisebryllup. Liker at det ikke blir så formelt :)

Anonymous poster hash: bc2b3...a87

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kun erfaring fra dette med teaterfester, studentsamlinger og bursdager. Da har det vært hyggelig, godt med mat og selvfølgelig økonomisk. Tror absolutt det kan bli fint i bryllup også.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke erfaring med det fra bryllup, men fra andre fester. Jeg er enig med de over, men jeg ville ikke forventet at de som kom langveis fra skulle ha med seg mat. Om man bor på hotell, feks, er det ganske vanskelig å plutselig måtte ha med seg eggerøre eller kaker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har bestemt oss for å arrangere et spleisebryllup, der gjestene tar med mat i stedet for gaver. Dette er både av økonomiske grunner, men kanskje først og fremst fordi vi ikke ønsker alle gavene. Og så blir det kanskje litt mer "uformelt" med et buffetbord i stedet for 3-retters middag.

Tenkte å be alle gjestene gi beskjed i forkant om hva de tar med, sånn at vi får en noenlunde grei fordeling. Og at de som kommer langveis fra f.eks kan ta med vin e.l.

Noen som har erfaringer de vil dele? Blir det nok mat med et slikt konsept? Tok gjestene alkohol, eller sørget dere for dette? Og tok noen med mat, og noen med kaker? Min store frykt er at det skal bli for lite av noe...

Ser for meg at vi kjøper inn en del alkohol uansett, og selvfølgelig brus/kaffe/denslags.

Er redd at noen kommer til å ta med seg gave i tillegg, så dette må nok spesifiseres tydelig i invitasjonen.

Alle erfaringer mottas med takk! :)

Blir fort til at folk føler de må gi en liten gave også, selv om det presiseres i invitasjonen at det ikke ønskes. Folk er redde for å ikke ha med gave, i tilfelle andre tar med gave likevel.

Anonymous poster hash: 6abbd...c9d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir fort til at folk føler de må gi en liten gave også, selv om det presiseres i invitasjonen at det ikke ønskes. Folk er redde for å ikke ha med gave, i tilfelle andre tar med gave likevel. Anonymous poster hash: 6abbd...c9d

Meg igjen her. Ville bare tilføye at dette er av egen erfaring.

Anonymous poster hash: 6abbd...c9d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir fort til at folk føler de må gi en liten gave også, selv om det presiseres i invitasjonen at det ikke ønskes. Folk er redde for å ikke ha med gave, i tilfelle andre tar med gave likevel.

Anonymous poster hash: 6abbd...c9d

Ja det er det jeg er redd for... Så kommer ikke til å ha noe gavebord. Om noen absolutt skal ha med gave får det bli mer diskré overlevering, sånn at ikke andre føler seg dumme.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke erfaring med det fra bryllup, men fra andre fester. Jeg er enig med de over, men jeg ville ikke forventet at de som kom langveis fra skulle ha med seg mat. Om man bor på hotell, feks, er det ganske vanskelig å plutselig måtte ha med seg eggerøre eller kaker.

Har tenkt å foreslå i innbydelsen at de som kommer langveisfra f.eks kan ta med vin, likør eller noe annet "ferdiglaget" (f.eks ostefat, frukt, konfekt). Så lenge folk gir beskjed om hva de tar med, tenker jeg det må kunne gå greit å organisere.

Og så har jeg tenkt å be enkelte gjester om tjenester i stedet for mat. Har f.eks en frisør i familien, som jeg skal spørre om å fikse hår/sminke før vielsen. Og en annen som kan spille i kirken osv. Tenker kan være litt greit for folk å ikke alltid måtte stresse med å finne gave som skal være så og så dyr sammenlignet med kuvertprisen. Vi har alt vi trenger, og ønsker bare at folk skal dele dagen sammen med oss:)

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir fort til at folk føler de må gi en liten gave også, selv om det presiseres i invitasjonen at det ikke ønskes. Folk er redde for å ikke ha med gave, i tilfelle andre tar med gave likevel.

Anonymous poster hash: 6abbd...c9d

Nemlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har tenkt å foreslå i innbydelsen at de som kommer langveisfra f.eks kan ta med vin, likør eller noe annet "ferdiglaget" (f.eks ostefat, frukt, konfekt). Så lenge folk gir beskjed om hva de tar med, tenker jeg det må kunne gå greit å organisere.

Og så har jeg tenkt å be enkelte gjester om tjenester i stedet for mat. Har f.eks en frisør i familien, som jeg skal spørre om å fikse hår/sminke før vielsen. Og en annen som kan spille i kirken osv. Tenker kan være litt greit for folk å ikke alltid måtte stresse med å finne gave som skal være så og så dyr sammenlignet med kuvertprisen. Vi har alt vi trenger, og ønsker bare at folk skal dele dagen sammen med oss:)

Du vil ikke ha utgifter på bryllupet ditt, men krever at langveisfarende gjester skal ha med noe ferdiglaget i tillegg til utgiftene til reise og hotell.... :daane:

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært i spleisebryllup, og syns ingenting om det. Det ble skrevet i invitasjonen at alle som kom ville bli bedt om å ta med en matrett, og at dette gjorde at gave ikke var nødvendig. Jeg fikk beskjed om å ta med mat som kostet meg over 500 kr, men kom tross alt bedre ut av det enn de som måtte lage 200 bacondadler... Brudeparet hadde fullstendig feilberegnet maten, det var altfor mye og en god del ble aldri satt frem på koldtbordet. Fordi det var begrenset kjølekapasitet kunne det heller ikke settes kaldt, og resultatet ble at mat som folk hadde styrt med å tilberede og ta med aldri ble spist, men måtte kastes da kvelden var omme. To uker før bryllupet ble det i tillegg lagt ut gavelister fordi "mange hadde etterspurt det" og selv om det "ikke var noe krav" så ble det til at alle kjøpte gave i tillegg. Ergo kom bare utgiftene til gave og mat for min del på rundt 1000 kr, og så kom reise, klær og div i tillegg. Bryllupet var alkoholfritt så vi fikk ikke en gang det. Hadde fått mer igjen for pengene om vi hadde spist en middag på byn.

Min konklusjon er derfor at spleisebryllup suger, folk føler de må kjøpe gave likevel, dere bør i alle fall spandere alkohol på gjestene, og det at du tenker langveisfarende i tillegg til reise, hotell og andre utgifter skal bruke penger på mat/drikke til bryllupet ditt er direkte smålig og frekt. Folk skal altså betale egen mat/drikke for å feire at dere gifter dere, og på toppen av det er planen din å utnytte andre du kan ha nytte av gratis, som f.eks frisør. Du kan be folk bake kake, utover det må du som vertskap bære kostnadene, ikke dytte det over på gjestene.



Anonymous poster hash: b5461...689
  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Synes forsåvidt det er ok med spleisebryllup så lenge dere presiserer opp og ned og i mente at dere ikke vil ha gaver, og faktisk mener det. Men: Skulle jeg først gjort det sånn, ville jeg ikke krevd å vite hva folk tenkte å ta med. Noen vil sikkert uansett fortelle det selv i forkant, men for andre kan det føles som press om å ha med noe fancy. Jeg hadde tatt sjansen på at fordelingen ble grei, og latt gjestene levere maten "kjøkkenveien" når de kom og ikke via dere. Blir det 8 potetsalater og ingen kylling så ja vel - da mener jeg dere må ta den sjansen. Stort sett har det blitt grei fordeling på slikt etter min erfaring (ikke bryllup dog).

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært i spleisebryllup, og syns ingenting om det. Det ble skrevet i invitasjonen at alle som kom ville bli bedt om å ta med en matrett, og at dette gjorde at gave ikke var nødvendig. Jeg fikk beskjed om å ta med mat som kostet meg over 500 kr, men kom tross alt bedre ut av det enn de som måtte lage 200 bacondadler... Brudeparet hadde fullstendig feilberegnet maten, det var altfor mye og en god del ble aldri satt frem på koldtbordet. Fordi det var begrenset kjølekapasitet kunne det heller ikke settes kaldt, og resultatet ble at mat som folk hadde styrt med å tilberede og ta med aldri ble spist, men måtte kastes da kvelden var omme. To uker før bryllupet ble det i tillegg lagt ut gavelister fordi "mange hadde etterspurt det" og selv om det "ikke var noe krav" så ble det til at alle kjøpte gave i tillegg. Ergo kom bare utgiftene til gave og mat for min del på rundt 1000 kr, og så kom reise, klær og div i tillegg. Bryllupet var alkoholfritt så vi fikk ikke en gang det. Hadde fått mer igjen for pengene om vi hadde spist en middag på byn.

Min konklusjon er derfor at spleisebryllup suger, folk føler de må kjøpe gave likevel, dere bør i alle fall spandere alkohol på gjestene, og det at du tenker langveisfarende i tillegg til reise, hotell og andre utgifter skal bruke penger på mat/drikke til bryllupet ditt er direkte smålig og frekt. Folk skal altså betale egen mat/drikke for å feire at dere gifter dere, og på toppen av det er planen din å utnytte andre du kan ha nytte av gratis, som f.eks frisør. Du kan be folk bake kake, utover det må du som vertskap bære kostnadene, ikke dytte det over på gjestene.

Anonymous poster hash: b5461...689

Her er jeg uening. Gjester som kommer langveis fra vil uansett ha med seg gave i et bryllup (er i hvert fall min oppfatning). Om de tar med en flaske vin eller en kopp fra Silver Paisley ser jeg ikke helt forkjellen med. Kan selvfølgelig si at "alle som kommer må ta fly/bo på hotell er fritatt å ta med mat", men jeg tipper at folk uansett vil komme til å ta med seg NOE.

Det spleisebryllupet du har vært i høres ut til å være utrolig dårlig gjennomført. Men takk for oppsummeringen, da vet jeg hvilke feller jeg IKKE skal gå i. Å legge ut gaveliste rett før blir jo å ødelegge hele konseptet, og selvfølgelig må man ha plass til å oppbevare maten. Heller ikke meningen at en person skal stille med vanvittige mengder mat. Jeg tenker også at vi selvfølgelig stiller med alkohol til gjestene, og ellers alt av "tilbehør" + bryllupskake.

Jeg tror folk vil komme langt billigere ut av det i et slikt bryllup enn ved et vanlig et. Man vil jo vanligvis gi en gave på minst 500, for å "dekke inn" kuvertprisen. Skjønner ikke da problemet med at disse pengene da går til mat, i stedet for til en ubrukelig gave brudeparet ikke trenger.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du vil ikke ha utgifter på bryllupet ditt, men krever at langveisfarende gjester skal ha med noe ferdiglaget i tillegg til utgiftene til reise og hotell.... :daane:

Feil... JEG får rikelig med utgifter uansett, forskjellen er at jeg ikke vil ha gaver. Pleier langveisfarende gjester å være fritatt gave? Det høres rart ut. Her slipper de billigere unna, med å kunne ta med en pose twist eller en flaske vin i stedet for å kjøpe et eller annet koppesett. Forventer ikke at tilreisende skal stille med ferdiglaget mat.

Og hotell og reise måtte de jo hatt uansett.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

For mange år siden var jeg venninne med ei i Oslo. Hun og mannen giftet seg uten noen som helst økonomisk støtte fra foreldre/ familie, ingen av de kom heller. Så de var i tvil på hva de skulle gjøre for de ville ha selskap med venner. Så det vi gjorde, vi satte opp en gjesteliste, og ringte hver eneste av de, og sa at sånn er det, de ønsker ikke gave med at dere tar med dere...... og at dersom gave ble gitt ble dette gitt i retur. Knallharde. Vi hadde det kjempekjekt, alle koste seg og ingen kritikk på dette, de passet og på at ingen måtte ha med seg mat som ville koste over så og så mye, dvs vi tok utgangspunkt i den dyreste matbutikken i oslo og så var vel topp prisen 100 pr stykk som max i det de laget

Jeg hadde det samme når jeg fylte 40 nå. Spleisefest. Bare kos.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det hørtes topp ut jeg. Og blir en uformell bra stemning.

Tenker at du får kanskje fordele litt, at de som du vet kommer langveis fra tar med alkohol, at de du kjenner som er flinke til å bake kan ta med en kake. Og resten får bare ta med en rett hver til koldtbordet. Så bør nok du ha litt varierte retter til koldtbordet du og. Så det ikke ender med veldig ensidig utvalg. Tror og mange av gjestene vil si fra, hva de tenker å ta med og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes forsåvidt det er ok med spleisebryllup så lenge dere presiserer opp og ned og i mente at dere ikke vil ha gaver, og faktisk mener det. Men: Skulle jeg først gjort det sånn, ville jeg ikke krevd å vite hva folk tenkte å ta med. Noen vil sikkert uansett fortelle det selv i forkant, men for andre kan det føles som press om å ha med noe fancy. Jeg hadde tatt sjansen på at fordelingen ble grei, og latt gjestene levere maten "kjøkkenveien" når de kom og ikke via dere. Blir det 8 potetsalater og ingen kylling så ja vel - da mener jeg dere må ta den sjansen. Stort sett har det blitt grei fordeling på slikt etter min erfaring (ikke bryllup dog).

Ja det er kanskje et godt poeng, at folk føler seg stresset på å ta med mye/fancy mat hvis vi skal "kontrollere" alt som kommer inn.

Har vært i tilsvarende fester før (type 30-årsdag, ikke bryllup), og da ble det sagt i invitasjonen at alle med fornavn som begynte på ditt og datt kunne ta med kake/kaffemat, og at andre tok med type middag (kalde/varme retter). Det ble et utrolig variert bord, og rikelig med mat. Blir jo ikke sånn at alle får smakt på alt, men alle vil finne noe de liker, tenker jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært i spleisebryllup, og syns ingenting om det. Det ble skrevet i invitasjonen at alle som kom ville bli bedt om å ta med en matrett, og at dette gjorde at gave ikke var nødvendig. Jeg fikk beskjed om å ta med mat som kostet meg over 500 kr, men kom tross alt bedre ut av det enn de som måtte lage 200 bacondadler... Brudeparet hadde fullstendig feilberegnet maten, det var altfor mye og en god del ble aldri satt frem på koldtbordet. Fordi det var begrenset kjølekapasitet kunne det heller ikke settes kaldt, og resultatet ble at mat som folk hadde styrt med å tilberede og ta med aldri ble spist, men måtte kastes da kvelden var omme. To uker før bryllupet ble det i tillegg lagt ut gavelister fordi "mange hadde etterspurt det" og selv om det "ikke var noe krav" så ble det til at alle kjøpte gave i tillegg. Ergo kom bare utgiftene til gave og mat for min del på rundt 1000 kr, og så kom reise, klær og div i tillegg. Bryllupet var alkoholfritt så vi fikk ikke en gang det. Hadde fått mer igjen for pengene om vi hadde spist en middag på byn.

Min konklusjon er derfor at spleisebryllup suger, folk føler de må kjøpe gave likevel, dere bør i alle fall spandere alkohol på gjestene, og det at du tenker langveisfarende i tillegg til reise, hotell og andre utgifter skal bruke penger på mat/drikke til bryllupet ditt er direkte smålig og frekt. Folk skal altså betale egen mat/drikke for å feire at dere gifter dere, og på toppen av det er planen din å utnytte andre du kan ha nytte av gratis, som f.eks frisør. Du kan be folk bake kake, utover det må du som vertskap bære kostnadene, ikke dytte det over på gjestene.

Anonymous poster hash: b5461...689

Nr1 feil brudeparet gjorde her. Har man invitert til spleisebryllupet, så legger man ikke ut ønskeliste UANSETT HVA!!! Det hjelper ikke hvor mye gjestene spør. Man svarer bare at gaven er at de kommer og hjelper med maten.

At noen måtte lage 200 bacondadler er jo helt latterlig.

TS! Her ser du hvordan dere IKKE skal gjøre det.

Anonymous poster hash: cc023...5b8

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...