Gå til innhold

Uttrykket "white trash"


Gjest imli

Anbefalte innlegg

Ser ganske mange nyttar uttrykket "white trash" no for tida. Eg veit det er eit vanleg uttrykk i USA i alle fall, men eg kan ikkje seie eg likar det uansett. Då synest eg det tross alt er betre å seie "harry", som vel tyder noko av det same. Det eg alltid har lurt på med "white trash"-uttrykket, er kva det eigentleg tyder. Direkte oversatt tyder det jo "kvitt søppel". Tyder det at svarte folk alltid er søppel, ein treng berre ikkje påpeike det? Eller?

Synest uansett det er ein uting å kalle folk søppel, skjøner ikkje kvifor nordmenn absolutt må ta i bruk slike uttrykk. Kva meiner andre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi blir kalt for så mye rart ved å ha på oss forskjellige klær, sminke oss annerledes, se annerledes ut osv. Jeg har lært at det er best å holde munn, selv om jeg tenker mitt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes faktisk "white trash" er mer betegnende enn "harry". Det første klarer jeg å danne meg et bilde av, men jeg sliter veldig med å se for meg en "harry" person. (Og det hjelper ikke det aller minste at jeg kjenner en som faktisk heter det ;) )

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kva skiller eigentleg white trash frå harry, då?

Og kvifor må ein påpeike at "trashet" er kvitt? Er svarte alltid trash?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"The term white trash first came into common use in the 1830s as a pejorative used by house slaves against poor whites. In 1833 Fanny Kemble, an English actress visiting Georgia, noted in her journal: "The slaves themselves entertain the very highest contempt for white servants, whom they designate as 'poor white trash'".

http://en.wikipedia.org/wiki/White_trash

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kva skiller eigentleg white trash frå harry, då?

Litt vanskelig å si ettersom jeg aldri har greid å danne meg noe bra bilde av "harry".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det eg trur eg gjengs oppfatning av "harry", er svenskehandel (sjølvsagt ;) ), stort forbruk av alkohol (gjerne øl og sprit/HB), usunn livsstil, "billeg" klesstil, osv. Må ikkje vera alt på ein gong.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg er utrykket "white trash" mer enn det å være "harry". For eksempel har jeg noen naboer jeg av og til beskriver som white trash pga følgende:

Det er til enhver tid syv-åtte bilvrak i oppkjørselen deres og de parkerer de kjørbare vrakene sine i gata (hindrer sikt for andre bilister).

Det er også et traktorvrak i hagen (vi bor i sentrumsnære strøk, langt unna jorder).

Det er mye søppel og skrot på tomten. I stedet for garasjeport har de hengende en fillete presenning. (Det er ikke plass til biler i garasjen for der er det masse skrot, ødelagte møbler og alt som hører med).

De er overvektige på en junk food-aktig måte.

De går alltid med caps og hettegenser - og snus eller rullings (både de voksne og ungdommene).

Huset er hva en melger ville kalt et oppussingsobjekt - i hvert fall sett fra utsiden. Jeg har ikke vært inne hos dem, men jeg har en... hvis anelse hvordan det er der, gitt.

De bruker et gammelt toalett som blomsterkasse.

Det er

__

Vel, jeg synes med andre ord "white trash" handler om livsstilen, mens "harry" er mer situasjonsbetinget.

Anonym poster: 8289ce7411e5c0cbb80a904c1b6711bd

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjøner kva du meiner, AB. Men eg kjenner og mange med bilvrak og anna skrot i hagen, kunne godt sagt dei var harry so mwhite trash. Men kan ikkje for at eg synest white trash er eit utruleg fælt uttrykk... Høyrast ut som om personen som seier det, ser veldig ned på personane han/ho omtalar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvite trash er ikke det samme som harry. Fotballfrue er harry, men ikke white trash. (eksempel). White trash er de som bor i hus med masse skrot utenfor, har tribal tattoo`s, går i wife-beater, har stygge tenner osv...............

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg er enig med deg der, imli. Det er et svært nedsettende utrykk.

Jeg bruker bare white trash om folk jeg ikke kjenner (og som ikke hører det), men jeg kan godt kalle en god venn for harry.

Anonym poster: 8289ce7411e5c0cbb80a904c1b6711bd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kva er "wife beater"? :fnise:

Eg er einig at dette med skrot, dårleg livsstil osv kan kallast white trash, men eg synest og det kan kallast harry. Kanskje harry er eit meir generelt uttrykk, medan white trash er meir spesifikt? :klo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egentlig bruker jeg oftere utrykket "søplete" enn "white trash". Som en slags norsk oversetting. For det har jo ingenting med hudfargen å gjøre.

Men en annen typisk beskrivelse av "white trash" er vel engelske tenåringsjenter på ferie i Syden. (Bleiket hår, klær som overlater lite til fantasien, ekstremt fulle osv.)

Anonym poster: 8289ce7411e5c0cbb80a904c1b6711bd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Et par kan gå i grilldress/onepiece, ha fast ferie på "campingen" og handle all bacon og sprit på grensa, og dermed være harry som bare det. Men om de fortsatt har et velstelt hus, gode jobber og veltilpassede barn så er de bare harry, ikke trash. Om de samme menneskene har tre bilvrak i oppkjørselen, generelt dårlig økonomi, dårlige jobber/uføretrygd/sosialen fordi de ikke gidder å jobbe/til-og-fra-jobber uten å forstå at de kan også utdanne seg slik som ande gjør, tribaltatoveringer, tramp-stamps, snørrunger uten oppdragelse, lite stelt bolig, generelt mye søppel, og unger med navn som Nathaniel Crisander, Izabella Nathalie ol. da kan du si at det er white trash. De utenlandske her til lands (utenom romfolket) er i det minste opptatt av å ha det rent og pent rundt seg, og å holde seg selv rene og pene, så dette begrepet dekker de som virkelig har havnet utenfor samfunnet når det gjelder normale krav til hygiene, ryddighet, økonomi, ansvarlighet og modenhet.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg understreket modenhet i innlegget mitt, og nå ønsker jeg å utdype dette litt: De som går under uttrykket "white trash" har ofte lite evne til empati; de mener at de "rike" (velutdannede mennesker med gode jobber) ikke har noe grunn til å klage "for de vet ikke hvordan det er".. og de har lite evne til refleksjon, for verden er svart/hvitt for dem. Alt som er dårlig i deres liv er noen andre sin skyld (regjeringen, staten, sjefen, innvandrerne, foreldrene, skolen, barnevernet, #fyll inn det som passer#), De virker med andre ord mindre intelligente, og er nok også det, på grunn av sin manglende skolegang, sin manglende sosiale kompetanse og evne til å tilpasse seg.. Slik er i alle fall min oppfatning av "white trash". Og mye av dette kan også relateres til den fargede befolkningen i de store byene i USA. Og der stammet uttrykket fra også.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg leser beskrivelsen til Kjemi, så er det vel ca. sånn jeg oppfatter det også. Bruker for øvrig ingen av uttrykkene, annet enn i tankene. :fnise: Synes begge deler høres så respektløst ut at jeg ikke får meg til å bruke dem.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...