Gå til innhold

Redd noe fælt vil skje


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg vet det høres banalt ut. Men saken er den at jeg siden jeg var liten har hatt en gudstro. Men ettersom jeg har blitt eldre har denne bleknet. Men jeg klarer ikke gi slipp på troen helt. Feks har jeg i alle år bedt Fadervår som kveldsbønn. Og jeg tenker banale tanker som at hvis jeg slutter med dette vil noe fælt skje. Det samme tenker jeg hvis jeg "gir opp" Gud. Fornuften min sier at dette bare er tull. Men jeg klarer ikke å feks slutte med kveldsbønn av frykt for at da vil det skje noe forferdelig.

Anonymous poster hash: 52883...a1c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kalles OCD (tvangstanker) får hjelp hos en psykolog



Anonymous poster hash: 210cb...253
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet det høres banalt ut. Men saken er den at jeg siden jeg var liten har hatt en gudstro. Men ettersom jeg har blitt eldre har denne bleknet. Men jeg klarer ikke gi slipp på troen helt. Feks har jeg i alle år bedt Fadervår som kveldsbønn. Og jeg tenker banale tanker som at hvis jeg slutter med dette vil noe fælt skje. Det samme tenker jeg hvis jeg "gir opp" Gud. Fornuften min sier at dette bare er tull. Men jeg klarer ikke å feks slutte med kveldsbønn av frykt for at da vil det skje noe forferdelig.

Anonymous poster hash: 52883...a1c

Her kan du også få råd, inkl fra psykiater: http://forum.doktoronline.no/index.php?/forum/7-psykiatri/

Anonymous poster hash: 0dced...9e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ber også hver kveld. Helt fantastisk å kunne gjøre det. Interressant at du har fått tips on psykiater. Hvis alle som ber trenger det, så skal de få det travelt fremover:-)

Anonymous poster hash: 4fafa...0c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gud vil alltid være med deg selvom du ikke ber. Om du slutter fordi du er redd for at det skal bli motatt dårlig hos noen partner osv så ber du simpelt bare bønnen inne i deg selv.

Jeg er ikke be'ende kristen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får heller spørre deg logikken i at din gud skal straffe deg kun for at du slutter å be. Da er det ikke en gud jeg hadde bedt til i utgangspunktet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Enig med Timza. Ingenting tilsier at det finnes noen gud, og sjansen for at akkurat de kristne i motsatt fall skulle ha rett er forsvinnende liten. Videre ser jeg ikke noe poeng i å tilbe en gud som lar enhver barnemorder som angrer og søker tilgivelse få leve, men vil sende de som gjør fantastisk mye godt for sine medmennesker til helvete, særlig når han visstnok er allmektig og enkelt kunne fått dem til å "se lyset".

Jeg tror ikke det finnes noen gud, og de aller fleste fremstillinger av denne påståtte guden gir meg bare et dårlig inntrykk av ham. Sjalu og mer enn villig til å la gode mennesker gå til grunne. Ingenting å hylle. Det er sikkert vanskelig å få det inntrykk hvis man har vært troende lenge, men om man ser objektivt på det er det virkelig ikke en skikkelse verdt å tilbe.

Jeg synes for ordens skyld overhodet ikke at du skal oppsøke profesjonell behandling, det er da ingenting som tilsier at du skulle trenge det. Profesjonell hjelp skal man søke om man har tanker som virkelig hemmer en i dagliglivet over tid, ikke bare fordi man er religiøs.



Anonymous poster hash: 9d683...d76
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må presisere: Når jeg sier at han vil sende de som gjør mye godt til helvete snakker jeg altså om ikke-kristne som gjør mye godt, men ikke tror på den kristne gud. Så kan altlids kristne si at det ikke er ment slik og sånn, men da er vi igjen igang med alle mulige omveier og bortforklaringer. Dem må man innom mange hundre av for å kunne klamre seg til sin gudstro.



Anonymous poster hash: 9d683...d76
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet det høres banalt ut. Men saken er den at jeg siden jeg var liten har hatt en gudstro. Men ettersom jeg har blitt eldre har denne bleknet. Men jeg klarer ikke gi slipp på troen helt. Feks har jeg i alle år bedt Fadervår som kveldsbønn. Og jeg tenker banale tanker som at hvis jeg slutter med dette vil noe fælt skje. Det samme tenker jeg hvis jeg "gir opp" Gud. Fornuften min sier at dette bare er tull. Men jeg klarer ikke å feks slutte med kveldsbønn av frykt for at da vil det skje noe forferdelig.

Anonymous poster hash: 52883...a1c

Det vil ikke skje noe fælt. Vær ærlig med deg selv. Bønn er ikke magi, det er å snakke med Gud som man snakker til en venn. Er du så redd for å la være bør du kanskje snakke med en psykolog. Kanskje ligger det mer bak dette enn du skriver her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvorfor vil du slutte med det? gir det deg en indre ro? i så fall så fortsetter du med det :)



Anonymous poster hash: 6ca8e...e37
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar alle sammen.

Som sagt det virker kanskje rart på de fleste. Men som jeg nevner er dette noe jeg har gjort siden jeg var liten. Det er blitt en slags "tradisjon/rituale".

Når jeg var liten trodde jeg oppriktig på en Gud med langt hvitt skjegg. Da jeg ble eldre så jeg mer for meg det gudommelige, en skaperkraft. Og ble samtidig veldig opptatt av det alternative. Hjelpere, gjenferd, et liv etter døden you name it. Men nå som voksen ser jeg kanskje mer på Gud som sosialt konstruert. Bibelen er jo utvalgte tekster som datidens høye herrer fant som hensiktsmessige. Og flere av historiene som feks om Moses finner en jo igjen i andre religioner under andre navn. Jeg tror nok at det har levd en mann ved navn Jesus. Men kan mer se for meg han som en politisk og religiøs opprører. I tillegg har du jo evolusjonsteorien. BIg bang. Der hvor fortellingen om Edens hage har sitt utspring fra (husker ikke hvor i farten) som i dag er et tørt ørkenland,var for flere tusen år siden et frodig landskap, som de måtte reise fra når klima endret seg. Og Gud var jo på sitt mest aktive for over 2000 år siden. Hvorfor gjør han seg ikke til kjenne nå? Og folk som mener de har sett engler, med vinger. Vinger som igjen er sosialt konstruert av kunstere på 1400-1500talet eller noe sånt.

Puh. :) Nei så utfordringen for meg er at fornuften min sier at jeg skal ta dette med en klype salt. Men så er det ikke lett å bare gi slipp. Jeg kommer jo til å feire jul, pynte til påske. Og mine barn kommer sikkert til å bli døpt. Fordi det er tradisjonen.

Og så er det dette med kveldsbønnen. Jeg har ikke bedt siden jeg skrev hovedinnlegget. Og jeg har ikke blitt truffet av et lyn fra oven enda. Men jeg slapper ikke helt av. Og jeg vet egentlig ikke helt hvorfor. Det er mer en følelse enn noe jeg kan sette ord på enda. Må også legge til at jeg er noe mørkeredd og redd for gjenferd. Slapper aldri helt av hjemmet mitt på grunn av det på kvelden. Hjelpere har jeg aldri sett noe til.

Og jeg er så lei av å tro på noe som kanskje bare er overtro. Gå rundt å være redd og føle at jeg må be fordi jeg MÅ. Jeg vil ha fokuset mitt på det ytre liv og finne en indre ro på andre måter. Men hvordan?

Kanskje er det et snev av tvangstanker over dette. Vi alle har jo en form for tvangstanker. Jeg er ellers en normalt oppegående person. Men har tenkt litt over livet mitt. Og ser at hver gang det har skjedd hendelser som har vært triste eller negative, så har klamret meg veldig til Gud og det overnaturlige. Som liten ba jeg om at spesifikke ting ikke skulle skje av frykt for at det nettopp skulle skje. Og livet etter døden ble viktig for meg da jeg mistet personer som stod meg nær. Og er i dag redd for at samboeren min skal dø på vei hjem fra jobb og slike ting. Så kanskje det har vært min form for å beskytte og ha kontroll? Men jeg vil ikke ha det sånn lenger.

Blir sikkert langt dette. Og til dere som gidder å lese sier jeg takk. Og hvis du svarer er du enestående. :)



Anonymous poster hash: 52883...a1c
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...